Kan bli en interessant tråd, dette...
BMW har holdt på luftkjøling på boxerne sine helt fram til nå. Fra neste år blir disse semi-vannkjølte, kan vi vel si.
En del av motoren får slkik kjøling, mens det meste vil bli luft og oljekjtøl som i dag.
Ikke for å være pirkete, men
væskekjølt en mer korrekt betegnelse siden kjølevæsken består av annen og helt avgjørende væske enn rent vann...
Den nye Moto Guzzi motoren med sine 1380 kubikk er den største V-motoren som noen gang er bygd av en europeisk produsent. Og den er i hovedprinsippet lufkjølt men med en godt synlig radiator, som mange tok som et tegn på at italienerne hadde satset på vanlig væskekjøling. Men dette er ingen vanlig radiator, men et oljekjølingsregister av samme størrelse som den vi finner på Stelvio. Eneste forskjellen er at den nye 1400 kubikkeren har en kjølevifte bak "radiatoren".
Så nærmere vanlig væskekjøling er del vel ikke mulig å komme...
Men likevel; Guzzi holder fortsatt på god gammeldags luftkjøling med avanserte løsninger for hvordan oljen i tillegg til smøring også kan bidra til god nok kjøling av motoren.
Tror det sier en del om dyktigheten og entusiasmen til folkene i den lille fabrikken i Mandello del Lario
