Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av LordShaft »

Jeg har nå bikket 5k på raketten min, på ducen min skiftet jeg konsekvent olje hver 5000, men bør jeg gjøre dette på den nye bmw'en min?

Noen som har noen meninger rundt dette?

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av TBI81 »

Hva sier han Haynes? Evt serviceboka?
Bytter alltid hver 600mil på sukiene mine :-)

ZZR-Erling

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av ZZR-Erling »

Du følger selvfølgelig det som produsenten sier..les Owners Manual + hver høst når du setter den vekk, så enkelt er det.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av Carpa »

Haynes sier at min kawasaki skal ha ny olje og nytt filter hver 12 000 km, eller hver 12. mnd
Tror jeg ville funnet ut hva produsenten selv mener om akkurat dine sykler.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av TBI81 »

ZZR-Erling skrev:+ hver høst når du setter den vekk
Alltid på slutten av hver sesong også ja :thumleft

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av Carpa »

TBI81 skrev:
ZZR-Erling skrev:+ hver høst når du setter den vekk
Alltid på slutten av hver sesong også ja :thumleft
Hvorfor på slutten og ikke på starten?
Nå skiftet jeg olje og filter for et par uker siden og tenkte at det kunne holde frem til jeg tar ut sykkelen på våren igjen..
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av TBI81 »

Carpa skrev:
TBI81 skrev:
ZZR-Erling skrev:+ hver høst når du setter den vekk
Alltid på slutten av hver sesong også ja :thumleft
Hvorfor på slutten og ikke på starten?
Nå skiftet jeg olje og filter for et par uker siden og tenkte at det kunne holde frem til jeg tar ut sykkelen på våren igjen..
Teorien er vel at en slipper at skitt i gammel olje legger seg i krinkler og kroker.

Brukeravatar
Kenny_85
Innlegg: 148
Registrert: 03 mai 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nei

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av Kenny_85 »

@Carpa Bytter olje før vinterlagring slik at motoren ikke står lagret i åtte måneder med gammel møkk og fukt i olja.

@LordShaft Med mindre du ligger på turtallsperra konstant ville jeg fulgt intervallene som er oppgitt fra produsent og ved vinterlagring. Det er min uerfarne mening.
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av joo »

På den sykkelen skal vel sakene gi deg et varsel 1000km eller en måned før den skal inn til service ... ?
Men enig, hadde vært greit å vite hva som er intervallene i alle fall. Var ikke lett å få henta ned RepRom etc på nettet for den sykkelen, selv om der "fins metoder".
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av LordShaft »

joo skrev:På den sykkelen skal vel sakene gi deg et varsel 1000km eller en måned før den skal inn til service ... ?
Men enig, hadde vært greit å vite hva som er intervallene i alle fall. Var ikke lett å få henta ned RepRom etc på nettet for den sykkelen, selv om der "fins metoder".
Dette stemmer. Også sies det at den skal taes service på hver 10.000 eller hvert år, det som kommer først.
Det står ingen ting spesifikke detaljer rundt rene olje og filter skift.

Dette husker jeg ikke stod noe plass for Ducatien, men alle visste at dette måtte gjøres skulle du ta godt vare på den.

Derfor jeg ble litt usikker med den nye sykkelen nå. Jeg liker også å tro at det et rimelig stor forskjell på dagens motor og en Ducati motor fra 2000 :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av RuneMC »

Denne tråden hadde endel nyttig info: http://www.s1000rrforum.com/forum/maint ... klist.html
Hovedregel hver 10 000 km eller årlig. Men, kommer an på hvordan den kjøres, slitasje målt/estimert via div sensorer -> service indikator.

Blir som med biler - mye småkjøring eller råkjøring :lol -> serviceindikatoren kommer på gjerne et par tusen km tidligere enn det som "reklamen" om de lange oljeskift-intervallene sa.

Du kan tydeligvis kjøpe en DVD fra forhandler, som lar deg beregne intervall og som lager dynamisk sjekkliste/deleliste utifra hvor mye du har kjørt osv (ca $100) og du kan få lov til å skifte olje/filter selv om du ønsker...

Interessant at en USA-forhandler skriver at om du kjører kun få km pr år ("...if you are a low mileage rider..."), så kan du evt strekke det til å bare ta service annethvert år.
Sist redigert av RuneMC den 24 jul 2013, 22:37, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3524
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av JohnnyTh »

12000km på kawaen min og.

Dette med fukt og skit i motoren er det bevist ller er det en gammel myte? Fukt kan man selvsagt få i oljen men det er vel skeldent i en motor som stadig kjøres varm. Fukt har jo n tendens til å forsvinne når det blir varmt. Er det ikke større sjans for fukt i en ny olje som står hele vinteren?

Og skit, er det ikke et filter som fjerner slikt?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av RuneMC »

Jeg bryr meg ikke om å bytte olje bare for vinterlagring, tror motoren tåler det greit. (Sukien tåler det og forrige ensylindrede BMW tålte det)
Seff, hadde jeg investert såpass mye i MC, så hadde jeg kanskje gjort det allikevel, bare for å slippe å tenke på det.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39846
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av AJ »

Byttet motorolje på Stelvio'en for et par-tre dager siden selv om det er bare drøye 4K siden siste oljebytte på 10K service'en.
Grunnen er en lengre tur i varmere strøk ned i Europa.
Greit med ny Agip ENI 10W60 på en tur som denne :-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av LordShaft »

Takker for gode innspill her gutter :thumleft Jeg skal ta å forhøre meg litt med gutta på verkstedet i morgen. Men vil like å tro at sykkelen klarer fint å gå de 10.000 før nytt skift.

Klart, skal du gjøre som deg AJ, blir situasjonen litt spesiell og krever at du kanskje bør skifte både før og etter tur :-)

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av pelsen »

RC8Ren er på service hver høst så den står med ny, ren olje om vinteren og er klar for ny sesong når været passer meg.
Det er sikkert ok å vinterlagre med gammel olje, men det er bedre med ny olje. Det koster ikke noe ekstra å ta service på høsten og det er mindre (ikke) kø på verkstedet.
Jeg kjører såpass lite med hver sykkel at det blir årlig service og ikke på kilometerintervall, olje skal skiftes årlig.
Olje- og dekkskift før en langtur er jo bare planlegging :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av LordShaft »

Sykkelen min blir jo lagret inne (mellom 22 og 15 grader hele vinteren) så å ta servicen på høsten, før den pakkes vekk gjør ingen ting :thumleft
pelsen skrev: Olje- og dekkskift før en langtur er jo bare planlegging :thumleft
:drg

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av TheHaughom »

Duken har serviceintervall på 10.000km. Da skal olje byttes.
Jeg ble anbefalt av mekanikere på 3 forskjellige verksted å bytte en gang mellom der. Altså hver 5000km.

Men nå kjører jeg rimelig hardt på bane med biken, noe som har fått meg til å fundere om jeg skal skifte enda oftere...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Bikes4life
Innlegg: 43
Registrert: 24 jul 2013, 09:30
Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av Bikes4life »

Ikke noe galt i å følge intervallene som er foreskrevet av produsent. For min egen del er det fin selvterapi å bytte olje og filter ofte, samt utføre mye annet forbyggende vedlikehold. Ikke for at det er nødvendig, men fordi det føles godt :-)
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av Geiroe »

Det kommer vel litt an på hvordan du har kjørt kilometrene :mk
Bykjøring vs landeveiskjøring, mye tomgangskjøring, køkjøring , opp og ned i turtall, korte turer :mc1 , gir jo mer sot i olja enn landeveiskjøring med jevnt turtall, og gjerne lengre strekninger :mc5 .
Med mye landeveiskjøring kan du vel tøye det lenger, da bør du vel greie 10000Km, med så gode oljer som vi har idag.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av LordShaft »

Det er nok mye mer langkjøring enn det er småkjøring :-)

Jeg har både lest meg fram og blitt anbefalt å ta servicen om høsten før jeg setter den på vinterlagring eller hver 10.000. Slik som motorene og oljen er i dag er det ikke nødvendig å bytte hver 5k

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Bosted: Høvik

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av FJZZR »

Produsenten har best forutsetninger for å vite dette. Vi andre kan synse og mene en masse rart, men vi har ikke hatt mulighet til å test kjøre over lang tid. Husker når blyfri bensin dukket opp, så ble jeg fortalt av en mekaniker hos Yamaha at det burde jeg ikke kjøre på!!! Og det tiltross for at det står i service manualen for sykkelen at den skal fortrinnsvis kjøres på blyfri, men kan kjøres på blybensin, dog med kortere levtid på tennplugger og eksos anlegg som resultat.
Nå, etter 200000 km om bare BF95, så kan jeg vel bare fastslå at det var produsenten som hadde helt rett her.
FJ har fått oljeskift og filter hver 10000. Boka sier 6000. I ettertid har de mer slitesterke halv syntetiske oljer dukka opp, så 10000 går ihvertfall greit.

En liten artig greie: På min første sykkel (gsx750es) skiftet jeg sånn ca etter 6000 km.
Da var gubben på pletten og tok spill-olja og kjørte den 5000 til på bilen :lol
Dette var en Opel Kadett B1100 som trivdes aldeles utmerket med dette. Når den ble vraket, var det utelukkende p.g.a rust. Motoren gikk som den skulle den.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av tagesk »

FJZZR skrev: FJ har fått oljeskift og filter hver 10000. Boka sier 6000. I ettertid har de mer slitesterke halv syntetiske oljer dukka opp, så 10000 går ihvertfall greit.
Husk at intervallet er satt for å ikke skade motoren under verst mulige forhold, og med den dårligste oljen som er tillatt.
Kjører du med bedre olje og mindre belastning burde den holde lenger.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bikes4life
Innlegg: 43
Registrert: 24 jul 2013, 09:30
Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av Bikes4life »

tagesk skrev:
FJZZR skrev: FJ har fått oljeskift og filter hver 10000. Boka sier 6000. I ettertid har de mer slitesterke halv syntetiske oljer dukka opp, så 10000 går ihvertfall greit.
Husk at intervallet er satt for å ikke skade motoren under verst mulige forhold, og med den dårligste oljen som er tillatt.
Kjører du med bedre olje og mindre belastning burde den holde lenger.

[TaSK]
Nå er det vel i de fleste servicehefter et notat om at dersom motor blir utsatt for hardere bruk enn det som er normalt ( f.eks. Høye temperaturer, støvete forhold, mye kaldstarter etc) bør intervallene kortes inn. Så påstanden om at intervallene er satt for verst tenklige forhold er jeg ikke enig i. Men best tenklige forhold derimot kan jeg være enig i.
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av SuperMorten »

Bikes4life skrev:
tagesk skrev:
FJZZR skrev: FJ har fått oljeskift og filter hver 10000. Boka sier 6000. I ettertid har de mer slitesterke halv syntetiske oljer dukka opp, så 10000 går ihvertfall greit.
Husk at intervallet er satt for å ikke skade motoren under verst mulige forhold, og med den dårligste oljen som er tillatt.
Kjører du med bedre olje og mindre belastning burde den holde lenger.

[TaSK]
Nå det vel i de fleste servicehefter et notat om at dersom motor blir utsatt for hardere bruk enn det som er normalt ( f.eks. Høye temperaturer, støvete forhold, mye kaldstarter etc) bør intervallene kortes inn. Så påstanden om at intervallene er satt for verst tenklige forhold er jeg ikke enig i. Men best tenklige forhold derimot skal jeg være enig i.
Det notatet du nevner, er nok bare ansvarsfraskrivelse. Produsent vil ikke være ansvarlig for feil som kan oppstå. Men å tro at du ødelegger en motor om den ikke får oljeskiftet sitt til rett tid er feil. Den gamle gressklipperen som fatter kjøpte i 1980, tok kvelden her for litt siden. Motoren gikk, men rusten hadde fått motoren til å løsne fra resten. Da jeg spørte gammern når han sist skiftet olje så han bare dumt på meg..: "olje..???" Fattern er ikke akkurat mekaniker. Jeg tror ikke han engang vet hva en skiftenøkkel er. Olje hadde han aldri skiftet på klipperen, men den gikk i over 30 år allikevel. Nå er det sikkert stor forskjell på en Briggs & Stratton og en 2013-MCmotor, men prinsippet er mye det samme..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar