Bruker du refleksvest når du kjører?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jonnykr »

DrGreve skrev:
jonnykr skrev:Det vi diskuterer er om vest kan BIDRA, ikke løse alt, men BIDRA til bedre trafikksikkerhet gjennom økt synlighet.
Les mine innlegg en gang til og gjør det sakte siden du tydeligvis er veldig selektiv når du leser andre sine innlegg.
Jeg har skrevet at vest har sin misjon når det gjelder å øke synligheten under gitte forhold.
Jeg lanserte en annen løsning som jeg syns er bedre, men det hopper du bukk over for å få fortsette kranglingen.
Nok sagt i denne tråden fra meg.
Fordi du blander kortene her. Vi snakker om vest kan bidra, ikke en optimal løsning som du gjør. Du snakker om påbud av vest, det er ikke temaet her, temaet er OM vest kan bidra til synlighet.

Du skiver: "Jeg har store problemer med å skjønne at å påby en løsning som ikke fungerer på 100% av de som ferdes på to hjul med motor, skal ha noen hensikt".

Og da snakker du for det første om påbud, noe som ikke ER temaet her og du snakker som om en løsning som ikke fungerer 100% på alle de som kjører mc, ikke har noen hensikt.

Og da spør jeg, hvilken debatt deltar DU i? Og i hvilken verden lever du i? Det er ingen realistisk løsning som vil fungere 100% og om DET er ditt kriterie for om noe skal ha en hensikt, ja da er du på tur rett vest. For du må jo skjønne selv at det vil aldri skje.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av rogg »

Det som kan være interessant er å se om det er forskjell i ulykker/uhell..er det flere eller mindre om man bruker vest eller ikke.
66% av ulykkene er mcførers egen skyld. 20% er forårsaket andre. Men hvor mange av de 20% brukte vest..

Begynte å lese på rapporten fra vegvesenet, men ble så trøtt at jeg legger meg nå. Her er i alle fall rapporten.. http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegve ... 338608.cms
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av SuperMorten »

rogg skrev:Det som kan være interessant er å se om det er forskjell i ulykker/uhell..er det flere eller mindre om man bruker vest eller ikke.
66% av ulykkene er mcførers egen skyld. 20% er forårsaket andre. Men hvor mange av de 20% brukte vest..

Begynte å lese på rapporten fra vegvesenet, men ble så trøtt at jeg legger meg nå. Her er i alle fall rapporten.. http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegve ... 338608.cms
"MC-førere: Bli sett!

Det er ingen skam å bli sett i trafikken! De siste årene er det blitt vanligere at MC-førere bruker hjelm og kjøreutstyr med refleksdetaljer og farger som gir bedre synlighet, og dette har utvilsomt bidratt til færre skader og dødsfall. Men fortsatt er det mange sortkledde MC-førere."
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3531
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

Det var da helsikke til toppbokser og vindskjermer dete ha. Selv på min touringsykkel med toppboks og vindskjerm i øverste posisjon så er overkroppen fremdles synlig. Ja tror faktisk den er synlig på Goldwing og.

Jeg håper ikke det kommer noe påbud, det trenger vi ikke. Klart det ikke passer seg å ha på srg gult gvis man kjører HD eller skal på fest på Blue Oyster Bar eller annet sånt der forfengelighet er en faktor :thumleft for oss andre som bare vil bli sett så er det topp med en vest elker jakke med signalfarge.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av RuneMC »

rogg skrev:Det som kan være interessant er å se om det er forskjell i ulykker/uhell..er det flere eller mindre om man bruker vest eller ikke.
66% av ulykkene er mcførers egen skyld. 20% er forårsaket andre. Men hvor mange av de 20% brukte vest..

Begynte å lese på rapporten fra vegvesenet, men ble så trøtt at jeg legger meg nå. Her er i alle fall rapporten.. http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegve ... 338608.cms
NMCU har gode kommentarer til denne undersøkelsen.
NMCU skrev:...Hele 18% av de omkomne manglet MC-førerkort... Det viste seg at blant den tredjedelen som omkom på grunn av ekstrem atferd var fire av fem (80%) registret med anmeldelser for vinningsforbrytelser, vold, narkotika og alvorlige overtredelser av trafikklovgivningen.
Vegvesenet velger likevel å ta med 18% uten førerkort og 26% kriminelle i mengeden "MC-Førere" og trekker konklusjoner utifra dette. De 30-40% dette utgjør (jeg regner med at det er et visst overlapp mellom de uten førerkort og de kriminelle) burde vært tatt ut av rapporten. Gir ihvertfall mye uberettiget negativ PR for den store majoriteten av MC-førere.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jonnykr »

RuneMC skrev:
rogg skrev:Det som kan være interessant er å se om det er forskjell i ulykker/uhell..er det flere eller mindre om man bruker vest eller ikke.
66% av ulykkene er mcførers egen skyld. 20% er forårsaket andre. Men hvor mange av de 20% brukte vest..

Begynte å lese på rapporten fra vegvesenet, men ble så trøtt at jeg legger meg nå. Her er i alle fall rapporten.. http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegve ... 338608.cms
NMCU har gode kommentarer til denne undersøkelsen.
NMCU skrev:...Hele 18% av de omkomne manglet MC-førerkort... Det viste seg at blant den tredjedelen som omkom på grunn av ekstrem atferd var fire av fem (80%) registret med anmeldelser for vinningsforbrytelser, vold, narkotika og alvorlige overtredelser av trafikklovgivningen.
Vegvesenet velger likevel å ta med 18% uten førerkort og 26% kriminelle i mengeden "MC-Førere" og trekker konklusjoner utifra dette. De 30-40% dette utgjør (jeg regner med at det er et visst overlapp mellom de uten førerkort og de kriminelle) burde vært tatt ut av rapporten. Gir ihvertfall mye uberettiget negativ PR for den store majoriteten av MC-førere.
Tja, jeg vet ikke om jeg er helt enig med deg. Vegvesenet undersøkte alle dødsulykker med MC i femårsperioden 2005 – 2009, i alt 153 dødsulykker for å lete etter årsaksforhold. Det de gjengir er de faktiske funnene og det blir vel feil å utelate de du nevner da det er ulykkene de gransker, ikke MC førerne.

Og fører man en MC så er man jo en MC-fører, lappen eller ikke og uavhengig av strafferegister.

Mener nå jeg da.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jonnykr »

rogg skrev:Det som kan være interessant er å se om det er forskjell i ulykker/uhell..er det flere eller mindre om man bruker vest eller ikke.
66% av ulykkene er mcførers egen skyld. 20% er forårsaket andre. Men hvor mange av de 20% brukte vest..

Begynte å lese på rapporten fra vegvesenet, men ble så trøtt at jeg legger meg nå. Her er i alle fall rapporten.. http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegve ... 338608.cms
Jeg tror ikke denne analysen sier noe om bekledning i det hele tatt. Så jeg tror ikke vi får noe svar på vestproblematikken der. :-)
Tut & Kjør!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av RuneMC »

jonnykr skrev:... Og fører man en MC så er man jo en MC-fører, lappen eller ikke og uavhengig av strafferegister.
Ikke enig. Ser på "MC-fører" som en sertifisering. De som ikke har lappen eller ruser seg og setter seg på MC'n fortjener f... ikke den betegnelsen.

Mener nå jeg...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jonnykr »

RuneMC skrev:
jonnykr skrev:... Og fører man en MC så er man jo en MC-fører, lappen eller ikke og uavhengig av strafferegister.
Ikke enig. Ser på "MC-fører" som en sertifisering. De som ikke har lappen eller ruser seg og setter seg på MC'n fortjener f... ikke den betegnelsen.

Mener nå jeg...
Men, de gransker jo ikke MC førere her, men 153 konkrete dødsulykker for å finne årsak. Og hvis eksremadferd er en årsak til et visst antall dødsulykker, så kan de vel ikke bare begrave det i sanden.

Da er ikke lengere den analysen objektiv eller korrekt, da er den manipulert. Og det sier seg selv at det kan ikke Vegvesenet gjøre, om de skal fremstå som troverdige.
Tut & Kjør!

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av EasyRider »

Klarer ikke holde kjeft vet du :-)

Par ting jeg vil si, vet ikke om det har blitt nevnt før men orker ikke å bla igjennom 21 sider nå. :roll

Et kjent problem som ofte kan føre til ulykker, er at bilfører oppfatter at motorsykkelen har lavere fart en den virkelig har.
Med det så mener jeg at du ikke kan lese sykkelens hastighet bedre med vest kontra uten.

Har skummet igjennom denne rapporten.

Utdrag:

"Analysen viser at motorsyklisten selv var årsak til ulykken i 66 % av ulykkene.
Ansvaret er fordelt i forholdtil hvem som var nærmest til å være den utløsende part for ulykken, uavhengig av juridisk skyld.
8 % av ulykkene er viltulykker eller ulykker med omstendigheter som ingen av førerne kan lastes for.

I 20 % av ulykkene var motpart ansvarlig for ulykken der motorsyklisten omkom.
Der motpart var ansvarlig for ulykken var 8% utløst av møtende bil som svingte venstre i vegkryss og overså
møtende motorsyklist.
3% av ulykkene var utløst av bil som kjørte inn på forkjørsveg og overså motorsyklist"


Da sitter vi igjen med ganske få prosent hvor en refleksvest synlighet kan ha vært den avgjørende faktoren for at det gikk bra eller ikke.
Og da mener jeg vi er ved sakens kjerne.
Det er pr. dags dato gjort for lite forskning og vi har for lite data på problematikken på om vest virkelig kan gjøre en forskjell.
Eneste vi har er noen rapporter som sier at "ja, mulig det kan hjelpe deg".

Det er eksempler av ambulanser og politibiler som blir påkjørt eller totalt oversett. Jeg vil jo påstå at de ihverfall er ganske så synlige i trafikken.
Vil da en vest gi målbare forskjeller på om en liten motorsykkel havner i en ulykke eller ikke? :-k
Jeg mener nå dette gir så lite effekt jeg ikke kommer til å bruke vest på nåværende tidspunkt.
Men jeg skal trekke tilbake alle mine påstander pronto og beklage min påstålighet hvis noen kan legge fram bevis på det motsatte.

Jeg har mer tro på opplysningskampanjer og trafikksikkerhet som omhandler MC i opplæringsøyemed når en tar Bil/lastebil lappen.

Vil bare legge til at Jeg respekterer alle de som ønsker å bruke vest. Og håper att alle her får en flott sesong uten å havne i noen form for ulykker.
Og nå skal jeg la denne debatten ligge død for en stund. :-)å

PS: For dem som vil lese litt om MC og trafikksikkerhet sjekk denne: http://arkiv.nmcu.org/publ/vegdir_handb ... bok245.pdf
Sist redigert av EasyRider den 25 mar 2013, 02:34, redigert 1 gang totalt.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jhn »

"3% av ulykkene var utløst av bil som kjørte inn på forkjørsveg og overså motorsyklist"
Det er vel i disse tilfellene en vest kunne ha hatt en misjon.
Dvs. i noen få tilfeller av disse 3%ene ... det blir ikke rare greiene.
Der hvor motgående krysser veien for å svinge til venstre har man jo lyset midt i mot, og vesten burde ha mindre betydning.
At vi er usynlige, kan se ut til å være et mindre problem enn man har fått inntrykk av

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av knutk »

Jeg besitter ikke fasit på om man skal kjøre med vest eller ikke.
Et eventuelt påbud vil jeg uansett bestrid (ikke det at noen noesinne kommer til å ringe å spørre om det skulle komme dit hen :knegg ).

Den totale risiko for å bli rammet av en ulykke er uansett et samensatt bilde, og synlighet for medtrafikkanter er nok bare en liten brikke i puslespillet.

Hva den enkelte gjør for seg selv synes jeg de selv får avgjøre.

Men for egen del kjører jeg med gul vest fordi jeg i mitt hode inbiller meg at det kan gjøre en liten forskjell, og når vi kjører flere sammen verdsetter jeg at kompisene mine gjør det fordi det er så mye enklere å se dem i speilet og holde oversikt over at alle bak meg henger med. (og tilsvarende for de som kjører foran og skal se meg).

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av simpson »

Kommer aldri til å bruke vest.
Om bilister ser deg så ignorerer de deg uansett.
Tror ikke vesten er avgjørende om jeg overlever eller ikke.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av RuneMC »

jonnykr skrev:... Da er ikke lengere den analysen objektiv eller korrekt, da er den manipulert. Og det sier seg selv at det kan ikke Vegvesenet gjøre, om de skal fremstå som troverdige.
Vel, det er jo nettopp lite objektive/troverdige de blir ved å presentere dette som representativt for en stor gruppe MC-Førere. For den jevne borger i dette landet ser ikke så nøye på statistikkgrunnlaget, men fester seg kun ved overskriftene som gir et mer negativt bilde. Ref forøvrig det NMCU kommenterer, nemlig at en spørreundersøkelse viser at bilførere ofte overser motorsyklister, men rask reaksjon fra MC-Fører avverger ulykke. Personlig har jeg opplevd noen nestenulykker ved at bilfører hverken gir tegn eller sjekker blindsonen forut for feltskifte - avverget av meg ved at jeg bråbremser eller viker ut på veiskulder.

Totalt sett kan rapporten virke mot sin hensikt (ift sikkerhet for motorsyklister som gruppe) fordi bilførerne nå klapper seg selv på skulderen og tenker at de gjør svært lite feil og at det oftest er motorsyklisten som gjør feil.

Vegvesenet og politikere har dessuten en ensidig fokus på fartsreduserende tiltak og autovern/midtdelere beregnet kun på biler, så der finner man motivasjon i bøtter og spann i forhold til å ikke være objektive.

Dette ble forsåvidt en digresjon ift diskusjonen om vest.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av SuperMorten »

RuneMC skrev:
Totalt sett kan rapporten virke mot sin hensikt (ift sikkerhet for motorsyklister som gruppe) fordi bilførerne nå klapper seg selv på skulderen og tenker at de gjør svært lite feil og at det oftest er motorsyklisten som gjør feil.
Trøsten får være at det store flertall av bilførere leser aldri denne rapporten :-)

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av mekkern »

dessuten er statestikk og prosent ikke helt det riktige i dette tilfellet hvis du er nogenlunde lovlydig-fjærner du "ekstremadferden" så blir % for bilførens feil i ulykker med andre kjøretøy dramatisk større.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av SuperMorten »

mekkern skrev:dessuten er statestikk og prosent ikke helt det riktige i dette tilfellet hvis du er nogenlunde lovlydig-fjærner du "ekstremadferden" så blir % for bilførens feil i ulykker med andre kjøretøy dramatisk større.
Lurte på om jeg skulle finne frem de gamle statistikk-lærebøkene mine og regne på sannsynligheten for å forulykke dersom man er en lovlydig mann på 43, med V-Strom og refleksvest :lol:

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jonnykr »

EasyRider skrev:Klarer ikke holde kjeft vet du :-)

Par ting jeg vil si, vet ikke om det har blitt nevnt før men orker ikke å bla igjennom 21 sider nå. :roll

Et kjent problem som ofte kan føre til ulykker, er at bilfører oppfatter at motorsykkelen har lavere fart en den virkelig har.
Med det så mener jeg at du ikke kan lese sykkelens hastighet bedre med vest kontra uten.

Har skummet igjennom denne rapporten.

Utdrag:

"Analysen viser at motorsyklisten selv var årsak til ulykken i 66 % av ulykkene.
Ansvaret er fordelt i forholdtil hvem som var nærmest til å være den utløsende part for ulykken, uavhengig av juridisk skyld.
8 % av ulykkene er viltulykker eller ulykker med omstendigheter som ingen av førerne kan lastes for.

I 20 % av ulykkene var motpart ansvarlig for ulykken der motorsyklisten omkom.
Der motpart var ansvarlig for ulykken var 8% utløst av møtende bil som svingte venstre i vegkryss og overså
møtende motorsyklist.
3% av ulykkene var utløst av bil som kjørte inn på forkjørsveg og overså motorsyklist"


Da sitter vi igjen med ganske få prosent hvor en refleksvest synlighet kan ha vært den avgjørende faktoren for at det gikk bra eller ikke.
Og da mener jeg vi er ved sakens kjerne.
Det er pr. dags dato gjort for lite forskning og vi har for lite data på problematikken på om vest virkelig kan gjøre en forskjell.
Eneste vi har er noen rapporter som sier at "ja, mulig det kan hjelpe deg".

Det er eksempler av ambulanser og politibiler som blir påkjørt eller totalt oversett. Jeg vil jo påstå at de ihverfall er ganske så synlige i trafikken.
Vil da en vest gi målbare forskjeller på om en liten motorsykkel havner i en ulykke eller ikke? :-k
Jeg mener nå dette gir så lite effekt jeg ikke kommer til å bruke vest på nåværende tidspunkt.
Men jeg skal trekke tilbake alle mine påstander pronto og beklage min påstålighet hvis noen kan legge fram bevis på det motsatte.

Jeg har mer tro på opplysningskampanjer og trafikksikkerhet som omhandler MC i opplæringsøyemed når en tar Bil/lastebil lappen.

Vil bare legge til at Jeg respekterer alle de som ønsker å bruke vest. Og håper att alle her får en flott sesong uten å havne i noen form for ulykker.
Og nå skal jeg la denne debatten ligge død for en stund. :-)å

PS: For dem som vil lese litt om MC og trafikksikkerhet sjekk denne: http://arkiv.nmcu.org/publ/vegdir_handb ... bok245.pdf
Å konstruere hypoteser rundt konkrete dødsulykker uten at man har sett ulykkesstedene blir søkt slik jeg ser det. Men det er typisk for debatten, for vestskeptikerne etterlyser forskning på området samtidig som de selv kaster ut alle mulige tenkte situasjoner og hypoteser HELT uten noe forskning i bunnen.

Du sier til og med at det "Eneste vi har er noen rapporter som sier at "ja, mulig det kan hjelpe deg". samtidig som du ikke kan vise til EN undersøkelse som sier det motsatte, nemlig at vest IKKE har noen nytteverdi.

Men det er vel ingen tvil om at det HAR en nytteverdi, spørsmålet er bare hvor stor denne nytteverdien er.

Seløvfølgelig vil det skje ulykker også med vest. Akkurat som at ambulanser blir påkjørt, men det er ikke bnoe bevis for at det ikke har en nytteverdi så lenge man ikke vet hvor mange eller om noen ulykker ble unngått takket være farge.

Mitt inntrykk er at mange i denne debatten er totalt ensporede fordi de har et ståsted mot vest. De stiller krav for å få bevist nytteverdien samtidig som de ikke stiller de samme krav til seg selv og i stedet bruker masse fantasi på å konstruere hypotetiske hvisomattesituasjoner hvor vest ikke vil funke.

Men mennesker med litt sunn fornuft VET JO at vest ikke er et supermiddel som tar knekken på alle ulykker for all fremtid. Vi vet jo at det vil være situasjoner hvor vest ikke vil være synlig. Vi vet jo at det vil være bilførere som feilberegner farten og kjører liikevel. Vi vet jo at den menneskelige faktoren er umulig å komme utenom, derfor VIL feil forekomme og ulykker skje.

Men dette er ikke noen vektige argumenter mot vest, for om disse undersøkelsene som tross alt har blitt utført i motsetning til "motundersøkelser" som IKKE foreligger, så har vest en nytteverdi.

Og det kan man ikke hoppe bukk over. :vs
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jonnykr »

RuneMC skrev:
jonnykr skrev:... Da er ikke lengere den analysen objektiv eller korrekt, da er den manipulert. Og det sier seg selv at det kan ikke Vegvesenet gjøre, om de skal fremstå som troverdige.
Vel, det er jo nettopp lite objektive/troverdige de blir ved å presentere dette som representativt for en stor gruppe MC-Førere. For den jevne borger i dette landet ser ikke så nøye på statistikkgrunnlaget, men fester seg kun ved overskriftene som gir et mer negativt bilde. Ref forøvrig det NMCU kommenterer, nemlig at en spørreundersøkelse viser at bilførere ofte overser motorsyklister, men rask reaksjon fra MC-Fører avverger ulykke. Personlig har jeg opplevd noen nestenulykker ved at bilfører hverken gir tegn eller sjekker blindsonen forut for feltskifte - avverget av meg ved at jeg bråbremser eller viker ut på veiskulder.

Totalt sett kan rapporten virke mot sin hensikt (ift sikkerhet for motorsyklister som gruppe) fordi bilførerne nå klapper seg selv på skulderen og tenker at de gjør svært lite feil og at det oftest er motorsyklisten som gjør feil.

Vegvesenet og politikere har dessuten en ensidig fokus på fartsreduserende tiltak og autovern/midtdelere beregnet kun på biler, så der finner man motivasjon i bøtter og spann i forhold til å ikke være objektive.

Dette ble forsåvidt en digresjon ift diskusjonen om vest.
Men denne analysen blir ikke presentert som representativt for en stor gruppe MC-Førere. Dette er en presentasjon av de faktiske funn ved et konkret antall faktiske dødsulykker med MC innvolvert.

Det er ulykkene de analyserer, ikke MCførerne. Og man kan da for svarte ikke bare hoppe bukk over fakta bare fordi man ikke liker det man finner?

Det blir jo som å begrave hodet i sanden det å tro at man er usynlig! :sk?
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jonnykr »

Analysen heter forøvrig: Dødsulykker på motorsykkel 2005-2009

Og det de gjengir er de faktiske funnene. http://nmcu.org/files/Temaanalyse_dodsu ... apport.pdf
Tut & Kjør!

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av ojda »

SuperMorten skrev:
mekkern skrev:dessuten er statestikk og prosent ikke helt det riktige i dette tilfellet hvis du er nogenlunde lovlydig-fjærner du "ekstremadferden" så blir % for bilførens feil i ulykker med andre kjøretøy dramatisk større.
Lurte på om jeg skulle finne frem de gamle statistikk-lærebøkene mine og regne på sannsynligheten for å forulykke dersom man er en lovlydig mann på 43, med V-Strom og refleksvest :lol:

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Dette er kun interessant om du samtidig
regnr ut sannsynligheten for å forulykke dersom man er en lovlydig mann på 43, med V-Strom UTEN refleksvest : samt hvor mye større risk man tar ved å
velge det sorteste alternative :-)å :twisted :evil
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Intruder »

Jeg hadde strengt tatt ikke behøvd refleksvest...kjører så sakte at ulykkene har skjedd når jeg kommer... :mk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Duville »

jonnykr skrev:
RuneMC skrev:
jonnykr skrev:... Da er ikke lengere den analysen objektiv eller korrekt, da er den manipulert. Og det sier seg selv at det kan ikke Vegvesenet gjøre, om de skal fremstå som troverdige.
Vel, det er jo nettopp lite objektive/troverdige de blir ved å presentere dette som representativt for en stor gruppe MC-Førere. For den jevne borger i dette landet ser ikke så nøye på statistikkgrunnlaget, men fester seg kun ved overskriftene som gir et mer negativt bilde. Ref forøvrig det NMCU kommenterer, nemlig at en spørreundersøkelse viser at bilførere ofte overser motorsyklister, men rask reaksjon fra MC-Fører avverger ulykke. Personlig har jeg opplevd noen nestenulykker ved at bilfører hverken gir tegn eller sjekker blindsonen forut for feltskifte - avverget av meg ved at jeg bråbremser eller viker ut på veiskulder.

Totalt sett kan rapporten virke mot sin hensikt (ift sikkerhet for motorsyklister som gruppe) fordi bilførerne nå klapper seg selv på skulderen og tenker at de gjør svært lite feil og at det oftest er motorsyklisten som gjør feil.

Vegvesenet og politikere har dessuten en ensidig fokus på fartsreduserende tiltak og autovern/midtdelere beregnet kun på biler, så der finner man motivasjon i bøtter og spann i forhold til å ikke være objektive.

Dette ble forsåvidt en digresjon ift diskusjonen om vest.
Men denne analysen blir ikke presentert som representativt for en stor gruppe MC-Førere. Dette er en presentasjon av de faktiske funn ved et konkret antall faktiske dødsulykker med MC innvolvert.

Det er ulykkene de analyserer, ikke MCførerne. Og man kan da for svarte ikke bare hoppe bukk over fakta bare fordi man ikke liker det man finner?

Det blir jo som å begrave hodet i sanden det å tro at man er usynlig! :sk?


Er jo deg som stikker hue godt ned i sanden. Rapporten diskuterer SVÆRT MYE motorsyklistens adferd i trafikken. Det er jo det den diskuterer. De avfeier feil på MC som årsak i alle ulykkene så nær som ca 3 %. Dette vil si ca 5 av de 153 ulykkene.

ALLE andre ulykker defineres som feil av en eller annen aktør og i hovedsak sjåfør av MC. R-sykler er overrepresentert i dødsulykkenen og en del av disse er førere uten sertifikal for kjøretøyet.

66 % av ulykkene defineres som egenfeil. Tekniske ferdigheter og vurderingsevne tillegges til dels stor skyld i de fleste ulykker. 31% av førerene var ruspåvirket. 27 av de 153 hadde ikke førerrett - bare noen få uttdrag for å fortelle hvor totalt ute på jordet du er...



Tror du skal få hodet opp av sanden og forsøke å lese det du skriver før du skriver mer.

MYE mer intressant og livreddende å diskutere de aspektene som er kommet opp ved siden av vestdiskusjonen og som i realiteten kan virkelig være i reddende i mange situasjonen enn vestdiskusjonen som du tviholder på fordi du tror dette skal redde noe som helst.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jonnykr »

Duville skrev:
jonnykr skrev:
RuneMC skrev:
jonnykr skrev:... Da er ikke lengere den analysen objektiv eller korrekt, da er den manipulert. Og det sier seg selv at det kan ikke Vegvesenet gjøre, om de skal fremstå som troverdige.
Vel, det er jo nettopp lite objektive/troverdige de blir ved å presentere dette som representativt for en stor gruppe MC-Førere. For den jevne borger i dette landet ser ikke så nøye på statistikkgrunnlaget, men fester seg kun ved overskriftene som gir et mer negativt bilde. Ref forøvrig det NMCU kommenterer, nemlig at en spørreundersøkelse viser at bilførere ofte overser motorsyklister, men rask reaksjon fra MC-Fører avverger ulykke. Personlig har jeg opplevd noen nestenulykker ved at bilfører hverken gir tegn eller sjekker blindsonen forut for feltskifte - avverget av meg ved at jeg bråbremser eller viker ut på veiskulder.

Totalt sett kan rapporten virke mot sin hensikt (ift sikkerhet for motorsyklister som gruppe) fordi bilførerne nå klapper seg selv på skulderen og tenker at de gjør svært lite feil og at det oftest er motorsyklisten som gjør feil.

Vegvesenet og politikere har dessuten en ensidig fokus på fartsreduserende tiltak og autovern/midtdelere beregnet kun på biler, så der finner man motivasjon i bøtter og spann i forhold til å ikke være objektive.

Dette ble forsåvidt en digresjon ift diskusjonen om vest.
Men denne analysen blir ikke presentert som representativt for en stor gruppe MC-Førere. Dette er en presentasjon av de faktiske funn ved et konkret antall faktiske dødsulykker med MC innvolvert.

Det er ulykkene de analyserer, ikke MCførerne. Og man kan da for svarte ikke bare hoppe bukk over fakta bare fordi man ikke liker det man finner?

Det blir jo som å begrave hodet i sanden det å tro at man er usynlig! :sk?


Er jo deg som stikker hue godt ned i sanden. Rapporten diskuterer SVÆRT MYE motorsyklistens adferd i trafikken. Det er jo det den diskuterer. De avfeier feil på MC som årsak i alle ulykkene så nær som ca 3 %. Dette vil si ca 5 av de 153 ulykkene.

ALLE andre ulykker defineres som feil av en eller annen aktør og i hovedsak sjåfør av MC. R-sykler er overrepresentert i dødsulykkenen og en del av disse er førere uten sertifikal for kjøretøyet.

66 % av ulykkene defineres som egenfeil. Tekniske ferdigheter og vurderingsevne tillegges til dels stor skyld i de fleste ulykker. 31% av førerene var ruspåvirket. 27 av de 153 hadde ikke førerrett - bare noen få uttdrag for å fortelle hvor totalt ute på jordet du er...



Tror du skal få hodet opp av sanden og forsøke å lese det du skriver før du skriver mer.

MYE mer intressant og livreddende å diskutere de aspektene som er kommet opp ved siden av vestdiskusjonen og som i realiteten kan virkelig være i reddende i mange situasjonen enn vestdiskusjonen som du tviholder på fordi du tror dette skal redde noe som helst.
Nå har det vært en sammensatt gruppe som har utført denne analysen hvorav NMCU også har vært med. De har gjennomgått faktiske dødsulykker og basert seg på åstedsundersøklser utført av Politiet, redningstjenestene samt Vegvesnets egen ulykkesgruppe som rykker ut på ALLE dødsulykker i Norge. Det burde gi denne analysen en fagelig objektiv tyngde.

Analysen DISKUTERER ingenting, det er det vi som gjør. Analysen tar for seg faktiske funn på åstedene, analyserer disse og gjengir dem. At du ikke liker funnene er en helt annen debatt.

Hvordan kan JEG begrave hodet i sanden? Jeg forholder meg til denne rapporten ganske enkelt fordi jeg ikke kan annet. JEG var ikke på NOEN av de ulykkesstedene som analysen tar for seg og har null forutsetninger for å påstå at de bak analysen avfeier noe slik du gjør, selv om jeg er relativt sikker på at ikke du heller har vært til stede på noen av åstedene. Da har jeg 2 valg, enten velger jeg å forholde meg til den, eller så lar jeg være.

Men å slenge ut påstander om at den sammensatte gruppen i samarbeide med NMCU avfeier ting slik du påstår uten å kunne fremlegge ett eneste dokumntert bevis for å støtte din påstand, DET kunne ikke falle meg inn.

Og når du ikke skjønner det en gang, da står du med hodet GODT begravet i sanden. :[-X

Men den dagen du kommer med en like veldokumentert motanalyse basert på de samme ulykkene, så skal jeg lese den, men inntil da sliter jeg med å ta argumentene dine seriøst.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jonnykr »

Rare greier dette. Jeg får nesten inntrykk av at noen faktisk tror at MC førere er en gruppe hellige engler som bare kjører rundt ærlige, lovlydige og edrue og bare gjør gode gjerninger.

Men, sånn er det jo ikke. Man finner de samme type individer og fordeling av dem i MC miljøer som i alle samfunnslag og grupper i samfunnet forøvrig. Man finner de som kjører uten lappen. Man finner kriminelle. Man finner tidligere straffede. Man finner promillekjørere. Man finner folk som kjører alt for fort. Man finner folk som stikker fra fra Politikontroller,o.s.v.

Vi er da ikke noe bedre enn andre vi og da bør det vel ikke overraske noen at man finner igjen det i ulykkessammenheng også. Å sitte å benekte dette, eller å ikke ville snakke om det blir derfor bare dumt.

Vi må forholde oss til virkeligheten og der er MC folk som folk flest, på både godt og vondt.
Tut & Kjør!

Svar