Carpas Blogg - Solgt Kawaen, hva nå?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Bosted: Kongsberg

Re: Carpas Blogg - Ny rekord ;-)

Legg inn av Dexter »

Carpa skrev:Da er sykkelen levert inn for omlegging av dekk, men de hadde ikke fått inn Metzeler dekkene jeg hadde bestilt så da blir det Pirelli Angel GT istedet.
Jeg fikk prøvekjøre Banditten til Nanny i dag. Den har nye ferske dekk og det var rett og slett en drøm å kjøre i forhold til mine firkantede dekk, eller sykkel??...
Jeg må jobbe mye mer med min sykkel i svingene enn det jeg måtte med Banditten, kan det virkelig utgjøre så stor forskjell disse dekkene?? Blir spennende å se når jeg henter den i morgen tidlig.
Ja, dekk kan ha så mye å si. Rett lufttrykk kan også ha så mye å si. Likevel er det jo ikke til å putte under en stol at forskjellige syklers egenskaper normalt vil være overskyggende nye eller slitte dekk i det store bildet. I morgen vet du mer om hvordan sykkelen din blir med nye dekk. Er den fortsatt mindre kompatiblel/lettkjørt/villig/passende til deg så er det jo bare å bytte. Nå er vel bandit kjent for å være svært lettkjørt så vidt meg bekjent, men det er din også.

Jeg tror du kommer til å merke STOR forskjell i morgen :thumleft
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Bosted: Sør for Bergen...

Re: Carpas Blogg - Ny rekord ;-)

Legg inn av Geir »

Carpa skrev:[klippe...]
Jeg må jobbe mye mer med min sykkel i svingene enn det jeg måtte med Banditten, kan det virkelig utgjøre så stor forskjell disse dekkene?? [klippe...]
Yepp! :janikk Nye dekk = ny sykkel (nesten i alle fall...)
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Carpas Blogg - Ny rekord ;-)

Legg inn av DrGreve »

Carpa skrev:Da er sykkelen levert inn for omlegging av dekk, men de hadde ikke fått inn Metzeler dekkene jeg hadde bestilt så da blir det Pirelli Angel GT istedet.
Jeg fikk prøvekjøre Banditten til Nanny i dag. Den har nye ferske dekk og det var rett og slett en drøm å kjøre i forhold til mine firkantede dekk, eller sykkel??...
Jeg må jobbe mye mer med min sykkel i svingene enn det jeg måtte med Banditten, kan det virkelig utgjøre så stor forskjell disse dekkene?? Blir spennende å se når jeg henter den i morgen tidlig.
På en tursykkel som primært brukes normalt i normal trafikk, så vil bakdekket bli firkantet etterhvert. Det gjør at på ett eller punkt i svingen så må hjulet eller sykkelen presses over kanten på den slitte delen av dekket. Det blir som ett vanlig bilhjul som står og som du må gi ett puff for at det skal tippe over.
Fremdekket slites ulikt bakdekket og vil bli spiss i formen siden framdekk slites lite på midten, men på sidene og mest på venstre side av dekket, og sammen med firkantet baktekk, så har de ingen harmoni sammen...
Jeg klarer ikke å forklare det bedre :)
Klart at når du får nye, runde dekk så vil du merke meget stor forskjell i svingvilligheten.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Carpas Blogg - Dekk og kjøreegenskaper?

Legg inn av ejs »

:thumleft

Dekkfabrikat har også mye å si. :prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Dekk og kjøreegenskaper?

Legg inn av Carpa »

Ja det høres logisk ut at firkantede dekk blir tyngre å manøvrere i svingene men jeg har også hørt at Banditten er en veldig lettkjørt sykkel og den lå som klistret til veien. Men alt var mye lengre unna på den da, holkene større, clutchen lenger unna(ja jeg vet den kan justeres), rakk ikke bort til startknappen når jeg holdt inn forbremsen og den hadde en noe mer fremoverlent stilling som jeg i lengden tror ville blitt slitsomt for min rygg.

Så, jeg håper jeg får igjen en "ny" sykkel i morgen :yeyeye
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Dekk og kjøreegenskaper?

Legg inn av Carpa »

ejs skrev::thumleft

Dekkfabrikat har også mye å si. :prop:
Ja det lønner seg nok helt sikkert ikke å spare på kronene her.
Sjekket mye i forkant før jeg bestemte meg og hadde Metzeler Z8 som første valg og Pirelli Angel som en god nr 2. Eneste lille forskjellen på disse to er vel at Metzeler scorer litt bedre på vått føre men vet ikke om jeg med min "snille" kjøring ville merket noe forskjell..
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Carpas Blogg - Dekk og kjøreegenskaper?

Legg inn av Duville »

Carpa skrev:
ejs skrev::thumleft

Dekkfabrikat har også mye å si. :prop:
Ja det lønner seg nok helt sikkert ikke å spare på kronene her.
Sjekket mye i forkant før jeg bestemte meg og hadde Metzeler Z8 som første valg og Pirelli Angel som en god nr 2. Eneste lille forskjellen på disse to er vel at Metzeler scorer litt bedre på vått føre men vet ikke om jeg med min "snille" kjøring ville merket noe forskjell..
Skal du ut og kjøre i regnvær da...?

Welshen
Innlegg: 444
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Bosted: Vestsida

Re: Carpas Blogg - Dekk og kjøreegenskaper?

Legg inn av Welshen »

Jeg hadde Pirelli Angel på min bandit og var svært fornøyd med det dekket! Så håper du kommer til å bli godt fornøyd med det!
I don`t care about little things.....

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Dekk og kjøreegenskaper?

Legg inn av Carpa »

Duville skrev:
Carpa skrev:
ejs skrev::thumleft

Dekkfabrikat har også mye å si. :prop:
Ja det lønner seg nok helt sikkert ikke å spare på kronene her.
Sjekket mye i forkant før jeg bestemte meg og hadde Metzeler Z8 som første valg og Pirelli Angel som en god nr 2. Eneste lille forskjellen på disse to er vel at Metzeler scorer litt bedre på vått føre men vet ikke om jeg med min "snille" kjøring ville merket noe forskjell..
Skal du ut og kjøre i regnvær da...?
Ja jeg bor jo i Norge og vi kan da ikke la litt regnvær stoppe oss?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Carpas Blogg - Dekk og kjøreegenskaper?

Legg inn av joo »

Har vel ikke vært direkte misfornøyd med noen dekkvalg de siste 10-15 åra. Og det er alltid deilig å få på fersk gummi (på felgene!).

Der er alltid forskjeller på sykler, faktisk er der forskjeller på samme modell av like sykler også. Og de endrer kjøreegenskaper og karakter etter dekkvalgene også...
Men uansett så kjenner du din egen sykkel etter en del mil på vegene. Er langt mellom sykler man vil være direkte misfornøyde med. Tror jeg bare har kjøpt èn sykkel jeg mislikte så sterkt at jeg bare måtte få den vekk kjapt, og det var en cruiser. Det betyr ikke at cruisere er ubrukelige sykler, men cruiser var ikke noe som passet meg.

Få på fersk gummi, kjør mye med den MCen du har og nyt det :thumleft
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Dekk og kjøreegenskaper?

Legg inn av Carpa »

Det ER mer moro med nye dekk :lol:

Carpas Crap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Carpas Blogg - Dekk og kjøreegenskaper?

Legg inn av DrGreve »

Carpa skrev:Det ER mer moro med nye dekk :lol:

Carpas Crap a talk
Fått kjørt deg en testrunde?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Carpas Blogg - Dekk og kjøreegenskaper?

Legg inn av TheHaughom »

Vær litt forsiktig i starten, ferske dekk med "oppbevaringshinne", kald asfalt og gjerne regn kan lett føre til litt asfaltsurfing.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
boblehue
Innlegg: 237
Registrert: 11 sep 2012, 11:32
Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
Bosted: Drammen
Kontakt:

Re: Carpas Blogg - Dekk og kjøreegenskaper?

Legg inn av boblehue »

Carpa skrev:Det ER mer moro med nye dekk :lol:

Carpas Crap a talk

Det var deilig med fersk gummi ja? :-) Nå er det bare å kjøre masse svinger og øve på knesubb så du ikke får flate dekk igjen!! :-D
boblehue
Live to ride, ride to live.

[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Dekk og kjøreegenskaper?

Legg inn av Carpa »

Jepp jeg fikk prøvekjørt den en drøy mil, det var alt jeg hadde tid til.

Har hatt kjøretime i dag, obligatorisk veiledningstime i trafikken, så nå gjenstår bare langkjøring så er jeg ihvertfall gjennom det obligatoriske.

Men!! Den krypkjøringa begynner å gå med på nervene altså. I kjøregården (parkeringshuset) går det rett og slett ræva, noe kjørelæren ikke skjønner for når jeg kjører ute i trafikken så har jeg fin kontroll og balanse... Så det går nok på psyken det der...Det hjalp ikke at han viste meg den utrolig fæle kjøregården de har på Billingstad heller, skjønner godt at den skal legges ned. Krypkjøring over humper og dumper, svingøvelse hvor siste port er en meter fra et gjerde :-)å

Må nok sjekke når det er ledig for oppkjøring i Drammen, der fikser jeg kjøregårdsøvelsene (på min egen sykkel) mye bedre....

Boblehue, jeg tror nok jeg må fokusere på å kjøre på mer trafikkerte veier fremover. Legge meg riktig i rundkjøring og kryss og slikt....
Tror neppe sensor blir imponert over en kneskruppsving :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar