"Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Hvor mye er det å hente på dette da? Jeg har liksom aldri følt jeg trengte mer hk. Jeg er redd lenge før jeg har hentet ut alt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Ja, rett a/f-ratio er viktig.
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Får ikke produsentene det til? Jeg er sikkert litt naiv som tror at orginalt er greit nok. Men det jeg egentlig mente er hvor mye gevinst er det. Jeg har liksom aldri følt at jeg trenger mer en 150hk som skal være der orginalt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Ka e luftfilteret sin oppgave? Slippe gjennom mest mulig luft, eller fange mest mulig skitt. Begge deler er vel litt vanskeleg 

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
MWR er en forholdsvis ny luftfilterprodusent med en luftstrømsløsning i filteret som visstnok skal være effektiv:
Noen som har prøvd dette?
Mer om MWR her:
http://racingairfilters.eu/?ids=kop3" onclick="window.open(this.href);return false;
NB!:
Avstemninga i tråden er for øvrig avslutta for lengst...
Noen som har prøvd dette?
Mer om MWR her:
http://racingairfilters.eu/?ids=kop3" onclick="window.open(this.href);return false;
NB!:
Avstemninga i tråden er for øvrig avslutta for lengst...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 193
- Registrert: 29 mar 2011, 16:47
- Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
- Bosted: Bergen
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Jeg har nettopp bestilt meg et slikt K&N-filter til NTV-en, men burde jeg altså gjøre noen ekstra justeringer ved montering? Er det noe en grønnskolling burde våge seg ut på?
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Hvor fikk du kjøpt denne?AJ skrev:MWR er en forholdsvis ny luftfilterprodusent med en luftstrømsløsning i filteret som visstnok skal være effektiv:
![]()
Noen som har prøvd dette?
Mer om MWR her:
http://racingairfilters.eu/?ids=kop3" onclick="window.open(this.href);return false;
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Kjøpte det herfra:OMAAS skrev: Hvor fikk du kjøpt denne?
http://www.bellissimoto.com/Air-OilFilters.html" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Et filter som jeg mener å huske ikke er nevnt i denne tråden er italienske Sprint:

Holdt på helt siden 1952 og har visst et godt ord på seg.
Fordelen med Sprint synes å være at det er like holdbart som disse andre "evigvarende" luftfiltrene (som altså også påstås å ha gunstig virkning på motoreffekten...
) uten å spesialoljebehandling som K&N, Pipercross, BMC og MWR.
Dermed veldig likt de vanlige papirfiltrene, men med langt lengre holdbarhet.
Mer info her:
http://www.sprintfilter.net/en/index.ph ... Itemid=238" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sprintfilter.net/en/images/sfmoto.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Noen som har erfaring med Sprint-filtre?

Holdt på helt siden 1952 og har visst et godt ord på seg.
Fordelen med Sprint synes å være at det er like holdbart som disse andre "evigvarende" luftfiltrene (som altså også påstås å ha gunstig virkning på motoreffekten...

Dermed veldig likt de vanlige papirfiltrene, men med langt lengre holdbarhet.
Mer info her:
http://www.sprintfilter.net/en/index.ph ... Itemid=238" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sprintfilter.net/en/images/sfmoto.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Noen som har erfaring med Sprint-filtre?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Jeg tenker omtrent det samme, og lurer også litt på gevinsten. Det kan se ut som om alle mener at den sykkelen de til enhver tid de måtte ha, har 2-3-4-5 % for lite ... uavhengig av hvor mange hk de har originalt ... har de 85 så vil de ha 89, det ville vært perfekt. Har de 185, så ville 194 vært perfektJohnnyTh skrev:Får ikke produsentene det til? Jeg er sikkert litt naiv som tror at orginalt er greit nok. Men det jeg egentlig mente er hvor mye gevinst er det. Jeg har liksom aldri følt at jeg trenger mer en 150hk som skal være der orginalt.
Du burde sikkert hatt minst 162, da ville sikkert din sykkel bli nogenlunde brukbar, men bare 150 holder nok ikke:)
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Om ikke luftfilter alene hjelper så mye, så gir mer luft mulighet for mer bensin.jhn skrev:Jeg tenker omtrent det samme, og lurer også litt på gevinsten. Det kan se ut som om alle mener at den sykkelen de til enhver tid de måtte ha, har 2-3-4-5 % for lite ... uavhengig av hvor mange hk de har originalt ... har de 85 så vil de ha 89, det ville vært perfekt. Har de 185, så ville 194 vært perfektJohnnyTh skrev:Får ikke produsentene det til? Jeg er sikkert litt naiv som tror at orginalt er greit nok. Men det jeg egentlig mente er hvor mye gevinst er det. Jeg har liksom aldri følt at jeg trenger mer en 150hk som skal være der orginalt.
Du burde sikkert hatt minst 162, da ville sikkert din sykkel bli nogenlunde brukbar, men bare 150 holder nok ikke:)
Og mer luft/bensin sammen med åpnere eksos = ganske mye mer effekt.
På min sier Ducati 8-14 % økning. Sier vi 10% som en gyllen middelvei, har jeg 16 hk i økning.
Altså fra 160 til 176 hk.
Du får også bedre effekt på mellomregisteret.
Klart fabrikken også få det til, men det har litt med støy, utslipp osv å gjøre.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Joda, jeg skjønner sammenhengen. Jeg la meg litt lavt på % med fullt overlegg ... korrekte fakta er ofte litt ødeleggende ... skjønt korrekt og korrekt, de fleste produsenter har vel en tendens til å overdrive denne type opplysninger.simpson skrev:Om ikke luftfilter alene hjelper så mye, så gir mer luft mulighet for mer bensin.jhn skrev:Jeg tenker omtrent det samme, og lurer også litt på gevinsten. Det kan se ut som om alle mener at den sykkelen de til enhver tid de måtte ha, har 2-3-4-5 % for lite ... uavhengig av hvor mange hk de har originalt ... har de 85 så vil de ha 89, det ville vært perfekt. Har de 185, så ville 194 vært perfektJohnnyTh skrev:Får ikke produsentene det til? Jeg er sikkert litt naiv som tror at orginalt er greit nok. Men det jeg egentlig mente er hvor mye gevinst er det. Jeg har liksom aldri følt at jeg trenger mer en 150hk som skal være der orginalt.
Du burde sikkert hatt minst 162, da ville sikkert din sykkel bli nogenlunde brukbar, men bare 150 holder nok ikke:)
Og mer luft/bensin sammen med åpnere eksos = ganske mye mer effekt.
På min sier Ducati 8-14 % økning. Sier vi 10% som en gyllen middelvei, har jeg 16 hk i økning.
Altså fra 160 til 176 hk.
Du får også bedre effekt på mellomregisteret.
Klart fabrikken også få det til, men det har litt med støy, utslipp osv å gjøre.
Er det noen her inne som har målt virkningen av filter og potte?
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Jeg så et tvprogram for ikke lenge siden hvor de hadde montert KN filter og sportseksos på en
Relativt ny bensinbil uten turbo.. Ved test på rullende landevei hadde de tapt ca 8-10% effekt. Dette var pga den orginale mappingen ikke klarte å dra nytte "trimmingsdelene". Når de hadde mappet om hadde de en effektøkning på ca 15%.
Relativt ny bensinbil uten turbo.. Ved test på rullende landevei hadde de tapt ca 8-10% effekt. Dette var pga den orginale mappingen ikke klarte å dra nytte "trimmingsdelene". Når de hadde mappet om hadde de en effektøkning på ca 15%.
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Men en "effektøkning" er en ganske uinterresant opplysning da..
Hvis maskinen går dårligere i det området du oftest bruker den, er det ikke særlig saliggjørende at den har økning der hvor du ikke bruker den. Man må se på arealet under kurvene, og hvor dette endres!
Hvis maskinen går dårligere i det området du oftest bruker den, er det ikke særlig saliggjørende at den har økning der hvor du ikke bruker den. Man må se på arealet under kurvene, og hvor dette endres!
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Helt enig, men det er det ikke mange som oppgir. Jeg så en test av forskjellige slipon potter på en R1200gs med kurver over orginal hk og moment og hva de oppnådde med trimpottene. De aller fleste ga mindre over hele registeret.