Det som teller, det som skiller gutter fra menn, det er tiden 0 - 200 - 0.AJ skrev: Men i det store bildet betyr en ask.tid på 0 - 100 på 3,2 (GTR 1400) og 0 - 100 på 3,9 (Stelvio) vel egentlig ikke så mye, muligens...![]()
[TaSK]
Det som teller, det som skiller gutter fra menn, det er tiden 0 - 200 - 0.AJ skrev: Men i det store bildet betyr en ask.tid på 0 - 100 på 3,2 (GTR 1400) og 0 - 100 på 3,9 (Stelvio) vel egentlig ikke så mye, muligens...![]()
Veldig bra skrevet. Tror dette stemmer for flere en ADV folket. Kjenner megselv igjen og. Merker jeg blir irritert når man gjentatte ganger blir fortalt hvor elendig sykkel man har kjøpt. ADV-sykkel er helt sikkert et klokt valg, det er jeg helt overbevist om. Mange av faktorene som taler for en ADV er de samme som førte til at jeg endet på en GTR. Oppreist kjørestilling, bagasjeplass (gtr har faktisk større sidevesker enn k1600;) og ikke minst behaglig for passasjeren, dette var nok hovedgrunnen til at det ble GTR og ikke ZZR.tagesk skrev:Med forbehold om at jeg både er en middelaldrende mann og kjører ADV, her er mitt lille innspill.
Regner med at alle er enig i at om man kjøper Hondahama, BHD, eller Kawazuki spiller det liten rolle. I dagens globale marked er det liten eller ingen forskjell mellom kvaliteten på produksjonen. Av og til kan man være uheldig med ett eller annet, men tiden da merket bestemte kvaliteten, den tror jeg er forbi.
Jeg tror også det er slik at om du kjøper en R fra Honda går den ikke noe bedre eller dårligere enn en R fra BMW eller Ducati. Men, naturligvis, det finnes ikke en Ducatieier i verden som har det minste til overs for BMWs japse-klon :-)
Det som teller, det er hvilket segment du kjøper deg inn i. Hva slags sykkel du vil ha. Alle forstår hva en R-sykkel er. Og en 1500 cc cruiser. Men hva er en ADV? Jo, en ADV er et kompromiss. Ikke størst, ikke raskest, absolutt ikke penest, ikke lettest, ikke tyngst, Et Cetera.
Jeg tror at det som gjør ADV-folket så overbevist om at de har gjort Det Rette er at de har latt være å gå efter det beste i én retning fordi de mener at totalsummen blir bedre om de slakker litt på kravene i alle retninger.
Og her er vi da (endelig) ved poenget: Fordi ADV-folket ikke har fått noe av alt de egentlig ønsker seg (ikke raskest, ikke stilig, ikke lettest.....) så har de overbevist seg selv om at de har gjort noe klokt.
Problemet er at folk som er overbevist om at de har gjort noe klokt, de har litt lett for å gjenta det, og gjenta det, og gjenta det.
For egen del, når jeg parkerer ved siden av en Ducati 1098s, da må jeg ta et glass kaldt vann for å minne meg selv på hvor klok jeg er. Nevnte jeg at ADV-folk ofte gjentar at ADV-sykler er et klokt valg?
Det samme gjelder når jeg parkerer ved siden av en stor og velholdt HD. Jeg putter to isbiter i hver lomme og sier høyt til meg selv at det er fordi jeg har gitt avkall på det stilsikre at jeg var på Nordkapp i fire grader og regn i sommer.
Jeg tror man må være litt middelaldrende for å greie å gi avkall på alt som er lekkert for å gjøre noe så trist som et klokt valg. Kan ikke ha kokende blod og velge BMW R1150GS isteden for Ducati 1098s. Det er rett og slett ikke mulig. Nevnte jeg at ADV-folk ofte gjentar at ADV-sykler er et klokt valg?
Med andre og alt for mange ord: Du har rett.
[TaSK]
Den er nok ikke på vei opp nei, gjennomsnittsalderen på MC-kjørere øker omtrent med 1 år pr. år som går.JK95 skrev:Grunnen til at det er som du sier flest middelaldrende med adventuresykler, er nok fordi det er ganske dårlig rekruttering(men den er vel på veg opp?)
Det tror jeg er fordi det er mange godt voksne som rett og slett tar lappen når de (jeg) kommer i 40 års krisa....Jacobsen skrev:Den er nok ikke på vei opp nei, gjennomsnittsalderen på MC-kjørere øker omtrent med 1 år pr. år som går.JK95 skrev:Grunnen til at det er som du sier flest middelaldrende med adventuresykler, er nok fordi det er ganske dårlig rekruttering(men den er vel på veg opp?)
Vil vel heller si at ADV syklene er å sammenligne med nordmenns tilsvarende bilvalg som SUV med dieselmotor, firehjulstrekk og automatgir. Praktiske, velegnet for dårlige norske veier, sitter høyt og greit og kan brukes til det mestehakhap skrev:Så kort sagt er ADV sykler MC variasjon av Volvo biler?tagesk skrev:Med forbehold om at jeg både er en middelaldrende mann og kjører ADV, her er mitt lille innspill.
Regner med at alle er enig i at om man kjøper Hondahama, BHD, eller Kawazuki spiller det liten rolle. I dagens globale marked er det liten eller ingen forskjell mellom kvaliteten på produksjonen. Av og til kan man være uheldig med ett eller annet, men tiden da merket bestemte kvaliteten, den tror jeg er forbi.
Jeg tror også det er slik at om du kjøper en R fra Honda går den ikke noe bedre eller dårligere enn en R fra BMW eller Ducati. Men, naturligvis, det finnes ikke en Ducatieier i verden som har det minste til overs for BMWs japse-klon :-)
Det som teller, det er hvilket segment du kjøper deg inn i. Hva slags sykkel du vil ha. Alle forstår hva en R-sykkel er. Og en 1500 cc cruiser. Men hva er en ADV? Jo, en ADV er et kompromiss. Ikke størst, ikke raskest, absolutt ikke penest, ikke lettest, ikke tyngst, Et Cetera.
Jeg tror at det som gjør ADV-folket så overbevist om at de har gjort Det Rette er at de har latt være å gå efter det beste i én retning fordi de mener at totalsummen blir bedre om de slakker litt på kravene i alle retninger.
Og her er vi da (endelig) ved poenget: Fordi ADV-folket ikke har fått noe av alt de egentlig ønsker seg (ikke raskest, ikke stilig, ikke lettest.....) så har de overbevist seg selv om at de har gjort noe klokt.
Problemet er at folk som er overbevist om at de har gjort noe klokt, de har litt lett for å gjenta det, og gjenta det, og gjenta det.
For egen del, når jeg parkerer ved siden av en Ducati 1098s, da må jeg ta et glass kaldt vann for å minne meg selv på hvor klok jeg er. Nevnte jeg at ADV-folk ofte gjentar at ADV-sykler er et klokt valg?
Det samme gjelder når jeg parkerer ved siden av en stor og velholdt HD. Jeg putter to isbiter i hver lomme og sier høyt til meg selv at det er fordi jeg har gitt avkall på det stilsikre at jeg var på Nordkapp i fire grader og regn i sommer.
Jeg tror man må være litt middelaldrende for å greie å gi avkall på alt som er lekkert for å gjøre noe så trist som et klokt valg. Kan ikke ha kokende blod og velge BMW R1150GS isteden for Ducati 1098s. Det er rett og slett ikke mulig. Nevnte jeg at ADV-folk ofte gjentar at ADV-sykler er et klokt valg?
Med andre og alt for mange ord: Du har rett.
[TaSK]
Den kan faktisk stemmeCarpa skrev:Det tror jeg er fordi det er mange godt voksne som rett og slett tar lappen når de (jeg) kommer i 40 års krisa....Jacobsen skrev:Den er nok ikke på vei opp nei, gjennomsnittsalderen på MC-kjørere øker omtrent med 1 år pr. år som går.JK95 skrev:Grunnen til at det er som du sier flest middelaldrende med adventuresykler, er nok fordi det er ganske dårlig rekruttering(men den er vel på veg opp?)
Sent from my Galaxy using Tapatalk
Dette tror jeg faktisk er den beste 'analysen' jeg har lest så langtKwak skrev:
Vil vel heller si at ADV syklene er å sammenligne med nordmenns tilsvarende bilvalg som SUV med dieselmotor, firehjulstrekk og automatgir. Praktiske, velegnet for dårlige norske veier, sitter høyt og greit og kan brukes til det meste
AJ skrev:Dette tror jeg faktisk er den beste 'analysen' jeg har lest så langtKwak skrev:
Vil vel heller si at ADV syklene er å sammenligne med nordmenns tilsvarende bilvalg som SUV med dieselmotor, firehjulstrekk og automatgir. Praktiske, velegnet for dårlige norske veier, sitter høyt og greit og kan brukes til det meste![]()
Jeg har i hvert fall fått høre fra flere at det ser ut som at det å kjøre de syklene jeg har hatt - TDM 900, Triumph Tiger 1050 og Moto Guzzi Stelvio - er uanstrengt og at man sitter godt forankret selv på veier med humper og andre ujevnheter.
Lang fjæringsvei, bredt styre og oppreist kjørestilling gir godt overblikk og god kjørekomfort (bortsett fra mer eller mindre turbulens og vindstøy som man finner på de fleste slike sykler...) godt tilpasset norke veier og den veistandarden vi ahr mange steder her på berget...
Hmm, du som er sånn en Gammal-Jappse-knallert-4-er-entusiast, du burde jo vært litt mer tidsriktig i bilvalget ogJompa skrev:Med fare for å drite i eget reir: ja, æ kjøre Volvo XC 70.
Akkurat for at bilen er brubar til det meste som æ bruke den til,
Å frakte folk, hund, mer eller mindre bagasje, på god vei og dårlig vei, med og uten tilhenger.
God komfort og passelig status.......
Hmm, har du en å selge ?ArcticTiger skrev:Hmm, du som er sånn en Gammal-Jappse-knallert-4-er-entusiast, du burde jo vært litt mer tidsriktig i bilvalget ogJompa skrev:Med fare for å drite i eget reir: ja, æ kjøre Volvo XC 70.
Å frakte folk, hund, mer eller mindre bagasje, på god vei og dårlig vei, med og uten tilhenger.
God komfort og passelig status........
Da hadde en mørkerød -83 Mazda 929 stassjonsvogn vært det natturlige valget for deg
Nei, desverre... Har ikke hatt mange Jappse-blekk jeg, men vi hadde en -74 Datsun 220C ei stund (gammal Dråsje), den hadde litt stil, savner den innimellom. Uslitelig dieselmottor, det var rusta som tok den, som de fleste andre Jappser...Jompa skrev:Hmm, har du en å selge ?ArcticTiger skrev:Hmm, du som er sånn en Gammal-Jappse-knallert-4-er-entusiast, du burde jo vært litt mer tidsriktig i bilvalget ogJompa skrev:Med fare for å drite i eget reir: ja, æ kjøre Volvo XC 70.
God komfort og passelig status........
Da hadde en mørkerød -83 Mazda 929 stassjonsvogn vært det natturlige valget for deg
Å bli fort "sure"...er ikke enig ...det er vel heller mer en OPPHETET diskusjon ??TomB skrev:Som relativ fersk her inne, så syns jeg det er lav takhøyde.![]()
Noen blir veldig fort sure og går i skyttergrava, om man "køddær" litt angående deres valg av sykkel.
Tenker da på "cc tråden"
Litt må man da tåle.
Kanskje ikke alltid så enkelt å se hva som er "vedfyring" eller ikke![]()
Angående hva man kjører, så spiller det ingen rolle, bare man kjører!!
Avsporinger er 1 sak, opphetede diskusjoner, noe helt annet :-#Snikkeren skrev:@TomB: Takhøyden er jo her, ihvertfall i forhold til hva vi som moderatorer tillater av avsporinger og opphetede diskusjoner. At enkelte går iforsvarsposisjon fortere enn andre er det jo brukeren selv som styrer.
simpson skrev:Greit takhøyden er stor fra moderatorer, men noen blir utrolig gretne hvis du ikke deler samme syn og meninger med de og ikke liker deres valg av sykkel.
Men folk må også skjønne at noen bevisst trykker på de rette knappene hos de rette folkene for å få en reaksjon, uten at det er noe mer alvor enn en god diskusjon.
Men er det ikke dette da som skaper litt liv ? at noen fyrer litt oppsimpson skrev:Greit takhøyden er stor fra moderatorer, men noen blir utrolig gretne hvis du ikke deler samme syn og meninger med de og ikke liker deres valg av sykkel.
Men folk må også skjønne at noen bevisst trykker på de rette knappene hos de rette folkene for å få en reaksjon, uten at det er noe mer alvor enn en god diskusjon.
Diskusjoner er jo fint. Men noen av disse knappene folk trykker på blir jo av og til litt personlige og kun provoserende. Men har vært mye gode diskusjoner her, og jeg har lært mye.simpson skrev:Greit takhøyden er stor fra moderatorer, men noen blir utrolig gretne hvis du ikke deler samme syn og meninger med de og ikke liker deres valg av sykkel.
Jeg tror ikke at det stemmer at det består av sånne som du nevner,men det kan være at det fremstår slik. At de nettopp som du skriver; har skrivekløe. Kanskje for å prøve å overbevise "oss andre" om at deres valg er best?Jompa skrev:Uten å kunne legge frem tall som beviser min påstand, og uten å prøve å rakke ned på noen eller syklene deres påstår jeg
at MC-siden for det meste består av middelaldrende menn som kjører 2 og 3-cylindrede adventure-sykler.
Disse medlemmene kjører for det meste i lovlig fart, handler øl og kjøtt på ICA i Sverige og har dårlig stedsans, ettersom
mange bruker GPS.
Og..... ingenting galt i at adventure-folket både er skriveføre og har skrivekløe.
De "små grønne" er vel verstinger når det gjelder å skryte av fart...Jompa skrev:Det har jo hendt at det har vært folk inne på forumet som ikke har hatt helt A4-meninger om hverken fartsgrenser, trafikkregler osv.
De har som oftest blitt satt ettertrykkelig på plass, og blitt borte etter ei kort stund.
Njaa,er vel ikke smalt,det bare virker sånn fordi uansett hva tråden starter som,så ender den opp med å forherlige Tiger,Gussi eller TDM.Jompa skrev:Men tilbake til spørsmålet.
Er mc-siden det forumet jeg ganske uærbødig påstår i første avsnitt at det er, et ganske "smalt" forum med lav takhøyde ?