Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Andreas »

"There is no replacement for displacement" som amerikanerene sier :prop:

Men 1700cc Harley med 50hk drar jo kanskje ikke skinnet av pølsa...

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av AJ »

Andreas skrev:"There is no replacement for displacement" som amerikanerene sier :prop:

Men 1700cc Harley med 50hk drar jo kanskje ikke skinnet av pølsa...
Er rett som det er innom Moto Guzzi forum i utlandet og på et av disse foregår det nå en diskusjon om hvor lurt det er av Moto Guzzi å peile seg inn på nettopp Harley segmentet.
Diskusjonen går nettopp på "displacement"... Selv om nye California 1400 har et 'rått' dreiemoment lavt på registeret mener mange at hard-core cruiserne i Unaiten, som anses for å være svært merke (Harley...) lojale, vil miste interessen når det går opp for dem at Guzzien kun er utstyrt med "beskjedne" 1400 kubikk...
Selv om den antakelig kjører fletta av alt som heter Harley Davidson :knegg
I hvert fall de luftkjølte H-D'ene...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Tom »

AJ skrev:
Andreas skrev:"There is no replacement for displacement" som amerikanerene sier :prop:

Men 1700cc Harley med 50hk drar jo kanskje ikke skinnet av pølsa...
Er rett som det er innom Moto Guzzi forum i utlandet og på et av disse foregår det nå en diskusjon om hvor lurt det er av Moto Guzzi å peile seg inn på nettopp Harley segmentet.
Diskusjonen går nettopp på "displacement"... Selv om nye California 1400 har et 'rått' dreiemoment lavt på registeret mener mange at hard-core cruiserne i Unaiten, som anses for å være svært merke (Harley...) lojale, vil miste interessen når det går opp for dem at Guzzien kun er utstyrt med "beskjedne" 1400 kubikk...
Selv om den antakelig kjører fletta av alt som heter Harley Davidson :knegg
I hvert fall de luftkjølte H-D'ene...
Njaa. I Uniten så er der faktisk et forholdsivs stor interesse for Dragstar1100 eller V-Star som den heiter over ther.
Men ja mangen er HD frelst og patriotiske,men det selges mykje japse Crusera, så MG vil nok selge endel også.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av AJ »

ZZR-Tom skrev:
AJ skrev: Er rett som det er innom Moto Guzzi forum i utlandet og på et av disse foregår det nå en diskusjon om hvor lurt det er av Moto Guzzi å peile seg inn på nettopp Harley segmentet.
Diskusjonen går nettopp på "displacement"... Selv om nye California 1400 har et 'rått' dreiemoment lavt på registeret mener mange at hard-core cruiserne i Unaiten, som anses for å være svært merke (Harley...) lojale, vil miste interessen når det går opp for dem at Guzzien kun er utstyrt med "beskjedne" 1400 kubikk...
Selv om den antakelig kjører fletta av alt som heter Harley Davidson :knegg
I hvert fall de luftkjølte H-D'ene...
Njaa. I Uniten så er der faktisk et forholdsivs stor interesse for Dragstar1100 eller V-Star som den heiter over ther.
Men ja mangen er HD frelst og patriotiske,men det selges mykje japse Crusera, så MG vil nok selge endel også.
Ok.
Jeg trodde disse Star (Yamaha...) cruiserne var 1600 - 1900 kubikkere, jeg...
Suzuki og Kawaski har vel også fortsatt et par med svære V-motorer på hhv. 1800 og 2000 kubikk?

Ellers må man jo kunne si at amerikanerene er rimelig godt bestykket med grovt "displacement" i form av Victory, Indian og for ikke å glemme Big Dog Motorcycles!
Så jeg tror nok Moto Guzzi må gjøre noen lure grep for å ta tak i noen av disse kundene, ja...
Skal bli interessant å se hvordan modellen slår an.
Her i landet også, forsåvidt.
Harley-folket er jo rimelig merkelojale her hjemme også...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Tom »

AJ skrev:
ZZR-Tom skrev:
AJ skrev: Er rett som det er innom Moto Guzzi forum i utlandet og på et av disse foregår det nå en diskusjon om hvor lurt det er av Moto Guzzi å peile seg inn på nettopp Harley segmentet.
Diskusjonen går nettopp på "displacement"... Selv om nye California 1400 har et 'rått' dreiemoment lavt på registeret mener mange at hard-core cruiserne i Unaiten, som anses for å være svært merke (Harley...) lojale, vil miste interessen når det går opp for dem at Guzzien kun er utstyrt med "beskjedne" 1400 kubikk...
Selv om den antakelig kjører fletta av alt som heter Harley Davidson :knegg
I hvert fall de luftkjølte H-D'ene...
Njaa. I Uniten så er der faktisk et forholdsivs stor interesse for Dragstar1100 eller V-Star som den heiter over ther.
Men ja mangen er HD frelst og patriotiske,men det selges mykje japse Crusera, så MG vil nok selge endel også.
Ok.
Jeg trodde disse Star (Yamaha...) cruiserne var 1600 - 1900 kubikkere, jeg...
Suzuki og Kawaski har vel også fortsatt et par med svære V-motorer på hhv. 1800 og 2000 kubikk?

Ellers må man jo kunne si at amerikanerene er rimelig godt bestykket med grovt "displacement" i form av Victory, Indian og for ikke å glemme Big Dog Motorcycles!
Så jeg tror nok Moto Guzzi må gjøre noen lure grep for å ta tak i noen av disse kundene, ja...
Skal bli interessant å se hvordan modellen slår an.
Her i landet også, forsåvidt.
Harley-folket er jo rimelig merkelojale her hjemme også...
Star har 250,650,1100 som no er byttet ut mot 950,1300cc,1600 og 1900.

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Bosted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av tomsnes »

Andreas skrev:"There is no replacement for displacement" som amerikanerene sier :prop:

Men 1700cc Harley med 50hk drar jo kanskje ikke skinnet av pølsa...
Å jo da.... :lol

http://www.youtube.com/watch?v=jXsoAdh5P5g
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av L-NA »

MaxTron skrev:
L-NA skrev:Hvor stor er en kubikk ?? :scratch :scratch
JA, DET er i allefall lett å svare på, og heller ikke noe å diskutere: 1 kubikk når en snakker om motor er en kubikksentimeter, 1 X 1 X 1 cm = 1ccm
Hmm...ja du er flink, du mista poenget men klarte spørsmålet.
Denne da. Hvor lang er ei lengd, eller hva er diameteren på en sirkel, eller.....å ja vi snakker om MC...da kan vi jo ta effekt.....Hvor mange Kg løfter sykkelen Pr tidsenhet, eller kansje vi skal holde oss til SI enheten at ingen missforstår KW/h, måles da i Joule...den er lett :-) du ganger med 1,36 :D Kunnskap har man i store mengder så lenge Wikipedia og google er tilgjengelig.... :-k

..."tog du an" ? :-) :-)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av tagesk »

Andreas skrev: Men 1700cc Harley med 50hk drar jo kanskje ikke skinnet av pølsa...
Nå må du ikke forveksle effekt (HK) med dreiemoment (Nm).
Det er dreiemomentet som drar i pølsen - effekten bare får den til å gå fort.

Unnskyld ordbruken, men det var Andreas som fant frem pølsen.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av jhn »

Men da er det altså viktig med både dreiemoment og effekt ... uten tvil

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ArcticTiger »

Og jo mere Effekt og Momment man har :yeyeye , desto større er Nytelsen :-)å

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av jhn »

ArcticTiger skrev:Og jo mere Effekt og Momment man har :yeyeye , desto større er Nytelsen :-)å
Javisst javisst. :prf
Endurance er vel også et viktig moment.
Så vi er vel begge to godt plassert i riktig segment :knegg

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av EasyRider »

jhn skrev: Endurance er vel også et viktig moment.
Pøh, kommer helt ann på hva du skal det, og strekning :P :p :knegg :prop:
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Tom »

jhn skrev:
ArcticTiger skrev:Og jo mere Effekt og Momment man har :yeyeye , desto større er Nytelsen :-)å
Javisst javisst. :prf
Endurance er vel også et viktig moment.
Så vi er vel begge to godt plassert i riktig segment :knegg
Gaaarrrg har lyst til å skrive noke, men då får en bere en 20 siderslang diskusjon om ZZR, det orker eg ikkje :-)å

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Bosted: på ei øy

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av TomB »

ZZR-Tom skrev:
jhn skrev:
ArcticTiger skrev:Og jo mere Effekt og Momment man har :yeyeye , desto større er Nytelsen :-)å
Javisst javisst. :prf
Endurance er vel også et viktig moment.
Så vi er vel begge to godt plassert i riktig segment :knegg
Gaaarrrg har lyst til å skrive noke, men då får en bere en 20 siderslang diskusjon om ZZR, det orker eg ikkje :-)å
:bl3
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av hakhap »

ArcticTiger skrev:Og jo mere Effekt og Momment man har :yeyeye , desto større er Nytelsen :-)å
:-k

taler vi fortsatt om pølsen?
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av JohnnyTh »

hakhap skrev:
ArcticTiger skrev:Og jo mere Effekt og Momment man har :yeyeye , desto større er Nytelsen :-)å
:-k

taler vi fortsatt om pølsen?
Klart det, nytelsen er jo størst med stor pølse!
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Tom »

JohnnyTh skrev:
hakhap skrev:
ArcticTiger skrev:Og jo mere Effekt og Momment man har :yeyeye , desto større er Nytelsen :-)å
:-k

taler vi fortsatt om pølsen?
Klart det, nytelsen er jo størst med stor pølse!
Då anbefaler eg 3kroningen i Bergen, 250g oste bacons pølsa der er digg :prf
Usj no får eg vel på pukkelen som anbefalte større pølse en ka som er nødvendig :notlistening

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av JohnnyTh »

ZZR-Tom skrev:
JohnnyTh skrev:
hakhap skrev:
ArcticTiger skrev:Og jo mere Effekt og Momment man har :yeyeye , desto større er Nytelsen :-)å
:-k

taler vi fortsatt om pølsen?
Klart det, nytelsen er jo størst med stor pølse!
Då anbefaler eg 3kroningen i Bergen, 250g oste bacons pølsa der er digg :prf
Usj no får eg vel på pukkelen som anbefalte større pølse en ka som er nødvendig :notlistening
Nå sporer vi av her men hvor stor pølse er nødvendig?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Tom »

JohnnyTh skrev:
ZZR-Tom skrev:
JohnnyTh skrev:
hakhap skrev:
ArcticTiger skrev:Og jo mere Effekt og Momment man har :yeyeye , desto større er Nytelsen :-)å
:-k

taler vi fortsatt om pølsen?
Klart det, nytelsen er jo størst med stor pølse!
Då anbefaler eg 3kroningen i Bergen, 250g oste bacons pølsa der er digg :prf
Usj no får eg vel på pukkelen som anbefalte større pølse en ka som er nødvendig :notlistening
Nå sporer vi av her men hvor stor pølse er nødvendig?
Så stor at en blir mett. Noken kan sikkert klare seg med ei mini pølse for så og deretter springe fra meg, men eg synset det er greit å kjenne at mann har spist, det er liksom det som er poenget :lol

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av L-NA »

JohnnyTh skrev:
hakhap skrev:
ArcticTiger skrev:Og jo mere Effekt og Momment man har :yeyeye , desto større er Nytelsen :-)å
:-k

taler vi fortsatt om pølsen?
Klart det, nytelsen er jo størst med stor pølse!
Hjelper ikke med berre pølsa, må vera kraft nok til å drive den også....med andre ord m/sek :roll

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av mekkern »

pølsa bør være såppass at en virkelig kjenner en har blitt fyllt opp når man har dyttet den inn i kroppen...har jeg blitt fortalt...sjøl synes jeg det er greit hvis man får akkurat dytta inn alt... :P :p
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av L-NA »

mekkern skrev:pølsa bør være såppass at en virkelig kjenner en har blitt fyllt opp når man har dyttet den inn i kroppen...har jeg blitt fortalt...sjøl synes jeg det er greit hvis man får akkurat dytta inn alt... :P :p

Ok, da går jeg ut fra at en 250gr Pølse fra Bergen blir for liten, så stor som mange på dette forumet er i kjeften... :-)å :D :D

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av mekkern »

L-NA skrev:
mekkern skrev:pølsa bør være såppass at en virkelig kjenner en har blitt fyllt opp når man har dyttet den inn i kroppen...har jeg blitt fortalt...sjøl synes jeg det er greit hvis man får akkurat dytta inn alt... :P :p

Ok, da går jeg ut fra at en 250gr Pølse fra Bergen blir for liten, så stor som mange på dette forumet er i kjeften... :-)å :D :D
dytter etter hele pølsebua også...skal det værra værst er det ikke noe å spara på.. :\m/:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Tom »

L-NA skrev:
mekkern skrev:pølsa bør være såppass at en virkelig kjenner en har blitt fyllt opp når man har dyttet den inn i kroppen...har jeg blitt fortalt...sjøl synes jeg det er greit hvis man får akkurat dytta inn alt... :P :p

Ok, da går jeg ut fra at en 250gr Pølse fra Bergen blir for liten, så stor som mange på dette forumet er i kjeften... :-)å :D :D
Med tanke på ka du siterer og ka du skriver sååååå.......ehhh ja :scratch :knegg
Sist redigert av ZZR-Tom den 17 jan 2013, 19:53, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av AJ »

ZZR-Tom skrev: Med tanke på ka du siterer og ka du skriver sååååå.......ehhh ja du kaller mangen her inne for k..su....??? :scratch
Så, så!! :[-X
Tenker vi stopper der, ja...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar