Luftkjølt VS vannkjøling
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Luftkjølt VS vannkjøling
Jeg er vel for tiden litt "opphengt" i Guzzi sine sykler og tecn løsninger etter at jeg fikk en Italiener i Garasjen. I den forbindelse så har jeg lurt litt på noen "små ting" som Italienerene holder på. Er det noen som kan gi en enkel forklaring på følgende??
Hvorfor Luft kjøling fremfor Vann kjøling? Det lille jeg vet om dette (eller trodde jeg visste)
så får du mye bedre kjøling med vann kjøling, og kan da "ta ut mer" uten å få problemer med varm gang. Så er det noen fornuftig forklaring for uten Lyd (som jo er viktig nok) og ellers gamle prinsipper og tradisjoner?
Og en ting til, Jeg leser at luftkjølt motor har annen lyd en Vann avkjølte motorer. Hva er årsaken til det?
Er vel ikke akkurat de store verdensproblemene som blir løst her.....men skulle gjerne visst det likevel...
Hvorfor Luft kjøling fremfor Vann kjøling? Det lille jeg vet om dette (eller trodde jeg visste)
så får du mye bedre kjøling med vann kjøling, og kan da "ta ut mer" uten å få problemer med varm gang. Så er det noen fornuftig forklaring for uten Lyd (som jo er viktig nok) og ellers gamle prinsipper og tradisjoner?
Og en ting til, Jeg leser at luftkjølt motor har annen lyd en Vann avkjølte motorer. Hva er årsaken til det?
Er vel ikke akkurat de store verdensproblemene som blir løst her.....men skulle gjerne visst det likevel...
- Bikeridr
- Innlegg: 185
- Registrert: 20 jun 2012, 16:43
- Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
- Sted: På to hjul / Babīte
Re: Luftkjølt VS vannkjøling
Luftkjølingens store fordel er jo enkelheten. Man trenger ikke kjølekanaler, kjølepumpe, termostater og andre dikkedarer. Motoren blir generelt lettere og har færre deler.
Ulempene er jo varmgang ved stilleståing og køkjøring. (Husker med gru i Brno i 35+ og rushtrafikk. Motoren og oljen ble så varm at oljefilterhuset sprakk.
Vannkjøling er overlegen luftkjøling mhp kontroll av varmen og muligheten for kjøling, også under kø/stilleståing. Termostat, radiator, kjølepumpe og radiatorvifte sørger for effektiv kjøling av motoren.
Vann kjøler eller transporterer 800 ganger så mye varme som luft.
Motorlyden blir forskjellig siden vann demper lyden og også forandrer resonansen i motoren, derfor en "stillere" gange.
En litt kjapp og enkel forklaring. :-)
Ulempene er jo varmgang ved stilleståing og køkjøring. (Husker med gru i Brno i 35+ og rushtrafikk. Motoren og oljen ble så varm at oljefilterhuset sprakk.
Vannkjøling er overlegen luftkjøling mhp kontroll av varmen og muligheten for kjøling, også under kø/stilleståing. Termostat, radiator, kjølepumpe og radiatorvifte sørger for effektiv kjøling av motoren.
Vann kjøler eller transporterer 800 ganger så mye varme som luft.
Motorlyden blir forskjellig siden vann demper lyden og også forandrer resonansen i motoren, derfor en "stillere" gange.
En litt kjapp og enkel forklaring. :-)
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*
*Honning og RigaBalsam*
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Luftkjølt VS vannkjøling
Kan bli en interessant tråd, dette... :-)
BMW har holdt på vannkjøling på boxerne sine helt fram til nå. Fra neste år blir disse semi-vannkjølte, kan vi vel si.
En del av motoren får slkik kjøling, mens det meste vil bli luft og oljekjtøl som i dag.
Ikke for å være pirkete, men væskekjølt en mer korrekt betegnelse siden kjølevæsken består av annen og helt avgjørende væske enn rent vann...
Den nye Moto Guzzi motoren med sine 1380 kubikk er den største V-motoren som noen gang er bygd av en europeisk produsent. Og den er i hovedprinsippet lufkjølt men med en godt synlig radiator, som mange tok som et tegn på at italienerne hadde satset på vanlig væskekjøling. Men dette er ingen vanlig radiator, men et oljekjølingsregister av samme størrelse som den vi finner på Stelvio. Eneste forskjellen er at den nye 1400 kubikkeren har en kjølevifte bak "radiatoren".
Så nærmere vanlig væskekjøling er del vel ikke mulig å komme...
Men likevel; Guzzi holder fortsatt på god gammeldags luftkjøling med avanserte løsninger for hvordan oljen i tillegg til smøring også kan bidra til god nok kjøling av motoren.
Tror det sier en del om dyktigheten og entusiasmen til folkene i den lille fabrikken i Mandello del Lario
BMW har holdt på vannkjøling på boxerne sine helt fram til nå. Fra neste år blir disse semi-vannkjølte, kan vi vel si.
En del av motoren får slkik kjøling, mens det meste vil bli luft og oljekjtøl som i dag.
Ikke for å være pirkete, men væskekjølt en mer korrekt betegnelse siden kjølevæsken består av annen og helt avgjørende væske enn rent vann...
Den nye Moto Guzzi motoren med sine 1380 kubikk er den største V-motoren som noen gang er bygd av en europeisk produsent. Og den er i hovedprinsippet lufkjølt men med en godt synlig radiator, som mange tok som et tegn på at italienerne hadde satset på vanlig væskekjøling. Men dette er ingen vanlig radiator, men et oljekjølingsregister av samme størrelse som den vi finner på Stelvio. Eneste forskjellen er at den nye 1400 kubikkeren har en kjølevifte bak "radiatoren".
Så nærmere vanlig væskekjøling er del vel ikke mulig å komme...
Men likevel; Guzzi holder fortsatt på god gammeldags luftkjøling med avanserte løsninger for hvordan oljen i tillegg til smøring også kan bidra til god nok kjøling av motoren.
Tror det sier en del om dyktigheten og entusiasmen til folkene i den lille fabrikken i Mandello del Lario
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- RoJo
- Innlegg: 217
- Registrert: 18 okt 2009, 22:46
- Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
- Sted: Stord
Re: Luftkjølt VS vannkjøling
"BMW har holdt på vannkjøling på boxerne sine helt fram til nå. Fra neste år blir disse semi-vannkjølte, kan vi vel si."
Liten skriveleif AJ?
Liten skriveleif AJ?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Luftkjølt VS vannkjøling
RoJo skrev:"BMW har holdt på vannkjøling på boxerne sine helt fram til nå. Fra neste år blir disse semi-vannkjølte, kan vi vel si."
Liten skriveleif AJ?
Gikk visst litt fort i svingene der, ja!
Boxerne er selvfølgelig luftkjølte, noe vi alle vet.
Disse motorene har alle gode forutsetninger for slik kjøling også siden sylindrene er godt posisjonert i fartsvinden.
Det samme med Guzzi motorene og forsåvidt også Triumphs luftkjølte twinmotorer.
Mens det krever litt mer ingeniørkløkt, vil jeg tro, med langsgående V-motorer hvor den bakre sylinderen blir skjermet på en måte.
Men det er kanskje her underspyling av stempelet er forsterket slik at denne sylinderen får ekstre oljekjøling på den måten?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Luftkjølt VS vannkjøling
Når det kommer til det estetiske tror jeg mange liker det klassiske utseendet på luft/oljekjølte motorer bedre enn mange av disse 'glatte' flatene på de væskekjølte...
Moto Guzzi motorene kan stå som et eksempel. Harley Davidson og Victory et annet og ikke minst Norton, som ser ut til endelig å ha fått swing på ting med sin 961
Moto Guzzi motorene kan stå som et eksempel. Harley Davidson og Victory et annet og ikke minst Norton, som ser ut til endelig å ha fått swing på ting med sin 961
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Luftkjølt VS vannkjøling
Ja, dette er selvfølgelig en utfordring.Bikeridr skrev: Ulempene er jo varmgang ved stilleståing og køkjøring. (Husker med gru i Brno i 35+ og rushtrafikk. Motoren og oljen ble så varm at oljefilterhuset sprakk.
Litt rart å ha en sykkel uten temp.måler. For noe sånt er ikke Stelvio utstyrt med.
Men til 2013 sesongen blir peilepinnen erstatta med denne med rødmerking på 120 grader...:
Skal bli interessant å se hvordan den fungerer...
Virker solid bygd i hvertfall.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Misha
- Innlegg: 1090
- Registrert: 09 des 2005, 17:59
- Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
- Sted: Regnværsbyen
Re: Luftkjølt VS vannkjøling
Luftkjølte motorer er vel lettere også? Radiator, kjølevæske og all dilldallet veier jo noen kilo...
Foretrekker luftkjølt selv pga enkelheten. Varmgang ved køkjøring er et ukjent problem her vestpå
Foretrekker luftkjølt selv pga enkelheten. Varmgang ved køkjøring er et ukjent problem her vestpå
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Luftkjølt VS vannkjøling
Hmmm..i all enkelhet så takker jeg for mange og gode svar. Dette med Boxerens gode kjøle egenskaper i forhold til en tverr stilt V-motor i luft, og enkelheten med luft kjøling i forhold til kjøle kanaler, pumper og kjøle medium, osv. er jo egentlig en litt flau -enkel forklaring. Jeg må være ærlig å si at jeg trodde det hele var betydelig mer komplisert. Men jeg blir jo da nesten enda mer imponert over de produsentene /ingeniørene som fortsatt holder på luftkjøling -med tanke på den ytelsen som vi etter hvert ser i disse motorene. Nå har jeg kjørt min Stelvio på relativt varme dager i forholdsvis mange og lange motbakker og med kona bakpå (ingen oppakning), og det er i den forbindelse jeg har kanskje vert "litt bekymra" for temperaturen, og kanskje kjent litt etter med hånda når jeg har stoppet på toppen - for å kjenne litt etter..... for å si det slik. Men jeg har ikke merket at den har vert noe spesielt varm. Denne er vel da heller ikke å regne som kun bare luft avkjølt, siden Guzzi har utstyrt den med en liten oljekjøler i front. ...og så til slutt - dette med lyd. Den er er jo da også ganske greit forklart....og absolutt ingenting å skjemmes over på Stelvio`n :-)
Re: Luftkjølt VS vannkjøling
Diverse cruisere med V twin er jo langt mer stilige enn med en stygg radiator hengende og skyggge forann Choppere osv med radiator som skjuler en blinkende, skinnende krom motor bli liksom litt feil .....så for slike er nok dette noe av argumentet. Og det er mange H-D som har holdt ut godt i varmen i USA ....osv,,,, Men, joda , mer kontrollert varme , større kapasitet til å håndtere påkjenningern osv,,har jo absolutt sine fordeler.
Et økt krav vedr. lavt forbruk og mindre forurensning er kanskje også noe av årsaken til at også noen vurderer vannkjøling kanskje...
Smak og behag, pluss behov avgjør!
Et økt krav vedr. lavt forbruk og mindre forurensning er kanskje også noe av årsaken til at også noen vurderer vannkjøling kanskje...
Smak og behag, pluss behov avgjør!
"Do the right thing"
Re: Luftkjølt VS vannkjøling
Ducati sine L-twin (hvor sylinderne er montert 90 grader fra hverandre) gir også bedre kjøling av begge sylindere enn standard ikke tverr stilt V-twiner (45 grader).
Jeg har ikke merket noen problemer med varmgang av motoren i kø foreløpig, men så hjelper det sikkert litt at motoren min også har en liten oljekjøler.
Og ja jeg må si at jeg synes luftkjølte motorer som regel er penere. Virker dessverre som Ducati er på vei bort i fra luftkjølte motorer.
Jeg har ikke merket noen problemer med varmgang av motoren i kø foreløpig, men så hjelper det sikkert litt at motoren min også har en liten oljekjøler.
Og ja jeg må si at jeg synes luftkjølte motorer som regel er penere. Virker dessverre som Ducati er på vei bort i fra luftkjølte motorer.
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Luftkjølt VS vannkjøling
Hmmm.... interessant, men med mange svar kommer det også gjerne noen flere spørsmål, og det jeg etter hvert begynner å lure på, er når event. vil problemet med varmgang/kjøling være størst på en luftavkjølt MC?
Er jo en kjent sak at varme sommer dager i kø er kan være et problem, men da har jo motor også liten, eller ingen belastning. Og hva med svingete motbakker med fullastet sykkel en varm sommer dag. Dette forbindes jo da ofte med lave hastigheter (lite luft kjøling), mye bremsing og påfølgende akselerasjon. Og bør en da holde seg i den laverer delen av registeret, eller kanskje gire ned noen hakk, og la motoren arbeide på et litt lettere turtall. Eller kanskje dette har liten hensikt så lenge det ikke noen mekaniske vifter, økt sirkulasjon i oljekjøler (?) el. som påvirker kjølingen?
Og har det noen hensikt å la en varme motor (luftkjøling) stå å gå for å la oljekjøler hjelpe til med nedkjøling, eller rett å slett stoppe den?
I utg. pkt vil jeg tro dette ikke er noe problem i hele tatt på nye moderne sykler, men ..... interessant!
Er jo en kjent sak at varme sommer dager i kø er kan være et problem, men da har jo motor også liten, eller ingen belastning. Og hva med svingete motbakker med fullastet sykkel en varm sommer dag. Dette forbindes jo da ofte med lave hastigheter (lite luft kjøling), mye bremsing og påfølgende akselerasjon. Og bør en da holde seg i den laverer delen av registeret, eller kanskje gire ned noen hakk, og la motoren arbeide på et litt lettere turtall. Eller kanskje dette har liten hensikt så lenge det ikke noen mekaniske vifter, økt sirkulasjon i oljekjøler (?) el. som påvirker kjølingen?
Og har det noen hensikt å la en varme motor (luftkjøling) stå å gå for å la oljekjøler hjelpe til med nedkjøling, eller rett å slett stoppe den?
I utg. pkt vil jeg tro dette ikke er noe problem i hele tatt på nye moderne sykler, men ..... interessant!
Re: Luftkjølt VS vannkjøling
AJ skrev:
Ikke for å være pirkete, men væskekjølt en mer korrekt betegnelse siden kjølevæsken består av annen og helt avgjørende væske enn rent vann...
Er vel å ta litt hardt i å si at kjøleveske består av annen og helt avgjørende veske enn vann. Går jo helt fint å bruke rent vann hvis man ikke bryr seg om rust og det ikke finnes kuldegrader. Er nok vannet som er helt avgjørende.
Det at vann transporterer 800 ganger mer varme en luft kan du utdype det? Jeg har altid lært at varmeledningstallet for vann er 25 ganger høyere en luft.
JT
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Luftkjølt VS vannkjøling
Eneste gangene jeg har hatt problemer med varm luftavkjølt motor er i køkjøring. Men husk at en luftavkjølt motor tåler mye høyere driftstempratur en vannkjølt som er begrenset ved kokepunkt på vannL-NA skrev:Hmmm.... interessant, men med mange svar kommer det også gjerne noen flere spørsmål, og det jeg etter hvert begynner å lure på, er når event. vil problemet med varmgang/kjøling være størst på en luftavkjølt MC?
Er jo en kjent sak at varme sommer dager i kø er kan være et problem, men da har jo motor også liten, eller ingen belastning. Og hva med svingete motbakker med fullastet sykkel en varm sommer dag. Dette forbindes jo da ofte med lave hastigheter (lite luft kjøling), mye bremsing og påfølgende akselerasjon. Og bør en da holde seg i den laverer delen av registeret, eller kanskje gire ned noen hakk, og la motoren arbeide på et litt lettere turtall. Eller kanskje dette har liten hensikt så lenge det ikke noen mekaniske vifter, økt sirkulasjon i oljekjøler (?) el. som påvirker kjølingen?
Og har det noen hensikt å la en varme motor (luftkjøling) stå å gå for å la oljekjøler hjelpe til med nedkjøling, eller rett å slett stoppe den?
I utg. pkt vil jeg tro dette ikke er noe problem i hele tatt på nye moderne sykler, men ..... interessant!
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Bikeridr
- Innlegg: 185
- Registrert: 20 jun 2012, 16:43
- Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
- Sted: På to hjul / Babīte
Re: Luftkjølt VS vannkjøling
Relativt enkelt å utdype. Man må ta hensyn til tettheten mellom vann og luft. Dersom man har ett kilo luft, vil det kjøle 1/25 av ett kilo vann. Har man derimot én *liter* luft (som er 1/1225 av vannets egenvekt, sånn ca) kontra én liter (kilo) vann, vil kjølekapasiteten (via en hel haug omregningsformler som jeg iallefall ikke husker fra maskinistskolen) være ca 1/800. :-)JohnnyTh skrev: Det at vann transporterer 800 ganger mer varme en luft kan du utdype det? Jeg har altid lært at varmeledningstallet for vann er 25 ganger høyere en luft.
JT
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*
*Honning og RigaBalsam*