Exide-batteri har jeg brukt på min sykkel i en årrekke og jeg har overhodet ikke noe å klage på når det kommer til kvalitet. 10 måneders bruk skal ikke forringe batteriet på noe vis..
Jeg tipper ladeproblem eller en strømtyv/overslag noen plass i systemet, eller som tidligere nevnt, for mye korte turer hvor batteriet ikke blir oppladet nok.
Sjekk at alle cellene har nok væske og etterfyll. Selv om batteriet er såkalt vedlikeholdsfritt, så skal du ha muligheter til å etterfylle. I alle fall har de Exide-batteriene jeg har vært borti hatt den muligheten.
Har jeg et ladeproblem
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Har jeg et ladeproblem
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Har jeg et ladeproblem
Jeg ladet batteriet i går kveld, laderen markerte at det var fullt etter et par timer når jeg har den på mc modus. Regner med at den lader saktere da enn på bilmodus.
siden det har batteriet stått i et oppvarmet rom.
i morges var det 12,45V når jeg målte rett på polene. Jeg satte det på lading igjen. Nå viser det 12,75V etter lading
Kan måle igjen i kveld, men er det normalt å et slikt fall? Noen som har nevnt å måle etter at det har fått hvilt seg litt...
siden det har batteriet stått i et oppvarmet rom.
i morges var det 12,45V når jeg målte rett på polene. Jeg satte det på lading igjen. Nå viser det 12,75V etter lading
Kan måle igjen i kveld, men er det normalt å et slikt fall? Noen som har nevnt å måle etter at det har fått hvilt seg litt...
-
- Innlegg: 7664
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Har jeg et ladeproblem
Tror batteriet er defekt-en stund etter lading burde det holdt 13.++Volt
Hvis batteriet er fulladet skal det holde over 12,7 volt etter et døgn.
12.7 fullt-11.7 tomt/bør ikke utlades mer.(sulfaterer)
Hvis batteriet er fulladet skal det holde over 12,7 volt etter et døgn.
12.7 fullt-11.7 tomt/bør ikke utlades mer.(sulfaterer)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Har jeg et ladeproblem
Ok, jeg får kjøre innom verkstedet i ettermiddag og spørre hva jeg gjør med dette. Hørest ut som en reklamasjon, men jeg har ikke kvittering. Regner med at tidligere eier har betalt med kort og kan spore på den måten om det trengs.
Nå er det 12,50V et par timer etter at det var fulladet. Står fortsatt i oppvarmet rom
Nå er det 12,50V et par timer etter at det var fulladet. Står fortsatt i oppvarmet rom
Re: Har jeg et ladeproblem
12,45V etter lading og "hvile" over natten, er for lite. Mao, bytt batteri.
Våre batterier holder 12,6V-12,8V i månedsvis uten lading.
12,6V kan du anse som 100% ladet. Det måles etter ett døgns hvile, sånn ca.
I tillegg ville jeg fått målt ladespenningen på en skikkelig måte. Det med å ta av ene polen, var jo et skrekkeksempel
Jeg vet ikke hvordan man skal måle det mest korekt, men hvis du får i ett nytt batteri som er skikkelig oppladet, bør man vel få et brukbart resultat ved måling rett på polene.
Våre batterier holder 12,6V-12,8V i månedsvis uten lading.
12,6V kan du anse som 100% ladet. Det måles etter ett døgns hvile, sånn ca.
I tillegg ville jeg fått målt ladespenningen på en skikkelig måte. Det med å ta av ene polen, var jo et skrekkeksempel
Jeg vet ikke hvordan man skal måle det mest korekt, men hvis du får i ett nytt batteri som er skikkelig oppladet, bør man vel få et brukbart resultat ved måling rett på polene.
- BMWilly
- Innlegg: 184
- Registrert: 09 apr 2012, 16:29
- Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
- Sted: Elverum
Re: Har jeg et ladeproblem
Ok. Beklager igjen "skrekkeksempelet". Driver litt med likerettere av den litt mer grove sorten og stasjonære batterier og det er ikke overførbart har jeg lært.
For å prøve å rette opp misæren har jeg søkt og funnet litt. Batteribergen hadde dette dokumentet på hjemmesiden som jeg sikkert kan linke til. Veldig informativt og på norsk. http://www.bergenbatteri.no/PDF/batteri ... e-2005.pdf
For å prøve å rette opp misæren har jeg søkt og funnet litt. Batteribergen hadde dette dokumentet på hjemmesiden som jeg sikkert kan linke til. Veldig informativt og på norsk. http://www.bergenbatteri.no/PDF/batteri ... e-2005.pdf
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]
Re: Har jeg et ladeproblem
ZZR-Erling skrev:12,45V etter lading og "hvile" over natten, er for lite. Mao, bytt batteri.
Våre batterier holder 12,6V-12,8V i månedsvis uten lading.
12,6V kan du anse som 100% ladet. Det måles etter ett døgns hvile, sånn ca.
I tillegg ville jeg fått målt ladespenningen på en skikkelig måte. Det med å ta av ene polen, var jo et skrekkeksempel
Jeg vet ikke hvordan man skal måle det mest korekt, men hvis du får i ett nytt batteri som er skikkelig oppladet, bør man vel få et brukbart resultat ved måling rett på polene.
Jeg måler batteriet mitt først uten motor i gang og forvernter minimum 12, 6 V over polene.
Så starter jeg og måler polene mens motoren går, og forventer 14 V
( dvs på sykkelen har jeg selvsagt satt inn voltmeter og leser dette hele tiden :)) )
"Do the right thing"
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Har jeg et ladeproblem
case closed- tok med batteriet innom verkstedet i ettermiddag. Mekanikeren var hjelpsomheten selv og konkluderte med kaputt batteri. Nytt er bestillt og kommer på onsdag. Han dobbeltsjekket også at det var 6,5 A som skulle på denne sykkelen og det skulle det (sto også i verkstedsmanual)
-
- Innlegg: 351
- Registrert: 05 nov 2010, 12:46
- Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991
Re: Har jeg et ladeproblem
Da har jeg endelig fått nytt batteri. Selv om jeg tolket mekaniker dithen at dette var garantisak da jeg var innom for noen uker siden hadde jeg nok misforstått. Han mente at han ikke hadde solgt dette batterimerket (jeg har kun selgers ord fra den gang jeg kjøpte sykkel på at han hadde kjøpt det der)
Måtte ut med 550 for nytt batteri. Et batteri som var et år gammelt var det uansett ikke garanti på sa han. . . Jaja. Sure penger. Kunne hørt med selger om hvor han kjøpte batteri men gidder ikke for denne summen
Måtte ut med 550 for nytt batteri. Et batteri som var et år gammelt var det uansett ikke garanti på sa han. . . Jaja. Sure penger. Kunne hørt med selger om hvor han kjøpte batteri men gidder ikke for denne summen
- MaxTron
- Innlegg: 2543
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Re: Har jeg et ladeproblem
...Hadde vel personlig gått for ett batteri med minst 10 Ah på en 250 hvis æ hadde funnet ett med fysiske mål som hadde gjort det mulig..
Men det er nå mæ
Men det er nå mæ
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!
-
- Innlegg: 44
- Registrert: 18 sep 2005, 15:20
- Motorsykkelen din: Ducati Multistrada
- Sted: A.Agder
Re: Har jeg et ladeproblem
Mange gode innlegg her.
Den beste måten å sjekke batteriets tilstand er å måle spenninga i startøyeblikket: mens starteren går - men før motoren starter og lader.
Under gange skal spenningen være minimum 14.4V ved 20 grader celsius.
Den beste måten å sjekke batteriets tilstand er å måle spenninga i startøyeblikket: mens starteren går - men før motoren starter og lader.
Under gange skal spenningen være minimum 14.4V ved 20 grader celsius.
Tempo Taifun / BSA 650 / BMW R75/5 - R90/6 / Honda 750F2 / Yamaha XS1100 / Yamaha SR500 / Suzuki GR650 /
Moto Guzzi V65 / Yamaha SRX6 / BMW R80ST / Suzuki VX800 / Ducati Multistrada 1000DS / Aprilia Caponord EVT1000
Moto Guzzi V65 / Yamaha SRX6 / BMW R80ST / Suzuki VX800 / Ducati Multistrada 1000DS / Aprilia Caponord EVT1000