Øvelseskjøring!

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Carpa »

Chevy1974, du burde vurdere å skrive et lite hefte.. "MC lappen - sånn foregår det"
Du gir så gode og utfyllende forklaringer. Jeg setter utrolig stor pris på å høre om din erfaring og hva som har foregått i de forskjellige fasene av "Veien til klasse A"

Tusen takk :thumleft


Legandary, lykke til med den intense opplæringen. Håper du fikser det på første forsøk det er vel slutt på oppkjøring etter 1. oktober.
Jeg fikk høre av min kjørelærer at jeg burde velge Billingstad framfor Drammen for de hadde mye lavere strykprosent. Om dette stemmer så er det jo en fordel for deg at du havnet der :thumleft

Og Velkommen hit til MC siden :vs
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Legendary »

Snill vaffel: hadde vært veldig befriende om klasse A hadde gått i boks nå neste uke. Hvis ikke står livet mitt på stedet hvil de neste to årene, i alle fall når det gjelder MC. :sorry

Carpa: siste mulighet for oppkjøring på østlandet er 28. september. Vet de holder på uti oktober/november på sørlandet og i bergensområdet pga. mildere vær. Takk for velkomsten! :D

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av AndreasB »

Legendary skrev:Snill vaffel: hadde vært veldig befriende om klasse A hadde gått i boks nå neste uke. Hvis ikke står livet mitt på stedet hvil de neste to årene, i alle fall når det gjelder MC. :sorry

Carpa: siste mulighet for oppkjøring på østlandet er 28. september. Vet de holder på uti oktober/november på sørlandet og i bergensområdet pga. mildere vær. Takk for velkomsten! :D
Du kan vel ta A2 ?

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Legendary »

AndreasB skrev:
Legendary skrev:Snill vaffel: hadde vært veldig befriende om klasse A hadde gått i boks nå neste uke. Hvis ikke står livet mitt på stedet hvil de neste to årene, i alle fall når det gjelder MC. :sorry

Carpa: siste mulighet for oppkjøring på østlandet er 28. september. Vet de holder på uti oktober/november på sørlandet og i bergensområdet pga. mildere vær. Takk for velkomsten! :D
Du kan vel ta A2 ?
Joa, forsåvidt. Ser dog for meg at det kanskje er kjedelig å kun kjøre sykler med begrensing på 47 hk, da det eneste jeg har kjørt og blitt vant til er en 600 cc 100 hk+. Det vet nok noen av dere bedre enn meg?

mekkern
Innlegg: 7658
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av mekkern »

vet ikke hvordan dette slår ut for deg i din situasjon?????hvis det går dritt altså?

Overgangsregler:

Hvis du har gjennomført hele eller deler av den obligatoriske opplæringen i klasse A, men ikke tar eller består førerprøven i 2012, er ikke den obligatoriske opplæringen i klasse A gjennomført forgjeves. Den obligatoriske opplæringen du har gjennomgått, vil gjelde også i 2013 og senere. Avhengig av hvor gammel du da er, kan du fullføre opplæringen og kjøre opp i klasse A2 eller A.
Har du gjennomført obligatorisk opplæring i klasse A i 2012, men er så ung at du heller ikke i 2013 vil være gammel nok (24 år) til å kjøre opp i denne klassen? Da får du den obligatoriske opplæringen du har gjennomført, godkjent som obligatorisk opplæring i klasse A2.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av AndreasB »

Du har oppkjøring neste uke? Isåfall: Lykke til! Går sikkert fint :D

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av GSF »

Carpa skrev:Chevy1974, du burde vurdere å skrive et lite hefte.. "MC lappen - sånn foregår det"
Du gir så gode og utfyllende forklaringer. Jeg setter utrolig stor pris på å høre om din erfaring og hva som har foregått i de forskjellige fasene av "Veien til klasse A"

Tusen takk :thumleft


Legandary, lykke til med den intense opplæringen. Håper du fikser det på første forsøk det er vel slutt på oppkjøring etter 1. oktober.
Jeg fikk høre av min kjørelærer at jeg burde velge Billingstad framfor Drammen for de hadde mye lavere strykprosent. Om dette stemmer så er det jo en fordel for deg at du havnet der :thumleft

Og Velkommen hit til MC siden :vs
Dette innlegget fortjener en :thumleft

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Sted: Kongsberg

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Chevy1974 »

Carpa skrev:Chevy1974, du burde vurdere å skrive et lite hefte.. "MC lappen - sånn foregår det"
Du gir så gode og utfyllende forklaringer. Jeg setter utrolig stor pris på å høre om din erfaring og hva som har foregått i de forskjellige fasene av "Veien til klasse A"

Tusen takk :thumleft


Legandary, lykke til med den intense opplæringen. Håper du fikser det på første forsøk det er vel slutt på oppkjøring etter 1. oktober.
Jeg fikk høre av min kjørelærer at jeg burde velge Billingstad framfor Drammen for de hadde mye lavere strykprosent. Om dette stemmer så er det jo en fordel for deg at du havnet der :thumleft

Og Velkommen hit til MC siden :vs
Takk for det Carpa :-)
Eg prøvar så godt som mulig å hjelpe alle rundt meg der eg kan bidra, så får eg heller ha som "disclaimer" at eg ikkje er nokon lærar eller ekspert. Dersom ein tar mine erfaringar som gode råd utan å stemple dei som facsit, så trur eg det bør gå bra. Det blir uansett ein av mange måtar å sjå ting på ;-)

Legendary:
Som sagt før, dersom det er konkrete ting du lurar på, så må du ikkje vere redd for å spørre. Det er no du har sjansen til å få besvart det du ikkje får tid til å spørre læraren om, eller få ein diskusjon rundt enkeltsituasjonar i køyringa di. Eg håpar sjølvsagt at dei med meir erfaring enn meg stiller opp med svar der det er behov :-)
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av ega16 »

Jeg kjørte nylig opp på Billingstad og bestod :)

Sensoren var veldig hyggelig og avslappet, noe jeg som jeg også tror hjalp mye.

Kjøregården gikk smertefritt, blant annet satt krypkjøringen helt perfekt. For en måned siden strøyk jeg i kjøregården på risløkka i 4 av 5 øvelser i følge forrige sensoren (!). Dette fordi jeg ble stressa når jeg ikke hadde kjørt i kjøregården der før og det ble forventet at jeg visste med engang hvor de forskjellige øvelsene skulle gjøres. Ja, jeg ser i ettertid at jeg bomma på noen av øvelsene men synes den forrige sensoren var i overkant streng (jeg kjørte trossalt ikke så dårlig at jeg hadde vært en fare ute i trafikken)

Kjøregården på Billingstad er større og mer oversiktelig sammenlignet med den risløkka (hvor alt mer eller mindre står oppe i hverandre). Det eneste er at det står et tau-gjerde etter utgangen på U-sving øvelsen, som kanskje kan være litt ekkelt hvis man ikke er helt trygg i å utføre øvelesen, men jeg synes ihvertfall ikke det var noe problematisk.

Lykke til med oppkjøringen og fortell oss hvordan det gikk! :)

Brukeravatar
bshagen
Innlegg: 226
Registrert: 31 jul 2012, 12:30
Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
Sted: Hokksund

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av bshagen »

Mine tips er; slapp av, dette går så bra så! :P
Men seriøst, det gjør mest sannsynlig det. I kjøregården må du ikke bli stresset om du velter en kjegle eller to, det er helheten sensor er på utkikk etter. Så blikk opp, knærne mot tanken, og hold bakbremsen på krypkjøringen. Unnamanøver og bremsetesten er enkel, samme regel her, blikket opp og knærne klemmende på tanken, og brems det du er mann for. :) Unnamanøveren er den berømte kontraen, så tren litt på den, så blir du varm i trøya.

Landevei, her er det spesielt en ting som skiller fra bil, synes jeg. Og det er; sporvalg i egen fil. Husk å være aktiv i sporet ditt, ikke ligg til høyre for venstre hjulsport hele tiden. Det handler om oversikt igjennom svingen, legg deg ut før, og kom gradvis over mens du får mer og mer oversikt igjennom svingen. Igjen så er blikket ditt viktig her.

Tilslutt; ikke hør på meg, hør på kjørelæreren din, gjør som han sier og ikke fyll opp hodet ditt med alt slags tanker om "gjør sånn og gjør sånn", det kommer etter du er ferdig kjørt opp. Fokuser på det læreren sier, og tren på det! Som sensoren min sa etter jeg hadde bestått; "Det er nå den virkelig testen begynner!".

Lykke til, detta går så bra så :-)

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Legendary »

mekkern skrev:vet ikke hvordan dette slår ut for deg i din situasjon?????hvis det går dritt altså?

Overgangsregler:

Hvis du har gjennomført hele eller deler av den obligatoriske opplæringen i klasse A, men ikke tar eller består førerprøven i 2012, er ikke den obligatoriske opplæringen i klasse A gjennomført forgjeves. Den obligatoriske opplæringen du har gjennomgått, vil gjelde også i 2013 og senere. Avhengig av hvor gammel du da er, kan du fullføre opplæringen og kjøre opp i klasse A2 eller A.
Har du gjennomført obligatorisk opplæring i klasse A i 2012, men er så ung at du heller ikke i 2013 vil være gammel nok (24 år) til å kjøre opp i denne klassen? Da får du den obligatoriske opplæringen du har gjennomført, godkjent som obligatorisk opplæring i klasse A2.
Vel, dersom det går dårlig på torsdag, må jeg vente til jeg blir 24 før jeg får tunglappen. Kan imidlertid ta oppkjøring for A2, da den obligatoriske opplæringen jeg går igjennom nå gjelder for neste år også.
AndreasB skrev:Du har oppkjøring neste uke? Isåfall: Lykke til! Går sikkert fint :D
Stemmer. Takk for det! :-)
Chevy1974 skrev:
Carpa skrev:Chevy1974, du burde vurdere å skrive et lite hefte.. "MC lappen - sånn foregår det"
Du gir så gode og utfyllende forklaringer. Jeg setter utrolig stor pris på å høre om din erfaring og hva som har foregått i de forskjellige fasene av "Veien til klasse A"

Tusen takk :thumleft


Legandary, lykke til med den intense opplæringen. Håper du fikser det på første forsøk det er vel slutt på oppkjøring etter 1. oktober.
Jeg fikk høre av min kjørelærer at jeg burde velge Billingstad framfor Drammen for de hadde mye lavere strykprosent. Om dette stemmer så er det jo en fordel for deg at du havnet der :thumleft

Og Velkommen hit til MC siden :vs
Takk for det Carpa :-)
Eg prøvar så godt som mulig å hjelpe alle rundt meg der eg kan bidra, så får eg heller ha som "disclaimer" at eg ikkje er nokon lærar eller ekspert. Dersom ein tar mine erfaringar som gode råd utan å stemple dei som facsit, så trur eg det bør gå bra. Det blir uansett ein av mange måtar å sjå ting på ;-)

Legendary:
Som sagt før, dersom det er konkrete ting du lurar på, så må du ikkje vere redd for å spørre. Det er no du har sjansen til å få besvart det du ikkje får tid til å spørre læraren om, eller få ein diskusjon rundt enkeltsituasjonar i køyringa di. Eg håpar sjølvsagt at dei med meir erfaring enn meg stiller opp med svar der det er behov :-)
Dukker alltid opp ting jeg lurer på/er usikker på når jeg er ute og kjører. Klarer ikke komme på noe konkret jeg lurer på nå, dessverre. Har sikkert noen spørsmål i morgen etter bane/langkjøringen.
ega16 skrev:Jeg kjørte nylig opp på Billingstad og bestod :)

Sensoren var veldig hyggelig og avslappet, noe jeg som jeg også tror hjalp mye.

Kjøregården gikk smertefritt, blant annet satt krypkjøringen helt perfekt. For en måned siden strøyk jeg i kjøregården på risløkka i 4 av 5 øvelser i følge forrige sensoren (!). Dette fordi jeg ble stressa når jeg ikke hadde kjørt i kjøregården der før og det ble forventet at jeg visste med engang hvor de forskjellige øvelsene skulle gjøres. Ja, jeg ser i ettertid at jeg bomma på noen av øvelsene men synes den forrige sensoren var i overkant streng (jeg kjørte trossalt ikke så dårlig at jeg hadde vært en fare ute i trafikken)

Kjøregården på Billingstad er større og mer oversiktelig sammenlignet med den risløkka (hvor alt mer eller mindre står oppe i hverandre). Det eneste er at det står et tau-gjerde etter utgangen på U-sving øvelsen, som kanskje kan være litt ekkelt hvis man ikke er helt trygg i å utføre øvelesen, men jeg synes ihvertfall ikke det var noe problematisk.

Lykke til med oppkjøringen og fortell oss hvordan det gikk! :)
Gratulerer med lappen - misunner deg! Setter pris på gjennomgangen av oppkjøringen din - ønsker flere slike gladhistorier! :D
bshagen skrev:Mine tips er; slapp av, dette går så bra så! :P
Men seriøst, det gjør mest sannsynlig det. I kjøregården må du ikke bli stresset om du velter en kjegle eller to, det er helheten sensor er på utkikk etter. Så blikk opp, knærne mot tanken, og hold bakbremsen på krypkjøringen. Unnamanøver og bremsetesten er enkel, samme regel her, blikket opp og knærne klemmende på tanken, og brems det du er mann for. :) Unnamanøveren er den berømte kontraen, så tren litt på den, så blir du varm i trøya.

Landevei, her er det spesielt en ting som skiller fra bil, synes jeg. Og det er; sporvalg i egen fil. Husk å være aktiv i sporet ditt, ikke ligg til høyre for venstre hjulsport hele tiden. Det handler om oversikt igjennom svingen, legg deg ut før, og kom gradvis over mens du får mer og mer oversikt igjennom svingen. Igjen så er blikket ditt viktig her.

Tilslutt; ikke hør på meg, hør på kjørelæreren din, gjør som han sier og ikke fyll opp hodet ditt med alt slags tanker om "gjør sånn og gjør sånn", det kommer etter du er ferdig kjørt opp. Fokuser på det læreren sier, og tren på det! Som sensoren min sa etter jeg hadde bestått; "Det er nå den virkelig testen begynner!".

Lykke til, detta går så bra så :-)
Takk for det! Var skitnervøs da jeg hadde oppkjøring for billappen óg, men da jeg hadde satt igang var det jo ingenting å frykte. Begynner å få godfølelsen selv at dette skal gå den riktige veien. Skal ta ting med ro og ikke stresse - og så håpe på det beste. :-)

Opplevde forøvrig noe rart da jeg var ute og kjørte i dag; en mc-fører på racingsykkel i motgående kjørefelt som lente seg inn mot bilen min og vinket. Som om han visste at jeg skal ta lappen og ønsket meg lykke til. :-k

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Legendary »

Hadde langkjøring i går - gurimalla så moro! Ble en liten tur til Sverige igjennom svingete veier i Akershus/Østfold. Kjente virkelig lysten for å dra på litt innimellom! :twisted
Selve turen gikk veldig bra, men det var et par svinger hvor jeg hadde tilsynelatende for høy fart - hvorpå kroppen frøys og jeg ble stiv i noen millisekunder før jeg bremset og kontrastyrte. Trenger mer erfaring på det området merker jeg. Sliter litt med svingene når jeg kjører i rundkjøringer i tettbygd strøk. Blir vinglete og tør liksom ikke helt å kontrastyre/legge meg over.

Noe jeg forresten lurer på som jeg glemte spørre kjørelærer om er; hvilket gir er greiest å ligge i når man cruiser på landeveien i 80-sonen?

Lurer også på hvor ofte bruker dere se i speilene? Synes sikten i speilene er minimal - er jo ikke mulig å se noe som er rett bak?


Uff, jeg grugleder meg til oppkjøringen på torsdag! :-)å

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av ega16 »

Legendary skrev:Hadde langkjøring i går - gurimalla så moro! Ble en liten tur til Sverige igjennom svingete veier i Akershus/Østfold. Kjente virkelig lysten for å dra på litt innimellom! :twisted
Selve turen gikk veldig bra, men det var et par svinger hvor jeg hadde tilsynelatende for høy fart - hvorpå kroppen frøys og jeg ble stiv i noen millisekunder før jeg bremset og kontrastyrte. Trenger mer erfaring på det området merker jeg. Sliter litt med svingene når jeg kjører i rundkjøringer i tettbygd strøk. Blir vinglete og tør liksom ikke helt å kontrastyre/legge meg over.

Noe jeg forresten lurer på som jeg glemte spørre kjørelærer om er; hvilket gir er greiest å ligge i når man cruiser på landeveien i 80-sonen?

Lurer også på hvor ofte bruker dere se i speilene? Synes sikten i speilene er minimal - er jo ikke mulig å se noe som er rett bak?


Uff, jeg grugleder meg til oppkjøringen på torsdag! :-)å
Langkjøring er utrolig morro ja. Er først da man får slappet av (ihvertfall når man vanligvis har kjøretimer i byen), følt litt på frihetsfølelsen som MC gir og få gjort unna noen svinger :)

Jeg kjenner til det der med svingingen i rundkjøringer og merker det hender jeg tar det rolig selv dersom det er ujevn asfalt, våt osv. Det er vel noe man blir tryggere på etterhvert som man får mer erfaring, men det er viktig å huske på at det ofte kan være dieselsøl i rundkjøringer, spesielt nærme benisnstasjoner, så det gjelder å være obs!

Hvilket gir varierer vel veldig på hvordan sykkel man kjører og hvordan de er giret. De 600cc japse syklene (fz6, hornet) osv jeg kjørte på skolen var jeg ofte opp i 6. giret. På min sykkel er jeg sjeldent i noe høyere enn 3. gir. Hender jeg tar den opp i 4. på motorveien.

Jeg gikk fra å bruke speilet veldig sjeldent til at jeg nå nesten føler meg små paranoid, sjekker alltid om det ligger noen oppi rompa på meg bak.

Brukeravatar
Coach
Innlegg: 249
Registrert: 06 mar 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
Sted: Heimdal

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Coach »

Legendary skrev:Hadde langkjøring i går - gurimalla så moro! Ble en liten tur til Sverige igjennom svingete veier i Akershus/Østfold. Kjente virkelig lysten for å dra på litt innimellom! :twisted
Selve turen gikk veldig bra, men det var et par svinger hvor jeg hadde tilsynelatende for høy fart - hvorpå kroppen frøys og jeg ble stiv i noen millisekunder før jeg bremset og kontrastyrte. Trenger mer erfaring på det området merker jeg. Sliter litt med svingene når jeg kjører i rundkjøringer i tettbygd strøk. Blir vinglete og tør liksom ikke helt å kontrastyre/legge meg over.

Noe jeg forresten lurer på som jeg glemte spørre kjørelærer om er; hvilket gir er greiest å ligge i når man cruiser på landeveien i 80-sonen?

Lurer også på hvor ofte bruker dere se i speilene? Synes sikten i speilene er minimal - er jo ikke mulig å se noe som er rett bak?


Uff, jeg grugleder meg til oppkjøringen på torsdag! :-)å
Vanskelig å svare på hvilke gir du bør velge. Jeg kjører en yamaha 900 og ligger på ca 3500 rpm. Dette synes jeg er ok. Da blir det ikke nappete hvis du trenger og komme deg ut av en situasjon.

Speilet bør du følge med i gjevnlig hvis det ligger biler bak deg. Det er mulig å kjøpe adaptere slik at speila kommer litt lengere ut. Dette har jeg på min sykkel og det hjelper MYE. Da ser du faktisk noe i speila.

Prøv og finn den god følelsen du hadde på langkjøringen. Bruk dette når du skal kjøre opp. Vær fokusert på oppgaven, hør hva sensor sier, tenk at dette er som en vanlig kjøretime.
Tenk positivt.

Det er helhets vurdering av hvordan du kjører i kjøregård, på landevei og hvordan du bedømmer situasjoner i trafikken. Du må ikke glemme og lese på sikkerhestspørsmålene om sykkelen. Du vil få 1 av disse spørsmålene på oppkjøringen.( du trekker fra en bunke med kort)

Dette går bra.:-) lykke til.
Mvh

Stig Roar
(Coach)
Trondheim

Medlem: NMCU

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Sted: Kongsberg

Re: Øvelseskjøring!

Legg inn av Chevy1974 »

Så bra at du hadde ein fin tur :-) :thumleft

Spørsmålet om gir har andre svart på, så det skal eg ikkje seie noko om, men eg vil gjerne gi eit par andre kommentarar.
Ega16 nemner dette med rundøyring. Eg heller legger ikkje sykkelen i rundkøyring. Her tar eg det pent og rolig med nesten oppreist sykkel. Som Ega nemner kan det vere diesel/olje-søl i rundkøyringar, og faktisk ikkje berre i nærheten av bensinstasjonar. Det er enkelte bilar som har litt stor fart i runkøyringar og som pga dette skvulpar litt drivstoff ut av luftinga på tanken. Derfor kan mange rundkøyringar vere litt farlege. Eg har av og til fått skrens på bakhjula på bil akkurat i rundkøyring på våt veg, og då har eg ikkje gassa på unormalt mykje.
Ta rundkøyringane med krypkøyringsteknikken, altså med rolig tempo og kroppsbalanse. Ikkje dermed sagt at det er det mest riktige, men det er slik eg gjer det. Blir gjerne ein mellomting når eg ser at det er tørr og fin veg, men eg tar det relativt rolig uansett. Det er ikkje der eg testar nedbrekk for å seie det slik :P :p

Svingane ute på landevegen vil du ta greitt med litt erfaring. Husk å ta det rolig til du har fått tilstrekkelig erfaring. Både eg og Carpa har så vidt blogga om to situasjonar der vi har blitt litt stive og gløymt å behandle sykkelen slik vi skal gjere. Det er det veldig lett for. Denne treninga vil du derimot ikkje rekke å få fullført før oppkøyring, så fokuset ditt fram til torsdag bør vere å ha mindre fart enn du veit du klarar i svingen. Legg deg på den sikre sida. Finn eit godt sporvalg slik at sensor ser at du køyrer aktivt, legg sykkelen (litt) ned der det er naturleg å gjere det, men ikkje framprovoser kraftige nedbrekk for å vise at du beherskar det. Eg trur sensor er meir opptatt av å sjå at du er ansvarsbevisst og at du taklar sykkelen riktig.

Det er nok forskjellig fokus på ulike sensorar, så ta ein grundig prat med læraren din om dette før oppkøyring.

På oppkøyringa mi fekk eg to bemerkningar som sensor reagerte på, men ikkje nok til å stryke. Det eine var ein fortgjengerovergang med midtrabatt. Eg stoppa og venta på ein fotgjengar som var på motsatt side av vegen. Så lenge det er midtrabatt meinte sensor at dette var ein overdreven vikepliktstvang som ikkje hadde rot i regelverket :moi:
Det andre var plassering av sykkelen ved avkjørsel på retardasjonsfelt. Der valgte eg å plassere meg midt i eget felt for å unngå "skrelling", men sensor meinte det var viktig å vise både med blinklys og endring av plassering at eg hadde tenkt å ta av til høgre (i tillegg var det jo ingen bak meg, så skrelling var ikkje så aktuelt :P :p ).

Utover dette hadde eg eit par situasjonar både i trafikken og på kjøregården som eg sjølv sa i frå om undervegs. Eg sa rett ut at eg gjorde eit feil valg eller utførte oppgåva dårleg. I forhold til den sensoren eg hadde akkurat då, så var det positivt at eg sa i frå om dette sjølv. Er umulig for meg å seie om dette gjelder andre sensorar, men eg vil tru at sakleg sjølvkritikk i riktige doser bør telle positivt. På den måten viser du at du er bevisst på det du gjer, og du viser at du er villig til å jobbe med deg sjølv for å komme i mål. Eg trur dei fleste sensorar er klar over at den virkelige læringa kjem etter at du har tatt lappen.
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Svar