Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER, igjen

Legg inn av Intruder »

Idretten kan skape øyeblikk med både snørr og tårer......bælja litt da Tora Berger gikk inn til sin første world cup-seier i skyskyting.... :=D> :=D>

Og vinner Northug bæljer jeg litt for at han ikke ble nummer tjueni... :ills ](*,)
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, igjen

Legg inn av Jompa »

Fikk meg etpar timer i garagen i går formiddag.
Sikring på ny-kabelen til hovedlyset blei montert. Den skulle selvfølgelig ha vært der fra begynnelsen da
Æ monterte releer og grov ledning til hovedlyset, men,men.
Det er iallefall fiksa.
Da det var gjort, satte æ batteriet på plass. Fant ut at det kan like godt stå i sykkelen som på golvet,
og såvidt æ vet er det ingenting som tapper strøm så lenge tenninga er slått av.
Æ hadde vanvittig lyst til å starte opp motorn, men klarte å la det være.
Det er ingen vits i varme den opp i tide og utide bare for å få fullt av kondensvann i oljen.

Æ blei såpass inspirert av skruinga i går at det nok ikke blir så lenge til æ starte med masterpumpa foran og gasswiren. Delene ligg allerede i garasjen..

Skal prøve å få lyshornbrytern i orden også, nå som æ har skikkelig lys på mopeden.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, igjen

Legg inn av Jompa »

Der var bremsepumpa overhalt.
Bytta stempel med fjær og begge pakningene pluss støvtettinga ytterst. Alt i ett praktisk overhalingssett.
Det var ikke rart at klipa ikke ville komme helt ut igjen, for både stempelpakninga og o-ringen hadde svelt ut og blitt mye tykkere enn de nye delene.
I tilleg var den gamle returfjæra en cm kortere enn den nye, så stemplet ble stående sånn at det
ytterste hullet i væskebeholderen ble blokkert.

Får kjøpe bremsevæske i morra, skal se om æ får tak i dot4-væske, for æ e ikke helt sikker på at
dot5.1 e "kompatibel" med pakningene i kaliperne selv om det står på boksen at den kan blandes med
dot 3 og 4.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Bosted: Melhus

Re: GYLLENE TIDER, igjen

Legg inn av omaas »

Jompa skrev:Der var bremsepumpa overhalt.
Bytta stempel med fjær og begge pakningene pluss støvtettinga ytterst. Alt i ett praktisk overhalingssett.
Det var ikke rart at klipa ikke ville komme helt ut igjen, for både stempelpakninga og o-ringen hadde svelt ut og blitt mye tykkere enn de nye delene.
I tilleg var den gamle returfjæra en cm kortere enn den nye, så stemplet ble stående sånn at det
ytterste hullet i væskebeholderen ble blokkert.

Får kjøpe bremsevæske i morra, skal se om æ får tak i dot4-væske, for æ e ikke helt sikker på at
dot5.1 e "kompatibel" med pakningene i kaliperne selv om det står på boksen at den kan blandes med
dot 3 og 4.
Forskjellen mellom DOT 3,4 og 5.1 er kun det garanterte kokepunktet.
DOT 5.0 derimot, må i ikke brukes sammen med bremsesystem laget for DOT 3 og 4. Den er vel silikonbasert.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: GYLLENE TIDER, igjen

Legg inn av Kjellrf »

Jompa skrev:
Får kjøpe bremsevæske i morra, skal se om æ får tak i dot4-væske, for æ e ikke helt sikker på at
dot5.1 e "kompatibel" med pakningene i kaliperne selv om det står på boksen at den kan blandes med
dot 3 og 4.
Det skal den være. Det er DOT 5 som er silicon-olje, og som ikke må blandes. :)
5.1 går fint.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, igjen

Legg inn av Jompa »

OMAAS skrev: Forskjellen mellom DOT 3,4 og 5.1 er kun det garanterte kokepunktet.
DOT 5.0 derimot, må i ikke brukes sammen med bremsesystem laget for DOT 3 og 4. Den er vel silikonbasert.
Ok, når æ tenke etter stod det noe om det i bemsevæsketråden for noen mnd siden.

Men, hvorfor korroderer aluminiumet på yttersida av bremsevæskebeholderen, særlig rett under lokket
når det ikke blir korrosjon inne i beholderen ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Bosted: Melhus

Re: GYLLENE TIDER, igjen

Legg inn av omaas »

Jompa skrev: Men, hvorfor korroderer aluminiumet på yttersida av bremsevæskebeholderen, særlig rett under lokket
når det ikke blir korrosjon inne i beholderen ?
Bremseveske binde opp ganske mye vann for at vesken ikke skal koke. Vann har som kjent mye lavere kokepunkt.

Viss bremseveskeholderen svetter ut litt veske så vil denne binde opp vann som gjør at det korroderer.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, igjen

Legg inn av Jompa »

Æ fylte opp bremsevæskebeholderen i kveld og lufta,.... og lufta.
Til slutt kom det ikke flere bobler, og klipa er fast og fin. Den går til og med helt tilbake, så æ antar at
bremsa fungere som den skal. Får se til våren om vibrasjonen i gaffelen er borte, kaliperne går i hvert fall lett tilbake nå.

Måtte bare prøvestarte motoren når æ først var igang.
Den starta lett, men gikk ikke mye pent i begynnelsen. Ujevn gange, harking og to-tre kraftige smell
i eksosrøret.
Etterhvert som motorn ble varm gikk den finere og finere. Og til slutt gikk den ganske rent på tomgang også.
På samme måten var det i fjor vår også, under den første turen. Da gikk motorn så stygt at æ trudde
det var noe alvorlig galt.
Sykkeln må vanligvis ha noen minutter med oppvarming uansett, før den går rent, men hvorfor
går den som ræva ved første oppstart ? Det samme skjer hvert år.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Bosted: Porsgrunn

Re: GYLLENE TIDER, igjen

Legg inn av Hjernen »

Feil tomgangsdyse?? Bare en tippings fra min side men det var det som var feil
på min Nova for mange år siden... Hosta, spytta og smalt fra 3" røra... :prf

EDIT: Ikke at jeg har så veldig peil på mc enda.... :redface
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, igjen

Legg inn av Jompa »

Nei, tomgangsdysa er utelukket, sykkelen har insprøyting.
Da har jeg mer tro på luft i inj.systemet, at trykkregulatoren ikke tåler for lang ferie og henger seg fast,
eller at tempsensoren på motorblokka ikke tåler kuldegrader og sendet masse spam til styreenheten.

Det kom like mye, og hvit røyk som når du kaldstarter en gammel Ferguson i 30 kuldegrader.
Men etter ca 10 min ble både tomgangen og eksosen mere normal, og da var motorn gjennomvarm.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Bosted: Porsgrunn

Re: GYLLENE TIDER, igjen

Legg inn av Hjernen »

Åååå.... Så du har en GTI!! :lol

Da har ikke jeg noe annet enn det du sikkert har prøvd alt: choke (treghet), plugg, o.l.

:-k

Hvis ikke så; lykke til i jakten... Følger spent med.. :mk
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: GYLLENE TIDER, igjen

Legg inn av Kjellrf »

Hjernen skrev:Åååå.... Så du har en GTI!! :lol
Nei, DFI :thumleft
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, igjen

Legg inn av Jompa »

Æ skal prøvekjøre en trippel i helga.
Yamaha Venture TF, 2009. Tre cylindre, 4-takt :thumleft 1050 ccm og 120 Hk.

Var egentlig ute etter en lett og lettkjørt scooter med langt belte, men svær motor, diger vindskjerm ( som er stygg som arvesynda),
handtakvarmere både foran og bak, skikkelig sete med god plass til to osv blei for fristende.
Og så slipper man lukta av 2-taktsrøyk helt inn i underbuksa.

Dessuten hadde fruen stilt som et absolutt krav at det skal være skikkelig sete med ryggstøtte, og hvis den enda viser seg å være
ganske handterlig i dyp sne og lett på styringa..... ja da e det nok gjort.
20120427062637969.jpg
Setet ser ihvertfall komortabelt ut. Her en amerikansk utgave, de nordiske har ei litt annen ryggstøtte.
1290523450_rs_venture_tf.jpg
Litt tøft med to eksosrør stikkende ut gjennom hekken ??
yamaha-venture-tf-4.jpg
yamaha_venture_tf.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: GYLLENE TIDER, snart ny trippel ??

Legg inn av simpson »

Med "Ducatieksos" og greier......... :thumleft

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: GYLLENE TIDER, snart ny trippel ??

Legg inn av EasyRider »

Så fin ut denne Jompa :thumleft

Men jeg er jo fra de dype skogene i Østfold, har null peil på snøscooter. :redface

Men vet jo at 2 taker har vært mye brukt.

Det jeg lurte på er åssen er servicepriser på 2 takt vs 4 takt?

Er vel forskjellige klasser her også, tenker da arbeidshest kontra leketøy?
Og vedlikehold intervallene er vel forskjellige?

Og hva er prisen på denne scootern? ser ikke billig ut.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Svar