IronButt i Oslo

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: IronButt i Oslo

Legg inn av Voodoodoo »

KrankenWagen skrev:Her er det to diskusjoner samtidig, nemlig veistandard og fartsgrense.
Prøv å skill mellom dem. For det er ikke gitt at en god vei nødvendigvis skal ha høy fartsgrense.

Veistandarden i Norge er dårlig, det vet alle, og kronidioten Stoltenberg innrømte for noen dager siden at det hadde gått tregt med veibygging. Jeg tror ikke det skjer noe mere for det.

Så fartsgrense. Hadde man lest linken jeg la ut så hadde man sett at hovedgrunnen ser ut til å penses over til hva kroppen din tåler av fart ved en evt ulykke, ikke miljø eller straff eller noe sånt.

Summert enkelt opp: Ved fart over 70 km/t er det betraktelig større sjangs for at indre organer sprekker og du dauer.

Derfor ser vi flere 70 km/t fartsgrenser.
Istedenfor å ha fokus på konsekvensen av ulykkene og sette fartsgrensen så lavt at en unngår de store skadene når det smeller burde en heller forsøke å se på årsaken til at det oppstår ulykker og heller gjøre noe med dette.
Det hjelper ikke med 70 når en skal fikle med telefon, avis, anlegg osv. samtidig som en kjører. om folk hadde lært seg at en ikke skal drive med annet enn å kjøre når en sitter bak rattet/styret så tror jeg faktisk antallet ulykker hadde blitt redusert til et minimum.

160km Ironbutt, Oslo-København-Oslo er vel ganske nøyaktig 160 mil via Gøteborg-Malmø. Og om en har tid kan en jo handle kvota også...
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: IronButt i Oslo

Legg inn av jhn »

Kawasaki skrev:
jhn skrev:Man skulle jo tro det var sånn, men neida, æ så på TV en gang, de meget profesjonelle og seriøse vitenskapsmennene i "Mythbusters" teste dette, de kom fram til at det ikke spilte noen rolle om det du crasher i står i ro eller kommer i mot.
Sånn e det med den saken
Kan det forstås sånn at det som står iro ikke vil merke smellen i det hele tatt :-k

Jaja,vesst du sej dæ,så
Trur ikke det kan forstås sånn, nei. Æ fulgte ikke så nøye med på den vitenskapelige forklaringen, æ huske bare konklusjonen fordi æ synes det hørtes rart ut.
Det e jo i grunnen ikke æ som sej det, æ bare gjengir det lille æ huske av et underholdningsprogram, så æ skal ikke krangle med noen ... :-k om akkurat denne saken

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Bosted: På to hjul / Babīte

Re: IronButt i Oslo

Legg inn av Bikeridr »

jhn skrev:
Kawasaki skrev:
jhn skrev:Man skulle jo tro det var sånn, men neida, æ så på TV en gang, de meget profesjonelle og seriøse vitenskapsmennene i "Mythbusters" teste dette, de kom fram til at det ikke spilte noen rolle om det du crasher i står i ro eller kommer i mot.
Sånn e det med den saken
Kan det forstås sånn at det som står iro ikke vil merke smellen i det hele tatt :-k

Jaja,vesst du sej dæ,så
Trur ikke det kan forstås sånn, nei. Æ fulgte ikke så nøye med på den vitenskapelige forklaringen, æ huske bare konklusjonen fordi æ synes det hørtes rart ut.
Det e jo i grunnen ikke æ som sej det, æ bare gjengir det lille æ huske av et underholdningsprogram, så æ skal ikke krangle med noen ... :-k om akkurat denne saken
I utgangspunktet vil to biler som kjører i 80km/t få samme "smellen" som om èn bil kjørte inn i en murvegg i 80km/t.
En bil som står i ro og blir truffet av en bil som kjører i 80km/t vil fortone seg på samme måte som om to biler kjører i 40km/t og krasjer mot hverandre.
Årsaken kalles "elastisk kollisjon". Begge bilene blir deformert omtrent likt og får "lik" nedbremsing fra begge sider. Treffer man derimot en murvegg som *ikke* beveger eller flytter på seg får man ta imot alle den kinetiske energien "alene". Har man to biler som *ikke* deformerer vil kraften være lik som om du kjørte "alene" inn i en murvegg i 160km/t.
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: IronButt i Oslo

Legg inn av RuneMC »

OT: Det er der man savner litt logikk ift hvordan fartsgrenser settes. Selv på veier med autovern på begge sider så finner man 70 km/t fartsgrense. Her er det meget usannsynlig at man vil treffe noen i 70, i høyden blir det å skrape langs autovernet en strekning som gir en gradvis oppbremsing. (Hvis man da ikke treffer han som ikke burde hatt lappen, som er begynt å rygge med bilen for å komme tilbake til avkjøringen han misset... men skal man ta hensyn til alt usannsynlig, så blir maks-grensen på veiene 30-40 km/t og det er lite hensiktsmessig med de avstandene vi har her i landet.)

Men
Bilde
da folkens... neste blir vel påbud for MC :knegg
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: IronButt i Oslo

Legg inn av jhn »

Hva du ikke vet, Bikeridr :notworthy: Hvor har du lært dette?

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Bosted: På to hjul / Babīte

Re: IronButt i Oslo

Legg inn av Bikeridr »

jhn skrev:Hva du ikke vet, Bikeridr :notworthy: Hvor har du lært dette?
Jeg er da maskinist. :D :prop:
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: IronButt i Oslo

Legg inn av jhn »

Æ har jo en maskinistutdannelse, æ også, har riktignok ikke brukt den på mange år, men dette lærte ikke vi :sk?

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: IronButt i Oslo

Legg inn av mekkern »

Bikeridr skrev:Har man to biler som *ikke* deformerer vil kraften være lik som om du kjørte "alene" inn i en murvegg i 160km/t.
Nei....kraften blir lik uansett hardhet- men fordelt over lengre tid hvis mykere.
men veier den ene 2 tonn og den andre 4 tonn vil den ENE bilen få høyere retardasjon og den andre lavere..Derfor går det så ille med å fronte med et vogntog i en personbil.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Bosted: På to hjul / Babīte

Re: IronButt i Oslo

Legg inn av Bikeridr »

mekkern skrev:
Bikeridr skrev:Har man to biler som *ikke* deformerer vil kraften være lik som om du kjørte "alene" inn i en murvegg i 160km/t.
Nei....kraften blir lik uansett hardhet- men fordelt over lengre tid hvis mykere.
men veier den ene 2 tonn og den andre 4 tonn vil den ENE bilen få høyere retardasjon og den andre lavere..Derfor går det så ille med å fronte med et vogntog i en personbil.
Beklager litt feil terminologi. Energien/kraften er den samme selvsagt, men effekten blir høyere siden kraft per tidsenhet er effekt.
100j fordelt på 2 sekund gir 50 watt mens 100j over ett sekund gir 100w.
Da vil sammenstøtet og g-kreftene bli "dobbelt så hardt" om den ene part *ikke* beveger eller deformerer seg.

@jhn:
Dette lærte vi da på chief-skolen i fysikken, det var læren om elastisk og uelastisk støt. (Tror vi måtte lære det for å finne kollisjonsenergien ved sammentreff mellom to båter ;-) )
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: IronButt i Oslo

Legg inn av jhn »

Bikeridr skrev: @jhn:
Dette lærte vi da på chief-skolen i fysikken, det var læren om elastisk og uelastisk støt. (Tror vi måtte lære det for å finne kollisjonsenergien ved sammentreff mellom to båter ;-) )
=; Æ har en nyere navigatørutdannelse også, og satser på at kollisjonsenergien ved sammentreff mellom to båter e unyttig lærdom :knegg

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: IronButt i Oslo

Legg inn av Intruder »

Ei stund siden det har vært skrevet noe om maratonkjøring med MC,håper noen vil føle seg kallet til å gi oss mer innføring i dette !!

................. :mc2 ................ :mc2 ....................... :mc2 ...................... :mc2 ............. :rop :yeahright :offtopic
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Bosted: På to hjul / Babīte

Re: IronButt i Oslo

Legg inn av Bikeridr »

Ironbutt er vel relativt uoppnåelig i Norge mhp veistandard og generell fartsgrense. Men, en "Norwaybutt" burde kanskje kunne innføres og/eller lages her på MCsiden?
Det vil jo være fullt mulig, innenfor lovens og trafikkens grenser å kjøre 1.000km innenfor 24 timer. For mange er dette "nok", og vil jo kunne være trening før en skikkelig IronButt.

Selv gjorde jeg ikke mindre enn tre -3- 1.000+ km nå i sommer, hvorav én i Norge.
Det ble kjørt Jyväskilä-Vadsø non-stop, ca 1.100km. Dagen etter, den norske etappen Vadsø-Hamningberg-Tromsø, ca 1.050km og til sist Rostock-Suwalki på 1.004km vel en uke senere.

Jeg har også en ikke-dokumentert "ekte" Ironbutt/SaddleSore fra sommeren 2000. Da kjørte jeg Brno via Dombås til Averøy, en distanse på 2.618,6km på 31 timer. Dette kvalifiserer til SaddleSore 2.500km innen 36 timer.

Får se til neste sommer, kanskje jeg tar Latvia-Estland-Litauen 8-tallet som vil bli rett over 1.609km/1.000miles. Løypa ligger der og er foretatt av flere latviere som jeg har lest. :-)
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: IronButt i Oslo

Legg inn av Intruder »

En tur fra meg til Bodø er rundt 1000 km,kanskje vise meg som en slags Ironman om det blir en tur north... :scratch

Har lenge drømt om Finnmarkstur... Kanskje i 2013 ?

:mc2 ..................................Bodø........................ :mc3 :mc3 ??
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: IronButt i Oslo

Legg inn av Intruder »

Er det ingen her som har innblikk i hva Iron Butt er eller har interesse av å få vite det?
Vet jo at Tagesk,i Italia,har skrevet mye om dette og fått mye ris og ros her på sida... :mk
En runde på dette og meningsutvekslinger burde da kunne være på sin plass... :thumleft:scratch

Hallo,Tagesk hvor er du,kom på banen.. :vs :D
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: IronButt i Oslo

Legg inn av jhn »

Tja, jeg var vel innvolvert i en diskusjon om dette for et par-tre år siden. Er litt redd for at jeg utrykte meg litt krassere enn mine meninger egentlig er, men det får så være ...
Jeg var vel litt negativ av hensyn til sikkerheten. Det skyldes delvis litt uvitenhet fra min side, jeg så for meg et gjeng med motorsyklister som nærmest kjørte i søvne, i flokk.
Jeg vet jo nå at dette er noe man like gjerne kan gjøre alene, men likevel .... kjører man langt, blir man trøtt, det er et faktum.
Men ellers, så synes jeg hele greia er forholdsvis uinteressant, og ganske ... eeh ... eeh ... tøvete, rett og slett.
Kjøre et visst antall km i løpet av et visst antall timer for å få en pin, medalje eller diplom el, ja det ser ikke jeg poenget med.
Men jeg har også kjørt lange distanser på kort tid, men ikke motivert av Iron Butt.

Hvis man vil være litt ekstra høymoralsk ... så kan man si at det finnes jo nok sløve trafikkanter i for høy fart langs veien, om man ikke skal lokke frem flere ved å premiere de ... men det skal ikke jeg være.

Alle har hver sine interesser, og det er jo forsåvidt greit nok.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: IronButt i Oslo

Legg inn av Intruder »

Jeg var også skeptisk til å kjøre lange distanser,var vel i drøyeste laget " stor i kjeften ",men synes da det ville være greit om flere uttalte seg om dette.
Kunne jo tilogmed sørge for at flere ble bitt av denne "basillen",gudene veit !! :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar