"Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av JohnnyTh »

Hvor mye er det å hente på dette da? Jeg har liksom aldri følt jeg trengte mer hk. Jeg er redd lenge før jeg har hentet ut alt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av ZZR-Erling »

Ja, rett a/f-ratio er viktig.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av JohnnyTh »

Får ikke produsentene det til? Jeg er sikkert litt naiv som tror at orginalt er greit nok. Men det jeg egentlig mente er hvor mye gevinst er det. Jeg har liksom aldri følt at jeg trenger mer en 150hk som skal være der orginalt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av Tysnes »

Ka e luftfilteret sin oppgave? Slippe gjennom mest mulig luft, eller fange mest mulig skitt. Begge deler er vel litt vanskeleg :-k

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av AJ »

MWR er en forholdsvis ny luftfilterprodusent med en luftstrømsløsning i filteret som visstnok skal være effektiv:

Bilde
Noen som har prøvd dette?

Mer om MWR her:

http://racingairfilters.eu/?ids=kop3" onclick="window.open(this.href);return false;

NB!:
Avstemninga i tråden er for øvrig avslutta for lengst...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av Lamberghini »

Jeg har nettopp bestilt meg et slikt K&N-filter til NTV-en, men burde jeg altså gjøre noen ekstra justeringer ved montering? Er det noe en grønnskolling burde våge seg ut på?

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av omaas »

AJ skrev:MWR er en forholdsvis ny luftfilterprodusent med en luftstrømsløsning i filteret som visstnok skal være effektiv:

Bilde
Noen som har prøvd dette?

Mer om MWR her:

http://racingairfilters.eu/?ids=kop3" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvor fikk du kjøpt denne?
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av AJ »

OMAAS skrev: Hvor fikk du kjøpt denne?
Kjøpte det herfra:
http://www.bellissimoto.com/Air-OilFilters.html" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38177
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av AJ »

Et filter som jeg mener å huske ikke er nevnt i denne tråden er italienske Sprint:

Bilde

Holdt på helt siden 1952 og har visst et godt ord på seg.
Fordelen med Sprint synes å være at det er like holdbart som disse andre "evigvarende" luftfiltrene (som altså også påstås å ha gunstig virkning på motoreffekten... ;-) ) uten å spesialoljebehandling som K&N, Pipercross, BMC og MWR.
Dermed veldig likt de vanlige papirfiltrene, men med langt lengre holdbarhet.

Mer info her:
http://www.sprintfilter.net/en/index.ph ... Itemid=238" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.sprintfilter.net/en/images/sfmoto.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Noen som har erfaring med Sprint-filtre?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:Får ikke produsentene det til? Jeg er sikkert litt naiv som tror at orginalt er greit nok. Men det jeg egentlig mente er hvor mye gevinst er det. Jeg har liksom aldri følt at jeg trenger mer en 150hk som skal være der orginalt.
Jeg tenker omtrent det samme, og lurer også litt på gevinsten. Det kan se ut som om alle mener at den sykkelen de til enhver tid de måtte ha, har 2-3-4-5 % for lite ... uavhengig av hvor mange hk de har originalt ... har de 85 så vil de ha 89, det ville vært perfekt. Har de 185, så ville 194 vært perfekt
Du burde sikkert hatt minst 162, da ville sikkert din sykkel bli nogenlunde brukbar, men bare 150 holder nok ikke:)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av simpson »

jhn skrev:
JohnnyTh skrev:Får ikke produsentene det til? Jeg er sikkert litt naiv som tror at orginalt er greit nok. Men det jeg egentlig mente er hvor mye gevinst er det. Jeg har liksom aldri følt at jeg trenger mer en 150hk som skal være der orginalt.
Jeg tenker omtrent det samme, og lurer også litt på gevinsten. Det kan se ut som om alle mener at den sykkelen de til enhver tid de måtte ha, har 2-3-4-5 % for lite ... uavhengig av hvor mange hk de har originalt ... har de 85 så vil de ha 89, det ville vært perfekt. Har de 185, så ville 194 vært perfekt
Du burde sikkert hatt minst 162, da ville sikkert din sykkel bli nogenlunde brukbar, men bare 150 holder nok ikke:)
Om ikke luftfilter alene hjelper så mye, så gir mer luft mulighet for mer bensin.
Og mer luft/bensin sammen med åpnere eksos = ganske mye mer effekt.
På min sier Ducati 8-14 % økning. Sier vi 10% som en gyllen middelvei, har jeg 16 hk i økning.
Altså fra 160 til 176 hk.
Du får også bedre effekt på mellomregisteret.
Klart fabrikken også få det til, men det har litt med støy, utslipp osv å gjøre.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av jhn »

simpson skrev:
jhn skrev:
JohnnyTh skrev:Får ikke produsentene det til? Jeg er sikkert litt naiv som tror at orginalt er greit nok. Men det jeg egentlig mente er hvor mye gevinst er det. Jeg har liksom aldri følt at jeg trenger mer en 150hk som skal være der orginalt.
Jeg tenker omtrent det samme, og lurer også litt på gevinsten. Det kan se ut som om alle mener at den sykkelen de til enhver tid de måtte ha, har 2-3-4-5 % for lite ... uavhengig av hvor mange hk de har originalt ... har de 85 så vil de ha 89, det ville vært perfekt. Har de 185, så ville 194 vært perfekt
Du burde sikkert hatt minst 162, da ville sikkert din sykkel bli nogenlunde brukbar, men bare 150 holder nok ikke:)
Om ikke luftfilter alene hjelper så mye, så gir mer luft mulighet for mer bensin.
Og mer luft/bensin sammen med åpnere eksos = ganske mye mer effekt.
På min sier Ducati 8-14 % økning. Sier vi 10% som en gyllen middelvei, har jeg 16 hk i økning.
Altså fra 160 til 176 hk.
Du får også bedre effekt på mellomregisteret.
Klart fabrikken også få det til, men det har litt med støy, utslipp osv å gjøre.
Joda, jeg skjønner sammenhengen. Jeg la meg litt lavt på % med fullt overlegg ... korrekte fakta er ofte litt ødeleggende ... skjønt korrekt og korrekt, de fleste produsenter har vel en tendens til å overdrive denne type opplysninger.
Er det noen her inne som har målt virkningen av filter og potte?

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av Æljen »

Jeg så et tvprogram for ikke lenge siden hvor de hadde montert KN filter og sportseksos på en
Relativt ny bensinbil uten turbo.. Ved test på rullende landevei hadde de tapt ca 8-10% effekt. Dette var pga den orginale mappingen ikke klarte å dra nytte "trimmingsdelene". Når de hadde mappet om hadde de en effektøkning på ca 15%.

ZZR-Erling

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av ZZR-Erling »

Men en "effektøkning" er en ganske uinterresant opplysning da..
Hvis maskinen går dårligere i det området du oftest bruker den, er det ikke særlig saliggjørende at den har økning der hvor du ikke bruker den. Man må se på arealet under kurvene, og hvor dette endres!

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?

Legg inn av Æljen »

Helt enig, men det er det ikke mange som oppgir. Jeg så en test av forskjellige slipon potter på en R1200gs med kurver over orginal hk og moment og hva de oppnådde med trimpottene. De aller fleste ga mindre over hele registeret.

Svar