Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?OBS STERKE BI

Legg inn av Hjernen »

siste fra meg, blir det slettet forstår jeg det men dette er virkelige bilder og
ikke noe kult for hverken 1.mann til ulykken eller #Fireman på jobb å komme til,
moralen i denne tråden og til trådstarter må vel være at fart dreper UANSETT HASTIGHET!!

OBS STERKE BILDER!!

http://www.snopes.com/photos/accident/tulsacrash.asp


http://www.ocregister.com/articles/cras ... orted.html


http://www.ocregister.com/articles/moto ... sedan.html
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av hakhap »

Siden denne trå kom til å handle en del om fartsgrenser

http://www.na24.no/article3505563.ece

I øvrig synes jeg trådstarter tar fram en god poæng.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av fireman »

simpson skrev:Dette handler ikke om jeg evner å ta dette innover meg, men påstand om at du er uforvarlig og moralløs om du kjører for fort.
Alle forstår at det kan være farlig å kjøre fort, men ikke at det er spørsmål om når du kjører deg og alle andre rundt ihjel, for det vil jeg gjøre før eller senere ifølge din mening.
Hmmm,.. jeg tror fremdeles ikke helt du forstår mitt budskap,.. eller så tillegger du meg helt andre meninger enn det jeg prøver å få frem. Jeg har vel aldri sagt at du kommer til å kjøre alle og enhver ihjel fordi du kjører for fort, til det har alle statistikken med seg. Mitt poeng er at dersom man stadig kjører "uforsvarlig fort", så vil man ha mye større sjanse til å havne på feil side av statistikken. Så derfor kom mitt noe skarpe spørsmål: Hvilken rett har DU (les vi) til å med vitende å vilje kjøre slik at det er en mye større sjanse for at dersom noe skjer så utsetter man ikke bare seg selv for ulykkens uhyrligheter, men alle tidligere nevnte parter?
simpson skrev:Virker som om at du stempler alle som har kjørt for som notoriske grisekjørere, uansett hvor og alltid.
Hehe,... ja du er en skøyer du Simpson,... hvor i all verden finner du at jeg har skrevet det?
simpson skrev:Jeg er mye mere bekymret for andre trafikanter som bevisst eller ubevisst totalt neglisjerer motorsykkelister.
Hvis du ser på dødsstatestikken for mc, så er den relativt lav, ca 15 i året og fortsatt dalenede.
I ditt distrikt så vet jeg ihvertfall om tre døde hittil i år, fellesnevner er stjålet sykkel.
Hvis du ser vekk fra de som kjører stjålet sykkel, uten lappen eller kjørt i rus og ulykker der bilist er skyld for hendelsen har du ikke mange, rene dødsulykker på sykkel. Ett par i året kanskje.
De som stjeler sykkel eller kjører i rus hører ikke på deg eller myndigheter og leser vel neppe inlegg på mcsiden heller.
Jeg er helt enig i at veldig mange bilister har et sløvt forhold til motorsykler i trafikken. Vel å merke dem som aldri har kjørt MC selv. Men dette er jo en helt annen diskusjon. Når det gjelder dødsulykker så har du kanskje rett. Det er nemlig ikke så forferdelig høye tall, men allikevel er hvert eneste tapt liv en tragedie. Det skjuler seg jo også mange som "bare" blir alvorlig skadet, alle de som får senskader, all sorg. Ikke bor jeg i et distrikt som har fryktelig mange trafikkulykker med stor fart involvert heller, tenk på dem som bor i mer belastede områder?

For min egen del så har jeg for lengst mistet tellingen på hvor mange lik og hardt skadde jeg har sett i trafikkulykker, men det er ikke få. De aller fleste hendelser kunne vært unngått, ikke bare av for høy fart, men også av "uforsvarlig kjøring", er ikke det et tankekors?

Dette gjelder like mye for bil som mc, jeg regner med at du også kjører bil? Har du samme filosofi der?
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.

Godtvoksen

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av Godtvoksen »

fireman skrev:Jeg har gjennom mange år i mitt yrke dessverre altfor ofte vært borti tragiske hendelser, også på veien.

Det har vært med alle slags kjøretøy. Det gjør meg så forbannet sint at så mange gir blaffen, at det de fleste er mest redd for er å bli tatt av politiet? Man kan jo miste lappen!!!??? Hva fanken slags "offer" er det??? Ja, mange synes jo til og med at det er politiet som er drittsekkene!??

At mange tar seg så til rette at de risikerer andres liv og helse fordi de "har lyst" til å kjøre for fort eller påvirket er skremmende! Når jeg sier "fort", så mener jeg ikke 10-20 km/t over i 80-100 soner. Jeg mener dem som kjører uforsvarlig fort! Hvilken rett har de til å risikere andres liv? Hvem FA.. tror de at de er???

Vår (dengang) 23 år gamle datter ble for noen år siden tatt for å kjøre for fort med bil, faktisk så fort at hun mistet "lappen" i ett år og ble dømt til ganske mange timers samfunnstjeneste. (mener å huske at hun ble dømt for å ha kjørt i 135 km/t i en 80 sone.)

"Gudskjelov at du ble tatt" sa jeg til henne, "dette får bli din sjanse til å lære!" "Hva om du hadde kjørt utfor, for ikke å snakke om krasjet med noen andre?"

Jeg tok henne for meg ganske så kraftig, og husker at jeg viste henne ganske så brutale bilder og klipp fra ulykker (funnet på nett!) Jeg fortalte også ganske så brutale ting fra episoder jeg har vært borti, for i virkeligheten er det ingen sensur dessverre. Der er det blod og gørr så det holder, sorg og fortvilelse for så ufattelig mange. Det gjorde heldigvis inntrykk, og hun var ganske så blek om nebbet etter seansen. Hun sier selv også at hun i ettertid har blitt mye mer bevisst på både fart og farer ellers i trafikken.

Det mest tragiske jeg ser er de mange unge som dessverre ikke har en anelse om hvilke krefter som er i sving ved en ulykke. De vet ikke at kroppsdeler ofte rives av, at det er så mye blod i en menneskekropp at det blir fryktelig mange kvadratmeter blod man må vasse i på et ulykkessted. De har aldri kjent luktene, hørt skrikene og sett de skrekkslagne eller tomme blikkene fra slike steder.

De vet ikke hvor mange hjelpemannskaper som utsettes for ganske så store påkjennelser, for vi er ikke usårbare og vi blir dessverre heller aldri "herdet" av slike syn. Ofte er det ikke mye vi kan gjøre for å redde liv, jeg har sett altfor mange som har nådd "Point of no return". Ja, jeg har gått fra mang et skadested skikkelig deprimert, uvel og tankefull.

Jeg har heldigvis vært så heldig å få holde en del foredrag om holdninger, ansvar, og konsekvenser av trafikkulykker, mest på videregående skoler, og da spesielt for russen. Der har jeg følt at budskapet tildels har kommet frem, men vi fikk dessverre ikke lov til å bruke så mye audiovisuelle virkemidler som vi kunne ønsket. Skoleledelsen og skolehelsetjenesten mente at en del av det vi hadde lyst til å vise ble "for brutalt!" ?????? Fortvilende innstilling spør du meg, for virkeligheten blir aldri sminket og er mer brutal enn de fleste har opplevd!

Allikevel gjør ord seg også godt som virkemiddel, og jeg kan love at det aldri er mye bråk og prat på tilhørerplass under slike foredrag.

Poenget mitt er at jeg mener at dersom skal det nytte med kampanjer, så må de være så brutalt sterke at de avspeiler virkeligheten og at folk blir bevisst sitt ansvar som sjåfør. Det tror jeg er det eneste som vil ha noen særlig virkning dessverre.

Kjør forsiktig folkens, det er mange som er glad i dere alle!
Jeg fant denne fra Australia, og det er nok en av de beste og ærligste kampanjevideoer jeg har funnet:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=Z2mf8DtWWd8[/video]
Jeg har ikke lest resten av kommentarene, men sier bare ENDELIG!!! og amen - men vær forsiktig slike holdninger/meninger er ikke populære....synd du solgte domenet...

Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av fireman »

Godtvoksen skrev:Jeg har ikke lest resten av kommentarene, men sier bare ENDELIG!!! og amen - men vær forsiktig slike holdninger/meninger er ikke populære....synd du solgte domenet...
Jeg tror faktisk mine holdninger og meninger får støtte hos de aller fleste. Det ser du om du leser gjennom postene i tråden. Noen vil aldri være enige, og det er også greit. Jeg sier ikke at jeg sitter med fasit, jeg ønsker bare å pirke borti noe for om muligens å skape en konstruktiv debatt.
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av SuperMorten »

Har vært litt fraværende i det siste, og leste hele tråden fra A til Å nå.

Jeg mener dette er det absolutt beste start-innlegg på hele mcsiden noensinne :thumleft

Jeg mener Firemans ståsted gir han rett til å uttale seg. Og å bli hørt. Temperaturen i diskusjonen viser vel bare at han har rett :thumleft

Det er flere måter man kan kjøre for fort. Man kan kjøre i 10-20, og kanskje litt til, uten at det blir sett på som galskap. Når man f.eks dobler lovlig hastighet på motorveien, kjører så fort at man finner filmen verdig til Youtube ene og alene pga farten, ja da er det galskap i mine øyne..

Tror ikke mange er så bevisste på hva hastighet egentlig er. For mange er det bare et tall (som stort sett blir brukt til skryt). Men f.eks 260 km/t tilsvarer 72 meter i sekundet. Til sammenligning er 100 km/t 27 meter i sekundet. Idioten i 260 vil da nå igjen, og passere biler i 160 km/t sett i forhold til hverandre. Avstand til forankjørende vil altså minke med 160 km/t eller sagt på en annen måte nesten 45 meter i sekundet. Jeg håper for guds skyld jeg sitter i en stor tung bil den dagen jeg får en sånn opp i hekken..

Det har vært diskutert mye om årsaker til mc-ulykker her på forumet. Derfor, etter at jeg hadde lest tråden, googlet jeg litt ang mc-ulykker, for å se litt om årsakene. Fant mye, men her er en:

....nær 40 % av de omkomne hadde hatt en atferd som må betegnes som ekstrem. Ekstremadferd ble i analysen definert som uansvarlig høy hastighet (høyere enn grensen for førerkortbeslag), manglende førerett (dvs. manglende opplæring og dermed nødvendig kompetanse), kjøring i ruspåvirket tilstand (både alkohol, narkotika og lovlige legemidler) og farlig aggressiv adferd i forhold til andre trafikanter....
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av simpson »

fireman skrev:
simpson skrev:Dette handler ikke om jeg evner å ta dette innover meg, men påstand om at du er uforvarlig og moralløs om du kjører for fort.
Alle forstår at det kan være farlig å kjøre fort, men ikke at det er spørsmål om når du kjører deg og alle andre rundt ihjel, for det vil jeg gjøre før eller senere ifølge din mening.
Hmmm,.. jeg tror fremdeles ikke helt du forstår mitt budskap,.. eller så tillegger du meg helt andre meninger enn det jeg prøver å få frem. Jeg har vel aldri sagt at du kommer til å kjøre alle og enhver ihjel fordi du kjører for fort, til det har alle statistikken med seg. Mitt poeng er at dersom man stadig kjører "uforsvarlig fort", så vil man ha mye større sjanse til å havne på feil side av statistikken. Så derfor kom mitt noe skarpe spørsmål: Hvilken rett har DU (les vi) til å med vitende å vilje kjøre slik at det er en mye større sjanse for at dersom noe skjer så utsetter man ikke bare seg selv for ulykkens uhyrligheter, men alle tidligere nevnte parter?
simpson skrev:Virker som om at du stempler alle som har kjørt for som notoriske grisekjørere, uansett hvor og alltid.
Hehe,... ja du er en skøyer du Simpson,... hvor i all verden finner du at jeg har skrevet det?
simpson skrev:Jeg er mye mere bekymret for andre trafikanter som bevisst eller ubevisst totalt neglisjerer motorsykkelister.
Hvis du ser på dødsstatestikken for mc, så er den relativt lav, ca 15 i året og fortsatt dalenede.
I ditt distrikt så vet jeg ihvertfall om tre døde hittil i år, fellesnevner er stjålet sykkel.
Hvis du ser vekk fra de som kjører stjålet sykkel, uten lappen eller kjørt i rus og ulykker der bilist er skyld for hendelsen har du ikke mange, rene dødsulykker på sykkel. Ett par i året kanskje.
De som stjeler sykkel eller kjører i rus hører ikke på deg eller myndigheter og leser vel neppe inlegg på mcsiden heller.
Jeg er helt enig i at veldig mange bilister har et sløvt forhold til motorsykler i trafikken. Vel å merke dem som aldri har kjørt MC selv. Men dette er jo en helt annen diskusjon. Når det gjelder dødsulykker så har du kanskje rett. Det er nemlig ikke så forferdelig høye tall, men allikevel er hvert eneste tapt liv en tragedie. Det skjuler seg jo også mange som "bare" blir alvorlig skadet, alle de som får senskader, all sorg. Ikke bor jeg i et distrikt som har fryktelig mange trafikkulykker med stor fart involvert heller, tenk på dem som bor i mer belastede områder?

For min egen del så har jeg for lengst mistet tellingen på hvor mange lik og hardt skadde jeg har sett i trafikkulykker, men det er ikke få. De aller fleste hendelser kunne vært unngått, ikke bare av for høy fart, men også av "uforsvarlig kjøring", er ikke det et tankekors?

Dette gjelder like mye for bil som mc, jeg regner med at du også kjører bil? Har du samme filosofi der?
Jeg sier at det virker som, ikke at du har skrevet det.
Jeg synes også at det er tragisk med dødsulykker, men jeg synes du generaliserer alle som har gasset litt, som om de er grunn til all død og fordervelse på veien.
Ja jeg kjører bil også, men filisofi? Om jeg kjører fortere enn fartsgrensene du mener? Jada det gjør jeg.
Men jeg har nå kjørt skadefritt i 28 år, så vil ikke si at jeg er en risikosjåfør.
Det som provoserer meg er utrykket ditt om at det er livsfarlig om du kjører for fort og vil utgjøre en stor trussel mot alle som er i nærheten av deg.
Når du sier, hvem faen er det du tror du er? så ser jeg janteloven med en gang og det er ett forsøk på å heve seg over andre.
Er ikke uenig med deg i alt, men er ikke glad i måten du prøver å formidle budkskapet ditt på.
Men som jeg sa, ett par dødsulykker på mc som er relatert til fart synes jeg ikke det er der fokuset bør ligge. Men det er selvfølgelig ikke ok at to stk dør.

Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?OBS STERKE BI

Legg inn av fireman »

Hjernen skrev:siste fra meg, blir det slettet forstår jeg det men dette er virkelige bilder og
ikke noe kult for hverken 1.mann til ulykken eller #Fireman på jobb å komme til,
moralen i denne tråden og til trådstarter må vel være at fart dreper UANSETT HASTIGHET!!

OBS STERKE BILDER!!

http://www.snopes.com/photos/accident/tulsacrash.asp

http://www.ocregister.com/articles/cras ... orted.html

http://www.ocregister.com/articles/moto ... sedan.html
Dessverre må jeg si, så var ikke disse bildene i nærheten av hva man kan bli utsatt for på et skadested, men trist er det jo uansett.
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av RuneMC »

Jompa skrev:
RuneMC skrev:En ting vil jeg si om det å kjøre MC... jeg liker spesielt tanken på at det er mye mindre sjanse for at jeg skader noen andre enn meg selv når jeg kjører MC, kontra når jeg kjører bil og har et par tonn stål i bevegelse... og det er en god tanke :janikk
Hæ ? Hvorfor er sjansen større for å skade andre med to tonn bil enn med 250 kg sykkel ?

Hvis du treffer en bil i fronten er muligheten for at enten du eller sykkelen torpederer den eller de som er inne i bilen stor.
Om du treffer en fotgjenger spiller det ingen rolle hva bilen eller sykkelen din veier.
Det er noe som heter massefart (masse x fart = krefter som er i sving), en MC vil veie mye mindre enn de fleste biler og bilpassasjerer sitter godt beskyttet - man kan jo tenke seg at MC'en har en ekstremfart, men jeg tenkte mest på vanlig fart. I vanlig lav fart betyr det at MC'en bare vil lage en bulk i bilen. MC'en er også mye mer lettmanøvrert og det er enklere å gjøre det som heter unnamanøver både i forhold til en front mot front situasjon og i forhold til små barn som evt spretter ut i veien. Vil jo også påstå at når vi kjører MC så er vi generelt er mer fokusert på trafikken enn når vi kjører bil.

Igjen, dette er snakk om sannsynligheter. Sannsynligheten for at en MC skader noen andre er langt lavere enn at en bil skader noen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av Pollti »

At du,andre og jeg lever etter mange år i trafikken sier lite om hvor risikovillige vi har vært Simpson. Etter 44 år på 2 hjuling-ja, begynte å kjøre før jeg var 16 år- så må jeg sette veldig mye på kontoen for flaks. At jeg ikke er død skyldes ikke at jeg ikke er eller har vært en risikovillig fører ! I dag er jeg ikke i nærheten av å være så risiko villig som jeg var for 30 år siden og det gir utslag på fartsnivået jeg ligger på i dag. Har ingen problemer med å holde meg til fartsgrensene siden jeg har som mål å komme hjem i ett stykke. Turen kan være like givende selv uten fartsovertredelser i stor klassen.
Men det kan jo godt være at det blir ulykke av det for det. Litt risiko er det jo involvert i MC kjøring.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av simpson »

Pollti skrev:At du,andre og jeg lever etter mange år i trafikken sier lite om hvor risikovillige vi har vært Simpson. Etter 44 år på 2 hjuling-ja, begynte å kjøre før jeg var 16 år- så må jeg sette veldig mye på kontoen for flaks. At jeg ikke er død skyldes ikke at jeg ikke er eller har vært en risikovillig fører ! I dag er jeg ikke i nærheten av å være så risiko villig som jeg var for 30 år siden og det gir utslag på fartsnivået jeg ligger på i dag. Har ingen problemer med å holde meg til fartsgrensene siden jeg har som mål å komme hjem i ett stykke. Turen kan være like givende selv uten fartsovertredelser i stor klassen.
Men det kan jo godt være at det blir ulykke av det for det. Litt risiko er det jo involvert i MC kjøring.
Joda, klart at det har vært mye flaks. Ihvertfall i ungdommen.
Men hvor mange her inne tør å si at har kjørt over 200 kmt på norske veier?
Vil tippe at flesteparten har gjort det. Og hvor mange syntes det var veldig dramatisk?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av SuperMorten »

simpson skrev: Men hvor mange her inne tør å si at har kjørt over 200 kmt på norske veier?
Vil tippe at flesteparten har gjort det. Og hvor mange syntes det var veldig dramatisk?
Min pers: ca 140 km/t. Altfor fort.. :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
fireman
Innlegg: 451
Registrert: 14 jun 2004, 17:41
Motorsykkelen din: Kawa ER5
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av fireman »

simpson skrev: Jeg sier at det virker som, ikke at du har skrevet det.
Jeg synes også at det er tragisk med dødsulykker, men jeg synes du generaliserer alle som har gasset litt, som om de er grunn til all død og fordervelse på veien.
Ja jeg kjører bil også, men filisofi? Om jeg kjører fortere enn fartsgrensene du mener? Jada det gjør jeg.
Men jeg har nå kjørt skadefritt i 28 år, så vil ikke si at jeg er en risikosjåfør.
Det som provoserer meg er utrykket ditt om at det er livsfarlig om du kjører for fort og vil utgjøre en stor trussel mot alle som er i nærheten av deg.
Når du sier, hvem faen er det du tror du er? så ser jeg janteloven med en gang og det er ett forsøk på å heve seg over andre.
Er ikke uenig med deg i alt, men er ikke glad i måten du prøver å formidle budkskapet ditt på.
Men som jeg sa, ett par dødsulykker på mc som er relatert til fart synes jeg ikke det er der fokuset bør ligge. Men det er selvfølgelig ikke ok at to stk dør.
OK, da prøver jeg for siste gang: jeg henvender meg ikke til de (eller deg) som kjører "litt for fort", jeg prøver å rette skytset mot dem som faktisk er villige til å risikere sitt og andres liv og helse ved å kjøre UFORSVARLIG fort. Da mener jeg dem som VET, eller BURDE vite at deres "moro" vil kunne bli fatalt både for seg selv og andre dersom noe går galt. Kanskje det går an å sammenligne litt med ekstremsportutøvere, en del mennesker bare MÅ ha adrenalin for å føle at de lever. De vet om farene, men velger å akseptere dem som en del av "moroa".

Sånn for ordens skyld: I begrepet "uforsvarlig kjøring" legger jeg at DERSOM noe går galt, så kan man ikke i ettertid forsvare sine handlinger!

At jeg har brukt sterke ord var bevisst, for budskapet i seg selv er sterkt påstår jeg. At du oppfatter det som at jeg hever meg over andre får være din tolkning, det var iallfall ikke hensikten. Jeg føler vel også at jeg har lagt meg rimelig flat fordi jeg selv har båret blinken jeg retter skytset mot. Det gjør ikke mine handlinger mer tilgivelige, men jeg har lært av mine tåpeligheter og tatt et bevisst valg videre. Jeg er jo også overlykkelig for at jeg ikke ble en del i den triste statistikken!

Vel,... kanskje vi bare må være enige om at vi er uenige! :-)
Hvis du ikke er fornøyd med det du har,
ville ikke hele verden, om du eide den,
kunne gjøre deg lykkelig.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av jhn »

fireman skrev: ... ...
At jeg har brukt sterke ord var bevisst, for budskapet i seg selv er sterkt påstår jeg. At du oppfatter det som at jeg hever meg over andre får være din tolkning, det var iallfall ikke hensikten. Jeg føler vel også at jeg har lagt meg rimelig flat fordi jeg selv har båret blinken jeg retter skytset mot. Det gjør ikke mine handlinger mer tilgivelige, men jeg har lært av mine tåpeligheter og tatt et bevisst valg videre. Jeg er jo også overlykkelig for at jeg ikke ble en del i den triste statistikken!

Vel,... kanskje vi bare må være enige om at vi er uenige! :-)
Det ser jo ut til at de fleste tolker det som du hadde ment det skulle tolkes fireman, og at ikke så mange tolker det som Simpson gjør.
Tror han egentlig innerst inne skjønner budskapet rimelig godt, han er bare litt kverulatorisk ... eh ... kverulantisk ... :-k ... kverulativ ... :scratch ... kranglete får vi si

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Hva FA.. gir deg rett til å kjøre for fort?

Legg inn av Svolp »

Jeg jobber selv i brannvesenet her i berdeskap og har vært utfor mer en ei ulykke med døden til følge.. Både på bil og på mc og det som er viktig og tenke på er at det er ikke alle som har kjørt uforsvarlig som havner i slike situasjoner..
En kan kjøre så forsvarlig en vil og følge fartsgrensen til punkt og prikke men treffer du riktig i 90/80/70, ja selv i 50 km/t er det ofte med døden til følge..

Jeg elsker og kjøre motorsykkel, det er min store lidenskap her i livet og selv med alle de ulykkene jeg er med på kjører jeg stort sett alltid for fort i 70 km/t og oppover så sant jeg finner de forsvalig og det innrømmer jeg gjerne! Når jeg sier at jeg stort sett kjører for fort må en skille mellom og kjøre helt idiot og bare kjøre for fort.. Jeg er svært forsiktig hva gjelder og strekke strikken på landeveien..
Hvorfor bryter jeg loven bevisst? Først og fremst fordi jeg ofte er uening i fartsgrensen på stedet og fordi jeg syntes det er mer givende for egen utvilking samt kjøregelden og dra på litt inn og ut av svingene samt strekka som følger!
Jeg er konsekvent innlands og holder meg i 99% av tilfellene under førerkortbeslag hva gjelder fart slik at jeg ikke mister det viktigste jeg har i arbeidet, blålyslappen og lastebil sertifikatet..

Selv om fartsgrensen er 70/80/90 eller 100 km/t og jeg finner det forsvarlig og kjøre 15 km/t over fartsgrensen er det en vurdering jeg tar og det har ingen noe som helst med.. Blir jeg stoppet av politiet i kontroll? Da betaler jeg boten da jeg bevist valgte og ligge over fartgrensen..
Den retten jeg tar meg til og kjøre for fort, gjør jeg fordi jeg har råd til og betale boten og så sant jeg ikke finner det uforsvarlig med tanke på vær, vei og trafikk!

Det ser jeg ingen fare med i det hele tatt..

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Svar