Plugging av punktert dekk - varig løsning?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av Voodoodoo »

Plugg dekket og kjør det ut. Ikke faen om et par plugger har noe å si på en sykkel som makser 200 på en god dag.

Veit folk som har kjørt hjula til flis på trackdays med plugga hjul så hadde ikke vært skeptisk til det.

Har kjørt plugga dekk på alle mine sykler og aldri hatt ne problem med det.
På zzr'n lå jeg i 200oghelvete da en spiker plutselig bestemte seg for å forlate forhjulet sammen med all lufta. Understyrte greit ut av svingen ja.

Men med maks pådrag på utgang er ikke belastningen på forhjul noe å snakke om så det var nedbremsinga som blei spennende. :[-o<
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av Geir »

Vel, det er begrenset hvor mange kordeler av corden du klarer å skade ved å plugge dekket så jeg er ikke mye bekymret for den delen. Det er ikke slik at om en kordel skades så ryker dekket plutselig og dramatisk. Men igjen; en plugg hadde jeg kjørt videre med så sant jeg ikke skulle kjøre lang og hardt. To plugger; rolig hjem og skifte dekk.
Sist redigert av Geir den 20 mai 2013, 16:29, redigert 1 gang totalt.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Daemi
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2013, 11:48
Motorsykkelen din: 1999 Yamaha YZF 1000 Thunderace

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av Daemi »

Ut ifra hva dere forteller så blir det et nytt dekk. Jeg syns ikke det er verdt risken bare for å spare noen hundrelapper. Takk for gode råd :-)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av tagesk »

Bilde

Oppdaget en skrue i fordekket, i Sandvika (i Norge) ti minutter før hjemreise (til Italia).
Å skifte et dekk bare fordi det har en plugg, det er uaktuelt.

Men plugging er jo noe man må øve på, akkurat som andre ting. Når det er på tide å
skifte et dekk, da finner du frem en skrue, driver den inn, trekker den ut, og plugger.
Så kjører du de siste dagene med en håndfull plugger i dekket for å sjekke at du er flink
til å plugge.

Man skal øve på nødbremsing, på å plugge dekk, og på å rette opp sykkelen når den har veltet.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av Crinos »

Jeg har kjørt mange mil på plugget dekk uten problemer. Men, jeg innbiller meg at det ikke er lov til å kjøre med plugget dekk på Autobahn i Tyskland. Tror ikke det er noen lover om dette i norge.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av SuperMorten »

Crinos skrev:jeg innbiller meg at det ikke er lov til å kjøre med plugget dekk på Autobahn i Tyskland.
Mener jeg har hørt det samme.. Personlig tipper jeg at det er en grunn til det, og derfor anser jeg plugging som nødrep, til nytt dekk er på plass. På den annen side, så har jeg kjørt ett eller annet med hjul siden 1986, og har plugget ETT eneste dekk hittil.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Bergen

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av Lasse Liten »

Har en del erfaring med plugging av dekk fra anleggsbransjen. Både på veldig store og veldig små hjul. En plugg kan i utgangspunktet bli like sterk som gummien i dekket. Det som er verdt å merke seg, er at den aldri blir en del av den indre strukturen eller armeringen i dekket. Jeg støtter de som skriver at man må øve seg på å plugge. En førstegangsplugg, for å bruke det uttrykket har som regel ikke så mye på veien å gjøre. En plugg eller to satt med erfaring og omhu hadde jeg ikke nølt med å kjøre på til dekket var utslitt. Merk at plugger bør oppbevares tørt og kaldt. Ligger de åpen i litt varme tørker de fort ut og mister evnen til å vulkanisere seg sammen med gummien i dekket, da er den like mye verdt som en smidd vinkork. Husk at plugger kun er ment for hull, ikke for revner. Selv små revner i dekk fortsetter mye lenger enn det man kan se og er altså ikke noe for en plugg.
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av SuperMorten »

Vil ikke lage noen kjempediskusjon på det, men siden min kjøring er 95% pendling på motorvei i ca 100 km/t er ikke jeg interessert i ta den lille risikoøkningen det måtte være, om vi så snakker bare promille. Har pluggesett med meg på sykkelen, og vil være en nødhjelp til nytt dekk er på plass.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av Duville »

SuperMorten skrev:Vil ikke lage noen kjempediskusjon på det, men siden min kjøring er 95% pendling på motorvei i ca 100 km/t er ikke jeg interessert i ta den lille risikoøkningen det måtte være, om vi så snakker bare promille. Har pluggesett med meg på sykkelen, og vil være en nødhjelp til nytt dekk er på plass.

hm - du trenger jo ikke overbevise alle oss andre om at det er riktig og korrekt å skifte dekk med plugg i snarest mulig. Du gjør det du må, vil og ønsker helt selv.

Så kan vi andre la det være eller ikke alt etter hvilke sikkerhetslimiter vi selv ønsker å ha når vi er ute og kjører. Så lenge det er lovlig så er det vel i grunnen greit. På frifartvei hadde nok jeg også kanskje skiftet men 100 km på motorvei i norge er det såvidt dekkene blir lunkne før veien er nede i 70 grense igjen......

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av ejs »

Duville skrev:
SuperMorten skrev:Vil ikke lage noen kjempediskusjon på det, men siden min kjøring er 95% pendling på motorvei i ca 100 km/t er ikke jeg interessert i ta den lille risikoøkningen det måtte være, om vi så snakker bare promille. Har pluggesett med meg på sykkelen, og vil være en nødhjelp til nytt dekk er på plass.

hm - du trenger jo ikke overbevise alle oss andre om at det er riktig og korrekt å skifte dekk med plugg i snarest mulig. Du gjør det du må, vil og ønsker helt selv.

Så kan vi andre la det være eller ikke alt etter hvilke sikkerhetslimiter vi selv ønsker å ha når vi er ute og kjører. Så lenge det er lovlig så er det vel i grunnen greit. På frifartvei hadde nok jeg også kanskje skiftet men 100 km på motorvei i norge er det såvidt dekkene blir lunkne før veien er nede i 70 grense igjen......
:vs :mk :prf
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av SuperMorten »

Duville skrev:
SuperMorten skrev:Vil ikke lage noen kjempediskusjon på det, men siden min kjøring er 95% pendling på motorvei i ca 100 km/t er ikke jeg interessert i ta den lille risikoøkningen det måtte være, om vi så snakker bare promille. Har pluggesett med meg på sykkelen, og vil være en nødhjelp til nytt dekk er på plass.

hm - du trenger jo ikke overbevise alle oss andre om at det er riktig og korrekt å skifte dekk med plugg i snarest mulig. Du gjør det du må, vil og ønsker helt selv.

Så kan vi andre la det være eller ikke alt etter hvilke sikkerhetslimiter vi selv ønsker å ha når vi er ute og kjører. Så lenge det er lovlig så er det vel i grunnen greit. På frifartvei hadde nok jeg også kanskje skiftet men 100 km på motorvei i norge er det såvidt dekkene blir lunkne før veien er nede i 70 grense igjen......
Poenget mitt handler ikke om temperatur, men om konsekvensen av en punktering i 100+, kanskje i tett trafikk.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av Crinos »

Kanskje ikke helt i trå med plugging av dekk. Men fremdeles (nød) reperasjon av dekk...

Dekk skum..

Jeg testet det just på min egen sykkel i går. Jeg byttet dekk i fjor og det virker som at de som la om dekket for meg hadde klart å punktere slangen. Mens jeg fylte guffa i dekket begynte det å tyte ut. Meget mulig at slangen var for mye skadet/revnet. Men var i alle fall noe ordentlig søleri.
Har dog tro på at det fungerer greit langs landeveien ved type spiker punktering eller lignende.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av LordShaft »

Voodoodoo skrev:Plugg dekket og kjør det ut. Ikke faen om et par plugger har noe å si på en sykkel som makser 200 på en god dag.

Veit folk som har kjørt hjula til flis på trackdays med plugga hjul så hadde ikke vært skeptisk til det.

Har kjørt plugga dekk på alle mine sykler og aldri hatt ne problem med det.
På zzr'n lå jeg i 200oghelvete da en spiker plutselig bestemte seg for å forlate forhjulet sammen med all lufta. Understyrte greit ut av svingen ja.

Men med maks pådrag på utgang er ikke belastningen på forhjul noe å snakke om så det var nedbremsinga som blei spennende. :[-o<
å plugge et dekk, kjøre det til flis på bane fordelt over en dag eller to er noe helt annet enn å kjøre det helt ut (som ofte er en hel sesong for mange)
Hvis korden i dekket begynner å ruste, så sprer det seg jævlig raskt. Og ryker korden, ja da kan du få en kjempe spennende opplevelse :[-o<

Alt er jo relativt :lol

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av mekkern »

Bruker bare skum.både biler og MC og kjører hjulene ut. har alltid en boks med på sykkel/bil.
"sølet" fjærnes med en såpesvamp/vann ved skifte..

hvis det er et lite hull/liten stift/spiker så fjjærner jeg bare spikeren og skummer..
HVIS skummet skulle svikte så lekker det ikke fortere enn da jeg opprinnelig punget..

hvis en bruker "pluggelisser" så lager man et større hull i dekket for å føre denne inn og man MÅ passe på at det blir gjort riktig-for hvis denne skulle svikte mister dekket raskt lufta..

på slangedekk lapper jeg slangen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Plugging av punktert dekk - varig løsning?

Legg inn av gsx750_80 »

AJ skrev:Jeg punkterte bakdekket på TDM'en for andre gang tidligere i mai i år.
Første gang skjedde det med Dunlop dekkene som sykker'n ble levert med i 2006. Disse var da godt og vel halvveis oppbrukt, for å si det slik.

Avon dekkene jeg nå har er knapt kjørt mer enn 2000 km. og altfor tidlig å bytte. Derfor fikk jeg dekket plugget av en som så ut til å ha god kunnskap om dette, nemlig Falck sjåføren som hjalp meg der jeg hadde "strandet" i Sylling...

Så er er spørsmålet:
er det trygt å kjøre med denne pluggingen? Dekket holder fint på lufta og har ingen ujevnheter verken i side eller i bane.

Har vært og kikket på avdrider.com og her mente så godt som alle at man problemfritt kan kjøre til dekket er utslit med en slik plugg.

Er det noen her på Forumet med erfaringer når det gjelder dette?

Ikke sikkert det er å anbefale, men jeg kjører med to plugger i bakdekket, på 3. sesong. Kjøpte sykkelen i 2010, hos forhandler,
og fikk med to spiker/ skruer på kjøpet. Krangnes motor plugget dekket. Da hadde mopeden gått 74200 km. Nå står den på rundt 81800, og det har gått helt fint, så langt. Avon 120/80 bakdekk. Slitesterkt, ser det ut som. AVON Roadrider.
mvh

-gsx750_80

Svar