Det er jo som andre nevner tilfelle av havari pga (fram)filter som går i oppløsning men det spørs om ikke det er oftere forkommer med gammelt fremfor nytt filter, gjerne påvirket av ting som bensin og vann. Det er bla noe av mitt resonnement for å føle meg tryggere med bytte hvert 6000 fremfor bytte av rett merke.jhn skrev:Jeg har også litt tro på denne forklaringen ... jeg tror man skal lete lenge for å finne et motorhavari som skyldes et billig filter ... forutsatt at det er montert riktig og alt ellers er i orden.beckern skrev: ...
PS! Det blåste oljefilteret det var snakk om tidlig i tråden er temmelig sikkert at "noen" ikke fjernet den gamle o-ringen som satt igjen på motoren. Når man så skrur på nytt med egen o-ring går det aldri bra. En veldig vanlig tabbe etter diverse forum å dømme, men det skyldes ikke filteret.
.. slår ikke kjøpsloven inn om et havari skyldes et dårlig filter ... uavhengig av produsent skal vel et filter funke som et filter?
Jeg sliter med å se for meg en MC-oljepumpe som sprenger et rett montert oljefilter.
Det er vel snakk om at man har et visst følgeskade-ansvar ja, men en slik sak ville vel neppe betydd noe mindre enn årevis med rettsaker og anker så jeg anbefaler det ikke :)