IronButt i Oslo

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bikeridr
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011

Re: IronButt i Oslo

Legg inn av Bikeridr »

jhn skrev:Hva du ikke vet, Bikeridr :notworthy: Hvor har du lært dette?
Jeg er da maskinist. :D :prop:
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Æ har jo en maskinistutdannelse, æ også, har riktignok ikke brukt den på mange år, men dette lærte ikke vi :sk?

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Bikeridr skrev:Har man to biler som *ikke* deformerer vil kraften være lik som om du kjørte "alene" inn i en murvegg i 160km/t.
Nei....kraften blir lik uansett hardhet- men fordelt over lengre tid hvis mykere.
men veier den ene 2 tonn og den andre 4 tonn vil den ENE bilen få høyere retardasjon og den andre lavere..Derfor går det så ille med å fronte med et vogntog i en personbil.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bikeridr

Legg inn av Bikeridr »

mekkern skrev:
Bikeridr skrev:Har man to biler som *ikke* deformerer vil kraften være lik som om du kjørte "alene" inn i en murvegg i 160km/t.
Nei....kraften blir lik uansett hardhet- men fordelt over lengre tid hvis mykere.
men veier den ene 2 tonn og den andre 4 tonn vil den ENE bilen få høyere retardasjon og den andre lavere..Derfor går det så ille med å fronte med et vogntog i en personbil.
Beklager litt feil terminologi. Energien/kraften er den samme selvsagt, men effekten blir høyere siden kraft per tidsenhet er effekt.
100j fordelt på 2 sekund gir 50 watt mens 100j over ett sekund gir 100w.
Da vil sammenstøtet og g-kreftene bli "dobbelt så hardt" om den ene part *ikke* beveger eller deformerer seg.

@jhn:
Dette lærte vi da på chief-skolen i fysikken, det var læren om elastisk og uelastisk støt. (Tror vi måtte lære det for å finne kollisjonsenergien ved sammentreff mellom to båter ;-) )
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Bikeridr skrev: @jhn:
Dette lærte vi da på chief-skolen i fysikken, det var læren om elastisk og uelastisk støt. (Tror vi måtte lære det for å finne kollisjonsenergien ved sammentreff mellom to båter ;-) )
=; Æ har en nyere navigatørutdannelse også, og satser på at kollisjonsenergien ved sammentreff mellom to båter e unyttig lærdom :knegg

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Ei stund siden det har vært skrevet noe om maratonkjøring med MC,håper noen vil føle seg kallet til å gi oss mer innføring i dette !!

................. :mc2 ................ :mc2 ....................... :mc2 ...................... :mc2 ............. :rop :yeahright :offtopic
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bikeridr

Legg inn av Bikeridr »

Ironbutt er vel relativt uoppnåelig i Norge mhp veistandard og generell fartsgrense. Men, en "Norwaybutt" burde kanskje kunne innføres og/eller lages her på MCsiden?
Det vil jo være fullt mulig, innenfor lovens og trafikkens grenser å kjøre 1.000km innenfor 24 timer. For mange er dette "nok", og vil jo kunne være trening før en skikkelig IronButt.

Selv gjorde jeg ikke mindre enn tre -3- 1.000+ km nå i sommer, hvorav én i Norge.
Det ble kjørt Jyväskilä-Vadsø non-stop, ca 1.100km. Dagen etter, den norske etappen Vadsø-Hamningberg-Tromsø, ca 1.050km og til sist Rostock-Suwalki på 1.004km vel en uke senere.

Jeg har også en ikke-dokumentert "ekte" Ironbutt/SaddleSore fra sommeren 2000. Da kjørte jeg Brno via Dombås til Averøy, en distanse på 2.618,6km på 31 timer. Dette kvalifiserer til SaddleSore 2.500km innen 36 timer.

Får se til neste sommer, kanskje jeg tar Latvia-Estland-Litauen 8-tallet som vil bli rett over 1.609km/1.000miles. Løypa ligger der og er foretatt av flere latviere som jeg har lest. :-)
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
Intruder

Legg inn av Intruder »

En tur fra meg til Bodø er rundt 1000 km,kanskje vise meg som en slags Ironman om det blir en tur north... :scratch

Har lenge drømt om Finnmarkstur... Kanskje i 2013 ?

:mc2 ..................................Bodø........................ :mc3 :mc3 ??

Nil satis nisi optimum !

Brukeravatar
Intruder

Legg inn av Intruder »

Er det ingen her som har innblikk i hva Iron Butt er eller har interesse av å få vite det?
Vet jo at Tagesk,i Italia,har skrevet mye om dette og fått mye ris og ros her på sida... :mk
En runde på dette og meningsutvekslinger burde da kunne være på sin plass... :thumleft:scratch

Hallo,Tagesk hvor er du,kom på banen.. :vs :D

Nil satis nisi optimum !

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Tja, jeg var vel innvolvert i en diskusjon om dette for et par-tre år siden. Er litt redd for at jeg utrykte meg litt krassere enn mine meninger egentlig er, men det får så være ...
Jeg var vel litt negativ av hensyn til sikkerheten. Det skyldes delvis litt uvitenhet fra min side, jeg så for meg et gjeng med motorsyklister som nærmest kjørte i søvne, i flokk.
Jeg vet jo nå at dette er noe man like gjerne kan gjøre alene, men likevel .... kjører man langt, blir man trøtt, det er et faktum.
Men ellers, så synes jeg hele greia er forholdsvis uinteressant, og ganske ... eeh ... eeh ... tøvete, rett og slett.
Kjøre et visst antall km i løpet av et visst antall timer for å få en pin, medalje eller diplom el, ja det ser ikke jeg poenget med.
Men jeg har også kjørt lange distanser på kort tid, men ikke motivert av Iron Butt.

Hvis man vil være litt ekstra høymoralsk ... så kan man si at det finnes jo nok sløve trafikkanter i for høy fart langs veien, om man ikke skal lokke frem flere ved å premiere de ... men det skal ikke jeg være.

Alle har hver sine interesser, og det er jo forsåvidt greit nok.

Brukeravatar
Intruder

Legg inn av Intruder »

Jeg var også skeptisk til å kjøre lange distanser,var vel i drøyeste laget " stor i kjeften ",men synes da det ville være greit om flere uttalte seg om dette.
Kunne jo tilogmed sørge for at flere ble bitt av denne "basillen",gudene veit !! :prop:

Nil satis nisi optimum !

Svar