Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Welshen
Innlegg: 444
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Bosted: Vestsida

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Welshen »

Jeg kan ikke opp ned på de forskjellige typer mcer, unntatt at jeg vet hva jeg liker.... :D Det jeg derimot kan en del om er dette med å finne fasiter og hva som påvirker oss i denne prosessen. Det jeg har erfart er at fanatisme kan være galt i alle retninger og at den som tror man sitter på fasiten før eller siden som oftest møter seg selv i døra.....

Det jeg har lært videre er at jeg prøver å være forsiktig med å bruke ordene "alltid" og "aldri"....hvorfor, jo for om en liten stund, en mnd /ett år er plutselig det jeg trodde var fasiten endret seg.....Og hvem sitter egentlig med fasiten??? Som oftest ingen fra start til mål. En stadig endring. :thumleft

Så her er kanskje alt rett eller ingenting?? he he....ja ja kanskje off topic i denne store tråden, men synes jeg måtte nevne at jeg synes at trådens utgangspunkt var noe anderledes.... Jeg kunne godt tenke meg noen lenker til noen tøffe filmer om de som tørr kjøre en eventyr/reiseenduro på skikkelig tur.

Jeg skal begynne å øve meg på grusveger og gleder meg til å trene på dette. Har kun prøvd med min forrige sykkel og trivdes ikke så veldig godt.....men nå blir det nok andre boller med min .......... sykkel(fyll inn det som passer)
I don`t care about little things.....

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av RuneMC »

F.eks. noe sånt?
[video]http://www.youtube.com/watch?v=X_p6AYZi5r4[/video]

Er på ingen måte fanatiker, derav bare "MC" i nicket mitt, men akkurat nå godt fornøyd med V-Strom'en til mitt bruk, som er ganske variert fra pendling til lengre turer. Ser av videoene jonnykr la ut at det sikkert er min mangel på erfaring som setter flest begrensninger på grusvei :D
Sist redigert av RuneMC den 16 apr 2013, 22:45, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

Jeg tør ikke fylle inn det manglende ordet ... det blir mest sannsynlig feil :sk?
Ellers var det jo fornuftige ord :thumleft

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Jompa »

jonnykr skrev:
Når det gjelder stående kjøring, gjelder ikke det bare "terrengsykler" og i sakte fart. De fleste som kjører selv store "eventyrsykler" uttafor asfalten, lærer seg å kjøre stående, for selv på "vanlige" grusveier med hull og sprekker, så oppfører sykkelen seg mer dynamisk når man står å kjører og man får også lavere tyngdepunkt.

Melder du deg på et gruskurs med din GS1150 så er å trene på stående kjøring obligatorisk. :D

[video]h?v=UTF5i4wn74U[/video]
Forklar nærmere hvordan du mener at tyngdepunktet blir lavere når du kjører stående .
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Bosted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Jarle »

RuneMC skrev:F.eks. noe sånt?
[video]http://www.youtube.com/watch?v=X_p6AYZi5r4[/video]

Er på ingen måte fanatiker, derav bare "MC" i nicket mitt, men akkurat nå godt fornøyd med V-Strom'en til mitt bruk, som er ganske variert fra pendling til lengre turer. Ser av videoene jonnykr la ut at det sikkert er min mangel på erfaring som setter flest begrensninger på grusvei :D
Kjekt å se at det er flere der ute på skogsveiene som ikke er verdensmester :-)
Ikke tvil om at de gutta der koste seg.
Lurer på hvor lang tid det skal gå før vi opplever at det støver bak oss.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Welshen
Innlegg: 444
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Bosted: Vestsida

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av Welshen »

Jepp runemc , sånne filmer er bra. Inspirasjon
I don`t care about little things.....

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:
jhn skrev: Du sa f.eks at DL 650 er en av de "STORE adventure" og ikke i mellomstørrelsen.
jonnykr skrev: 1. Nei et er ikke det jeg sier. Jeg sier at den av mange regnes som en stor reisenduro fordi den er storvokst. At andre plasserer den i mellomklassen forandrer ikke det.
Her er et knippe uttalelser fra deg ... her bruker du alle betegnelsene som om de betyr det samme.
Og det ser unektelig ut som om du mener DL 650 er en reiseenduro, og tilhører den store klassen.
"...man kan få em meget god reiseenduro til en rimelig penge..."
"...Så det trenger ikke å koste skjorta for en god Adventure sykkel..."
"...Det vi snakker om er det som betegnes som store reisenduroer eller adventuresykler og i det segmentet hører DL650 V-Strom hjemme."
"...for det ER en stor MC og en GOD adventuresykkel til en fornuftig pris"
"...En GOD adventure, flerbruks, allrounder, reisenduro, til en meget konkurransedyktig pris. "
Alle disse uttalelsene gjaldt DL 650
Du var ikke like nøye med å skille begrepene tidligere i diskusjonen, så det kan se ut som om du ved et eller annet tidspunkt plutselig fikk veldig lyst til å spikke fliser

Resten av innlegget gidder jeg ikke å kommentere
Nå er poenget om du hadde fulgt med at Suzuki DL650 LEVERES også som en Adventure versjon jeg la til om med inn bilde av den 2 ganger. Og når jeg skriver "adventure, flerbruks, allrounder, reisenduro" så er det fordi folk i starten her blander kortene her og bruker alle disse begrepene om de sammen syklene og derfor valgte jeg å formulere meg sånn for å være helt sikker på at folk skjønte hva jeg skrev om.

Men det forandrer uansett ingenting.

Når jeg etter hvert begrunnet hvor de ulike modellene hører hjemme og hvorfor, altså når jeg mente at begrepsforvirringene var avklart, så har jeg aldri kalt DL650 for noe annet enn en reisenduro, jeg skriver også DualSport. Dette hadde du også visst om du hadde vært mer opptatt av å følge debatten, enn å "arrestere" meg for uklarheter. Og for øvrig, å klippe enkeltord og trestavelsesord ut av sine opprinnelige setninger og sammenheng gjør begrepene helt meningsløse, noe et oppegående menneske vil forstå.

Jeg har også flere ganger skrevet at jeg mener den tilhører der grunnet sin STØRRELSE og at motor og hk aldri har vært noen mal for det. En Suzuki DL650 er en stor og omfangsrik reisenduro for å bruke testerens ord på den og selv har jeg flere ganger skrevet at den hører hjemme i reiseenduroklassen om det hadde vært noe sånt.

Her er for øvrig Adventureutgaven av Suzuki DL650 V-Strom:

Bilde
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

Jompa skrev:
jonnykr skrev:
Når det gjelder stående kjøring, gjelder ikke det bare "terrengsykler" og i sakte fart. De fleste som kjører selv store "eventyrsykler" uttafor asfalten, lærer seg å kjøre stående, for selv på "vanlige" grusveier med hull og sprekker, så oppfører sykkelen seg mer dynamisk når man står å kjører og man får også lavere tyngdepunkt.

Melder du deg på et gruskurs med din GS1150 så er å trene på stående kjøring obligatorisk. :D

[video]h?v=UTF5i4wn74U[/video]
Forklar nærmere hvordan du mener at tyngdepunktet blir lavere når du kjører stående .
Fordi at da ligger all vekt direkte på fothvilerne som er det laveste punktet vi har kontakt med, noe det IKKE gjør når du sitter. Da lever f.eks. overkroppen din fra rumpa og opp sitt eget liv og påvirker både ballanse og tyngdepunktet på mc,n.
Tut & Kjør!

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ArcticTiger »

jonnykr skrev:
Jompa skrev:
jonnykr skrev:
Når det gjelder stående kjøring, gjelder ikke det bare "terrengsykler" og i sakte fart. De fleste som kjører selv store "eventyrsykler" uttafor asfalten, lærer seg å kjøre stående, for selv på "vanlige" grusveier med hull og sprekker, så oppfører sykkelen seg mer dynamisk når man står å kjører og man får også lavere tyngdepunkt.

Melder du deg på et gruskurs med din GS1150 så er å trene på stående kjøring obligatorisk. :D

[video]h?v=UTF5i4wn74U[/video]
Forklar nærmere hvordan du mener at tyngdepunktet blir lavere når du kjører stående .
Fordi at da ligger all vekt direkte på fothvilerne som er det laveste punktet vi har kontakt med, noe det IKKE gjør når du sitter. Da lever f.eks. overkroppen din fra rumpa og opp sitt eget liv og påvirker både ballanse og tyngdepunktet på mc,n.
Her tar du nok litt feil :-k

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

Busa Trond skrev:
jonnykr skrev:2. Men GS800 ER ingen reiseenduro. Den er mye nærmere en ren enduoro og har i motsetning til reisenduroene med unntak av KTM990/1190, lagt MEST vekt på grus og offroad. Derav høyere bakkeklaring, smalere sete, lengere fjæringsvei og 21 tommers framhjul og eikefelger.
Ikke veit jeg jonnykr. Ser for meg en Enduro sykkel som en sykkel man kjører på en endurobane med el.
Som blir typisk for Husaberg, slagordet dems er jo PURE ENDURO.
KTM har en sykkel som heter 690 Enduro (R). Liten testher. Men den er mer egnet for offroadkjøring en enduro. Snakket med Jon Grevæg om den da jeg kan tenke meg en leke sykkel igjen, spurte han om 690 var noe å ta med i crossløypa / grustaket. Det gjorde man bare en gang svarte han, passer mer til aktiv offroadkjøring.

Ser nok for meg at slike DL, GS, TIGER osv passer for meg under eventyrsykler / Adventure :prf
Det gjør jeg også, men man har altså endurosykler godkjent for vei også hvor nettopp enduroegenskapene prioriteres. Det handler om konstruksjon og bruksområde. Vi har jo supermotarder på skilt selv om det også arrangeres løp på bane med slike. Man har R-Sykler som er basert på banesykler på skilt.

Og nå må du skille mellom bane/crossløypa og veien. Det går da greit å kjøre en 690 på en crossløype men du kan ikke forvente å kunne matche en ren crosser i en crossløype? Det er jo grader av alt dette. Og en crosser ment for vei kalles ofte for en enduro/offroader. Og folk kjører jo gamle Africa Twins i ørkensanden, så hvorfor i all verden skulle det ikke gå med en 690 i et sandtak? Men selvfølgelig, en lettere crosser f.eks. en 250 til 400cc vil ha en klar fordel spesielt om det er trangt med krappe svinger og vendinger.

Men det skjønner vel alle eller?
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

ArcticTiger skrev:
jonnykr skrev:
Jompa skrev:
jonnykr skrev:
Når det gjelder stående kjøring, gjelder ikke det bare "terrengsykler" og i sakte fart. De fleste som kjører selv store "eventyrsykler" uttafor asfalten, lærer seg å kjøre stående, for selv på "vanlige" grusveier med hull og sprekker, så oppfører sykkelen seg mer dynamisk når man står å kjører og man får også lavere tyngdepunkt.

Melder du deg på et gruskurs med din GS1150 så er å trene på stående kjøring obligatorisk. :D

[video]h?v=UTF5i4wn74U[/video]
Forklar nærmere hvordan du mener at tyngdepunktet blir lavere når du kjører stående .
Fordi at da ligger all vekt direkte på fothvilerne som er det laveste punktet vi har kontakt med, noe det IKKE gjør når du sitter. Da lever f.eks. overkroppen din fra rumpa og opp sitt eget liv og påvirker både ballanse og tyngdepunktet på mc,n.
Her tar du nok litt feil :-k
Jaha og din begrunnelse er?
Tut & Kjør!

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ArcticTiger »

Et eksempel: Vi er jo røsslige Karer begge to, men har vi tyngdepunktet i skosåla :-k

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

ArcticTiger skrev:Et eksempel: Vi er jo røsslige Karer begge to, men har vi tyngdepunktet i skosåla :-k
Når vi står oppreist og i ballanse har vi det laveste tyngdepunktet på føttene. Dette endres om føttene blir stående på samme sted og vi beveger kroppen i ulike retninger.
Sist redigert av jonnykr den 17 apr 2013, 00:20, redigert 1 gang totalt.
Tut & Kjør!

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ArcticTiger »

Detta trur jeg du må sjekke opp litt nærmere til i mårra jonny, nå er det leggetid :thumleft

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

ArcticTiger skrev:Detta trur jeg du må sjekke opp litt nærmere til i mårra jonny, nå er det leggetid :thumleft
Det er jo du som protesterer og da må jo du begrunne det. Det holder liksom ikke å si "jammen det er feil" og stanse der. :knegg
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

Jarle skrev:
RuneMC skrev:F.eks. noe sånt?
[video]http://www.youtube.com/watch?v=X_p6AYZi5r4[/video]

Er på ingen måte fanatiker, derav bare "MC" i nicket mitt, men akkurat nå godt fornøyd med V-Strom'en til mitt bruk, som er ganske variert fra pendling til lengre turer. Ser av videoene jonnykr la ut at det sikkert er min mangel på erfaring som setter flest begrensninger på grusvei :D
Kjekt å se at det er flere der ute på skogsveiene som ikke er verdensmester :-)
Ikke tvil om at de gutta der koste seg.
Lurer på hvor lang tid det skal gå før vi opplever at det støver bak oss.
Lørdag. :thumleft
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Bosted: Sørum Kommune.

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jonnykr »

Welshen skrev:Jeg kan ikke opp ned på de forskjellige typer mcer, unntatt at jeg vet hva jeg liker.... :D Det jeg derimot kan en del om er dette med å finne fasiter og hva som påvirker oss i denne prosessen. Det jeg har erfart er at fanatisme kan være galt i alle retninger og at den som tror man sitter på fasiten før eller siden som oftest møter seg selv i døra.....

Det jeg har lært videre er at jeg prøver å være forsiktig med å bruke ordene "alltid" og "aldri"....hvorfor, jo for om en liten stund, en mnd /ett år er plutselig det jeg trodde var fasiten endret seg.....Og hvem sitter egentlig med fasiten??? Som oftest ingen fra start til mål. En stadig endring. :thumleft

Så her er kanskje alt rett eller ingenting?? he he....ja ja kanskje off topic i denne store tråden, men synes jeg måtte nevne at jeg synes at trådens utgangspunkt var noe anderledes.... Jeg kunne godt tenke meg noen lenker til noen tøffe filmer om de som tørr kjøre en eventyr/reiseenduro på skikkelig tur.

Jeg skal begynne å øve meg på grusveger og gleder meg til å trene på dette. Har kun prøvd med min forrige sykkel og trivdes ikke så veldig godt.....men nå blir det nok andre boller med min .......... sykkel(fyll inn det som passer)
Jeg vet heller ikke "opp ned på de forskjellige typer mcer", men akkurat dette med on/offroad/gruskjøring har jeg satt meg godt inn i fordi det er der min hovedinteresse ligger og har gjort i noen år nå.

Og det er naturlig, for det er ulike prioriteringer innen dette segmentet også og hvilken sykler som passer best til ulike formål er en evig debatt. Omtrent som dekkvalg er det samme. Og min hovedinteresse ligger på gruskjøring samt en og annen langtur og derfor har såkalte DualSport sykler av ulik størrelse og merke for min del vært i fokus.

Man kjører selv. Kjører sammen med andre med andre type DualSport innkludert GS1200, KTM990, o.s.v. og danner seg inntrykk. Snakker med eiere og brukere av de samme syklene, ser filmer, videoer, leser artikler, tester, o.s.v. Alt for å finne ut hva som passer best til hva samt eget bruksområde.

Så det er egentlig det det handler om, interesse og nyskjerrighet. Spør du meg derimot om R-Sykler så har jeg NULL peiling utover at jeg vet de går fort fordi jeg har hørt det fra andre. :thumleft
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

jonnykr skrev:
ArcticTiger skrev:Et eksempel: Vi er jo røsslige Karer begge to, men har vi tyngdepunktet i skosåla :-k
Når vi står oppreist og i ballanse har vi det laveste tyngdepunktet på føttene. Dette endres om føttene blir stående på samme sted og vi beveger kroppen i ulike retninger.
Når du sier "det laveste tygdepunktet", mener du da at vi har flere tyngdepunkt? Det har vi ikke.
Om vi hadde vært kulerund og homogen, så hadde tyngdepunktet (også kalt massesenteret) vært i sentrum ...
hadde vi vært rektangulær, så hadde tyngdepunktet vært der diagonalene krysser hverandre.
Et menneskes tyngdepunkt ligger i nærheten av navelen ... om vi ikke har en ekstrem kroppsfasong.
En mc uten fører, har mest sannsynlig sitt tyngdepunkt ca midt mellom hjulene i lengderetning, litt over navet, kanskje 20-30 cm
Med en sittende fører på mc'n kommer det en god del høyere ... med en stående fører kommer det enda høyere

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ejs »

:-k

Når jeg sitter på sykkelen får den min vekt 80 cm oppe.(minus vekta av bena)
Står jeg på hvilerene så får jo sykkelen all vekta mye lavere.
:scratch
If it ain't broke, I'll break it.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av EasyRider »

jonnykr skrev:
ArcticTiger skrev:Detta trur jeg du må sjekke opp litt nærmere til i mårra jonny, nå er det leggetid :thumleft
Det er jo du som protesterer og da må jo du begrunne det. Det holder liksom ikke å si "jammen det er feil" og stanse der. :knegg

Her har nok jonnykr gjort hjemmeleksa si :thumleft

Jeg er ihverfall ening med det han sier om tyngde og de om å stå på sykkelen.
Er en grunn til at alle som kjører cross kun står på sykkelen, bruker kroppen som pendel etter hvor du vil ha sykkelen
kontakt flaten mot sykklen er jo som normalt insiden av foten/leggen og knærne.

En ting er å kjøre på grus, men for de som ikke har prøvd seg på crossbanen enda eller en enduro løype, har en overaskelse i vente.
Da merker du hvor mye muskellkraft som skal til og hvordan kroppen din påvirker din kjøring.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av JohnnyTh »

Tviler på at det går ann å flytte et tyngdepunkt nedover med å reise seg opp. Det ville vel brutt med en fysisk lov. Men når man står er det lettere å flytte tyngdepunktet sideveis dit man ønsker det.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
maglil
Innlegg: 105
Registrert: 16 feb 2011, 22:24
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP 2021
Bosted: Lillestrøm

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av maglil »

JohnnyTh skrev:Tviler på at det går ann å flytte et tyngdepunkt nedover med å reise seg opp. Det ville vel brutt med en fysisk lov. Men når man står er det lettere å flytte tyngdepunktet sideveis dit man ønsker det.
Det er ikke din kropps tyngdepunkt som endre seg, men tyngdepunktet for deg og sykkelen samlet.
Det er vel ganske enkelt å forstå at om du plasserer 100 kg på setet så vil totale tyngdpunkt ligge høyere enn om du henger 100 kg på fothvilerne :scratch :-k

Maglil
Maglil

"Life is what happens to you while you're busy making other plans."

X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av ArcticTiger »

maglil skrev:
JohnnyTh skrev:Tviler på at det går ann å flytte et tyngdepunkt nedover med å reise seg opp. Det ville vel brutt med en fysisk lov. Men når man står er det lettere å flytte tyngdepunktet sideveis dit man ønsker det.
Det er ikke din kropps tyngdepunkt som endre seg, men tyngdepunktet for deg og sykkelen samlet.
Det er vel ganske enkelt å forstå at om du plasserer 100 kg på setet så vil totale tyngdpunkt ligge høyere enn om du henger 100 kg på fothvilerne :scratch :-k

Maglil
Hm :scratch , hvis vi er enige om at en person som står sitt tyngdepunkt er i skosåla, hvordan er det med Mottor-sykkern da? Den står jo på dekka, og skulle således ha sitt tyngdepunkt der. Og med så lavt tyngdepunkt så skulle den være umulig å velte og :-k ??

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av SuperMorten »

ArcticTiger skrev:
maglil skrev:
JohnnyTh skrev:Tviler på at det går ann å flytte et tyngdepunkt nedover med å reise seg opp. Det ville vel brutt med en fysisk lov. Men når man står er det lettere å flytte tyngdepunktet sideveis dit man ønsker det.
Det er ikke din kropps tyngdepunkt som endre seg, men tyngdepunktet for deg og sykkelen samlet.
Det er vel ganske enkelt å forstå at om du plasserer 100 kg på setet så vil totale tyngdpunkt ligge høyere enn om du henger 100 kg på fothvilerne :scratch :-k

Maglil
Hm :scratch , hvis vi er enige om at en person som står sitt tyngdepunkt er i skosåla, hvordan er det med Mottor-sykkern da? Den står jo på dekka, og skulle således ha sitt tyngdepunkt der. Og med så lavt tyngdepunkt så skulle den være umulig å velte og :-k ??
Tenkte jeg skulle ligge unna, men nå må jeg bare. Mitt tips er at det er lettere å flytte tyngden fra den ene foten til den andre. Ihvertfall lettere enn å flytte vekta fra den ene skinka til den andre...

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr- og reiseendurosykler!

Legg inn av jhn »

Man klarer ikke å flytte tyngdepunktet nedover på sykkelen ... i allefall ikke ved å reise seg opp.
Men som Supermorten er inne på, så er det lettere å flytte ditt og mc'ns felles tyngdepunkt sideveis når du står.
Men aldri nedover

Svar