Den ultimate tursykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av Relax »

DEN beste tur sykkelen for DEG er jo den DU sitter godt på i timer , den som har utrustning som som DU har behov for / liker, og har en kapasitet på motor, sitteplass osv som DU liker/behov.
Og , om du også liker utseende så begynner dette å bli optimalt! ;)

Hvilken type sykkel det er , er av mindre betyding, så lenge den passer deg og de veier du vil kjøre.
Det viktigste er antagelig sittestillingen...og med all våre forskjeller i lengde og vekt blir dette veldig individuelt!
Så er det vesentlig at man kan pakked det man vil ( må) ha med og at den har krefter ( giring) nok til at du ikke blir lei.

Det er selvsagt en vesentlig forskjell om man bare skal kjøre single eller om man også må planlegge for 2 på.
Det er også en forskjell om man ønsker kjøre i 150-180- på motorveier, eller om man tenke på norske fartsgrenser eller roligere veier i utlandet.
(Kjører man stadig i gruppe med f eks raskere sykler, så tar man kanskje også hensyn til det )

Prøvesitt flere sykler. Om man finner en man sitter godt på, prøv den på en tur på et par tre timer slik at du kan kjenner om du fremdeles sitter godt;)

:-)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av Carpa »

Ja, jeg har jo mine kriterier men tenker allikevel at det er forskjell på en tursykkel og en rr sykkel og en classic osv...

En tursykkel er vel utstyrt med det man generelt trenger/ønsker seg, også kommer de individuelle behovene oppå dette igjen.

Mine kriterier er at den ikke skal være for tung mindre enn 200 kg helst.
Jeg kommer ikke til å kjøre med passasjer, ihvertfall ikke på lengre turer.
Tviler på at jeg kommer til å ligge i 180 km men ser ikke bort i fra utenlandsturer etterhvert.
Må nok ha en sykkel jeg sitter oppreist på og ikke for mye knekk i knærne.
Slippe å gire alt for mye kunne vært greit det også, synes jeg gjør det mye med Kawasakien men jeg har jo ikke noe særlig erfaring med andre sykler.
Og selvfølgelig må jeg ha toppboks- og sideveskemuligheter

Andre ønskede kriterier er kåpe, varmehåndtak, gps, gjerne justerbar vindskjerm, vindskjold for hendene og sikkert flere etterhvert som jeg får sett meg rundt.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av Relax »

Carpa skrev:Ja, jeg har jo mine kriterier men tenker allikevel at det er forskjell på en tursykkel og en rr sykkel og en classic osv...

En tursykkel er vel utstyrt med det man generelt trenger/ønsker seg, også kommer de individuelle behovene oppå dette igjen.

Mine kriterier er at den ikke skal være for tung mindre enn 200 kg helst.
Jeg kommer ikke til å kjøre med passasjer, ihvertfall ikke på lengre turer.
Tviler på at jeg kommer til å ligge i 180 km men ser ikke bort i fra utenlandsturer etterhvert.
Må nok ha en sykkel jeg sitter oppreist på og ikke for mye knekk i knærne.
Slippe å gire alt for mye kunne vært greit det også, synes jeg gjør det mye med Kawasakien men jeg har jo ikke noe særlig erfaring med andre sykler.
Og selvfølgelig må jeg ha toppboks- og sideveskemuligheter

Andre ønskede kriterier er kåpe, varmehåndtak, gps, gjerne justerbar vindskjerm, vindskjold for hendene og sikkert flere etterhvert som jeg får sett meg rundt.

"Løp og kjøp!! "

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=42210166" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.klikk.no/motor/mc/article262186.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

V4'rn er en artig sak ;)



http://www.finn.no/finn/mc/used/viewima ... 544922.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=42484845" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=42416473" onclick="window.open(this.href);return false;





Kommer ikke unna at du må ut å prøvesitte ..... bare DET og en eventuell test viser hva som passer for deg.,
Mye av det småtteriet du nevner kan ofte etterpå monteres på fleste sykler...( mot pavlova kake eller noe ...)

Et tips er å bruke finn.no , klikk av for Touring og skriv inn 800 cc ( eller lignende) på søkesiden og se hva som kommer opp.
Om noen er spesiel av spesiell interesse, så er det kanskje noen på siden som har slik, eller kjenner til de!

:-)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av Carpa »

Jeg har kikket en del på Finn, og Honda VFR er en av de jeg har sett på :thumleft

Det blir ikke noe løp og kjøp i sommer, men kanskje neste år.
Tenker at jeg kan bruke litt tid på å prøve noen sykler i løpet av sommeren, og er derfor interessert i tips fra dere :-)
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av L-NA »

Relax skrev:
Carpa skrev:.

"Løp og kjøp!! "

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=42210166" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.klikk.no/motor/mc/article262186.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

V4'rn er en artig sak ;)

:-)
Mange - og tildels svært gode alternativer her, men som jo må tilpasses lit for den enkeltes ergonomi. Men det er VFR'n Jeg personlig ville holdt en "knapp" på. Det eneste minus i denne sammenhengen er det som står i testen du legger ved, og dette er vel kanskje årsaken til at jeg ikke kjører VFR.( jeg er litt stor og litt for tung :roll )

Sitat: "Det finnes sportstourere med mer oppreist ergonomi som føles enda mer bekvemme, men trives man med den sportslige karakteren, lever man komfortabelt med VFR."

Er vel heller ikke uten grunn at denne har av en stor MC presse, vert kåret på uoffisielt vis vil "Verdens Beste"

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av Carpa »

L-NA skrev:
Relax skrev:
Carpa skrev:.

"Løp og kjøp!! "

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=42210166" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.klikk.no/motor/mc/article262186.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

V4'rn er en artig sak ;)

:-)
Mange - og tildels svært gode alternativer her, men som jo må tilpasses lit for den enkeltes ergonomi. Men det er VFR'n Jeg personlig ville holdt en "knapp" på. Det eneste minus i denne sammenhengen er det som står i testen du legger ved, og dette er vel kanskje årsaken til at jeg ikke kjører VFR.( jeg er litt stor og litt for tung :roll )

Sitat: "Det finnes sportstourere med mer oppreist ergonomi som føles enda mer bekvemme, men trives man med den sportslige karakteren, lever man komfortabelt med VFR."

Er vel heller ikke uten grunn at denne har av en stor MC presse, vert kåret på uoffisielt vis vil "Verdens Beste"
Jepp, det utsagnet gjør meg litt skeptisk og utifra bildet ser det også ut til at man må "ligge" litt over tanken på den... En litt svak nakke gjør at det kan bli litt ukomfortabelt for meg å kjøre slik over lengre strekninger.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av knutk »

Beroende på budsjett...
Om du tenker nytt: Se på BMWs F800GT.
Lett kjørt, god rekkevidde, motor som drar fint fra 2000 RPM, grei kjørestilling og mulighet for utstyr du verdsetter når du skal kjøre hele dagen.

Det fine med BMW er at de leverer komplette sykler. Du får kofferter som funker, (ser ikke ut som du kjører rundt med øra til Dumbo) og ligger i fremkant både for sikkerhets utstyr (ABS og antispinn) samt ESA (variabel støtdemping tilpasset underlaget). Ellers er praktiske ting som ekstra strømuttak som også muliggjør lading av batteri, samt varmehandtak, standard. Så neste gang du inviterer til kakespising slipper gjestene å være møkkete på fingrene

Om du tenker brukt, se på forgjengeren, F800ST. Mya av det samme, men litt mere sportslig satt opp.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av KydeX »

Carpa skrev:
Jepp, det utsagnet gjør meg litt skeptisk og utifra bildet ser det også ut til at man må "ligge" litt over tanken på den... En litt svak nakke gjør at det kan bli litt ukomfortabelt for meg å kjøre slik over lengre strekninger.
Da jeg gikk fra "rett opp og ned" sykkel til VFR1200 så merket jeg litt stiv nakke og håndledd til å begynne med, men det har gått seg til. Dvs. Kroppen har vennet seg til det. Du må nesten prøvekjøre og kjenne hvordan det føles. Jeg foretrekker mer framoverlent stilling, det føles morsommere ved svingkjøring synes jeg. I tillegg så finnes det muligheter for å trekke styret lenger opp og bak, hvis det blir for tøff vinkel.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av Carpa »

knutk skrev:Beroende på budsjett...
Om du tenker nytt: Se på BMWs F800GT.
Lett kjørt, god rekkevidde, motor som drar fint fra 2000 RPM, grei kjørestilling og mulighet for utstyr du verdsetter når du skal kjøre hele dagen.

Det fine med BMW er at de leverer komplette sykler. Du får kofferter som funker, (ser ikke ut som du kjører rundt med øra til Dumbo) og ligger i fremkant både for sikkerhets utstyr (ABS og antispinn) samt ESA (variabel støtdemping tilpasset underlaget). Ellers er praktiske ting som ekstra strømuttak som også muliggjør lading av batteri, samt varmehandtak, standard. Så neste gang du inviterer til kakespising slipper gjestene å være møkkete på fingrene

Om du tenker brukt, se på forgjengeren, F800ST. Mya av det samme, men litt mere sportslig satt opp.
Ja, jeg ser at BMW er flinke på utstyr og jeg begynner nesten å få litt sansen for de :knegg
Skal helt klart prøvekjøre en
Men, hvilken unnskylding skal jeg da bruke for å få kakebesøk :knegg

Variabel støtdemper :-k Justerer den seg selv mens du kjører?
Kawasakien er veldig stiv syne jeg men den står visstnok på det stiveste også. Dessverre ikke så enkel å justere....
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Jinta
Innlegg: 107
Registrert: 31 jan 2010, 16:59
Motorsykkelen din: Kawasaki Z 1000 SX 2013 mod
Bosted: Hvittingfoss

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av Jinta »

Smaken er som baken og den er som sagt delt i to ;-)

Etter min mening er det ikke mulig å gi et svar på hva som er den ultimate tursykkel. Vi har alle ulike preferanser. Det som passer for Per passer nødvendigvis ikke for Per eller Petra.

Mange synes VFR er en fin sykkel.Jeg har aldri likt den. Skulle liksom prøve og kjøpte meg en ny VFR 800-V-tec - 07 mod. Hadde den i 1 mnd. Synes den var topptung, generellt tung og klumpete, og V-tec systemet var noe slække greier. Etter et lite napp på 6500 tusen omdreininger skjedde det ingen verdens ting.

Sjøl har jeg trivdes veldig godt med en gixxer 1000 som tursykkel - atypisk som jeg er,,hehe. Nå koser jeg meg veldig på SX`n. Det er nok en type sportstouringsykkel som vil passe veldig mange.Oppreist kjørestilling, nok power, leken og morsom og kjekt med kofferter, varmehåndtak etc
Live to ride - ride to live
Smia MC

MC`r: Suzuki 50, Yamaha XJ 600, Honda Magna 750, Suzuki 600 GSXF, Honda CBR 600 F/S, Honda 600 RR X 2, Honda VFR 800 V-Tec, Suzuki GSXR 750, Suzuki GSXR 1000 og nå Kawasaki Z 1000 SX

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av knutk »

Carpa skrev: Variabel støtdemper :-k Justerer den seg selv mens du kjører?
Nei. Du velger selv med en knapp på venstre styreholk.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Bosted: Høvik

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av FJZZR »

jeg mener at det går fint å dra på lantur med nesten alle sykler. Er en alene, kan en velge fra øverste hylle, men skal en ha med passasjer på langtur, så er det definitivt hensyn å ta.
Den sykkelen må ha ei bakramme som kan bære skjevlastede vesker uten å bli skakk.
Dessuten må baksetet være et sted en kan holde ut noen timer, samt at passasjer ikke sitter for høyt og langt unna fører.
Lysutstyret er en viktig sikkerhets detalj som jeg legger stor vekt på.
AbS bremser og traction control er et sårt savn.
Rekkevidde og drivstoff-forbruk er også vesentllig.
Noen vil hevde at kardan er et must, og det var det vel i gamle dager. Dagens kjeder holder nesten evig og er veldig strekkfaste så jeg ser ikke helt den.
Selv setter jeg stor pris på rommelige og låsbare vesker.
Hovedstøtte er en fordel.
At det går an å få av/på bakhjulet greit ved punktering/dekkskifte, selv om sykkelen har veske-sett.
At det går greit å ta av og på hjul med on-board verktøyet (går ikke med miN sykkel)
At fjæring har gode reserver og enkelt justerbar UTEN bruk av vertøy
Lys kan justeres enkelt (særlig viktig hvis justering av forspenning bak ikke kan kompensere for vektøkning.
Men igjen - Dra med den sykkelen du har! Jeg ville ikke kvie meg for langtur på noen sykkel >=125ccm

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av tagesk »

FJZZR skrev:jeg mener at det går fint å dra på lantur med nesten alle sykler. Er en alene, kan en velge fra øverste hylle, men skal en ha med passasjer på langtur, så er det definitivt hensyn å ta.
Den sykkelen må ha ei bakramme som kan bære skjevlastede vesker uten å bli skakk.
Dessuten må baksetet være et sted en kan holde ut noen timer, samt at passasjer ikke sitter for høyt og langt unna fører.
Lysutstyret er en viktig sikkerhets detalj som jeg legger stor vekt på.
AbS bremser og traction control er et sårt savn.
Rekkevidde og drivstoff-forbruk er også vesentllig.
Noen vil hevde at kardan er et must, og det var det vel i gamle dager. Dagens kjeder holder nesten evig og er veldig strekkfaste så jeg ser ikke helt den.
Selv setter jeg stor pris på rommelige og låsbare vesker.
Hovedstøtte er en fordel.
At det går an å få av/på bakhjulet greit ved punktering/dekkskifte, selv om sykkelen har veske-sett.
At det går greit å ta av og på hjul med on-board verktøyet (går ikke med miN sykkel)
At fjæring har gode reserver og enkelt justerbar UTEN bruk av vertøy
Lys kan justeres enkelt (særlig viktig hvis justering av forspenning bak ikke kan kompensere for vektøkning.
Men igjen - Dra med den sykkelen du har! Jeg ville ikke kvie meg for langtur på noen sykkel >=125ccm
Så vidt jeg kan se så fyller min BMW R1150GS alle kravene dine, med unntak av "traction control".

Og det er derfor jeg har akkurat den sykkelen.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Bird
Innlegg: 2
Registrert: 29 jun 2013, 11:49
Motorsykkelen din: Honda NC 700 D Integra

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av Bird »

Hei jeg har en Honda NC 700 D Integra kjøpt brukt fra Holland så den er mellomklasse 47 hk.
Trives godt på den, er kanskje kjedelig motor går på 3000 rpm i 100 km og maks turtall er 6000 fordi det er 80 mm slaglende.
Kjøreegenskaper er trygge og stabile, har kombibremser med abs, dette er gull etter min mening.
Automatgear har 6 trinns dobbelkløts med drive, sport og manuell.
Setehøyde er 79 cm dette er høyt til å være scooter, jeg er 180 cm har ingen problem.
Forbruk kjører 30 mil og fyller 10 liter, tanken tar 14 liter
Komfort Stort og godt sete med plass til å bevege seg på stor vindskjerm og fotbrett du sitter lunt og godt. Passasjer sitter greit men ikkeno mer.
Ulemper kjede på godt og vondt.
Er meget godt fornøyd, hvis ikke dette er fremtidens sykkel, så er det et par skritt i riktig retning.
Hilsen Bird

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av Snikkeren »

Carpa skrev: Ja, jeg ser at BMW er flinke på utstyr og jeg begynner nesten å få litt sansen for de :knegg
Skal helt klart prøvekjøre en
Men, hvilken unnskylding skal jeg da bruke for å få kakebesøk :knegg
Trenger du noen unskyldning for å få kakebesøk da? Er ikke kaken unskyldning nok? ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av Carpa »

Bird skrev:Hei jeg har en Honda NC 700 D Integra kjøpt brukt fra Holland så den er mellomklasse 47 hk.
Trives godt på den, er kanskje kjedelig motor går på 3000 rpm i 100 km og maks turtall er 6000 fordi det er 80 mm slaglende.
Kjøreegenskaper er trygge og stabile, har kombibremser med abs, dette er gull etter min mening.
Automatgear har 6 trinns dobbelkløts med drive, sport og manuell.
Setehøyde er 79 cm dette er høyt til å være scooter, jeg er 180 cm har ingen problem.
Forbruk kjører 30 mil og fyller 10 liter, tanken tar 14 liter
Komfort Stort og godt sete med plass til å bevege seg på stor vindskjerm og fotbrett du sitter lunt og godt. Passasjer sitter greit men ikkeno mer.
Ulemper kjede på godt og vondt.
Er meget godt fornøyd, hvis ikke dette er fremtidens sykkel, så er det et par skritt i riktig retning.
Hilsen Bird
Jeg kjørte en slik på kjøreskolen og den er god å kjøre, og har bedre kjørekomfort enn min kawasaki er6. Men den er litt høy, jeg er 167 cm, og den har en anelse treg motor. Vinden treffer meg midt i fleisen når jeg sitter normalt, bøyer jeg meg litt blir det helt stille og strekker jeg meg litt blir det helt stille. Det går det sikkert an å gjøre noe med i form av en høyere vindskjerm kanskje...
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av Carpa »

Snikkeren skrev:
Carpa skrev: Ja, jeg ser at BMW er flinke på utstyr og jeg begynner nesten å få litt sansen for de :knegg
Skal helt klart prøvekjøre en
Men, hvilken unnskylding skal jeg da bruke for å få kakebesøk :knegg
Trenger du noen unskyldning for å få kakebesøk da? Er ikke kaken unskyldning nok? ;e
Kan nok være at det dukker opp noen uten at jeg trenger å lokke med mekking :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

kbentsen
Innlegg: 9
Registrert: 20 feb 2012, 17:30
Motorsykkelen din: Honda VFR 800

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av kbentsen »

Carpa skrev:
Snikkeren skrev:
Carpa skrev: Ja, jeg ser at BMW er flinke på utstyr og jeg begynner nesten å få litt sansen for de :knegg
Skal helt klart prøvekjøre en
Men, hvilken unnskylding skal jeg da bruke for å få kakebesøk :knegg
Trenger du noen unskyldning for å få kakebesøk da? Er ikke kaken unskyldning nok? ;e
Kan nok være at det dukker opp noen uten at jeg trenger å lokke med mekking :knegg
Jeg har VRF 800 08 Synes den er litt ugrei på lavt turtall til å kjøre langtur. Blir også ganske gåen i baken etter flere timer i salen.
Vet ikke hva jeg har lyst til å bytte til, men som andre sier her prøv sykkelen i flere timer før du bestemmer deg.

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av Juleniss1 »

Carpa skrev:
KydeX skrev:Da er det som regel mer kubikk som gjelder. Dessuten var jo trådtittelen "den ultimate tursykkelen?" ;) Derfor kom det nok lite forslag om de mindre, rimeligere syklene, selv om mange av dem er veldig bra.
Jada, jeg forstår det og jeg vil gjerne høre om alle størrelser, også om det er noen i den mindre klassen som egner seg
Skal du ha noe som er bra på langtur,så må du bort ifra de dærre småmopedan som du har kjøpt deg. Kubikk må til,ihvertfall tusen.

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av Juleniss1 »

tagesk skrev:Så vidt jeg kan se så fyller min BMW R1150GS alle kravene dine, med unntak av "traction control".

Og det er derfor jeg har akkurat den sykkelen.

[TaSK]
Imponert over hvor lettkjørt R1150GS er,størrelsen tatt i betraktning. Og merker nesten ikke forskjell om jeg hiver nissemor bakpå. Og så går det an å trives innenfor anstendig fart på den. Der den andre har trivselfart på rundt om 150+,så går det an å trives i 80-90 på denne :redface

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av tagesk »

Bilde
Juleniss1 skrev: Imponert over hvor lettkjørt R1150GS er,størrelsen tatt i betraktning. Og merker nesten ikke forskjell om jeg hiver nissemor bakpå.
Kanskje Nissemor vil ha litt bedre plass. Se på mitt nye sete.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Bird
Innlegg: 2
Registrert: 29 jun 2013, 11:49
Motorsykkelen din: Honda NC 700 D Integra

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av Bird »

Carpa skrev:
Bird skrev:Hei jeg har en Honda NC 700 D Integra kjøpt brukt fra Holland så den er mellomklasse 47 hk.
Trives godt på den, er kanskje kjedelig motor går på 3000 rpm i 100 km og maks turtall er 6000 fordi det er 80 mm slaglende.
Kjøreegenskaper er trygge og stabile, har kombibremser med abs, dette er gull etter min mening.
Automatgear har 6 trinns dobbelkløts med drive, sport og manuell.
Setehøyde er 79 cm dette er høyt til å være scooter, jeg er 180 cm har ingen problem.
Forbruk kjører 30 mil og fyller 10 liter, tanken tar 14 liter
Komfort Stort og godt sete med plass til å bevege seg på stor vindskjerm og fotbrett du sitter lunt og godt. Passasjer sitter greit men ikkeno mer.
Ulemper kjede på godt og vondt.
Er meget godt fornøyd, hvis ikke dette er fremtidens sykkel, så er det et par skritt i riktig retning.
Hilsen Bird
Jeg kjørte en slik på kjøreskolen og den er god å kjøre, og har bedre kjørekomfort enn min kawasaki er6. Men den er litt høy, jeg er 167 cm, og den har en anelse treg motor. Vinden treffer meg midt i fleisen når jeg sitter normalt, bøyer jeg meg litt blir det helt stille og strekker jeg meg litt blir det helt stille. Det går det sikkert an å gjøre noe med i form av en høyere vindskjerm kanskje...
Har skiftet vindskjerm til Givi som er 11 cm høyere.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Bosted: Høvik

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av PCP »

kbentsen skrev:
Jeg har VRF 800 08 Synes den er litt ugrei på lavt turtall til å kjøre langtur. Blir også ganske gåen i baken etter flere timer i salen.
Vet ikke hva jeg har lyst til å bytte til, men som andre sier her prøv sykkelen i flere timer før du bestemmer deg.
Hmmm, det forundrer meg litt at du oppfatter den slik. Riktignok har jeg selv aldri prøvd en VFR800, og ut fra hva jeg leser av andres erfaringer er det to skritt frem, og ett tilbake i forhold til VFR750. I tillegg er det vel litt subjektivt ut fra hva man er opptatt av, feks syns jeg de doble pottene oppe ved baklykten ser tøft ut, men det er vel ikke nødvendigvis noen fordel å plassere ekstra vekt der oppe om man tenker på tyngdepunkt.

Ugrei i baken blir jeg også med VFR750, og det skal ikke så veldig lange turen til før jeg må av noen minutter. Og det tettere og tettere etterhvert som tur-dagen går. Men det jeg ikke kjenner igjen er at den for tur-kjøring er ugrei på lavt turtall. Jeg ligger stort sett på 3000-4500 og storkoser meg da med rolig eksosknattering kombinert med mjauingen fra kam-drev, og kjører stort sett forbi ved å gi gass (Selvfølgelig litt avhengig av fart og lukens størrelse). Det jeg savner for tur-kjøring er et 7.gir. Dog kjører jeg alltid alene, og om man er 2 + full oppakning blir det nok rett og slett for slapt.

VFR800 skal jo være bedre på dreiemoment, og hva som er lavt turtall kan vel diskuteres, men hadde vært litt interessant å høre litt mer spesifikt hva du misliker i så måte.


Uansett, å kalle VFR "den ultimate tursykkel" er etter mitt syn å strekke begrepene, eller på grensen til løgnaktig skryt. :P :p Men som andre har nevnt høstet VFR750 enormt med ros av en nær samlet presse på 90-tallet, og ble flere år på rad kåret til "verdens beste motorsykkel". Og de har vist seg å være meget driftsikre og veldesignet.

Men det er litt viktig og samtidig merke seg at VFR aldri har vært BEST på noe som helst!
Det de derimot klarte veldig fint var å lage et kompromiss mellom ulike egenskaper, og være veldig bra på allsidighet. Det er en tur-sykkel med litt R-følelse, eller en R-sykkel med bedre tur-egenskaper.

Vil man egentlig ha en R-sykkel finnes det helt klart bedre, og det samme vil jeg tro gjelder om man egentlig vil ha den ultimate tursykkel. :-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av LordShaft »

Jeg hadde en VFR 800 98 modell. Jeg slet veldig med trøtthet i ræven og vonde skuldre. Jeg sitter mye mer komfortabelt på Ducatien og nå bmw'en min.... Få som tror meg, men det er faktisk tilfelle

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Den ultimate tursykkelen?

Legg inn av Flanker »

LordShaft skrev:Jeg hadde en VFR 800 98 modell. Jeg slet veldig med trøtthet i ræven og vonde skuldre. Jeg sitter mye mer komfortabelt på Ducatien og nå bmw'en min.... Få som tror meg, men det er faktisk tilfelle
Jeg har hatt akkurat samme sykkel, og jeg tror deg. Seriøst ukomfortabel for røven var den!

Svar