Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
beckern
Innlegg: 29
Registrert: 15 mai 2012, 00:10
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono 1000 R, '06

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av beckern »

jhn skrev:
beckern skrev: ...
PS! Det blåste oljefilteret det var snakk om tidlig i tråden er temmelig sikkert at "noen" ikke fjernet den gamle o-ringen som satt igjen på motoren. Når man så skrur på nytt med egen o-ring går det aldri bra. En veldig vanlig tabbe etter diverse forum å dømme, men det skyldes ikke filteret.
Jeg har også litt tro på denne forklaringen ... jeg tror man skal lete lenge for å finne et motorhavari som skyldes et billig filter ... forutsatt at det er montert riktig og alt ellers er i orden.

:-k .. slår ikke kjøpsloven inn om et havari skyldes et dårlig filter ... uavhengig av produsent skal vel et filter funke som et filter?
Det er jo som andre nevner tilfelle av havari pga (fram)filter som går i oppløsning men det spørs om ikke det er oftere forkommer med gammelt fremfor nytt filter, gjerne påvirket av ting som bensin og vann. Det er bla noe av mitt resonnement for å føle meg tryggere med bytte hvert 6000 fremfor bytte av rett merke.
Jeg sliter med å se for meg en MC-oljepumpe som sprenger et rett montert oljefilter.
Det er vel snakk om at man har et visst følgeskade-ansvar ja, men en slik sak ville vel neppe betydd noe mindre enn årevis med rettsaker og anker så jeg anbefaler det ikke :)

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av EasyRider »

beckern skrev: PS!
Det blåste oljefilteret det var snakk om tidlig i tråden er temmelig sikkert at "noen" ikke fjernet den gamle o-ringen som satt igjen på motoren. Når man så skrur på nytt med egen o-ring går det aldri bra. En veldig vanlig tabbe etter diverse forum å dømme, men det skyldes ikke filteret.
Dette skjedde en kamerat av meg i sist sesong.

Han hentet ut sykkel fra vinterlagring fra en forhandler.

kjørte seg en liten tur og var på vei hjem da det skjedde. Da han skulle gi på litt på motorveien begynne sykkelen å spinne helt vilt. Sykkelen logret som bare det. Stoppet på veiskulderen og oljen bare fosset ut av sykkelen hans. Feilen var at mekanikeren hadde ikke tatt av den gammle o-ringen... som nevnt over her.. Kameraten min var rimlig forbanna, som han sa.. dette kunne ha gått virkelig galt, for han holdt på å miste kontroll på sykkelen. :-)å

Så når jeg bytter olje å filter på sykkelen min Sjekker jeg NØYE at den gammle O-ringen blir med filteret.

PS:Bruker alltid filter kjøpt av forhandler. 98 kr for et filter det har jeg råd til, samtidig som jeg supporterer en lokal forhandler.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av simpson »

beckern skrev:
simpson skrev:Greit at du har billig sykkel og sparer der du kan. Men hvis du skulle uheldigvis få motorhavari pga eks billig oljefilter, så er sykkelen din ferdig hvis du ikke finner en billig delesykkel.
Det vil koste deg mye penger å fikse en skjært motor.
Hvis du er villig til å gamble på sånne ting pga 50lapp så har vi forskjellig syn på det.
Men jeg sier ikke at Biltema er garantert havari.
Men mellom linjene kan det se ut som om du mener du unngår havari med orginalfilter. Gamblingen ligger i filtervalget virker det som.
For meg ligger "gamblingen" i å bruke samme olje og til dels samme filter i opptil 15 000km som produsenten ofte foreskriver i dag.
Hvordan i himmelens navn får det fra? At ikke havari skjer med orginalt filter?
Du kan få motorhavari med alle type filter. Men faren for havari er mindre ved bruk av filtre som brukes av sykkkelens produsent.
Mellom linjene mine er det ikke rom for noe som helst.
Men hvem er "produsenten"? Ojleprodusenten? Filterprodusenten? Eneste produsenten jeg har sett har sagt noe om olje/filter bytte er de som lager sykkelen.
Sier feks. Honda 12.000 km. så er det 12.000, sier de 20.000 så er det også ok. Tror du at annerkjente merker uansett hva er villig til å sette sitt rykte på spill for å gi for lange serviceintervaller og risikere å få dårlig rykte pga havari?
Det tror ikke jeg.
Eller vet du bedre og mener at eks. 12.000 er alt for langt mellom ojlebytte og er skadelig for motoren selv om sykkelprodusenten har dette sem intervall?
Mange bytter olje på halvparten av serviceintervallen men det er ikke nødvendig i det hele tatt.
På bilen min har jeg 35.000 km på oljeskift, mens den forrige hadde 15.000.
Er rimelig sikker på at produsenten av den siste vet hva han gjør når han sier at 35.000 km er sikkert.
Sist redigert av simpson den 28 jan 2013, 12:47, redigert 1 gang totalt.

ZZR-Erling

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av ZZR-Erling »

jhn skrev:
beckern skrev: ...
PS! Det blåste oljefilteret det var snakk om tidlig i tråden er temmelig sikkert at "noen" ikke fjernet den gamle o-ringen som satt igjen på motoren. Når man så skrur på nytt med egen o-ring går det aldri bra. En veldig vanlig tabbe etter diverse forum å dømme, men det skyldes ikke filteret.
Jeg har også litt tro på denne forklaringen ... jeg tror man skal lete lenge for å finne et motorhavari som skyldes et billig filter ... forutsatt at det er montert riktig og alt ellers er i orden.

:-k .. slår ikke kjøpsloven inn om et havari skyldes et dårlig filter ... uavhengig av produsent skal vel et filter funke som et filter?
Har ikke fått snakket med Asbjørn som opplevde "sprengt filter", men han driver til daglig å monterer, kalibrerer, reparerer og feilsøker på CNC-maskiner og den slags. Noen er digre og går over flere etasjer. Jeg kan ikke tenke meg til at han har montert oljefilter med "dobbel pakning". :mk

Rune R
Innlegg: 54
Registrert: 05 jul 2012, 14:10
Motorsykkelen din: Honda Transalp 650 -2000
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av Rune R »

Jeg tenkte også jeg skulle støtte den lokale merke forhandleren, først så tok det nesten 1mnd før jeg fikk filteret, og når det endelig kom så var det ikke originalt engang.
Så nå bestiller jeg original filter fra en stor leverandør i england (David silver spares)

Gir gjerne litt ekstra for sikkerheten med et originalt filter selv om det koster litt mer på motorsykkelen,
på bilen er det en annen historie :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39874
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av AJ »

Hva med et slikt oljefilter?:

Bilde

Mer å lese her:
http://www.webbikeworld.com/t2/flo-oil-filter/" onclick="window.open(this.href);return false;

Miljøvennlig, om ikke annet...
Byggkvaliteten ser også bra ut, forresten...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av TBI81 »

EasyRider skrev:
beckern skrev: PS!
Det blåste oljefilteret det var snakk om tidlig i tråden er temmelig sikkert at "noen" ikke fjernet den gamle o-ringen som satt igjen på motoren. Når man så skrur på nytt med egen o-ring går det aldri bra. En veldig vanlig tabbe etter diverse forum å dømme, men det skyldes ikke filteret.
Dette skjedde en kamerat av meg i sist sesong.

Han hentet ut sykkel fra vinterlagring fra en forhandler.

kjørte seg en liten tur og var på vei hjem da det skjedde. Da han skulle gi på litt på motorveien begynne sykkelen å spinne helt vilt. Sykkelen logret som bare det. Stoppet på veiskulderen og oljen bare fosset ut av sykkelen hans. Feilen var at mekanikeren hadde ikke tatt av den gammle o-ringen... som nevnt over her.. Kameraten min var rimlig forbanna, som han sa.. dette kunne ha gått virkelig galt, for han holdt på å miste kontroll på sykkelen. :-)å

Så når jeg bytter olje å filter på sykkelen min Sjekker jeg NØYE at den gammle O-ringen blir med filteret.

PS:Bruker alltid filter kjøpt av forhandler. 98 kr for et filter det har jeg råd til, samtidig som jeg supporterer en lokal forhandler.
Jeg var igrunn smånær å gjøre dette selv (at gammel o-ring henger fast på motoren). Oppdaget det heldigvis før jeg tighta til filteret .. :thumleft
Bilde

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: Oljefilter på "Biltema" til halv pris. Like bra?

Legg inn av jonnykr »

ZZR-Erling skrev:E kjenning av meg satte på en uorginalt filter på sin Suzuki B-King. Etter ca 1000km blåste det olje ut, ned under blokka og ned på bakhjulet. Årsak, blokkert ventil i filteret og derpåfølgende rykkøkning som blåste o-ringen....nå, vil du nu ha et uorginalt filter?... :[-X
Har kjørt med Biltema Oljefilter og olje i flere år på flere typer sykler og har aldri hatt noe som helst problemer med det. Og filter og olje fra Biltema er innkjøpt til vårklargjøringen nå også. Jeg har kjørt ca 16000 km hver sesong de tre siste sesongene på ulike MC,r uten problemer. Både filter og olje er såpass rimelig at jeg heller bytter en gang ekstra pr, sesong. :D

Jeg har også varmeholker fra Biltema som funker som de skal og i dag har jeg kjøpt meg vesker på Biltema til kr 549.-.
Bilde
Tut & Kjør!

Svar