Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
MrPitlane
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av MrPitlane »

ArcticTiger skrev:Med mine kun 15.000 killometer i året, så har jeg råd (tar meg råd) til Motul olje og Orrginale filtere på Mottor-sykkla mine :thumleft
Forøvrig kjøper jeg prinsipiellt ALDRI noe på biltema, klass ollsen osv :[-(
Det er vel det vi liker med oss motorsyklister. Vi kan og vil gjøre det vi liker, uavhengig av pris og andres oppfatninger om rett og mindre rett. :prop:

Brukeravatar
mammut89
Motorsykkelen din: S1000R

Legg inn av mammut89 »

fytti katta så mye meninger uten noen form for fakta å basere seg på.

her skal dere få se hva som er inni et biltema filter og deretter kan dere selv forklare meg hva som er bedre med orginalfilteret til suzuki. for meg er de 99.9% like, muligens laget på samme fabrikk til og med.

Jeg har kjørt med biltema olja og oljefilter i 30 000km nå. for 2 år siden kjøpte jeg en hau med filter av Mr pitlane som var av ymse uorginale merker brukt opp 3 av de. når de er tom går jeg tilbake til biltema. skal sies at jeg har en luftkjølt motor som krever mye mer av oljen da den blir mye varmere enn de nyere vannavkjølte motorene deres. har kjørt på bane en del ganger og jeg kjører helt til det begynner å snø så kaldstart har jeg også flust av. motoren går fortsatt som en klokke.

nyt bildene folkens og pung ut så mye dere vil på "orginal" klistremerker om det får dere til å sove bedre.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
(PS: det brune støvet er ikke fra filteret , det er fra dremel verktøyet mitt jeg brukt å kutte med )

og sist men ikke minst suzuki orginalfilteret:

Bilde
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

@Mammut89; Her ser du tydelig så mange flere folder det er på Suzzuki Årrginalfiltre. Det betyr større filtreringsareal, som jeg ser på som en fordel. Fint at du tok deg tid å viste oss dette, så vi fikk litt fakta å basere meningene våre på :thumleft

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Synes det er rimlig likt antall "pleats" jeg da...K&N har flere men ellers er det samma greiene-men FRAM er bare bæsj dette er vel "alle" enige i.. :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Legg inn av simpson »

Det som er litt rart er at dere bruker flere hundre tusen på sykkel og så skal dere spare en femtilapp på deler?
Oljefilter er vel den laveste serviceutgiften det er på sykler.
Risikere skader på motor for å spare småpenger? Aldri.
Biltama lager ikke filter, de lager ingenting, de bare selger.
Nå er det FRAM filter, neste gang er det noe annet. De sender ut "anbud" til fabrikanter og bytter leverandører når de for de billigere av andre.
Du ser ikke så mye ved å åpne ett filter. Det er spesifikasjonen på filteret som er viktig.
Det går på kapasitet, filtreringsklasse osv.
For å sammenligne må en bruke en partikkelteller og sjekke oljen etter filtrering med forskjellige filtre.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

mekkern skrev:Synes det er rimlig likt antall "pleats" jeg da...K&N har flere men ellers er det samma greiene-men FRAM er bare bæsj dette er vel "alle" enige i.. :scratch
Fins det et reelt grunnlag for å hevde det?

Jeg sier som lenger opp: "there is to many if's"...mer er det vel ikke å si? Vel, kjøper man orginalt filter, er man nok best mulig sikret til å få bra kvalitet, men å si at resten er bare "bæsj"... :[-(
...men det er for mange usikkerhetsmomenter med BT og andre enn OEM, (Original Equipment Make).

Feks så er BT sitt oljefilter slik som vist her, men om det er slik til neste år...det vet ingen, for de kjøper stadig fra "beste tilbyder" gitt BT sine kriterier..

mekkern

Legg inn av mekkern »

JA-Fram filtre har jeg opplevd personlig 2 ganger at har gått i oppløsning og tettet oljekanaler-og jeg er ikke alene om disse erfaringene..
og et orginalfilter til Mitsubishi-under klargjøring før førstegangsreg.
et annet orginalfilter Motorcraft(ford) sprengte pakninger når overtrykkventilen i filtret ikke løste ut med kald olje.
samme med en Toyota(oem filter) jeg hadde for 4 år siden,greit det var mineralolje men på forhøyet tomgang bør den tåle å gå.

BT filtre har jeg ingen erfaring med annet enn kupefiltere/luftfiltere.

Tjangsen for feilproduksjon av vanlige filtre er nok minst med OEM.
men det finnes spesialprodusenter som leverer ekstremt gode filtre.

men prisforskjellen på OEM og "superfilter" er ikke regningssvarende på STD motorer.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
MrPitlane
Kontakt:

Legg inn av MrPitlane »

MrPitlane skrev:Er det noen herinne som har fått motorhavari som beviselig skyldes filter og olje fra Biltema? :sk?

Det jeg da tenker på er at man har brukt olje med de rette spesifikasjonene iht mc leverandør, og at mc var i en slik teknisk stand før oljebytte at den ikke hadde havarert uavhengig av oljetype. :-k
Er det slik at superenkel forskning basert på antall motorhavari blant Mcsidens lesere som har kjøpt Biltemaprodukter, kan konkludere med at Biltemaprodukter er like bra som orginaldeler / deler solgt fra forhandler? :scratch

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

MrPitlane skrev:
MrPitlane skrev:Er det noen herinne som har fått motorhavari som beviselig skyldes filter og olje fra Biltema? :sk?

Det jeg da tenker på er at man har brukt olje med de rette spesifikasjonene iht mc leverandør, og at mc var i en slik teknisk stand før oljebytte at den ikke hadde havarert uavhengig av oljetype. :-k
Er det slik at superenkel forskning basert på antall motorhavari blant Mcsidens lesere som har kjøpt Biltemaprodukter, kan konkludere med at Biltemaprodukter er like bra som orginaldeler / deler solgt fra forhandler? :scratch
Nei, det er vel heller sånn at superenkel forskning basert på ukvalifisert synsing blandt mc-sidens lesere, kan konkludere med at BT-filtere er bare dritt

Brukeravatar
mammut89
Motorsykkelen din: S1000R

Legg inn av mammut89 »

simpson skrev:Det som er litt rart er at dere bruker flere hundre tusen på sykkel og så skal dere spare en femtilapp på deler?
Oljefilter er vel den laveste serviceutgiften det er på sykler.
Risikere skader på motor for å spare småpenger? Aldri.
Biltama lager ikke filter, de lager ingenting, de bare selger.
Nå er det FRAM filter, neste gang er det noe annet. De sender ut "anbud" til fabrikanter og bytter leverandører når de for de billigere av andre.
Du ser ikke så mye ved å åpne ett filter. Det er spesifikasjonen på filteret som er viktig.
Det går på kapasitet, filtreringsklasse osv.
For å sammenligne må en bruke en partikkelteller og sjekke oljen etter filtrering med forskjellige filtre.
Nå er ikke jeg den som har sykkel til flere hundre tusen kroner. men så er ikke jeg heller den som havner på luksusfellen fordi jeg skulle alltid ha det dyreste og beste motul olja og lunsj på Egons hver torsdag på karl johan. Jeg sparer på det jeg kan spare på , jeg utfører servicene mine selv og kjøper de delene jeg mener er gode nok fra de butikkene som tilbyr best pris, noen ganger er det biltema andre ganger ebay. det er ihvertfall ikke merkeverskted varer. og jeg har kommet kjempelangt med det og kjørt kjempemange fine turer og opplevd masse både på langtur, kort tur , bane, pendling til og fra jobb og annet. Den tankegangen har jeg hatt med bilene mine også , ingen av de har hatt behov for noen som helst bergningshjelp eller hodebry.

ved å gjøre ting på dene måten har jeg fått opplevd masse uten å bli blakk , og jeg kan alikevel unne meg en ålreit leilighet , bil , mc og andre ting her i livet :) så nei jeg sparer ikke 50 spenn på et oljefilter , jeg sparer på det jeg kan, alltid fordi jeg vet at til syvende og sist får jeg mye av det samme ut av det.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
simpson

Legg inn av simpson »

Greit at du har billig sykkel og sparer der du kan. Men hvis du skulle uheldigvis få motorhavari pga eks billig oljefilter, så er sykkelen din ferdig hvis du ikke finner en billig delesykkel.
Det vil koste deg mye penger å fikse en skjært motor.
Hvis du er villig til å gamble på sånne ting pga 50lapp så har vi forskjellig syn på det.
Men jeg sier ikke at Biltema er garantert havari.

ArcticTiger

Ja en mottor kan gå langt og lenge med et dårlig oljefilter, tilogmed uten filter i det hele tatt.
Husker dere de gammle luftkjølte folkevogn-mottorene (boxer 4)? De hadde kun 2,5 liter olje, og bare en grovmasket sil av "fluenetting" som filtrerte oljen.... Men skiftet du olje innimellom så gikk mottorn fint 100-150.000 km. Nå var ikke ytelsen og turtallet allverden i forhold til våre moderne mc-mottorer, men allikevel.
Og mange gammle ammrikanere ble levert standard uten oljefilter, men det kunne leveres som extrautstyr :thumleft Her var oljemengden større, gjerne 5-7 liter, og skiftet du oljen på foreskrevne intervall så varte mottorn "evig".
Men så hadde de ekte Pennsoil og Quaker State singel-grade minneral-olje på den tida, ikke noe syntetisk dritt :D

Brukeravatar
simpson

Legg inn av simpson »

Hhehe hadde en 68 Boble 1300
Men bedre bil på vinterføre skal du lete lenge etter.
Og de sa at varmepparatet kun hadde kaldt og dritkaldt, men det stemmer ikke.
Jeg kjøpte nye varmpotter og de brant hårene av leggene mine siden all varmen gikk kun til gulvet.. Og dette var ren eksosvarme....
Hmmm begynner å bli gammel når jeg mimrer og skjønner at dette er s nart 30 år siden. I grunn rart for jeg tror jeg er 20 enda :scratch

mekkern

Legg inn av mekkern »

simpson skrev:Hmmm begynner å bli gammel når jeg mimrer og skjønner at dette er s nart 30 år siden. I grunn rart for jeg tror jeg er 20 enda
Fattern hadde en 63 mod når jeg var liten og muttern hadde en 67mod m 6 volt som jeg gasset rundt med i 82.....
nysveiste kanaler og nye varmepotter så var den ikke SÅ ille hvis en kjørte litt hardt på høyt turtall..

men 70 rekord m doble varmeapparat slår mange av dagens biler på varme.. :-)å
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
simpson

Legg inn av simpson »

Hehe mekkern, du vet at bobler har varmeapparat.....mn de hadde sine svakheter også :mk

mekkern

Legg inn av mekkern »

simpson skrev:Hehe mekkern, du vet at bobler har varmeapparat.....mn de hadde sine svakheter også :mk
Er flere grunner til at vi ikke kjører dem i dag ja, ikke bare oljesila... :knegg
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
simpson

Legg inn av simpson »

Jepp, men mange gode minner som dagens ungdommer ikke får, desverre.

mekkern

Legg inn av mekkern »

si ikke det... dattera mi har kjøpt en 1200...sort og gul...Bien.. :oh
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
MrPitlane
Kontakt:

Legg inn av MrPitlane »

jhn skrev:
MrPitlane skrev:

Nei, det er vel heller sånn at superenkel forskning basert på ukvalifisert synsing blandt mc-sidens lesere, kan konkludere med at BT-filtere er bare dritt
:lol :prop:

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

MrPitlane skrev:
jhn skrev:
MrPitlane skrev:

:lol :prop:
Ikke bare drit, men det er ingen slags form for dokumentasjon el på hvor bra det er. Det er vel heller ikke noe slilkt på OEM, men jeg går utfra at produsenten, feks Honda, ikke kjøper "OEM" fra dårlige underleverandører. Å få levere til et kjent merke, forplikter jo også. BT er "uspesifisert", men har ingen problemer med å forstå at BT kan være helt ok.

Må innrømme at vi har kjørt BT olje på Audien et år, og det gikk faktisk helt fint, dog har olja en spesifikasjon den oppfyller.

Nei, på mc'ene kjøper jeg kun OEM oljefilter! En kompis sin B-King skjena nesten i vaiern på E18..årsak: uorg filter..pakning sprengt og olje under blokka og på bakdekket....

Brukeravatar
MrPitlane
Kontakt:

Legg inn av MrPitlane »

Koste meg i garasjen idag, og fant ut at je ville sjekke kvaliteten på kompaktkameraet mitt. Ønska å se på bildebrikken og se om den var på angitt størrelse.

Enkel forskning. Se foto http://www.mcsiden.no/gallery/album.php?album_id=360

Lurer bare på om je får det sammen igjen. Hvis ikke har je deler til kamera til salgs. :prop: :-k

ArcticTiger

MrPitlane skrev:Koste meg i garasjen idag, og fant ut at je ville sjekke kvaliteten på kompaktkameraet mitt. Ønska å se på bildebrikken og se om den var på angitt størrelse.

Lurer bare på om je får det sammen igjen. Hvis ikke har je deler til kamera til salgs. :prop: :-k
:O Åssen i all væra greide du å ta de bildene når du hadde skrudd fra hverandre kamerae ditt a :scratch :8-[ :dontknow

Brukeravatar
MrPitlane
Kontakt:

Legg inn av MrPitlane »

ArcticTiger skrev:
MrPitlane skrev:Koste meg i garasjen idag, og fant ut at je ville sjekke kvaliteten på kompaktkameraet mitt. Ønska å se på bildebrikken og se om den var på angitt størrelse.

:O Åssen i all væra greide du å ta de bildene når du hadde skrudd fra hverandre kamerae ditt a :scratch :8-[ :dontknow
Monterte det sammen etter hvert bilde :P :p

beckern
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono 1000 R, '06

Legg inn av beckern »

simpson skrev:Greit at du har billig sykkel og sparer der du kan. Men hvis du skulle uheldigvis få motorhavari pga eks billig oljefilter, så er sykkelen din ferdig hvis du ikke finner en billig delesykkel.
Det vil koste deg mye penger å fikse en skjært motor.
Hvis du er villig til å gamble på sånne ting pga 50lapp så har vi forskjellig syn på det.
Men jeg sier ikke at Biltema er garantert havari.
Men mellom linjene kan det se ut som om du mener du unngår havari med orginalfilter. Gamblingen ligger i filtervalget virker det som.
For meg ligger "gamblingen" i å bruke samme olje og til dels samme filter i opptil 15 000km som produsenten ofte foreskriver i dag. For ikke å snakke om de som kjører opptil 10k på mineralolje. Det er jo iht produsent så da er man sikker jo sikker! Sikker på hva da? Jo at motor antagelig ikke raser i garantiperioden. Garantiperioden dreier seg ofte om 5-15k km for en MC i Norge, en del mer for de ivrigste. Jammen litt av en trygghet den oljen og de intervallene gir, eller?
Jeg tror ikke motor raser rett etter garantiperioden der man spesifiserer og bruker minralolje med 10k interval men slitasjen på en motor kjørt iht til spesifikasjoner fremfor en som er kjørt med syntetisk olje med samme eller kortere intervaller er etter 50k km ganske annerledes. Kjøres det hardt på bane f.eks ville jeg vært oppriktig bekymret med en hvilken som helst olje som har vært i sykkel i 14k km. Men et filter som har stått i i 5-6k ville jeg ikke miste nattesøvnen av uansett hva slags kjøring det utsettes for.
Å kjøpe seg reel trygghet er noe man svært sjelden er forunt. Reel trygghet er som regel knyttet til kunskap, men pengebruk kan åpenbart sikre nattesøvnen og som oftest er det alt som skal til.

PS!
Det blåste oljefilteret det var snakk om tidlig i tråden er temmelig sikkert at "noen" ikke fjernet den gamle o-ringen som satt igjen på motoren. Når man så skrur på nytt med egen o-ring går det aldri bra. En veldig vanlig tabbe etter diverse forum å dømme, men det skyldes ikke filteret.

Edit: Overlegent originalt Yamaha-filter: http://www.tobycreek.org/oil_filters/yamaha.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
"I lump this filter with the Fram: unacceptable."
Gamble for en hundrelapp ekstra?
Sist redigert av beckern den 28 jan 2013, 00:51, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

beckern skrev: ...
PS! Det blåste oljefilteret det var snakk om tidlig i tråden er temmelig sikkert at "noen" ikke fjernet den gamle o-ringen som satt igjen på motoren. Når man så skrur på nytt med egen o-ring går det aldri bra. En veldig vanlig tabbe etter diverse forum å dømme, men det skyldes ikke filteret.
Jeg har også litt tro på denne forklaringen ... jeg tror man skal lete lenge for å finne et motorhavari som skyldes et billig filter ... forutsatt at det er montert riktig og alt ellers er i orden.

:-k .. slår ikke kjøpsloven inn om et havari skyldes et dårlig filter ... uavhengig av produsent skal vel et filter funke som et filter?

Svar