Ja, kjære vene, men da har vel han ikke trengt å spørre om råd? :)jonnykr skrev:Nå er vi litt tilbake til diskusjonen om gul vest. Folk må da få kjøre i hva de vil?
Og vi må vel plassere denne og noen andre tråder i potten for PMS-kasuser..
Ja, kjære vene, men da har vel han ikke trengt å spørre om råd? :)jonnykr skrev:Nå er vi litt tilbake til diskusjonen om gul vest. Folk må da få kjøre i hva de vil?
Jaha og hvilken råd ber han om? Når han i sitt første innlegg skriver: "er ikke all verdens viktig hvis de ikke er helt ekte, eller har den beste beskyttelsen",DrGreve skrev:Ja, kjære vene, men da har vel han ikke trengt å spørre om råd? :)jonnykr skrev:Nå er vi litt tilbake til diskusjonen om gul vest. Folk må da få kjøre i hva de vil?
Og vi må vel plassere denne og noen andre tråder i potten for PMS-kasuser..
Nja, en stund kanskje ... hvis man ikke strekker det for langt ... før eller siden kommer man vel i konflikt med sedelighetslovenjonnykr skrev: Nå er vi litt tilbake til diskusjonen om gul vest. Folk må da få kjøre i hva de vil? Eller uten hva de vil i hvertfall så lenge det ikke er påbudt?
Du må selvfølgelig mene hva du vil, jeg bare påpeker fakta, nemlig at du møter deg sjøl i døra her. Personlig bruker jeg sikkerhetsutstyr, men det kunne ikke falle meg inn å kritisere andres valg.DrGreve skrev:For å være helt konkret, så er din mening totalt uinteressant for meg :)
For meg kan du gjerne kjøre i en polkagrisuniform.
Kjøresusp og hjelm da? Da beskytter man de 2 viktigste kroppsdelene.jhn skrev:Nja, en stund kanskje ... hvis man ikke strekker det for langt ... før eller siden kommer man vel i konflikt med sedelighetslovenjonnykr skrev: Nå er vi litt tilbake til diskusjonen om gul vest. Folk må da få kjøre i hva de vil? Eller uten hva de vil i hvertfall så lenge det ikke er påbudt?
Dett tror jeg nok de fleste vet. Poenget mitt er at så lenge det er bevisste valg, så har ingen andre noe som helst med det å gjøre.pelsen skrev:Folket får vel kjøre med det antrekket de vil, ønsker man å se bra ut bør man kanskje droppe ryggskinna også, den gjør jo at en fin skinnjakke ikke sitter så fint som den vil gjøre uten skinne.![]()
Jeg begynner på min 34. mc-sesong og kjører med Dainese-dress og Arai RX7R. Beskyttelsen som en god dress gir er like mye verdt i et fall i 140 som fra et velt i stillestående, blir man slengt i bakken i lav fart er albu og skulder veldig utsatt. Har man en skikkelig dress reiser man sykkelen opp og kan kjøre videre, uten en god skulder- og albubeskyttelse blir det nok en tur til legevakten
Du har jo ikke skjønt det enda. Dressen din er ikke CE godkjent siden det ikke er noe som heter CE godkjent, men kun er merking om at fabrikken erklærer at produktet oppfyller kravene ihenhold til Communauté Européenne. Dette betyr at CE-merking er myndighetspålagt. Produktet skal ikke være til skade for menneskers sikkerhet og helse eller for miljøet.Moby skrev:På enkelte produkter kan det virke som produsenten bare har klistret på et CE merke. Man kan jo noen ganger lure på hva den er verdt. Skinndressen min er hvertfall CE godkjent og følger Cat-1 89/686/EEC standarden
http://www.county-safety-services.com/_ ... 86-EEC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Denne standarden setter ingen krav til f.eks holdbarhet/styrke ved en ulykke hvor du sklir bortover asfalten.Moby skrev:På enkelte produkter kan det virke som produsenten bare har klistret på et CE merke. Man kan jo noen ganger lure på hva den er verdt. Skinndressen min er hvertfall CE godkjent og følger Cat-1 89/686/EEC standarden
http://www.county-safety-services.com/_ ... 86-EEC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette er salgsreklame fra Jofama.Andreas skrev:Hva som er rett og ikke, vet ikke jeg. Men her står det en del om CE og de diverse EN-testmetodene for MC-klær:
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/te ... ang=4&id=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Om man vil se på det som et kvalitetsstempel eller ikke, får nå være opp til en og en hver...
Også til trådstarter som bare vil ha en softisturjakke; jeg kjenner til det der. Man skal BARE kjøre ned til sentrum med noen venner å spise is. Men så blir det fort til at det blir en omvei hjem igjen, med snitt en del over 50![]()
![]()
I disse PMS tider, syns eg jaggu du var heldig som fikk 1 svar om det du spurte om.showman skrev:DrGreve skrev:Nå tror jeg du skal være forsiktig med å generalisere siden man forandrer seg med alderen og vurderer forskjellig i en alder av 50 pluss enn det man gjør når man var 20.showman skrev: Så virker jo du ganske så prippen og forsiktig også. Ikke rart du kjører en 1000kubikk riskoker. Du må definetivt være av den typen som kjører mc for det sosiale og ikke det risikosøkende/spennings segmentet. Bare får å sette det litt på spissen.
Jeg kjørte roadracing i Nordland før jeg var 19, jeg var med å bygge forløperen av ACR, Røssvoll Motorstadion. Generalen for prosjektet på ACR og primus motor for ACR, Øysten Bentsen er en av mine barndomskamerater og vi har fremdeles daglig kontakt. Naboen min, Steinbakk er bestandig løpsleder når noe skjer på banen og vi prater mye sykkel sammen.
Jeg har hatt alle typer sykler, til og med en Ariel 500 med utvendige støtstenger og en blodtrimmet GSXR som banesykkel, pluss andre såkalte R-sykler. At jeg kjører en lett modifisert riskoker på ca. 120 hk har med å gjøre at jeg elsker motorkarakteristikken og liker å skru på vinteren. Det kan jeg ikke gjøre med en ny sykkel uten å komme i konflikt med garantier og diverse.
Men tilbake til jakken, det er ditt valg, I give a damn :)
Oioi, traff vist ett sårt punkt der :) Du trenger ikke forklare deg for meg gammer´n!
Yess, det er mitt valg, i utgangspunktet så var jo det aller første jeg spurte om om noen hadde erfaring med å kjøpe billige skinn jakker på ebay.. kun 1 her inne så langt som har svart, og faktisk _har_ erfaring med det.
Salgsreklame ... ja mulig det, men det står jo hvilke krav som stilles ... på disse umerkede jakkene vet vi jo ingenting, annet enn egenskryt.simpson skrev:Dette er salgsreklame fra Jofama.Andreas skrev:Hva som er rett og ikke, vet ikke jeg. Men her står det en del om CE og de diverse EN-testmetodene for MC-klær:
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/te ... ang=4&id=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Om man vil se på det som et kvalitetsstempel eller ikke, får nå være opp til en og en hver...
Også til trådstarter som bare vil ha en softisturjakke; jeg kjenner til det der. Man skal BARE kjøre ned til sentrum med noen venner å spise is. Men så blir det fort til at det blir en omvei hjem igjen, med snitt en del over 50![]()
![]()
Sjekk hva de standardene betyr og se om du føler deg tryggere når du kjører sykkel...
Det er samme krav til alt av verneutstyr som skal selges i EU/EØS.