Plugging av punktert dekk - varig løsning?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av AJ »

tagesk skrev: Jeg har altså aldri opplevd at en skikkelig innsatt plugg har løsnet eller lekket.
Derfor går nok pengene til bensin eller andre flytende gleder.

[TaSK]
Samme her ;-)
Dette er andre gangen, eller er det tredje, tro :scratch, hvor jeg har punktet på bakhjulet på MC'en. Har fortsatt å kjøre etterpå til dekket har vært utbyttingsklart - uten problemer. Regner med det samme denne gangen. Og sånn for ordens skyld... :overtro for å være helt på den sikre siden... :8-[
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av pelsen »

jeg kjøpte et rep-sett med lisser på ebay for noen år siden og har plugget noen bildekk siden da. De har holdt tett.
Pluggen vil jo aldri sprette ut igjen, det vil maks være en liten lekkasje om man ikke har fått til jobben. Dette sjekker man lett med litt såpevann på dekket.

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av Haavar »

tagesk skrev: Jeg har "brå-punktert" i 130 km/t på Autostrada; jeg anbefaler det ikke og det tok fire dager før pulsen kom ned under 200.
Men det var ikke en plugg som løsnet; jeg kjørte over noe som laget et 2cm stort hull i bakdekket.
Dette hørtes skikkelig guffent ut. Var dt forhjul eller bakhjul?

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av Crinos »

Jeg mener å si at det i Tyskland er forbud å kjøre med et eller flere dekk som er plugget. I alle fall på autobahn...

Har aldri hørt noe fra trangsynet når jeg har hatt bil innom for inspeksjon med plugg i begge bakdekkene. Inspektøren kommenterte det også på en humoristisk måte.. :smile:

- Sent med Tapatalk2 for Android -
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av Duville »

Crinos skrev:Jeg mener å si at det i Tyskland er forbud å kjøre med et eller flere dekk som er plugget. I alle fall på autobahn...

Har aldri hørt noe fra trangsynet når jeg har hatt bil innom for inspeksjon med plugg i begge bakdekkene. Inspektøren kommenterte det også på en humoristisk måte.. :smile:

- Sent med Tapatalk2 for Android -

Har en kjenning som fikk en velt på Autobahn, mulig etter punktering, de lå nå der i veibanen og når de fikk samlet seg så stod det 2 trailere med nødblink på og dekket dem så de ikke ble påkjørt bakfra. Kjekt med trailere noen ganger :thumleft

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av joo »

Duville skrev:
Crinos skrev:Har en kjenning som fikk en velt på Autobahn, mulig etter punktering, de lå nå der i veibanen og når de fikk samlet seg så stod det 2 trailere med nødblink på og dekket dem så de ikke ble påkjørt bakfra.
Ja, der er en del gode folk på vegene :prf
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av tagesk »

Haavar skrev:
tagesk skrev: Jeg har "brå-punktert" i 130 km/t på Autostrada; jeg anbefaler det ikke og det tok fire dager før pulsen kom ned under 200.
Dette hørtes skikkelig guffent ut. Var dt forhjul eller bakhjul?
Bak, heldigvis, men i en sving; enden kom plutselig seilende ut og det var bare flaks at jeg greide å holde meg på hjulene.
Føltes som speedway men uten at jeg hadde foten i bakken (heldigvis!).

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Daemi
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2013, 11:48
Motorsykkelen din: 1999 Yamaha YZF 1000 Thunderace

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av Daemi »

Har et spørsmål om plugging av dekk, så jeg legger det inn her istedet for å lage et nytt emne.

Jeg har visst to bittesmå spiker i fordekket mitt. Begge to sitter godt inni dekket så det er nesten så de ikke syns, de er omtrent midt på dekket og ikke i nærheten av sidene og etter et par timers kjøring så har lufttrykket i fordekket sunket med ca 0,5 bar. Dekket er rundt et år gammelt og har gått ca 150-200 mil. Ser det står mye om bakdekk her, men ikke så mye om fordekk.

Er plugging et alternativ? Det er et vanlig Dunlop touringdekk så jeg regner med at det går an å plugge det. Men hvis det er den minste sjanse for at pluggen(e) kan løsne under kjøring så blir det nytt dekk, men jeg har ingen erfaring med plugging av dekk til mc så jeg håper at noen andre her kanskje har noen råd. Jeg har aldri plugga et dekk selv heller så det blir isåfall gjort på et verksted.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av SuperMorten »

Jeg hadde byttet dekk uavhengig av slitasje. Tenk på konskvensene av en punktering i fordekket.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av RuneMC »

Fordekket er dekket som styrer pluss at der har du egentlig ikke så mye "midt" å snakke om, hele dekket vil flekse under belastning, så der er plugging bare en midlertidig nødløsning til man får satt på nytt dekk. Mister bakdekket plutselig luften blir det sladd/skrens som du muligens klarer å styre/kontrollere, mister fordekket plutselig luften har du null styring og kan regne med å gå på trynet.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av lasse_hansen »

Jeg har jo punktert et par ganger på bakdekket, i min lille mc karriere... Og den første gangen så gikk luften ut av bakdekket når jeg kjørt i rundt 80km/t, men full koffert sett og kona bakpå.. Klarte å holde sykkelen oppe, men var ikke noe behagelig følse... Så den andre gangen jeg punkterte nå, så byttet jeg til helt nytt dekk.. For å være sikker, vil ikke oppleve den følsen av at lufta forsvinner ut igjen.. =; Var skummelt, tenk om jeg hadde kjørt i en sving, hadde kanskje gått værre kanskje :-k

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av MrPitlane »

Daemi skrev: Er plugging et alternativ? Det er et vanlig Dunlop touringdekk så jeg regner med at det går an å plugge det. Men hvis det er den minste sjanse for at pluggen(e) kan løsne under kjøring så blir det nytt dekk, men jeg har ingen erfaring med plugging av dekk til mc så jeg håper at noen andre her kanskje har noen råd. Jeg har aldri plugga et dekk selv heller så det blir isåfall gjort på et verksted.
Det vil i de fleste tilfeller være greit å plugge et dekk. Helt minimal risiko for at pluggene ramler ut. Det som imidlertid er en risiko er at ved på plugge risikerer du å skade korden, dersom den ikke allerede har skade som følge av spiker.

Samtlige plasser jeg har kikka, så anbefales det ikke plugging av mc-dekk. Sikkert en god grunn til det, og forhåpentligvis ikke bare at forhandler ønsker å selge nytt dekk.

Er det skade på korden i dekket, kan denne gradvis forværres og ende opp i havari. Jeg hadde ikke orket å legge ut på langtur, uten å være trygg på dekka.

Har plugga både for og bakdekk på mc selv, men da bare for nødrep for å komme hjem. Fungerte veldig bra med pluggesett og luftpatron, da det er sjelden at man punkterer på rett tid i nærheten av et dekkverksted.

Et alternativ kan også være skum, men da blir det jævlig klinete når dekket skal byttes. Samme risiko for skjult skade på korden, så kun til nødbruk. :prop:

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av LordShaft »

begynner korden i dekket å ruste, sprer det seg som ild i tørt gress... så et plugget dekk er ikke noe du skal kjøre lenge med. Begynner korden å ruste, er det bare spm om tid før dekket "ryker" å da ryker det skikkelig :[-(

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av Geir »

Daemi skrev:Har et spørsmål om plugging av dekk, så jeg legger det inn her istedet for å lage et nytt emne.

Jeg har visst to bittesmå spiker i fordekket mitt. Begge to sitter godt inni dekket så det er nesten så de ikke syns, de er omtrent midt på dekket og ikke i nærheten av sidene og etter et par timers kjøring så har lufttrykket i fordekket sunket med ca 0,5 bar. Dekket er rundt et år gammelt og har gått ca 150-200 mil. Ser det står mye om bakdekk her, men ikke så mye om fordekk.

Er plugging et alternativ? Det er et vanlig Dunlop touringdekk så jeg regner med at det går an å plugge det. Men hvis det er den minste sjanse for at pluggen(e) kan løsne under kjøring så blir det nytt dekk, men jeg har ingen erfaring med plugging av dekk til mc så jeg håper at noen andre her kanskje har noen råd. Jeg har aldri plugga et dekk selv heller så det blir isåfall gjort på et verksted.
Hadde det nå vært en liten spiker i slitebanen hadde jeg nok plugget & kjørt dekket ut (med mindre jeg skulle kjøre hardt og langt). Med TO spiker i fordekket hadde jeg kjøpt nytt - to plugger i fordekket blir for usikkert for meg...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av LordShaft »

Å kjøre dekket ut er ikke noe godt alternativ. Har du skadet korden, er det bare spm om tid før det går gale. Det er surt når det skjer. Men det er billigere en å gå på snørra pga dumdristighet

Sendt med Note2

Svar