Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:
mekkern skrev:LWR-"motorsykkeltur" med hjelpebiler og stort crew....tja..... :sk?
Må ha det på BMW serru :-)å




;-)
Tja ... det er vel ikke ikke værre enn å ta toget å ha sykkelen med som bagasje

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av joo »

ojda skrev:????
Det er så "vakkert" joo, at når jeg tilføyer det eneste bilde jeg syntes manglet
er jeg redd jeg begynner å gråte :sorry
Ja, manglet selvsagt et bilde av tripplen som bringer deg ut på eventyr :thumleft

AT: Nydelig bilde fra Håfjellet! Reine eventyret :D

"TFJ: Flott og veldig forklarende innlegg joo, jeg er helt enig, det eneste jeg er betengt med er det med boxer mellom beina,.. det er vel boxer shorts du mener?! :eh" Nei, jeg lider sannsynligvis av en sterk fascinasjon for boxermotorer. Har hatt den fascinasjonen i veldig mange år :roll

"TFJ: Jeg skal bli flinkere å ta bilder til sommeren å legge inn slik som joo."
Ja husk å ta bilder. Mange. Så sorterer du bort alt som ikke er bra og litt til så du sitter igjen med de skikkelig gode. Bildene blir bare mer og mer verdt jo eldre de er, de henter opp gode minner ;-)


JohnnyTH: Dere som kjører adv sykkel merker det sikkert ikke, men for min del har jeg ofte merket en litt nedlatende holdning fra advførere. Jeg synes det viktigste er at man kjører ikke hva. Men sikkert feil tråd å belyse dette siden denne tross alt handler om advsykkler:)

Joda, merker jo det i denne tråden også. Men vi velger selv hva og hvor og hvor mye vi vil kjøre MC. Fellesnevneren er MC, men motorsyklister er ikke en gruppe med folk som er dønn like og har samme ønsker og mål. Syntes selv at der er merkelig mange som prøver å disse/"mobbe" adv-sykler og førere, og det er ikke de som har valgt seg en adv-sykkel. Samme ser og hører jeg mellom andre grupperinger i miljøene, ligger litt sånn "det beste som fins er det jeg har akkurat nu"-holdning i mye. Faktisk det meste folk kan finne på å diskutere :scratch

Nå renner jo munnen ofte over av det hjertet er fylt av, så AT sa vel det som er litt av essensen i dette med at adv-sykler tar mye "plass" på forumet: Kan det være...... KJØREGLEDEN som disse gyngehestene gir :-k Jeg tror nok at jeg er ganske enig der.

Bringisens essens: Mange av oss har kjørt i over 20 år og blitt godt over 40.....ikke alle synes det er like givende å kjøre over nordiske motorveihasigheter lenger. Man ser gjerne andre kvaliteter med motorsykkelkjøringen etter noen år. Enig der, de fleste oppegående mennesker får lyst til å gjøre noe nytt hele tiden. Kanskje er det helt naturlig at når man blir voksen så er det andre ting man vil gjøre enn når man er 20? For min egen del (etter mer enn 30 år på MC) har adv-sykkel gjort at jeg kjører mye mer på tur enn jeg hadde gjort med det som var sykkelvalget for 15-20 år siden. Det betyr ikke at de andre syklene ikke var gode MC`er! Men adv-sykkel med komfort og sittestilling som passer et ikke fullt så smidig legeme forlenger MC-gleden langt opp i voksen alder. Så får det heller være at ungdommen ikke ville hatt GS`en min for alt i verden. Jeg vil ikke ha noe annet :P :p

L-NA oppsummerer det meste på side 6 :thumleft

Så håper jeg at tagesk sine bilder og historie fra en sommerferie på 13000km i nesten konstant regn ikke skremmer noen fra å laste opp gyngehesten og dra ut på eventyr. Kanskje blir neste langturen en orgie i sol, tørre veger, god mat og nydelig natur?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av L-NA »

Selv om kanskje en bestefar har vert i Aidensfield med en gammel tempo, GTR sykkel kjørt på grus, og Jompa fått en flue på lykte glasset sitt, ja,ja ...så blir vel ikke akkurat disse syklene regnet for å gå under segmentet Adventurer sykler. Men at du kan oppleve Eventyr med andre en ADV, ja det er det ingen tvil om. Beste beviset og kanskje mest imponerende, er film klippet til AJ, med R1 som kjører jorden rundt. Ellers så er det artige historier som jeg gjerne leser mer om.

Jeg traff i dag en Engelsk mann med sykkel i samme segment som R1. Og når jeg fortalte han om dette film klippet så hadde han ingen tro på att hans egen sykkel kunne klart dette. Men dog, er vel første gang jeg får sitte på en så ekstrem sykkel :D , Ikke en gang tanken om å prøve den var til stede men imponerende.. Ja.
MV AGUSTA BRUTALE 1078 RR, også kalt Massimo Tamburinis nakne mesterverk. :D
En Imponerende sykkel, men til min kropp og bruk, ja så er den fullstendig ubrukelig.

Ellers så hadde det vert hyggelig med flere bilder og beskrivelser fra turer og opplevelser i den gata som "joo" har delt med oss på sid 6. Fantastisk bra.

Og siden jeg kom hjem i går kveld, etter 4 uker på jobb, så måtte jeg bare få startet opp Stelvio`n tidlig i dag.
På kjøre computeren etter hjemkomst fra dagens tur, kunne jeg lese 101 Km, forbuk 0,55, gjenomsnitt fart 57km/t. Det er nok ikke så veldig imponerende. Men det er femte gangen jeg kjører denne ruten siste 2 mnd, og i dag tenkte jeg at Stelvio`n skulle testes litt, siden jeg har sett naturen før. Jeg er sikker på at det nakne mesterveket hadde klart å holde følge, men ikke uten problemer. Både, fjærer, bremser, og Motor fikk kjørt seg på Stelvio`n men eneste begrensingen som jeg opplevde igjennom mer en 1000 svinger, og stigninger opp i 12%, det var hos føreren. Kunne vert hyggelig med litt mer dreiemoment ved lave turtall, men får Twin motoren lov til å jobbe på litt høyere turtall, en det som kansje kunne vert foretrukket, så er her krefter nok å ta av. Ellers blir jeg stadig imponert over hvor lett kjørt, og villig denne sykkelen er, spesielt på veier som jeg har kjørt i dag. Legger ved noen bilder fra dagens kjøretur.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Jompa »

Bringisen skrev:
Jompa skrev:Javel, allt det her som står i de siste tre innleggene kan man bare oppleve med en terrengsyykkel med veidekk ?
Mygga klistre seg vel like godt fast i frontløkta på ka som helst av kjøretøy, og å finne frem til litt pjusket gress fremfor hytta klarte tilogmed kjerringa mi på en Gr 650 med blankt bakdekk, for ikke å snakke om å parkere på grus med litt tyttebærlyng oppå i Nordsverige.
Ka e egentlig poenget med å kjøre runt på en alt for tung gyngehest av en ( ubrukelig) terrengsykkel når man uansett e mer enn 90% av tida på asfalt ?
Skal prøve å forklare det litt enkle synet du skisserer:

"en tung og ubrukelig gyngehest": føler jeg at min sykkel som veier 191kg er for tung og er en ubrukelig terrengsykkel? Nei på ingen måte, men sammenligner du med en KTM 390 så er den kanskje ubrukelig , men sammenligner du med en sport-tourer så er den deffinitivt ikke tung og ubrukelig i terrenget. Gyngehest kan den være om jeg vil , men om jeg skulle finne på noe dumt så kan jeg justere demping slik at den blir pinne stiv.

"Men man kan godt snu litt på flisa og spørre seg selv, "er 90% av veiene i Norge beregnet for å gi en moderne sport-tourer rettferdighet"? Jeg tror de fleste av oss kan svare nei på dette spørsmålet. Og kjører man 10% av tiden på kontinentale motorveier så forstår ikke jeg hva man skal med en sport-tourer, men likevel repekterer jeg valget til dem som velger disse syklene.
For min del elsker jeg de Norske veiene og at det ennå finnes fjell og skogsveier der man kan kombinere sine hobbyer er helt topp for oss med Adv-sykler. Selvfølgelig kan man ta med en tung sport-tourer også. Men prøv å laste sport-toureren med 150kg og dra den opp mot adrenalinhastighet på en Norsk grusete fjellvei og spør deg selv om dette var helt greit. Jeg er sikker på at svaret blir nei hvis man er ærlig med seg selv. Man risikerer både dempere og kåpedeler med slike krumspring, men selvfølgelig kan man gjøre det.... Og man kan ta Adv-sykkelen med på kontinentale motorveier, men man kan ikke kjøre like fort som sport-toureren.

Mange av oss har kjørt i over 20 år og blitt godt over 40.....ikke alle synes det er like givende å kjøre over nordiske motorveihasigheter lenger. Man ser gjerne andre kvaliteter med motorsykkelkjøringen etter noen år.
Et godt eksempel er en tur jeg hadde til Adventuredays i Sverige, der fikk vi fri utfoldelse i Svenske skoger på internationale rallyveier, en opplevelse uten sidestykke for oss med slike sykler. Men turen til og fra (86 mil hver vei) gikk mesteparten på Svenske og Norske motorveier, likevel er jeg ikke et sekund i tvil om hvilken av en adventursykkel eller en sporttourer jeg ville brukt på turen.
Valget mitt av motorsykkel handler om mye av det samme, trygghet, glede og begjær når man bruker den til det man helst ønsker. :mk
Takk for analysen.
Det er ikke hver dag at noen tar seg tid til å analysere mine "litt enkle synspunkter"

Må starte med en liten oppklaring: jeg skrev ikke "tung og ubrukelig gyngehest" men "altfor tung gyngehest av en (ubrukelig) terrengsykkel.
Og at de fleste adventuresyklene er for tunge til ordentlig terrengkjøring, gir jeg meg ikke på.
Prøv å kjør over ei myr eller opp en bakke som blir for bratt eller glatt. Da har du litt kaving hvis du skal berge sykkelen ned igjen uskadd.
Jeg sammenlignet selvsagt ikke adv og sportstourerens terrengegenskaper, det skjønte vel alle ?

Selvsagt er adv-syklene bedre egnet til gruskjøring enn sykler laget for asfalt.
Man har ikke akkurat full kontroll på grus med et smalt styre, fremoverbøyd kjørestilling og "asfaltslicks".

Tilbake til det med gyngehesten.
Hvis man kommer for fort inn i en sving vil alltid en sykkel med lang fjæringsvei begynne å gynge før en med kort, forutsatt at begge har samme demping. Og gynge kraftigere.
Og man kan komme for fort inn i svingene selv i norske, lovlige hastigheter.

En annen ulempe er at det høye setet og den oppreiste sittestillinga gjør at adv-syklene er mere følsomme for sidevind, som vel kan forekomme...

Du skrev at du har respekt for de som gjør andre valg enn deg.
Vel ?
Kan ikke se at jeg har uttrykt noen mangelfull respekt for de som velger adv- sykler, innlegget var ment for å få opp tempen i tråden,
og det var tydeligvis vellykket ettersom mange har sitert meg.

Ellers var kommentaren til bildene i innleggene slettes ikke ment å rakke ned på hverken bildene eller opplevelsene til de som
har lagt dem inn, bare så det er sagt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

L-NA skrev: ....... Men at du kan oppleve Eventyr med andre en ADV, ja det er det ingen tvil om. Beste beviset og kanskje mest imponerende, er film klippet til AJ, med R1 som kjører jorden rundt. .....
.
Jeg møtte denne nederlenderen en kald februardag for noen år siden et pr mil fra Nordkapp. 8-10 minus og snestorm. Han kjørte R1 da også, jeg kjørte heldigvis bil.
(jeg tror i allefall det var han, det er sikkert ikke så mange nederlendere som freser rundt på en R1 året rundt, over alt)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:
mekkern skrev:LWR-"motorsykkeltur" med hjelpebiler og stort crew....tja..... :sk?
Må ha det på BMW serru :-)å




;-)
Hehe , jeg blir stadig oftere vitne til en nedlatende og eplekjekk tone i flere og fler tråder med en gang ordet BMW kan nevnes.

Jeg vet jo selvfølgelig hvorfor det blir slik. Er en markedsleder, utviklingspådriver, ikon og noe alle strekker seg etter så blir man naturligvis også et ettertraktet objekt for humoristiske utrykk.
Heldigvis så er jo dette ikke så farlig for et merke med så mye selvtillit og engasjemang , men det er jo tydelig at mange ikke følger like godt med i timene :P :p

Jeg husker godt på slutten av åtti-tallet da jeg var en ihugga Kawa representant, en venn av oss kjørte en BMW K100 og ble sett på som en raring og en spesiell kar nettop fordi han kjørte denne BMWen.
Den gangen kunne man forstå dette , men ser man på salgsstatistikken i dag så er det ekstremt mange spesielle raringer. :prop:

Men nok om det for denne gang, jeg skal i allefall prøve og holde meg til trådens kjerne så godt som mulig selv om det er stor fare for bilder av BMWer :lol

Når det gjelder Long way down osv. så er det, hvis man tenker seg om, ganske naturlig med følgebiler. For det første er det en kjent skuespiller med ditto gryn som er deltager, for det andre så krever det kanskje et rimelig oppegående filmteam med for å lage en like lang og innholdsrik kvalitetsfilm. Mener å se at også deltagerne i Paris Dakar o.l også har endel utstyr tilgjengelig mellom heatene.
Vi er forresten en gjeng som planlegger tur til Sør-Amerika om et par år , har jeg pengene er jeg med, men også der planlegges følgebiler for sikkerhetens skyld. Greit å ha med nødutstyr og proviant på slike steder. Ja for at turen skal forbli et eventyr og ikke et mareritt. ;-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Jompa »

Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:
mekkern skrev:LWR-"motorsykkeltur" med hjelpebiler og stort crew....tja..... :sk?
Må ha det på BMW serru :-)å




;-)
Hehe , jeg blir stadig oftere vitne til en nedlatende og eplekjekk tone i flere og fler tråder med en gang ordet BMW kan nevnes.

Jeg vet jo selvfølgelig hvorfor det blir slik. Er en markedsleder, utviklingspådriver, ikon og noe alle strekker seg etter så blir man naturligvis også et ettertraktet objekt for humoristiske utrykk.
Heldigvis så er jo dette ikke så farlig for et merke med så mye selvtillit og engasjemang , men det er jo tydelig at mange ikke følger like godt med i timene :P :p

Jeg husker godt på slutten av åtti-tallet da jeg var en ihugga Kawa representant, en venn av oss kjørte en BMW K100 og ble sett på som en raring og en spesiell kar nettop fordi han kjørte denne BMWen.
Den gangen kunne man forstå dette , men ser man på salgsstatistikken i dag så er det ekstremt mange spesielle raringer. :prop:

Men nok om det for denne gang, jeg skal i allefall prøve og holde meg til trådens kjerne så godt som mulig selv om det er stor fare for bilder av BMWer :lol

Når det gjelder Long way down osv. så er det, hvis man tenker seg om, ganske naturlig med følgebiler. For det første er det en kjent skuespiller med ditto gryn som er deltager, for det andre så krever det kanskje et rimelig oppegående filmteam med for å lage en like lang og innholdsrik kvalitetsfilm. Mener å se at også deltagerne i Paris Dakar o.l også har endel utstyr tilgjengelig mellom heatene.
Vi er forresten en gjeng som planlegger tur til Sør-Amerika om et par år , har jeg pengene er jeg med, men også der planlegges følgebiler for sikkerhetens skyld. Greit å ha med nødutstyr og proviant på slike steder. Ja for at turen skal forbli et eventyr og ikke et mareritt. ;-)
På 80-tallet var vel BMW og Harley "minoritetsmerker" her i landet. På hver sin måte, BMW var gubbesykkel og Harley kalte vi
"hasjmoped".
Nå var vel flertallet av motorsyklister mellom 18 og 25 på den tida, og i dag er det de samme folkene som kjører sykkel......
Ikke mange 18-åringer lenger, og de setter seg vel ikke frivillig på en adventure-sykkel ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Busa Trond »

Her er det en liten test hvor dem også har kjørt disse syklene på noe mer variert underlag, og ikke med bare flue på lykta :D . Ble vist noe frafall av sykler etter vært også :[-X .
Morsomme, underholdene og allsidige sykler som kan ta deg med på varierte turer :thumleft Jeg trives fortsatt veldig godt på min Explorer.

Men når jeg ser dem prøver og hoppe med dem, så virker dem alt for store til den slags ja. Første som slo meg var ("Moskva-Marit") :redface

[video]http://www.youtube.com/watch?v=umHWLA8X ... detailpage[/video]

[video]http://www.youtube.com/watch?v=ak6-l4QO ... detailpage[/video]

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

Jompa skrev:
Bringisen skrev:
Jompa skrev:Javel, allt det her som står i de siste tre innleggene kan man bare oppleve med en terrengsyykkel med veidekk ?
Mygga klistre seg vel like godt fast i frontløkta på ka som helst av kjøretøy, og å finne frem til litt pjusket gress fremfor hytta klarte tilogmed kjerringa mi på en Gr 650 med blankt bakdekk, for ikke å snakke om å parkere på grus med litt tyttebærlyng oppå i Nordsverige.
Ka e egentlig poenget med å kjøre runt på en alt for tung gyngehest av en ( ubrukelig) terrengsykkel når man uansett e mer enn 90% av tida på asfalt ?
Skal prøve å forklare det litt enkle synet du skisserer:

"en tung og ubrukelig gyngehest": føler jeg at min sykkel som veier 191kg er for tung og er en ubrukelig terrengsykkel? Nei på ingen måte, men sammenligner du med en KTM 390 så er den kanskje ubrukelig , men sammenligner du med en sport-tourer så er den deffinitivt ikke tung og ubrukelig i terrenget. Gyngehest kan den være om jeg vil , men om jeg skulle finne på noe dumt så kan jeg justere demping slik at den blir pinne stiv.

"Men man kan godt snu litt på flisa og spørre seg selv, "er 90% av veiene i Norge beregnet for å gi en moderne sport-tourer rettferdighet"? Jeg tror de fleste av oss kan svare nei på dette spørsmålet. Og kjører man 10% av tiden på kontinentale motorveier så forstår ikke jeg hva man skal med en sport-tourer, men likevel repekterer jeg valget til dem som velger disse syklene.
For min del elsker jeg de Norske veiene og at det ennå finnes fjell og skogsveier der man kan kombinere sine hobbyer er helt topp for oss med Adv-sykler. Selvfølgelig kan man ta med en tung sport-tourer også. Men prøv å laste sport-toureren med 150kg og dra den opp mot adrenalinhastighet på en Norsk grusete fjellvei og spør deg selv om dette var helt greit. Jeg er sikker på at svaret blir nei hvis man er ærlig med seg selv. Man risikerer både dempere og kåpedeler med slike krumspring, men selvfølgelig kan man gjøre det.... Og man kan ta Adv-sykkelen med på kontinentale motorveier, men man kan ikke kjøre like fort som sport-toureren.

Mange av oss har kjørt i over 20 år og blitt godt over 40.....ikke alle synes det er like givende å kjøre over nordiske motorveihasigheter lenger. Man ser gjerne andre kvaliteter med motorsykkelkjøringen etter noen år.
Et godt eksempel er en tur jeg hadde til Adventuredays i Sverige, der fikk vi fri utfoldelse i Svenske skoger på internationale rallyveier, en opplevelse uten sidestykke for oss med slike sykler. Men turen til og fra (86 mil hver vei) gikk mesteparten på Svenske og Norske motorveier, likevel er jeg ikke et sekund i tvil om hvilken av en adventursykkel eller en sporttourer jeg ville brukt på turen.
Valget mitt av motorsykkel handler om mye av det samme, trygghet, glede og begjær når man bruker den til det man helst ønsker. :mk
Takk for analysen.
Det er ikke hver dag at noen tar seg tid til å analysere mine "litt enkle synspunkter"

Jo selv takk, bare hyggelig å kunne fjerne skylapper

Må starte med en liten oppklaring: jeg skrev ikke "tung og ubrukelig gyngehest" men "altfor tung gyngehest av en (ubrukelig) terrengsykkel.

Dette er for meg og det jeg har lært av Norsklæreren en såkalt forkorting av en setning.

Og at de fleste adventuresyklene er for tunge til ordentlig terrengkjøring, gir jeg meg ikke på.

Der kan jeg være enig , endel av dem som har betegnelsen er nok det, spessielt siden utrykket "ordentlig terrengsykkel" kan være meget vidt.

Prøv å kjør over ei myr eller opp en bakke som blir for bratt eller glatt. Da har du litt kaving hvis du skal berge sykkelen ned igjen uskadd.

Det har jeg gjort, dog ikke i myr og kaving kan det bli fordi høyden er stor. Men endel av syklene tåler så mye mer enn det mange tror. Se på Tagesk han ser ut til å aldri bruke sidestøtte :P :p

Jeg sammenlignet selvsagt ikke adv og sportstourerens terrengegenskaper, det skjønte vel alle ?
Selvsagt er adv-syklene bedre egnet til gruskjøring enn sykler laget for asfalt.
Det skjønner nok de aller fleste og jeg tror heller ikke mange sammenligner adv og sportstourerens veiegenskaper , selvsagt er en sporttourer bedre egnet til asfaltkjøring.
Man har ikke akkurat full kontroll på grus med et smalt styre, fremoverbøyd kjørestilling og "asfaltslicks".

Det skjønner nok de aller fleste og jeg tror heller ikke mange sammenligner adv og sportstourerens veiegenskaper , selvsagt er en sporttourer bedre egnet til asfaltkjøring.

Tilbake til det med gyngehesten.
Hvis man kommer for fort inn i en sving vil alltid en sykkel med lang fjæringsvei begynne å gynge før en med kort, forutsatt at begge har samme demping. Og gynge kraftigere.
Og man kan komme for fort inn i svingene selv i norske, lovlige hastigheter.

Det har jeg desverre aldri opplevd i Norske lovlige hastigheter. Men klart en med kortere fjæringsvei med samme demperoppsett vil kunne gynge mer, det er en av grunnene til lengre fjæringsvei

En annen ulempe er at det høye setet og den oppreiste sittestillinga gjør at adv-syklene er mere følsomme for sidevind, som vel kan forekomme...

Det kan nok hende på rette motorveier i høye hastigheter , men fordelene med det høye setet og den oppreiste sittestillingen oppveier lett denne lille ulempen. Derfor satte jeg like godt på 20mm styreforhøyninger forrige vinter.

Du skrev at du har respekt for de som gjør andre valg enn deg.
Vel ?
Kan ikke se at jeg har uttrykt noen mangelfull respekt for de som velger adv- sykler, innlegget var ment for å få opp tempen i tråden,
og det var tydeligvis vellykket ettersom mange har sitert meg.

Beklager i så fall min misforståelse, men måten setningene dine var formulert så antydet jeg et snev av mangelfull respekt.

Ellers var kommentaren til bildene i innleggene slettes ikke ment å rakke ned på hverken bildene eller opplevelsene til de som
har lagt dem inn, bare så det er sagt.

Takk for det Jompa :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

Jompa skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:
mekkern skrev:LWR-"motorsykkeltur" med hjelpebiler og stort crew....tja..... :sk?
Må ha det på BMW serru :-)å




;-)
Hehe , jeg blir stadig oftere vitne til en nedlatende og eplekjekk tone i flere og fler tråder med en gang ordet BMW kan nevnes.

Jeg vet jo selvfølgelig hvorfor det blir slik. Er en markedsleder, utviklingspådriver, ikon og noe alle strekker seg etter så blir man naturligvis også et ettertraktet objekt for humoristiske utrykk.
Heldigvis så er jo dette ikke så farlig for et merke med så mye selvtillit og engasjemang , men det er jo tydelig at mange ikke følger like godt med i timene :P :p

Jeg husker godt på slutten av åtti-tallet da jeg var en ihugga Kawa representant, en venn av oss kjørte en BMW K100 og ble sett på som en raring og en spesiell kar nettop fordi han kjørte denne BMWen.
Den gangen kunne man forstå dette , men ser man på salgsstatistikken i dag så er det ekstremt mange spesielle raringer. :prop:

Men nok om det for denne gang, jeg skal i allefall prøve og holde meg til trådens kjerne så godt som mulig selv om det er stor fare for bilder av BMWer :lol

Når det gjelder Long way down osv. så er det, hvis man tenker seg om, ganske naturlig med følgebiler. For det første er det en kjent skuespiller med ditto gryn som er deltager, for det andre så krever det kanskje et rimelig oppegående filmteam med for å lage en like lang og innholdsrik kvalitetsfilm. Mener å se at også deltagerne i Paris Dakar o.l også har endel utstyr tilgjengelig mellom heatene.
Vi er forresten en gjeng som planlegger tur til Sør-Amerika om et par år , har jeg pengene er jeg med, men også der planlegges følgebiler for sikkerhetens skyld. Greit å ha med nødutstyr og proviant på slike steder. Ja for at turen skal forbli et eventyr og ikke et mareritt. ;-)
På 80-tallet var vel BMW og Harley "minoritetsmerker" her i landet. På hver sin måte, BMW var gubbesykkel og Harley kalte vi
"hasjmoped".
Nå var vel flertallet av motorsyklister mellom 18 og 25 på den tida, og i dag er det de samme folkene som kjører sykkel......
Ikke mange 18-åringer lenger, og de setter seg vel ikke frivillig på en adventure-sykkel ?
Tipper de hadde satt seg frivillig på en S1000RR , K1300R eller K1300S ;-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Andreas »

Link til denne er postet på dette forumet før, men denne RTW reiserapporten på http://www.advrider.com" onclick="window.open(this.href);return false; tåler en repost :prf

Detter er virkelig god underholdning! Et par fra Estland solgte alt de eide å frisket opp BMW R1150 GS`n de hadde å dro ut i verden. Nesten 3 år var de på veien, 170.000km kjørte de.

Dette er en genuin reise ut i verden hvor de dro med åpne sinn, fotoapparat, tynn lommebok og helt uten følgebil.. Meget flinke til å skrive, og bildene deres er helt utrolige!
Man blir sittende å reflektere å tenke litt når man leser i tråden deres :roll

De kom hjem for ca et år siden, å jobber med en bok om sin opplevelse :thumleft

Tråden er meget lang, men dette kan være fin kveldslektyre i julen :D

http://advrider.com/forums/showthread.php?t=480532" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Bringisen »

Busa Trond skrev:Her er det en liten test hvor dem også har kjørt disse syklene på noe mer variert underlag, og ikke med bare flue på lykta :D . Ble vist noe frafall av sykler etter vært også :[-X .
Morsomme, underholdene og allsidige sykler som kan ta deg med på varierte turer :thumleft Jeg trives fortsatt veldig godt på min Explorer.

Men når jeg ser dem prøver og hoppe med dem, så virker dem alt for store til den slags ja. Første som slo meg var ("Moskva-Marit") :redface

[video]http://www.youtube.com/watch?v=umHWLA8X ... detailpage[/video]

[video]http://www.youtube.com/watch?v=ak6-l4QO ... detailpage[/video]
KTMen er nok tydelig best til slike krumspring av disse som ble testet og jeg kan ikke vente til våren for å teste den nye derfra. Den tror jeg blir klasseleder :D
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38168
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av AJ »

Interessant test, hvor det selvfølgelig ville vært naturlig å ha med Moto Guzzi Stelvio NTX.
En tysker, en brite, en japaner, en østerriker og ingen italiener!?
En nesten utilgivelig tabbe av dette test-teamet!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ZZR-Erling »

Jompa skrev:
Bringisen skrev:
Jompa skrev:Javel, allt det her som står i de siste tre innleggene kan man bare oppleve med en terrengsyykkel med veidekk ?
Mygga klistre seg vel like godt fast i frontløkta på ka som helst av kjøretøy, og å finne frem til litt pjusket gress fremfor hytta klarte tilogmed kjerringa mi på en Gr 650 med blankt bakdekk, for ikke å snakke om å parkere på grus med litt tyttebærlyng oppå i Nordsverige.
Ka e egentlig poenget med å kjøre runt på en alt for tung gyngehest av en ( ubrukelig) terrengsykkel når man uansett e mer enn 90% av tida på asfalt ?
Skal prøve å forklare det litt enkle synet du skisserer:

"en tung og ubrukelig gyngehest": føler jeg at min sykkel som veier 191kg er for tung og er en ubrukelig terrengsykkel? Nei på ingen måte, men sammenligner du med en KTM 390 så er den kanskje ubrukelig , men sammenligner du med en sport-tourer så er den deffinitivt ikke tung og ubrukelig i terrenget. Gyngehest kan den være om jeg vil , men om jeg skulle finne på noe dumt så kan jeg justere demping slik at den blir pinne stiv.

"Men man kan godt snu litt på flisa og spørre seg selv, "er 90% av veiene i Norge beregnet for å gi en moderne sport-tourer rettferdighet"? Jeg tror de fleste av oss kan svare nei på dette spørsmålet. Og kjører man 10% av tiden på kontinentale motorveier så forstår ikke jeg hva man skal med en sport-tourer, men likevel repekterer jeg valget til dem som velger disse syklene.
For min del elsker jeg de Norske veiene og at det ennå finnes fjell og skogsveier der man kan kombinere sine hobbyer er helt topp for oss med Adv-sykler. Selvfølgelig kan man ta med en tung sport-tourer også. Men prøv å laste sport-toureren med 150kg og dra den opp mot adrenalinhastighet på en Norsk grusete fjellvei og spør deg selv om dette var helt greit. Jeg er sikker på at svaret blir nei hvis man er ærlig med seg selv. Man risikerer både dempere og kåpedeler med slike krumspring, men selvfølgelig kan man gjøre det.... Og man kan ta Adv-sykkelen med på kontinentale motorveier, men man kan ikke kjøre like fort som sport-toureren.

Mange av oss har kjørt i over 20 år og blitt godt over 40.....ikke alle synes det er like givende å kjøre over nordiske motorveihasigheter lenger. Man ser gjerne andre kvaliteter med motorsykkelkjøringen etter noen år.
Et godt eksempel er en tur jeg hadde til Adventuredays i Sverige, der fikk vi fri utfoldelse i Svenske skoger på internationale rallyveier, en opplevelse uten sidestykke for oss med slike sykler. Men turen til og fra (86 mil hver vei) gikk mesteparten på Svenske og Norske motorveier, likevel er jeg ikke et sekund i tvil om hvilken av en adventursykkel eller en sporttourer jeg ville brukt på turen.
Valget mitt av motorsykkel handler om mye av det samme, trygghet, glede og begjær når man bruker den til det man helst ønsker. :mk
Takk for analysen.
Det er ikke hver dag at noen tar seg tid til å analysere mine "litt enkle synspunkter"

Må starte med en liten oppklaring: jeg skrev ikke "tung og ubrukelig gyngehest" men "altfor tung gyngehest av en (ubrukelig) terrengsykkel.
Og at de fleste adventuresyklene er for tunge til ordentlig terrengkjøring, gir jeg meg ikke på.
Prøv å kjør over ei myr eller opp en bakke som blir for bratt eller glatt. Da har du litt kaving hvis du skal berge sykkelen ned igjen uskadd.
Jeg sammenlignet selvsagt ikke adv og sportstourerens terrengegenskaper, det skjønte vel alle ?

Selvsagt er adv-syklene bedre egnet til gruskjøring enn sykler laget for asfalt.
Man har ikke akkurat full kontroll på grus med et smalt styre, fremoverbøyd kjørestilling og "asfaltslicks".

Tilbake til det med gyngehesten.
Hvis man kommer for fort inn i en sving vil alltid en sykkel med lang fjæringsvei begynne å gynge før en med kort, forutsatt at begge har samme demping. Og gynge kraftigere.
Og man kan komme for fort inn i svingene selv i norske, lovlige hastigheter.

En annen ulempe er at det høye setet og den oppreiste sittestillinga gjør at adv-syklene er mere følsomme for sidevind, som vel kan forekomme...

Du skrev at du har respekt for de som gjør andre valg enn deg.
Vel ?
Kan ikke se at jeg har uttrykt noen mangelfull respekt for de som velger adv- sykler, innlegget var ment for å få opp tempen i tråden,
og det var tydeligvis vellykket ettersom mange har sitert meg.

Ellers var kommentaren til bildene i innleggene slettes ikke ment å rakke ned på hverken bildene eller opplevelsene til de som
har lagt dem inn, bare så det er sagt.
Det med gynginga er akkurat noe jeg også tenker på, men jeg tenker som så, at dersom man stiver biken opp på fjærene og flowet i demperne, er mye gjort, dog sikkert ikke helt, men...bra vel. Og det er her "Skyhook" og "el-justerbar demping" kommer inn! :)

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av L-NA »

Ref: ZZR-Erling:
Det med gynginga er akkurat noe jeg også tenker på, men jeg tenker som så, at dersom man stiver biken opp på fjærene og flowet i demperne, er mye gjort, dog sikkert ikke helt, men...bra vel. Og det er her "Skyhook" og "el-justerbar demping" kommer inn! :)[/quote]

Når det blir vår, og du skal ut å teste Explorer`n eller hvem du måtte begynne med, så finner du selvfølgelig god Norsk kvalitets vei der svingene dominerer sterkt. Jeg har testet Stelvio`n så hardt jeg som sjåføren er i stand til (ikke det helt store) og gynging tenkte jeg ikke på før jeg kom hjem å leste denne tråden. Demperne ble (på vilkårlig vis) stilt noe hardere en anbefalt med bare fører, så var det bare å gi på.Stigninger opp til 12%, og ca 1000 svinger på 100 km. Litt høyere dreiemoment på lave turtall kan komme i kategorien "kjekt å ha " (Dette har Moto Guzzi ordnet) men gynging ????????

Svar