Mange kloke og gode betraktninger rundt dette med MC valg du AJAJ skrev:Vel, vel...TomB skrev:Må innrømme at jeg klør meg litt i hue nå, fordi at du skal prøve Stelvio`n.ZZR-Erling skrev:
Enig, "X-faktoren" til Stelvio lokker, og jeg skal prøve to biker til våren: Stelvio og Explorer, er spent på 1190 Adventure..ja, må prøve den også![]()
Da tenker jeg på hva du mener om GS`n, da synes jeg at Stelvio`n er mye dårligere på det aller meste.
Spesielt på hvordan du kjører!
Artig å prøve så mye som mulig da
Stelvio kommer aldri til å vinne noen tester. Ei heller bli noen bestselger.
Også kommer den aldri til å bli noen akselerasjon-vinner i lyskryssene...
Men det kan hende den vinner på lang kjørelengde uten pauser. Jeg har i hvert aldri kjørt noen MC med bedre sal enn denne. Passajeren - Bakpå - har heller ikke klagd så langt...
At bensintanken rommer 32 liter er forsåvidt heller intet minus...
Så at Stelvio "er mye dårlige på det aller meste.", får være en oppfatning enkelte har. Jeg kjenner ikke Stelvio så godt enda, og tar derfor ikke stilling til denne påstanden.
Jeg vet derimot at bl.a. kardangløsningen til Guzzi har vist seg å være bunnsolid og skuddsikker.
At Stelvio vibrerer mer enn enn sykkel med firer, er vel ikke helt ukjent. Men den behøver ikke vibrere mer enn nødvendig. Passer man på å TB'en er synkronisert årntli og ventilene optimalt justert, så vil Guzzi'en være så smooth som bare det![]()
![]()
Så skal man ikke helt glemme at denne sykkelen er kontaktskapende så det holder. Bare i løpet av de få ukene jeg kjørte den i høst ble jeg kontaktet av flere som var interessert og nysgjerrige på Stelvio'en enn tilsvarende på Tiger 1050'en omtrent hele tiden mens jeg eide den:
[img]http://i50.tinypic.com/j8nzus.jpg[/img]
og her:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=136468#p136468" onclick="window.open(this.href);return false; (fyren er for øvrig blitt medlem her inne... :-) )
Artig!
Og til slutt får jeg også ta med en ting jeg har nevnt tidligere i en annen tråd (tror jeg det var...) om at jeg testkjørte Stelvio og Tiger Explorer omtrent like lenge i sommer. Og var ikke i tvil om valg av sykkel etter dette.
Ikke at Explorer ble vurdert som noen dårlig sykkel - slett ikke! - men den "snakket" ikke til meg på samme måte som Tiger 1050 og Stelvio. Det til tross for mye krefter og bra drag. Men nå handler MC om mer enn bare det... Selv for en tidligere meget godt fornøyd Triumph Tiger 1050 eier![]()
At kjørestillingen på Stelvio passet meg bedre gjorde ikke saken verre, for å si det sånn...![]()
Og da passasjeren ga klart uttrykk for at dete var den beste sykkelen hun hadde vært passer på så langt, så var valget ikke veldig vanskelig.
Så gjenstår det å se om kvaliteten, påliteligheten og holdbarheten til Moto Guzzi er på nivå med andre og større MC-merker.
Jeg både tror og håper det.
Ikke minst håper fordi jeg synes små produsenter som nettopp Moto Guzzi er et viktig motorsykkelmerke i MC-historien og ikke minst fordi Moto Guzzi tør å skille seg ut fra mengden, noe jeg mener er med på å gi disse syklene karakter og karisma utenom det vanlige.

Det er dette som gjør det så fint at vi har så mye å velge i. Alle merker har sine kvaliteter og vi ha alle våre egne kriterier for hva som er viktigst.