kbentsen skrev:
Jeg har VRF 800 08 Synes den er litt ugrei på lavt turtall til å kjøre langtur. Blir også ganske gåen i baken etter flere timer i salen.
Vet ikke hva jeg har lyst til å bytte til, men som andre sier her prøv sykkelen i flere timer før du bestemmer deg.
Hmmm, det forundrer meg litt at du oppfatter den slik. Riktignok har jeg selv aldri prøvd en VFR800, og ut fra hva jeg leser av andres erfaringer er det to skritt frem, og ett tilbake i forhold til VFR750. I tillegg er det vel litt subjektivt ut fra hva man er opptatt av, feks syns jeg de doble pottene oppe ved baklykten ser tøft ut, men det er vel ikke nødvendigvis noen fordel å plassere ekstra vekt der oppe om man tenker på tyngdepunkt.
Ugrei i baken blir jeg også med VFR750, og det skal ikke så veldig lange turen til før jeg må av noen minutter. Og det tettere og tettere etterhvert som tur-dagen går. Men det jeg ikke kjenner igjen er at den for tur-kjøring er ugrei på lavt turtall. Jeg ligger stort sett på 3000-4500 og storkoser meg da med rolig eksosknattering kombinert med mjauingen fra kam-drev, og kjører stort sett forbi ved å gi gass (Selvfølgelig litt avhengig av fart og lukens størrelse). Det jeg savner for tur-kjøring er et 7.gir. Dog kjører jeg alltid alene, og om man er 2 + full oppakning blir det nok rett og slett for slapt.
VFR800 skal jo være bedre på dreiemoment, og hva som er lavt turtall kan vel diskuteres, men hadde vært litt interessant å høre litt mer spesifikt hva du misliker i så måte.
Uansett, å kalle VFR "den ultimate tursykkel" er etter mitt syn å strekke begrepene, eller på grensen til løgnaktig skryt.

Men som andre har nevnt høstet VFR750 enormt med ros av en nær samlet presse på 90-tallet, og ble flere år på rad kåret til "verdens beste motorsykkel". Og de har vist seg å være meget driftsikre og veldesignet.
Men det er litt viktig og samtidig merke seg at VFR
aldri har vært BEST på noe som helst!
Det de derimot klarte veldig fint var å lage et kompromiss mellom ulike egenskaper, og være veldig bra på allsidighet. Det er en tur-sykkel med litt R-følelse, eller en R-sykkel med bedre tur-egenskaper.
Vil man
egentlig ha en R-sykkel finnes det helt klart bedre, og det samme vil jeg tro gjelder om man
egentlig vil ha den ultimate tursykkel. :-)