Høyhastighet og lang touring

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av joo »

JohnnyTh skrev: Problemet er at jeg har et halvslitt dekk bak. Føles litt unødvendig å bytte det nå.
Hva er "halvslitt". Vet du at det er godt for 5000km til?
Halvslitte saker kan gjerne være på korden etter 100-150 mil hvis du ikke vet hva det faktisk er rulla. Siste delen av gummien slites så kjapt at man kan bli skremt...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av tagesk »

ZZR-Tom skrev: PS: Når en vurderer 1600km ettape så er en hardcore i mi bok :thumleft
SS1600K er den aller laveste rangeringen som Iron Butt har. Den er ment som en inngangsbillett.
Da jeg var ferdig med min hadde jeg enda syv timer å gå på. Så en 2000K hadde jeg rukket. Om jeg hadde greid ytterligere fire eller fem timer i salen er en annen sak.

Den kuleste her i Europa er uten tvil Gibraltar - Nordkapp på 72 timer.
Sesongen 2012 var det 13 som greie det. Distansen er over 5.500 km. Jeg har ikke sett resultatene fra 2013-sesongen enda.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av Voodoodoo »

Et dekk som ser halvslitt ut varer ikke lenge, start turen på nytt hjul du så sparer du deg tid og irritasjon. det er sjelden problem å få et dekk som passer felgen men det er gjerne ikke det dekket du vil ha.

Du sier at du starter fra Hirtshals, kommer du dit med ferge og isåfall når får du kjørt avgårde. tar du color speed så er den der rundt 1300 og da treffer du hamburg midt i rushen. Alternativt kan du starte fra Hirtshals sånn i 10 tia på kvelden og kjøre gjennom natta. Lite trafikk og en kan holde så høy hastighet en vil. Autobahn natt til en søndag i fellesferien er ganske optimalt.

Vær jævlig oppmerksom hele tia, har sjøl førstehåndserfaring med trøtte trailersjåfører og de er ikke å spøke med de heller. Slik så ZZR'n min ut sånn i 05 tia mellom Hamburg og Bremen etter at en trailer la seg over i mitt kjørefelt.

Bilde

Bilde



Jeg hadde kjørt til Hamburg og tatt Autozug til Villach og deretter 56 mil med fin kjøring til Budapest. Da orker du å kose deg dagen etter langturen også.

Men det er jo artig å ta allt i en smell også, så kan du jo skryte av det etterpå.....
Sist redigert av Voodoodoo den 19 jan 2013, 19:45, redigert 1 gang totalt.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Bosted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av Rottenikken »

Gibraltar -Nordkapp hva er det, Tage?
Lytter om du har mere info.!
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av ZZR-Tom »

Rottenikken skrev:Gibraltar -Nordkapp hva er det, Tage?
Lytter om du har mere info.!
Rekner med det er å kjøre Gibralta til Nordkapp på under 72t ;-)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av tagesk »

Rottenikken skrev:Gibraltar -Nordkapp hva er det, Tage?
Lytter om du har mere info.!
Enkelt: Kjøre fra den Britiske side av grensen, det vil si fylle bensin på stasjonen der, og så kjøre til Nordkapp på mindre enn 72 timer.
Det er lov til å ta fergen Rødby - Puttgarten eller over Øresund men ingen andre.
Du må ankomme Nordkapp i åpningstiden for å betale parkering som er din andre kvittering.

Krever helt uvanlig god planlegging og utholdenhet.
Ja, jeg drømmer om å gjøre et forsøk.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Rottenikken
Innlegg: 924
Registrert: 25 feb 2010, 16:16
Motorsykkelen din: Yamaha
Bosted: I svingen, ellers i Drammen

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av Rottenikken »

Takker for svar!

Må nesten si at den der frister litt!
Veien er viktigere enn målet.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av tagesk »

Listen over hardhauser finner du her.

Regner med at det bare er et spørsmål om tid nå før første "jeg kjører kort og lite, og synes IronButt-ting er dumt"-innlegg kommer :-)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
beemer
Innlegg: 61
Registrert: 08 jan 2010, 01:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 S + Honda Valkyrie

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av beemer »

Har kjørt 164 mil i strekk, fra Bratislava til Falkenberg i Sverige...Ikke helt planlagt men det gikk greit. Brukte ca 18 timer på turen. Bensinforbruk i marshastighet 160-180 var 0,8/mil. Jeg tror ikke du kan regne med mer en 130 i snitt, minus stopp, så rundt 100 km/t netto.Hadde en viktig regel og det var å stopp og ta en "powernapp"..sove 5-15 minutter hver gang jeg ble trøtt og ukonsentrert. Spise lett og gjerne ofte.. Nøtter er goe greier, og kanskje noe kan spise mens du kjører..pastiller e.l. Hadde GPS med med masse musikk, radio og telefon oppkoblet. Greit å ta en telefon om man kjeder seg... Brukte ikke GPS som navigasjon. Det fungerer bedre med en lapp over hvilke store byer man skal passere, samt veinummeret. Skiltingen på AB er jo veldig bra, men GPS kna finne på å sende deg på ville veier fullstending umotivert.
Normalt så tar jeg ikke toget når jeg drar på min årlige tur til Alpene, men om jeg skulle vesentlig lengre så ville jeg tatt toget til Villach.. Du sparer masse dekk og utgiftsmessig så kommer du ut i pluss.


MVH
Werner
--------------------------------------------
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Bosted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av Jarle »

Har gjennomført SS1600K en gang og forsøkt en gang. Første gangen startet jeg om morningen og kom hjem om natten. Andre gangen startet jeg om kvelden og skulle avslutte turen på ettermiddagen neste dag. Hovedårsaken til at jeg ikke greide det andre gangen var pga for lite søvn i forkant (pluss litt mange jobb telefoner).

Skal du stoppe for å spise, wc eller andre ting gjør du ikke dette samtidig som du fyller bensin. Det er bedre å heller stoppe 2 ganger. Du taper ikke tid på det men samtidig får kroppen flere stopp og kortere kjøre intervaler.

Jeg brukte min Yamaha Warrior begge gangene og fant fort ut at det å kjøre alt for fort øker bensinforbruket såpas mye at den tiden du innhenter ved å kjøre fort taper du ved å måtte stoppe oftere. For min del ble det så mange stopp at det ble for mange siden min tank bare er på 16 liter.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3511
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av JohnnyTh »

Iron Butt er jo litt teit. Og jeg er helt enig i at det sikkert er bedre med et tog. Men da vet man ikke om man klarer det. Må jo være morro å vite at man kan gjøre det.

Tnkte å overnatte i området hirtshals, og så dra tidlig. Prøve å følge minnormale døgnrytme. Fvs opp i 7 tidn og dra før 8.

Dette dekket mitt er vel egetlig ikke halvlitt, ser ganske bra ut men noe slitt er det jo.
Bilde
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av Voodoodoo »

JohnnyTh skrev:Iron Butt er jo litt teit. Og jeg er helt enig i at det sikkert er bedre med et tog. Men da vet man ikke om man klarer det. Må jo være morro å vite at man kan gjøre det.

Tnkte å overnatte i området hirtshals, og så dra tidlig. Prøve å følge minnormale døgnrytme. Fvs opp i 7 tidn og dra før 8.

Dette dekket mitt er vel egetlig ikke halvlitt, ser ganske bra ut men noe slitt er det jo.
Bilde
Det dekket der er blankt på midten etter 200-300 mil, bytt
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av tagesk »

JohnnyTh skrev:Iron Butt er jo litt teit. Og jeg er helt enig i at det sikkert er bedre med et tog. Men da vet man ikke om man klarer det. Må jo være morro å vite at man kan gjøre det.
IronButt er like teit som Birken; ingen som mener det er naturopplevelsen, en stille tur i skogen, eller noe i den retningen.

Nå er din anledning til å kjøpe dekkspaker og en elektrisk pumpe. Du kjøper et nytt dekk, bytter selv, og når du kommer tilbake setter du poå det gamle igjen og kjører det "ned". Det er surt å kaste et dekk med såass mye igjen.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3511
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av JohnnyTh »

Tror jeg har både dekkspaker og kompressor, har tross alt drevet dekkverksted en gang i gamledager. Men dekkmaskinene er solgt.
Var en tur ute og målte mønsterdybde og når jeg sammenligner med det nye dekket på den andre sykkelen min så er det 2/3 mønster igjen her. Så tror vel egentlig jeg kan satse på å bytte underveis. Kommer ann på hvor tidlig sesongen starter her. Og om jeg får slitt dem noe før turen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: Høyhastighet og lang touring

Legg inn av ZZR-Erling »

JohnnyTh skrev:Tror jeg har både dekkspaker og kompressor, har tross alt drevet dekkverksted en gang i gamledager. Men dekkmaskinene er solgt.
Var en tur ute og målte mønsterdybde og når jeg sammenligner med det nye dekket på den andre sykkelen min så er det 2/3 mønster igjen her. Så tror vel egentlig jeg kan satse på å bytte underveis. Kommer ann på hvor tidlig sesongen starter her. Og om jeg får slitt dem noe før turen.
..også kan en GTR også burne :twisted

Svar