Det vil i de fleste tilfeller være greit å plugge et dekk. Helt minimal risiko for at pluggene ramler ut. Det som imidlertid er en risiko er at ved på plugge risikerer du å skade korden, dersom den ikke allerede har skade som følge av spiker.Daemi skrev: Er plugging et alternativ? Det er et vanlig Dunlop touringdekk så jeg regner med at det går an å plugge det. Men hvis det er den minste sjanse for at pluggen(e) kan løsne under kjøring så blir det nytt dekk, men jeg har ingen erfaring med plugging av dekk til mc så jeg håper at noen andre her kanskje har noen råd. Jeg har aldri plugga et dekk selv heller så det blir isåfall gjort på et verksted.
Hadde det nå vært en liten spiker i slitebanen hadde jeg nok plugget & kjørt dekket ut (med mindre jeg skulle kjøre hardt og langt). Med TO spiker i fordekket hadde jeg kjøpt nytt - to plugger i fordekket blir for usikkert for meg...Daemi skrev:Har et spørsmål om plugging av dekk, så jeg legger det inn her istedet for å lage et nytt emne.
Jeg har visst to bittesmå spiker i fordekket mitt. Begge to sitter godt inni dekket så det er nesten så de ikke syns, de er omtrent midt på dekket og ikke i nærheten av sidene og etter et par timers kjøring så har lufttrykket i fordekket sunket med ca 0,5 bar. Dekket er rundt et år gammelt og har gått ca 150-200 mil. Ser det står mye om bakdekk her, men ikke så mye om fordekk.
Er plugging et alternativ? Det er et vanlig Dunlop touringdekk så jeg regner med at det går an å plugge det. Men hvis det er den minste sjanse for at pluggen(e) kan løsne under kjøring så blir det nytt dekk, men jeg har ingen erfaring med plugging av dekk til mc så jeg håper at noen andre her kanskje har noen råd. Jeg har aldri plugga et dekk selv heller så det blir isåfall gjort på et verksted.
Mener jeg har hørt det samme.. Personlig tipper jeg at det er en grunn til det, og derfor anser jeg plugging som nødrep, til nytt dekk er på plass. På den annen side, så har jeg kjørt ett eller annet med hjul siden 1986, og har plugget ETT eneste dekk hittil.Crinos skrev:jeg innbiller meg at det ikke er lov til å kjøre med plugget dekk på Autobahn i Tyskland.
SuperMorten skrev:Vil ikke lage noen kjempediskusjon på det, men siden min kjøring er 95% pendling på motorvei i ca 100 km/t er ikke jeg interessert i ta den lille risikoøkningen det måtte være, om vi så snakker bare promille. Har pluggesett med meg på sykkelen, og vil være en nødhjelp til nytt dekk er på plass.
Duville skrev:SuperMorten skrev:Vil ikke lage noen kjempediskusjon på det, men siden min kjøring er 95% pendling på motorvei i ca 100 km/t er ikke jeg interessert i ta den lille risikoøkningen det måtte være, om vi så snakker bare promille. Har pluggesett med meg på sykkelen, og vil være en nødhjelp til nytt dekk er på plass.
hm - du trenger jo ikke overbevise alle oss andre om at det er riktig og korrekt å skifte dekk med plugg i snarest mulig. Du gjør det du må, vil og ønsker helt selv.
Så kan vi andre la det være eller ikke alt etter hvilke sikkerhetslimiter vi selv ønsker å ha når vi er ute og kjører. Så lenge det er lovlig så er det vel i grunnen greit. På frifartvei hadde nok jeg også kanskje skiftet men 100 km på motorvei i norge er det såvidt dekkene blir lunkne før veien er nede i 70 grense igjen......
Poenget mitt handler ikke om temperatur, men om konsekvensen av en punktering i 100+, kanskje i tett trafikk.Duville skrev:SuperMorten skrev:Vil ikke lage noen kjempediskusjon på det, men siden min kjøring er 95% pendling på motorvei i ca 100 km/t er ikke jeg interessert i ta den lille risikoøkningen det måtte være, om vi så snakker bare promille. Har pluggesett med meg på sykkelen, og vil være en nødhjelp til nytt dekk er på plass.
hm - du trenger jo ikke overbevise alle oss andre om at det er riktig og korrekt å skifte dekk med plugg i snarest mulig. Du gjør det du må, vil og ønsker helt selv.
Så kan vi andre la det være eller ikke alt etter hvilke sikkerhetslimiter vi selv ønsker å ha når vi er ute og kjører. Så lenge det er lovlig så er det vel i grunnen greit. På frifartvei hadde nok jeg også kanskje skiftet men 100 km på motorvei i norge er det såvidt dekkene blir lunkne før veien er nede i 70 grense igjen......
å plugge et dekk, kjøre det til flis på bane fordelt over en dag eller to er noe helt annet enn å kjøre det helt ut (som ofte er en hel sesong for mange)Voodoodoo skrev:Plugg dekket og kjør det ut. Ikke faen om et par plugger har noe å si på en sykkel som makser 200 på en god dag.
Veit folk som har kjørt hjula til flis på trackdays med plugga hjul så hadde ikke vært skeptisk til det.
Har kjørt plugga dekk på alle mine sykler og aldri hatt ne problem med det.
På zzr'n lå jeg i 200oghelvete da en spiker plutselig bestemte seg for å forlate forhjulet sammen med all lufta. Understyrte greit ut av svingen ja.
Men med maks pådrag på utgang er ikke belastningen på forhjul noe å snakke om så det var nedbremsinga som blei spennende. :[-o<
AJ skrev:Jeg punkterte bakdekket på TDM'en for andre gang tidligere i mai i år.
Første gang skjedde det med Dunlop dekkene som sykker'n ble levert med i 2006. Disse var da godt og vel halvveis oppbrukt, for å si det slik.
Avon dekkene jeg nå har er knapt kjørt mer enn 2000 km. og altfor tidlig å bytte. Derfor fikk jeg dekket plugget av en som så ut til å ha god kunnskap om dette, nemlig Falck sjåføren som hjalp meg der jeg hadde "strandet" i Sylling...
Så er er spørsmålet:
er det trygt å kjøre med denne pluggingen? Dekket holder fint på lufta og har ingen ujevnheter verken i side eller i bane.
Har vært og kikket på avdrider.com og her mente så godt som alle at man problemfritt kan kjøre til dekket er utslit med en slik plugg.
Er det noen her på Forumet med erfaringer når det gjelder dette?