
"Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Åpnere ditt og åpnere datt, man må også spørre seg hva man vil oppnå. 

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
tja.. når både innsug og utløp er tettet pga lyd er det noe å hente på å åpne opp. Og med færre sylindre er det mer å hente. En firer går utmerket med demping, en twin må ha veldig tett eksos for å tilfredstille kravene, og det går utover ytelsen. Så derfor åpner vi opp.ZZR-Erling skrev:Åpnere ditt og åpnere datt, man må også spørre seg hva man vil oppnå.

-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
@AJ: Du får ta Tigern en tur på dynobenken så du får vite hva den "har". 1050 Tigern min hadde 117 hk på bakhjulet/123 hk på veiva da vi prøvde den. Med Arrow exh og remap på innsprøytinga. Hva slags luftfilter den har vet jeg ikke, men det virker da ikke som den er tungpusta 

Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Man kan holde på i benk til man har en maksverdi på en sinnnsykt hylende motor, hvor ofte trenger man det? Hvis man mister effekt lenger ned pga en flott maksverdi, er det bortkastet på landeveien hvor man ønsker en jevnere og mindre peaky kurve, ikke en "gammel 2 taktskurve". De som er flinke tunere endrer hele registeret.bArcticTiger skrev:@AJ: Du får ta Tigern en tur på dynobenken så du får vite hva den "har". 1050 Tigern min hadde 117 hk på bakhjulet/123 hk på veiva da vi prøvde den. Med Arrow exh og remap på innsprøytinga. Hva slags luftfilter den har vet jeg ikke, men det virker da ikke som den er tungpusta

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39832
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Er ikke så veldig opptatt av effekt, men mer det å få fram motorkarakteren og forandring av utseendet. Og da snakket jeg om slipon-potter som jeg har på Tiger og som jeg hade på TDM. den forrige sykker'n jeg hadde.
Syns begge ble penere, for å si det sånn, med uoriginale potter.
Motorlyden endra seg jo også - til det bedre. Synes jeg.
Når det gjelder disse såkalte "performance" luft-filtrene var vel dette mer et forsøk og ikke minst interessant siden disse er gjenbrukbare, dvs. kan vaskes rene og settes inn med ny olje og brukes gjentatte ganger, gjerne ut sykkelens levetid iflg. løfter fra produsent. En bra egenskap.
At de er med på å gjøre sykkelen kvikkere på gassen og at jeg sitter med en følelse at de gjør motoren sterkere og mer lettpustet og at denne følelsen gir meg et kick og en morsommere kjøreopplevelse, er bare et pluss i min bok.
Har aldri hatt verken TDM eller Tiger i benk og aner derfor ikke hvor effekt det er i disse syklene. Det jeg vet er at de har gått helt problemfritt med slip-ons og "effekt" luftfilter og at de har gitt meg utrolig mange mange med gode og morsomme kjøreopplevelser.
Og at dette ettermonterte utstyret har gitt følelse av økt effekt er det liten tvil om.
Men igjen altså dette:
om det har gitt noen økning her eller der i turtallkurven vet jeg ikke. Heller ikke om effekt/moment er blitt redusert som følge av det enkelte steder på effekt/momentkurven.
Helt enkelt fordi jeg aldri har benkekjørt syklene for å sjekke dette. har rett og slett ikke vært spesielt interessant å gjøre det. Langt mindre betale tildels store summer for å få det gjort...
Syns begge ble penere, for å si det sånn, med uoriginale potter.
Motorlyden endra seg jo også - til det bedre. Synes jeg.
Når det gjelder disse såkalte "performance" luft-filtrene var vel dette mer et forsøk og ikke minst interessant siden disse er gjenbrukbare, dvs. kan vaskes rene og settes inn med ny olje og brukes gjentatte ganger, gjerne ut sykkelens levetid iflg. løfter fra produsent. En bra egenskap.
At de er med på å gjøre sykkelen kvikkere på gassen og at jeg sitter med en følelse at de gjør motoren sterkere og mer lettpustet og at denne følelsen gir meg et kick og en morsommere kjøreopplevelse, er bare et pluss i min bok.
Har aldri hatt verken TDM eller Tiger i benk og aner derfor ikke hvor effekt det er i disse syklene. Det jeg vet er at de har gått helt problemfritt med slip-ons og "effekt" luftfilter og at de har gitt meg utrolig mange mange med gode og morsomme kjøreopplevelser.
Og at dette ettermonterte utstyret har gitt følelse av økt effekt er det liten tvil om.
Men igjen altså dette:
om det har gitt noen økning her eller der i turtallkurven vet jeg ikke. Heller ikke om effekt/moment er blitt redusert som følge av det enkelte steder på effekt/momentkurven.
Helt enkelt fordi jeg aldri har benkekjørt syklene for å sjekke dette. har rett og slett ikke vært spesielt interessant å gjøre det. Langt mindre betale tildels store summer for å få det gjort...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Enig!AJ skrev:Er ikke så veldig opptatt av effekt, men mer det å få fram motorkarakteren og forandring av utseendet. Og da snakket jeg om slipon-potter som jeg har på Tiger og som jeg hade på TDM. den forrige sykker'n jeg hadde.
Syns begge ble penere, for å si det sånn, med uoriginale potter.
Motorlyden endra seg jo også - til det bedre. Synes jeg.
Når det gjelder disse såkalte "performance" luft-filtrene var vel dette mer et forsøk og ikke minst interessant siden disse er gjenbrukbare, dvs. kan vaskes rene og settes inn med ny olje og brukes gjentatte ganger, gjerne ut sykkelens levetid iflg. løfter fra produsent. En bra egenskap.
At de er med på å gjøre sykkelen kvikkere på gassen og at jeg sitter med en følelse at de gjør motoren sterkere og mer lettpustet og at denne følelsen gir meg et kick og en morsommere kjøreopplevelse, er bare et pluss i min bok.
Har aldri hatt verken TDM eller Tiger i benk og aner derfor ikke hvor effekt det er i disse syklene. Det jeg vet er at de har gått helt problemfritt med slip-ons og "effekt" luftfilter og at de har gitt meg utrolig mange mange med gode og morsomme kjøreopplevelser.
Og at dette ettermonterte utstyret har gitt følelse av økt effekt er det liten tvil om.
Men igjen altså dette:
om det har gitt noen økning her eller der i turtallkurven vet jeg ikke. Heller ikke om effekt/moment er blitt redusert som følge av det enkelte steder på effekt/momentkurven.
Helt enkelt fordi jeg aldri har benkekjørt syklene for å sjekke dette. har rett og slett ikke vært spesielt interessant å gjøre det. Langt mindre betale tildels store summer for å få det gjort...
Jeg kjører med KN-filter og Yoshimura R77 slip-ons

- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Vel AJ, jeg synes du har glemt 1 alternativ her: Papirfiltre, ikke originale
For en 4-5 år siden var jeg borti en nettside som tok en i mine øyne seriøs og objektiv test av diverse filtre, dog til biler. Ikke finner jeg nettsiden igjen, og ikke husker jeg alle detaljer. Men, det jeg husker: Testen av en langtidstest, i laboratorium (eller iallfall ikke i et kjøretøy). Det ble målt mengde luft og foretatt partikkeltelling. Husker heller ikke hvilke merker filtre som var med, annet enn K&N, minst ett annet merke våtfilter, originalt papirfilter og et annet papirfilter.
Resultatet var omfattende og ikke entydig. Dvs såvidt jeg husker var våtfiltrene klart best til å slippe gjennom luft (ergo bedre ytelse, forutsatt korrekt oppsatt blanding m.m.), men de slapp også helt klart mest igjennom skitt. Originalt papirfilter kom helt greit ut på filtrering, men reduserte også ytelsen _litt_ i forhold til våtfiltre. Det "uoriginale" papirfliteret slapp igjennom noe mer luft enn det originale, men var og langt bedre til å holde på skitten.
Såvidt jeg husker var konklusjonen at OE filter er det enkleste og fungerer optimalt. Uoriginalt papirfilter gir litt bedre ytelse men helt klart best filtrering.
Våtfiltrene ga helt klart best ytelse, men de var sterkt kritisk til mengden partikler som de slapp igjennom, over tid.
Det ble påpekt at utformingen på holderen/boksen til filteret også var vesentlig. Det ble prøvd med og uten lokk før filteret, og forskjellen var betydelig. Tiden fra en ba om økt turtall, til det faktisk skjedde noe, var lett målbart. Synes å huske de målte på vakuumet som oppsto inne i boksen før filteret.
Vel, dette er det jeg husker av den testen. I samme tid fant jeg en test av noen plastdubbeditter en kunne skru inn i plasten på lokket, for å øke tilgangen på luft. Skulle gjerne hatt fatt i noen slike dubbeditter, men jeg husker ikke hvor det var og hva de het...
Personlig kjører jeg med papirfiltre fra HiFlo Filtro. Billig er de også, rundt halv pris av original (iallfall Honda, som prøver å late som at gråstein er gull), og de lager filtrene til å passe til original boks. De lager forøvrig også oljefiltre som sist jeg sjekket kom greit ut i en test

For en 4-5 år siden var jeg borti en nettside som tok en i mine øyne seriøs og objektiv test av diverse filtre, dog til biler. Ikke finner jeg nettsiden igjen, og ikke husker jeg alle detaljer. Men, det jeg husker: Testen av en langtidstest, i laboratorium (eller iallfall ikke i et kjøretøy). Det ble målt mengde luft og foretatt partikkeltelling. Husker heller ikke hvilke merker filtre som var med, annet enn K&N, minst ett annet merke våtfilter, originalt papirfilter og et annet papirfilter.
Resultatet var omfattende og ikke entydig. Dvs såvidt jeg husker var våtfiltrene klart best til å slippe gjennom luft (ergo bedre ytelse, forutsatt korrekt oppsatt blanding m.m.), men de slapp også helt klart mest igjennom skitt. Originalt papirfilter kom helt greit ut på filtrering, men reduserte også ytelsen _litt_ i forhold til våtfiltre. Det "uoriginale" papirfliteret slapp igjennom noe mer luft enn det originale, men var og langt bedre til å holde på skitten.
Såvidt jeg husker var konklusjonen at OE filter er det enkleste og fungerer optimalt. Uoriginalt papirfilter gir litt bedre ytelse men helt klart best filtrering.
Våtfiltrene ga helt klart best ytelse, men de var sterkt kritisk til mengden partikler som de slapp igjennom, over tid.
Det ble påpekt at utformingen på holderen/boksen til filteret også var vesentlig. Det ble prøvd med og uten lokk før filteret, og forskjellen var betydelig. Tiden fra en ba om økt turtall, til det faktisk skjedde noe, var lett målbart. Synes å huske de målte på vakuumet som oppsto inne i boksen før filteret.
Vel, dette er det jeg husker av den testen. I samme tid fant jeg en test av noen plastdubbeditter en kunne skru inn i plasten på lokket, for å øke tilgangen på luft. Skulle gjerne hatt fatt i noen slike dubbeditter, men jeg husker ikke hvor det var og hva de het...
Personlig kjører jeg med papirfiltre fra HiFlo Filtro. Billig er de også, rundt halv pris av original (iallfall Honda, som prøver å late som at gråstein er gull), og de lager filtrene til å passe til original boks. De lager forøvrig også oljefiltre som sist jeg sjekket kom greit ut i en test

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
AJ skrev:Er ikke så veldig opptatt av effekt, men mer det å få fram motorkarakteren og forandring av utseendet. Og da snakket jeg om slipon-potter som jeg har på Tiger og som jeg hade på TDM. den forrige sykker'n jeg hadde.
Syns begge ble penere, for å si det sånn, med uoriginale potter.
Motorlyden endra seg jo også - til det bedre. Synes jeg.
Når det gjelder disse såkalte "performance" luft-filtrene var vel dette mer et forsøk og ikke minst interessant siden disse er gjenbrukbare, dvs. kan vaskes rene og settes inn med ny olje og brukes gjentatte ganger, gjerne ut sykkelens levetid iflg. løfter fra produsent. En bra egenskap.
At de er med på å gjøre sykkelen kvikkere på gassen og at jeg sitter med en følelse at de gjør motoren sterkere og mer lettpustet og at denne følelsen gir meg et kick og en morsommere kjøreopplevelse, er bare et pluss i min bok.
Har aldri hatt verken TDM eller Tiger i benk og aner derfor ikke hvor effekt det er i disse syklene. Det jeg vet er at de har gått helt problemfritt med slip-ons og "effekt" luftfilter og at de har gitt meg utrolig mange mange med gode og morsomme kjøreopplevelser.
Og at dette ettermonterte utstyret har gitt følelse av økt effekt er det liten tvil om.
Men igjen altså dette:
om det har gitt noen økning her eller der i turtallkurven vet jeg ikke. Heller ikke om effekt/moment er blitt redusert som følge av det enkelte steder på effekt/momentkurven.
Helt enkelt fordi jeg aldri har benkekjørt syklene for å sjekke dette. har rett og slett ikke vært spesielt interessant å gjøre det. Langt mindre betale tildels store summer for å få det gjort...
Jeg ville kostet på meg en Dynobenk kjøring,for å få satt blandingsforhold riktig.
Koster ikke allverdens.(betalte 1400.- forrige gang)



If it ain't broke, I'll break it.
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Helt klart! Billig forsikring om man er interessert i at motoren skal overleve en stundejs skrev:
Jeg ville kostet på meg en Dynobenk kjøring,for å få satt blandingsforhold riktig.
Koster ikke allverdens.(betalte 1400.- forrige gang)
![]()
![]()


Selv brukte jeg noen dager med dysebytting og justering sammen med en Colortune og Carbtune da jeg byttet ut original-eksosen (og til HiFlo filtre) på en Honda Deauville jeg hadde. Satt seriøst tålmodigheten min på prøve, men det ble bra tilslutt. Eksostemperaturen holdt seg på noenlunde samme nivå, og forbruket sank faktisk litt på langkjøring. På den fikk jeg en stor forbedring av toppeffekten, mens draget på lave turtall iallfall ikke ble bedre. Lyden ble bedre da, på alle turtall


Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39832
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Nå glemte jeg å nevne i tildigere poster at både TDM'en og Tiger er blitt mappet om i forbindelse med montering av slip-ons:
TDM'en med PowerCommander og map fra en annen sykkel med helt likt oppsett. Selv om den ikke var benkekjørt og dermed fått en mapping nøyaktig tilpasset den TDM'en jeg hadde, var dette så nær opptil som over hode mulig og visste seg å fungere svært godt-. Og så vidt jeg vet, gjør det fortsatt - etter vel 70.000 km.
På Tiger ble slip-on montert av Triumph verkstedet hos GMS på Gjøvik, som også omprogrammerte innsprut-systemet med tilpasset map slik at blandingsforholdet ble optimalisert.
Så nei, jeg er ikke bekymret for at blandingsforholdet på disse to syklene ble feil.
Dessuten takler innsprut-motorer med dagens moderne elektronikk slike endringer og innretter seg etter dette bedre enn en 'gammeldags' gassermotor...
TDM'en med PowerCommander og map fra en annen sykkel med helt likt oppsett. Selv om den ikke var benkekjørt og dermed fått en mapping nøyaktig tilpasset den TDM'en jeg hadde, var dette så nær opptil som over hode mulig og visste seg å fungere svært godt-. Og så vidt jeg vet, gjør det fortsatt - etter vel 70.000 km.
På Tiger ble slip-on montert av Triumph verkstedet hos GMS på Gjøvik, som også omprogrammerte innsprut-systemet med tilpasset map slik at blandingsforholdet ble optimalisert.
Så nei, jeg er ikke bekymret for at blandingsforholdet på disse to syklene ble feil.
Dessuten takler innsprut-motorer med dagens moderne elektronikk slike endringer og innretter seg etter dette bedre enn en 'gammeldags' gassermotor...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Hvor mye er det å hente på dette da? Jeg har liksom aldri følt jeg trengte mer hk. Jeg er redd lenge før jeg har hentet ut alt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Ja, rett a/f-ratio er viktig.
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Får ikke produsentene det til? Jeg er sikkert litt naiv som tror at orginalt er greit nok. Men det jeg egentlig mente er hvor mye gevinst er det. Jeg har liksom aldri følt at jeg trenger mer en 150hk som skal være der orginalt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Ka e luftfilteret sin oppgave? Slippe gjennom mest mulig luft, eller fange mest mulig skitt. Begge deler er vel litt vanskeleg 

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39832
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
MWR er en forholdsvis ny luftfilterprodusent med en luftstrømsløsning i filteret som visstnok skal være effektiv:
Noen som har prøvd dette?
Mer om MWR her:
http://racingairfilters.eu/?ids=kop3" onclick="window.open(this.href);return false;
NB!:
Avstemninga i tråden er for øvrig avslutta for lengst...
Noen som har prøvd dette?
Mer om MWR her:
http://racingairfilters.eu/?ids=kop3" onclick="window.open(this.href);return false;
NB!:
Avstemninga i tråden er for øvrig avslutta for lengst...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 193
- Registrert: 29 mar 2011, 16:47
- Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
- Bosted: Bergen
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Jeg har nettopp bestilt meg et slikt K&N-filter til NTV-en, men burde jeg altså gjøre noen ekstra justeringer ved montering? Er det noe en grønnskolling burde våge seg ut på?
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Hvor fikk du kjøpt denne?AJ skrev:MWR er en forholdsvis ny luftfilterprodusent med en luftstrømsløsning i filteret som visstnok skal være effektiv:
![]()
Noen som har prøvd dette?
Mer om MWR her:
http://racingairfilters.eu/?ids=kop3" onclick="window.open(this.href);return false;
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39832
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Kjøpte det herfra:OMAAS skrev: Hvor fikk du kjøpt denne?
http://www.bellissimoto.com/Air-OilFilters.html" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39832
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Et filter som jeg mener å huske ikke er nevnt i denne tråden er italienske Sprint:

Holdt på helt siden 1952 og har visst et godt ord på seg.
Fordelen med Sprint synes å være at det er like holdbart som disse andre "evigvarende" luftfiltrene (som altså også påstås å ha gunstig virkning på motoreffekten...
) uten å spesialoljebehandling som K&N, Pipercross, BMC og MWR.
Dermed veldig likt de vanlige papirfiltrene, men med langt lengre holdbarhet.
Mer info her:
http://www.sprintfilter.net/en/index.ph ... Itemid=238" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sprintfilter.net/en/images/sfmoto.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Noen som har erfaring med Sprint-filtre?

Holdt på helt siden 1952 og har visst et godt ord på seg.
Fordelen med Sprint synes å være at det er like holdbart som disse andre "evigvarende" luftfiltrene (som altså også påstås å ha gunstig virkning på motoreffekten...

Dermed veldig likt de vanlige papirfiltrene, men med langt lengre holdbarhet.
Mer info her:
http://www.sprintfilter.net/en/index.ph ... Itemid=238" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sprintfilter.net/en/images/sfmoto.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Noen som har erfaring med Sprint-filtre?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Jeg tenker omtrent det samme, og lurer også litt på gevinsten. Det kan se ut som om alle mener at den sykkelen de til enhver tid de måtte ha, har 2-3-4-5 % for lite ... uavhengig av hvor mange hk de har originalt ... har de 85 så vil de ha 89, det ville vært perfekt. Har de 185, så ville 194 vært perfektJohnnyTh skrev:Får ikke produsentene det til? Jeg er sikkert litt naiv som tror at orginalt er greit nok. Men det jeg egentlig mente er hvor mye gevinst er det. Jeg har liksom aldri følt at jeg trenger mer en 150hk som skal være der orginalt.
Du burde sikkert hatt minst 162, da ville sikkert din sykkel bli nogenlunde brukbar, men bare 150 holder nok ikke:)
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Om ikke luftfilter alene hjelper så mye, så gir mer luft mulighet for mer bensin.jhn skrev:Jeg tenker omtrent det samme, og lurer også litt på gevinsten. Det kan se ut som om alle mener at den sykkelen de til enhver tid de måtte ha, har 2-3-4-5 % for lite ... uavhengig av hvor mange hk de har originalt ... har de 85 så vil de ha 89, det ville vært perfekt. Har de 185, så ville 194 vært perfektJohnnyTh skrev:Får ikke produsentene det til? Jeg er sikkert litt naiv som tror at orginalt er greit nok. Men det jeg egentlig mente er hvor mye gevinst er det. Jeg har liksom aldri følt at jeg trenger mer en 150hk som skal være der orginalt.
Du burde sikkert hatt minst 162, da ville sikkert din sykkel bli nogenlunde brukbar, men bare 150 holder nok ikke:)
Og mer luft/bensin sammen med åpnere eksos = ganske mye mer effekt.
På min sier Ducati 8-14 % økning. Sier vi 10% som en gyllen middelvei, har jeg 16 hk i økning.
Altså fra 160 til 176 hk.
Du får også bedre effekt på mellomregisteret.
Klart fabrikken også få det til, men det har litt med støy, utslipp osv å gjøre.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Joda, jeg skjønner sammenhengen. Jeg la meg litt lavt på % med fullt overlegg ... korrekte fakta er ofte litt ødeleggende ... skjønt korrekt og korrekt, de fleste produsenter har vel en tendens til å overdrive denne type opplysninger.simpson skrev:Om ikke luftfilter alene hjelper så mye, så gir mer luft mulighet for mer bensin.jhn skrev:Jeg tenker omtrent det samme, og lurer også litt på gevinsten. Det kan se ut som om alle mener at den sykkelen de til enhver tid de måtte ha, har 2-3-4-5 % for lite ... uavhengig av hvor mange hk de har originalt ... har de 85 så vil de ha 89, det ville vært perfekt. Har de 185, så ville 194 vært perfektJohnnyTh skrev:Får ikke produsentene det til? Jeg er sikkert litt naiv som tror at orginalt er greit nok. Men det jeg egentlig mente er hvor mye gevinst er det. Jeg har liksom aldri følt at jeg trenger mer en 150hk som skal være der orginalt.
Du burde sikkert hatt minst 162, da ville sikkert din sykkel bli nogenlunde brukbar, men bare 150 holder nok ikke:)
Og mer luft/bensin sammen med åpnere eksos = ganske mye mer effekt.
På min sier Ducati 8-14 % økning. Sier vi 10% som en gyllen middelvei, har jeg 16 hk i økning.
Altså fra 160 til 176 hk.
Du får også bedre effekt på mellomregisteret.
Klart fabrikken også få det til, men det har litt med støy, utslipp osv å gjøre.
Er det noen her inne som har målt virkningen av filter og potte?
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Jeg så et tvprogram for ikke lenge siden hvor de hadde montert KN filter og sportseksos på en
Relativt ny bensinbil uten turbo.. Ved test på rullende landevei hadde de tapt ca 8-10% effekt. Dette var pga den orginale mappingen ikke klarte å dra nytte "trimmingsdelene". Når de hadde mappet om hadde de en effektøkning på ca 15%.
Relativt ny bensinbil uten turbo.. Ved test på rullende landevei hadde de tapt ca 8-10% effekt. Dette var pga den orginale mappingen ikke klarte å dra nytte "trimmingsdelene". Når de hadde mappet om hadde de en effektøkning på ca 15%.
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Men en "effektøkning" er en ganske uinterresant opplysning da..
Hvis maskinen går dårligere i det området du oftest bruker den, er det ikke særlig saliggjørende at den har økning der hvor du ikke bruker den. Man må se på arealet under kurvene, og hvor dette endres!
Hvis maskinen går dårligere i det området du oftest bruker den, er det ikke særlig saliggjørende at den har økning der hvor du ikke bruker den. Man må se på arealet under kurvene, og hvor dette endres!
Re: "Effektluftfilter" til MC - har det noe for seg?
Helt enig, men det er det ikke mange som oppgir. Jeg så en test av forskjellige slipon potter på en R1200gs med kurver over orginal hk og moment og hva de oppnådde med trimpottene. De aller fleste ga mindre over hele registeret.