Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/custom

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
jonnykr skrev: Tja, om man ikke kan gi et utfyllende svar på 3 sakelig mente spørsmål med en gang, så bør man heller vurdere å la være å svare på de samme spørsmålene ved en annen anledning mener nå jeg da. Det blir slik jeg ser det, "smør på flesk". :D
Som sagt, det kan bli en lang diskusjon, og det er sent på kvelden ... jeg skal sove.
jonnykr skrev: Og hva består den "visse faren" av siden du bruker slike ord? :D
Den består vel ikke av annet enn at det kan bli en lang diskusjon, med mange forskjellige meninger fra mange forskjellige kanter. Det er jo ikke en reell fare for noen ... fullstendig trygt, det er bare et utrykk som av og til brukes i det norske språk ... med vekslende hell. Det kan sikkert virke litt malplassert av og til, men det får vi bare godta
jonnykr skrev: Og hvorfor i all verden skulle du tone ned den diplomatiske tonen da? Føler du at jeg tråkker deg på tærne? Utforder jeg deg på noen måte?
Nei, jeg har ikke oppfattet at du har utfordret meg på noen måte ... eller tråkket meg på tærne.
Jeg har ingen planer om å bli mindre diplomatisk, men i en diskusjon med store uenigheter blir det ofte sånn ... uten at man har noen onde baktanker eller mener noe galt med det ... det vet du vel?
jonnykr skrev: Blir bare litt nyskjerrig jeg vøtt når du svarer slik du gjør. :D Spesielt siden det ikke var deg jeg siterte eller stilte spørsmålene til, men ArcticTiger.
Slike bagateller taes det ikke hensyn til.

Jeg må kanskje gjøre oppmerksom på at det meste jeg skriver er gjort med en smule humor og ikke ment å skulle taes så veldig alvorlig ... til tross for at jeg ikke bruker så mange smileys.
God natt :vs
!. Hvis du ikke har tid til å svare, hvorfor svare da, spesielt når det ikke var deg jeg rettet spørsmålene til?

2. Selv om det ikke var du som skrev det og selv om det ikke var deg jeg spurte, hvorfor skal det da bli og jeg siterer: "med mange forskjellige meninger fra mange forskjellige kanter"? Jeg stiller 3 konkrete spørsmål til ArcticTiger fordi det var han som skrev det. Jeg siterte han til og med, men det er du som svarer. Derfor spør jeg deg om hvor DU ser en "viss fare" i å besvare spørsmålene på en utfyllende måte. Jeg registerer ta du ikke har noe fornuftig svar på det.

3. Det er bra at du ikke føler deg tråkket på eller utfordret av meg, for det er jo ikke deg jeg henvender meg til. Men det er naturlig av meg å spørre fordi at det var altså ArcticTiger jeg spurte som en direkte følge av hva han skrev, mens det er du som svarer og på den måten du gjør.

4. Jeg registrerer at du ikke mener det er så nøye hvem som svarer på selv konkrete spørsmål til navngitt person og med henvisning til det personen faktisk skriver. Det blir ganske håpløst når andre skal svare på spørsmål dirkete linket til en konkret uttalelse. Det var ikke du som skrev det, det var ikke deg jeg spurte, men det er du som svarer? Og det er da vi får en slik idiotisk diskusjon som nå. Men jeg registerer at det ikke er så nøye i din verden.

For grunnen til at jeg spør er at et er et nytt medlem som ber om råd om valg av MC. Han spesifiserer klart hva han tenker seg å bruke den til og han spesifiserer at han nesten har bestemt seg for en cruiser, enten Shadow eller en Dragstar, 1100 ccm.

Da er det jo hans preferanser som gjelder ikke andre sine. Men likevel så kommer altså argumentet: "Nå skal jeg like godt tråkke litt i salaten med engang :knegg : For 70.000 kan du få en mye bedre Mottor-sykkel enn en Cruiser/Custom".

Og derfor spør jeg han som skrev det, for hva er "mye bedre" hvis det er en cruiser han vil ha? Slik jeg ser det så er det ikke noe som heter "mye bedre" når det gjelder MC konstruksjoner. Det er bruksområdet og hva konstruksjonen er konstruert for, som teller. Funker en Dragstar 1100 godt for en som liker å cruise rundt, så er det ikke noe som er "mye bedre" til det bruket.

Dette blir nesten som en annen diskusjon jeg så på et forum, nemlig en som hadde lyst til å prøve seg på gruskjøring og lurte på en egnet ikke for dyr allround MC til asfalt og grus. En Transalp 600 ble naturlig nok anbefalt, de samme Yamaha Super Tenere 750.

Men så kommer kremargumentet: "Alt kan kjøres på grus bare du bytter dekk og styre". Og det ble en kjempediskusjon ut av det, når det blir påpekt at her er det en som spør om hjelp og råd om en MC som EGNER seg til det bruket og det er stort sett MC,r som er konstruert for det bruket.

Slike svar på tydelige spørsmål hjelper jo ikke den som spør, det skaper bare forvirring og det er altså mitt poeng. :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Bosted: Kristiansand

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Dortmunder »

Kjører selv Dragstar 650, min første sykkel. Prøvde diverse andre, men den liker jeg bare. Kunne tenke meg nå en 1100, men har egentlig ikke så mye negativt å si om den 650 heller.... man må bare være innstillt på at det mangler litt i de krappeste stigninger i alpene.
Har vært med min Dragstar gjennom Alpene og kjørt Tsjekia rund og tilbake til Norge, diverse turer til Tyskalnd ble det også. Driftssikker er ordet her.
Hvis du ikke vil bruke all verdens med peng første gangen og det skal være til "hjemme-cruising" så vurder en 650 også pga prisen. Men tenker du på langturer ville jeg ha kjøpt 1100.

fin sykkel, godt å kjøre...

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
jolan
Innlegg: 53
Registrert: 22 mai 2012, 21:47
Motorsykkelen din: mc

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av jolan »

jonnykr skrev: Det jeg kan si med en viss erfaring, er at begge er gode cruisere, men og det er et stort MEN i og med at du snakker om kjøring til og fra jobb, du sitter VELDIG lavt på disse og har dårlig oversikt over trafikken i forhold til en litt høyere MC.
Det har jeg ikke opplevd som et problem. Kjørestillingen, og dermed kjørestilen blir selvsagt helt annerledes, men jeg kan ikke si at lav sittestilling er noe problem i trafikken. Jeg bor midt i tjukkeste Oslo og småkjører til jobben, intet problem.
jonnykr skrev: Du finner mange fine nakensykler i den prisklasse hvor du sitter høyt og med en oppreist kjørestilling og med en MYE bedre oversikt over trafikken enn på de mye lavere Shadow/Dragstar. :D

Og ønsker man en allsidig og lettkjørt MC OG Honda, så kommer man ikke utenom Honda Transalp 650.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=40224260

Og vi har også Suxuki DL 650 VStrom.
Jeg blir litt forvirret... I ett innlegg ber du ArcticTiger stå til ansvar for sin anbefaling av "en mye bedre mottor", for så selv å komme med et forslag til en sykkel som definitivt _ikke_ er custom/cruiser, ei heller ligner den én. Litt inkosekvent. Ellers er jeg enig med deg i det at hvis TS spør om råd ang. cruiser/custom så er det relativt lite taktfullt å snakke om alt annet det, eller fremstille sin egen smak som "mye bedre". Det blir som å si til en person at han/hun har dårlig smak... Mange kjører cruisersykler og er fornøyde, så det går tydeligvis an :).

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av RuneMC »

Autofil hadde Dragstar 650 i et program i 2001 - mye av det som sies der gjenspeiler fordeler/ulemper i diskusjonen over :mk
http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/12440/

Drømmer man om cruiser - kjøp cruiser. At det er kardang på både Shadow'en og Dragstar'en er også en fordel med tanke på lite veldikehold.

Her et nyere program fra 2008 hvor det er HD vs Tiger - MC i Lofoten
http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/127888/
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av jonnykr »

jolan skrev:
jonnykr skrev: Det jeg kan si med en viss erfaring, er at begge er gode cruisere, men og det er et stort MEN i og med at du snakker om kjøring til og fra jobb, du sitter VELDIG lavt på disse og har dårlig oversikt over trafikken i forhold til en litt høyere MC.
Det har jeg ikke opplevd som et problem. Kjørestillingen, og dermed kjørestilen blir selvsagt helt annerledes, men jeg kan ikke si at lav sittestilling er noe problem i trafikken. Jeg bor midt i tjukkeste Oslo og småkjører til jobben, intet problem.
jonnykr skrev: Du finner mange fine nakensykler i den prisklasse hvor du sitter høyt og med en oppreist kjørestilling og med en MYE bedre oversikt over trafikken enn på de mye lavere Shadow/Dragstar. :D

Og ønsker man en allsidig og lettkjørt MC OG Honda, så kommer man ikke utenom Honda Transalp 650.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=40224260

Og vi har også Suxuki DL 650 VStrom.
Jeg blir litt forvirret... I ett innlegg ber du ArcticTiger stå til ansvar for sin anbefaling av "en mye bedre mottor", for så selv å komme med et forslag til en sykkel som definitivt _ikke_ er custom/cruiser, ei heller ligner den én. Litt inkosekvent. Ellers er jeg enig med deg i det at hvis TS spør om råd ang. cruiser/custom så er det relativt lite taktfullt å snakke om alt annet det, eller fremstille sin egen smak som "mye bedre". Det blir som å si til en person at han/hun har dårlig smak... Mange kjører cruisersykler og er fornøyde, så det går tydeligvis an :).
Da må du følge med litt da vøtt så hadde det ikke vært så forvirrende for deg. For, lengere ut i tråden skriver Hansi følgende:

"Tja, har vel ikke full kontroll over hva som er cruiser/custom/touring/naken. Blir ikke så mye klokere av Finn, det er ikke akkurat ens merking der. Liker best en sittende kjørestilling, har prøvd et par sportssykler men liker ikke å ligge fremover. Smak og bak osv.
Har sett litt på Goldwing ol også, men føler at de er veldig store for en som ikke har kjørt så mye. Noen år flere turer, så kan det gå 5-6 år til neste gang. At jeg havnet på Shadow/Dragstar er etter å ha lest og snakket med et par venner som kjører sykkel. De jeg kjenner, kjører Harley, men jeg vet ikke om det er en bra nybegynnersykkel.

Det jeg mente, var at jeg hadde tenkt å bruke ca 60' på sykkel, og 10 på hjelm, klær osv. Siden jeg ikke skrur noe særlig, har jeg vel havnet på japansk som det mest driftssikre. Og som sagt fått anbefalt Honda som veldig driftssikre.

Men ellers er jeg åpen for gode forslag.".

Og da tolker jeg det til at han kansje ER åpen for gode forslag og da skriver jeg altså det du viser til over her. Han skriver at han liker en sittende kjørestilling og da svarer jeg at det finnes mange sykler med oppreist kjørestilling og som gir bedre oversikt over trafikken enn en lav cruiser. Som f.eks en Honda Transalp 650.

Det er en lettkjørt MC. Du sitter oppreist. God kjørekomfort. God pendlersykkel siden det var ett av hans bruksområder. God oversikt over trafikken, en klar fordel i ja nettopp, trafikken han pendler i. Det er også en god langturssykkel siden han nevnte det også og den regnes for å være MEGET driftsikker siden det også var en preferanse hos ham.

Så, er forvirringen borte hos deg nå? :D
Sist redigert av jonnykr den 08 mar 2013, 11:10, redigert 1 gang totalt.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jolan
Innlegg: 53
Registrert: 22 mai 2012, 21:47
Motorsykkelen din: mc

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av jolan »

jonnykr skrev:
Så, er forvirringen borte hos deg nå? :D
Jepp! :D :thumleft My bad... Ingen flere spørsmål fra min side :prf

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av jonnykr »

jolan skrev:
jonnykr skrev:
Så, er forvirringen borte hos deg nå? :D
Jepp! :D :thumleft My bad... Ingen flere spørsmål fra min side :prf
Mens jeg husker det:
jolan skrev:
jonnykr skrev: Det jeg kan si med en viss erfaring, er at begge er gode cruisere, men og det er et stort MEN i og med at du snakker om kjøring til og fra jobb, du sitter VELDIG lavt på disse og har dårlig oversikt over trafikken i forhold til en høyere MC.
[/quote]
Det har jeg ikke opplevd som et problem. Kjørestillingen, og dermed kjørestilen blir selvsagt helt annerledes, men jeg kan ikke si at lav sittestilling er noe problem i trafikken. Jeg bor midt i tjukkeste Oslo og småkjører til jobben, intet problem.
[/quote]

Jeg skriver ikke at det er et "problem". Jeg skriver at man sitter lavt på disse og har dårlig oversikt over trafikken i forhold til en litt høyere MC.[/ Og det går rett og slett ikke an å protestere på at man har MYE bedre oversikt over trafikken på en Transalp enn på en Dragstar.

Og det ser jeg på som en stor fordel for en pendlersykkel. :D Men, det er altså min erfaring.
Tut & Kjør!

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Kawasaki »

jonnyjonny rir igjen :knegg

Til trådstarter: Lag deg en ny tråd,denne er med all sansynlighet fucked :-)å
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
jolan
Innlegg: 53
Registrert: 22 mai 2012, 21:47
Motorsykkelen din: mc

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av jolan »

jonnykr skrev:
Jeg skriver ikke at det er et "problem". Jeg skriver at man sitter lavt på disse og har dårlig oversikt over trafikken i forhold til en litt høyere MC.[/ Og det går rett og slett ikke an å protestere på at man har MYE bedre oversikt over trafikken på en Transalp enn på en Dragstar.

Og det ser jeg på som en stor fordel for en pendlersykkel. :D Men, det er altså min erfaring.
Hvis man følger den logikken så kan man anbefale TS å kjøpe en SUV eller ta bussen. Han er åpen for gode forslag. Han slipper å forholde seg til trafikken. Hvis det er sitteplass så sitter han godt uten å bry seg om oversikten over trafikken (det slipper han selvsagt i SUVen, der sitter han til og med høyere enn på en Transalp(!))
Kawasaki skrev:Lag deg en ny tråd,denne er med all sansynlighet fucked
Ser sånn ut. Ferdig. :-)å

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av jhn »

@Jonnykr ... jeg tror ikke jeg gidder å svare så nøye på dine spm ... det blir mest å gjenta meg selv.

Når jeg skrev:
"Men det er jo en viss fare for at man svarer mere utfyllende ved en senere anledning ... da blir kanskje den diplomatiske tonen nedtonet en smule ... tror du ikke?"
... så var det egentlig ment som et vennlig, humoristisk og forisktig spark på leggen ... et "takk for sist" om du vil.
Vi to har jo før vært innvolvert i en forholdsvis lang og ganske meningsløs diskusjon ... om nærmest ingenting ... det var dette jeg hadde i tankene. Jeg trodde, og kanskje håpet at du skulle forstå det slik
Det var ubetenksomt av meg å bryte inn i en privat samtale mellom deg og AT, og det var ikke meningen å sabotere tråden. Beklager.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Snikkeren »

Jeg vil gjerne oppfordre dere alle sammen til å holde dere on-topic. Eventuelle diskusjoner går an å ta på PM, eller opprette egen tråd til det.

Så for å komme on-topic igjen så vil jeg foreslå Kawasaki VN 800. En flott cuiser som jeg har kjørt en del. Grei plass på den hvis man ikke er 2 m høy. Eneste jeg kanskje kunne tenkt meg på den var et litt rettere styre.

Og ja, mens jeg husker det. Velkommen til MCsiden.no. :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Intruder »

Dersom å "ha kjørt den en del" er et kriterium,vil jeg anbefale en Suzuki Intruder med litt rettere styre...
+ Shadow,Drag Star.VN ....Samt mange andre driftssikre cruisere / customer fra Solens Land...heter det ikke det a ? :mc7
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av ArcticTiger »

:redface :redface Øøøøhh, jeg tråkka vist i sallaten ja :knegg
@Hansi: Mottorsykkel-folk har gjerne litt humor og glimt i øyet, og mitt innlegg må leses på en sånn måte :D Innlegget var ment for å oppfordre deg til å vurdere også andre typer sykkel.
Det er mange som trives på Cruisern, jeg har faktisk en selv åsså :oh , så det var ikke meningen å være "bedreviter". På den annen side er det mange som begynner på en Cruiser for det ser kult ut, og ender opp på feks en Touring, Adventure, Sportssykkel når de blir mer erfarne. Hva slags sykkel du skal velge kommer selvfølgelig helt ann på din smak, hva du liker, og hva slags kjøring du skal bedrive.
Sittestillingen er nevnt, du sitter forholdsvis lavt på cruisern, med beina forover. Kontakten med sykkern er (vesentlig) rompa og henda. Kan være kult nok det. Men etter min mening gir det dårligere kontakt og følelse med sykkern, i forhold til en sykkel der du sitter med beina under deg. Knær og lår er da mer i kontakt med sykkern, det gir bedre følelse og kontroll med kjøringen. Det er kanskje hovedargumentet for å velge en "bedre :roll " sykkel.
Cruisere har ofte slak gaffelvinkel, som gjør de mer tungkjørte på svingete vei enn en sykkel med noe brattere gaffelvinkel. En mer sportslig eller touringpreget sykkel har også gjerne noe bedre kjøreegenskaper og bremser, de er mer lettkjørte og "leikne", det finnes skreddersydde bagasjeløsninger til de, og mottorn er gjerne noe sprekere. Disse faktorene bidrar etter min mening, til større kjøreglede over tid. Det er det jeg legger i en "bedre" sykkel.
:vs Lykke til med Mottor-sykkel-valget, det skal bli godt å komme på veien igjen tenker jeg :thumleft

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av ojda »

Det veldig mange av oss har til felles, er at egentlig skulle vi
hatt en garasje full av sykkler, en terrengsykkel med skilter, en fortfortRRsykkel,
et touringbeist og gjerne en lekker glider når man er i det hjørnet :thumleft
Men for de fleste begrenser både penger, tid og plass dette til en sykkel. :sorry
Å da gjelder det å finne den type sykkel som kombinerer eller rendyrker de egenskapene
vi ønsker mest, for så å finne den som er mest riktig for deg.
Dette er selvfølgelig enda vanskeligere å finne ut av når man er fersk på to hjul :[-X
Å det er ikke til å komme fra at veldig mange av de som handler custom forholdsvis
raskt bytter til annen type sykkel.
Bruk litt tid til å tenke nøye igjennom sykkeltypene. Prøvekjør gjerne
litt forskjellige sykkler som du egentlig ikke tenker som kjøp. Å for all del så kan godt det riktige valget for deg være custom.

Å sist men ikke minst. Så lenge det har tre sylindere er det et riktig valg :-)å
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Hansi
Innlegg: 28
Registrert: 07 mar 2013, 19:30
Motorsykkelen din: Honda Shadow ACE 1100 1996
Bosted: Ålesund

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Hansi »

Aktivt forum for aktive MC-folk. Reklamen løy i hvert fall ikk. :roll Diskutere MC er vel litt som fotball, det er noe fornuft og fakta, og mye følelser.

Har sett på en del av syklene som er foreslått, og GoldWing frister jo litt. Flere av de andre ser for meg som får en litt for fremoverlent sitestilling for meg. Guzziene ser jo ganske OK ut, da. Merker nå at jeg absolutt burde hatt 10-12 sykler å prøve før jeg velger. Syntes jo at Viragoen så OK ut, men den passet som sagt ikke meg. Er 180 høy og veier 100 kg(snart 99 forhåpentligvis), men den føltes litt liten for meg. Dragstar har jeg ikke prøvd, men har hørt at det er en ganske "stille" sykkel. Det passer meg bra siden jeg bor iet boligfelt.

Som sagt blir det for det meste småkjøring til/fra jobb og lignende, men bor på et lite sted, så jeg slipper å bry meg med rush-trafikk. Grunnen til at jeg vil ha en litt stor sykkel, er at jeg vil reise på noen langturer, så da er det vel greit med litt kubikk. Men vil ikke ha et monster som skremmer meg vekk fra kjøringen etter første tur heller. Derfor har jeg begynt tittinga og spørringen tidlig, for å få mest mulig innspill før jeg gjør min egen totalt ukvalifiserte og fordomsfulle beslutning til våres en gang.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av ojda »

Hvor i landet bor du Hansi?
Greit i forhold til eventuellt konkrete tips. :P :p
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av jonnykr »

jolan skrev:
jonnykr skrev:
Jeg skriver ikke at det er et "problem". Jeg skriver at man sitter lavt på disse og har dårlig oversikt over trafikken i forhold til en litt høyere MC.[/ Og det går rett og slett ikke an å protestere på at man har MYE bedre oversikt over trafikken på en Transalp enn på en Dragstar.

Og det ser jeg på som en stor fordel for en pendlersykkel. :D Men, det er altså min erfaring.
Hvis man følger den logikken så kan man anbefale TS å kjøpe en SUV eller ta bussen. Han er åpen for gode forslag. Han slipper å forholde seg til trafikken. Hvis det er sitteplass så sitter han godt uten å bry seg om oversikten over trafikken (det slipper han selvsagt i SUVen, der sitter han til og med høyere enn på en Transalp(!))
Kawasaki skrev:Lag deg en ny tråd,denne er med all sansynlighet fucked
Ser sånn ut. Ferdig. :-)å
Og hvilken logikk er det? Vi snakker fremdeles om Motorsykkel her i hvertfall så gjør jeg det og vi snakker om å gi gode råd til en som er i villrede og som spesifiserer at han skal bruke sykkelen til å pendle med, samt en langtur i ny og ne.

Og det er et faktum, at man har bedre oversikt i trafikken på en MC hvor man sitter høyt, enn på en MC hvor man sitter lavt. Yamaha Dragstar er en av de laveste cruiserne på markedet altså fra fabrikk og det blir tåpelig å påstå at man har like god oversikt over trafikken på en Dragstar, som på en f.eks. Honda Transalp og lignende.

F.eks. en Virago 1100, har en merkbart høyere sittehøyde, enn en Dragstar. Defor er en grunn til at f.eks. Transalper og lignende konstruksjoner, som er høye, lettkjørte, relativt smale, letthåndterlige, o.s.v. foretrekkes av mange pendlere.

I tillegg er en Transalp en førsteklasses langtursykkel og en ypperlig nybegynnersykkel. Enklere å ballansere i sakte fart gjennom rundkjøringer f.-eks. og en meget liten svingradius, kontra en lang og lav Dragstar.

Dette nytter de ikke å protestere på. Og, dette er et godt og velment råd til trådstarter. :D Noe min intensjon hele tiden har vært.

Og dine teorier om min logikk om at han da like gjerne kan kjøpe en SUV eller ta bussen, fremstår som desperate og usakelige da dette fremdeles handler om Motorsykkel.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av jonnykr »

Hansi skrev:Aktivt forum for aktive MC-folk. Reklamen løy i hvert fall ikk. :roll Diskutere MC er vel litt som fotball, det er noe fornuft og fakta, og mye følelser.

Har sett på en del av syklene som er foreslått, og GoldWing frister jo litt. Flere av de andre ser for meg som får en litt for fremoverlent sitestilling for meg. Guzziene ser jo ganske OK ut, da. Merker nå at jeg absolutt burde hatt 10-12 sykler å prøve før jeg velger. Syntes jo at Viragoen så OK ut, men den passet som sagt ikke meg. Er 180 høy og veier 100 kg(snart 99 forhåpentligvis), men den føltes litt liten for meg. Dragstar har jeg ikke prøvd, men har hørt at det er en ganske "stille" sykkel. Det passer meg bra siden jeg bor iet boligfelt.

Som sagt blir det for det meste småkjøring til/fra jobb og lignende, men bor på et lite sted, så jeg slipper å bry meg med rush-trafikk. Grunnen til at jeg vil ha en litt stor sykkel, er at jeg vil reise på noen langturer, så da er det vel greit med litt kubikk. Men vil ikke ha et monster som skremmer meg vekk fra kjøringen etter første tur heller. Derfor har jeg begynt tittinga og spørringen tidlig, for å få mest mulig innspill før jeg gjør min egen totalt ukvalifiserte og fordomsfulle beslutning til våres en gang.
Dette blir som andre skriver her et personlig valg du må ta. Begynne et sted og prøve deg frem. Kansje du lander en dag, men min erfaring er at bruksområder og bruksbehov fort kan endre seg.

Selv tok jeg Lappen som 55 åring for 4 år siden og har nå min 10-ende MC siden det. Så det er ikke lett dette her. :) Men, jaggu så moro. Her er lista mi:

1. Yamaha Dragstar 125
2. Suzuki Intruder 700
3. Suzuki GSX750 F
4. Yamaha Virago 1100
5. Yamaha FJ 1100
6. Honda Transalp 600
7. Honda GL 1000
8. Suzuki DR650 RSE
9. Honda GL 1100
10. Honda XRV750 Africa Twin
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:@Jonnykr ... jeg tror ikke jeg gidder å svare så nøye på dine spm ... det blir mest å gjenta meg selv.

Når jeg skrev:
"Men det er jo en viss fare for at man svarer mere utfyllende ved en senere anledning ... da blir kanskje den diplomatiske tonen nedtonet en smule ... tror du ikke?"
... så var det egentlig ment som et vennlig, humoristisk og forisktig spark på leggen ... et "takk for sist" om du vil.
Vi to har jo før vært innvolvert i en forholdsvis lang og ganske meningsløs diskusjon ... om nærmest ingenting ... det var dette jeg hadde i tankene. Jeg trodde, og kanskje håpet at du skulle forstå det slik
Det var ubetenksomt av meg å bryte inn i en privat samtale mellom deg og AT, og det var ikke meningen å sabotere tråden. Beklager.
Tja, nå var det altså ikke deg jeg rettet spørsmålene til og når du da likevel svarer av en eller annen grunn som bare du kan vite grunnen til, så MÅ diskusjonen bli tåpelig. Og derfor gidder jeg ikke å diskutere dette mer med deg, fordi det er ikke deg det handler om.

Han jeg egentlig spurte har faktisk klart å svare selv på en sakelig og grei måte og da er denne delen av debatten over for min del. :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av jonnykr »

Intruder skrev:Dersom å "ha kjørt den en del" er et kriterium,vil jeg anbefale en Suzuki Intruder med litt rettere styre...
+ Shadow,Drag Star.VN ....Samt mange andre driftssikre cruisere / customer fra Solens Land...heter det ikke det a ? :mc7
HeHe, en 1400 da vel? :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av jonnykr »

Kawasaki skrev:jonnyjonny rir igjen :knegg

Til trådstarter: Lag deg en ny tråd,denne er med all sansynlighet fucked :-)å
Jeg håper folket ser hvem som er mer opptatt av person enn sak her og hvem som gjør dette personrettet. For er det det nivået folk her ønsker, så er jeg rette mannen.

Men jeg vil HELST slippe.
Tut & Kjør!

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av ArcticTiger »

Hansi skrev:Aktivt forum for aktive MC-folk. Reklamen løy i hvert fall ikk. :roll Diskutere MC er vel litt som fotball, det er noe fornuft og fakta, og mye følelser.

Har sett på en del av syklene som er foreslått, og GoldWing frister jo litt. Flere av de andre ser for meg som får en litt for fremoverlent sitestilling for meg. Guzziene ser jo ganske OK ut, da. Merker nå at jeg absolutt burde hatt 10-12 sykler å prøve før jeg velger. Syntes jo at Viragoen så OK ut, men den passet som sagt ikke meg. Er 180 høy og veier 100 kg(snart 99 forhåpentligvis), men den føltes litt liten for meg. Dragstar har jeg ikke prøvd, men har hørt at det er en ganske "stille" sykkel. Det passer meg bra siden jeg bor iet boligfelt.

Som sagt blir det for det meste småkjøring til/fra jobb og lignende, men bor på et lite sted, så jeg slipper å bry meg med rush-trafikk. Grunnen til at jeg vil ha en litt stor sykkel, er at jeg vil reise på noen langturer, så da er det vel greit med litt kubikk. Men vil ikke ha et monster som skremmer meg vekk fra kjøringen etter første tur heller. Derfor har jeg begynt tittinga og spørringen tidlig, for å få mest mulig innspill før jeg gjør min egen totalt ukvalifiserte og fordomsfulle beslutning til våres en gang.
Det er veldig lurt det du sier om å prøve flere forskjellige typer sykkler :thumleft Og kjør deg en liten tur på¨litt varierte veier, ikke bare en 5 min sving rundt kvartalet. Det er den eneste måten å finne en sykkel som passer deg, som er "best" for deg. Kjenn etter at sittestillingen er behagelig, at sykkern passer til din kropp.
Jeg er helt enig med deg i å velge litt kubikk, det gjør kjøringen avslappende og uanstrengt, på korte eller lengre turer.
Vi er endel her inne som liker våre 1000 ccm sport/touring sykkler godt, og finner de anvendelige og hendige til den type kjøring du nevner. Feks Honda cbf1000, Kawasaki 1000sx, Triumph Tiger 1050, Yamaha TDM 900, Suzuki Dl1000 mfl.
Dette er jo nyere sykkler som er dyrere enn den grense du har satt deg, men se etter en pent brukt sykkel med forholdvis lav kmstand men med noen år på nakken, og det er mulig å få seg en flott doning i din prisklasse :thumleft

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av Relax »

Hansi skrev:Jepp, enda en nybegynner som maser om hjelp. ](*,) Til mitt forsvar har jeg trålet forumet litt, men når jeg fikk 557 treff da jeg søkte etter Shadow, mistet jeg litt motet til å lese alle. :P :p
.
Har i 20 år nå utsatt MC-kjøp, alltid sagt at neste år, da... Og nå er man plutselig 45 og man kan skylde på 40-års-krisen om ikke annet. I tillegg slutta jeg å røyke for 10 måneder siden, så nå, nå, skal det bli sykkel.

Jeg har for det meste bestemt meg for enten en Shadow eller en Dragstar, 1100 ccm. Har prøvd Virago, men likte ikke helt sittestillingen der. Shadow har jeg så vidt prøvd, den var bedre. Budsjettet er ca 70 000,-, men dette skal også inkludere klær og alt annet. Bruken blir for det meste småkjøring til jobb, og en og annen langtur.

Det jeg da ser, er at jeg enten kan få en Shadow fra tidlig/midten av 90-tallet, eller en Dragstar fra tidlig 2000-tall. Så hva bør jeg gå for da? Er det bedre med en 5-6 år nyere sykkel, eller er Shadow'er bare så bra at man bør gå for det. Når man er i dette segmentet, er det kilometer eller alder som betyr mest? Kan det lønne seg å kjøpe en eldre sykkel, og heller bruke 10-20 000 på å fikse opp sykkelen? Jeg er ingen mekaniker, så det må i så fall skje via verksted.

Mange spørsmål dette. Får håpe det ikke ble litt overkill som første innlegg. :banansplit
Trivelig at noen tenker på "årntli" sykkel også ,, nemlig Cruisere ;) :D :prf
Det er sånn en sykkel skal se ut!!
Jeg har hatt Dragstar 1100 selv og likte det godt, og jeg er sikker på Shadow er like god!
Dette er driftsikre sykler med svært lite plunder og ypperlige for cruising / Touring ,,og også fine om man vil ha noen bakpå!!!! Jeg ville satset på hvert fall 1100 cc ;)
Ta den av dem du liker når du ser den, eller får best kjøp på!

Syklene tåler mange km , men det er selvsagt fint om det er gjort olje + filter skift osv. regelmessig. Mekaniker eller ei, du skal ikke ha så mye peiling før du kan gjøre det meste av slikt selv ;) Det er kanskje enklere på "åpne" cruisere enn mer plastbelagte andre sykler ;)

Hold oss oppdatert! :))
"Do the right thing"

guzziman
Innlegg: 278
Registrert: 26 feb 2012, 04:59
Motorsykkelen din: triumph daytona 955i 2003 mod.
Bosted: sarpsborg

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av guzziman »

cruisere er flotte sykler syntes jeg.. enten det er harley eller motoguzzi :D
Triumph Daytona 955i 2003

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Enda en hvilken sykkel bør jeg velge tråd - cruiser/cust

Legg inn av mekkern »

"litt" foroverlent som på en naken/adv/standard/eldre engelsk/mindre pendlersyler er veldig gode for en sliten rygg kontra en "cruiser/cusom"..prøv flere en kjøretur før du bestemmer deg og kjøp det DU trives med, ikke kompiser eller andre som skal kjøre den... :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar