Dortmunder skrev:hva kan går galt ved feil valg av olje? At det kan slurve noe har jeg fått med meg, noe mer (alvorlig)??
Det er to viktige egenskaper ved olje: Kvaliteten og viskositeten.
Kvaliteten er hva den er tilsatt, hvordan der laget, hvor lenge den varer får den må¨skiftes, og hvor godt den tåler høye temperaturer.
Det viktigste skillet her går mellom mineral (dino) og syntetiske oljer.
Livet er lett: Det står i håndboken kvilken kvalitet du skal ha.
Ofte i form av ting som "Mineralolje av kvalitet SH, eller bedre".
Da er syntetisk alltid "bedre" enn mineral.
Det andre ern viskositeten. Det vil si:_ Hvor lett den er å pumpe rundt i motoren når den er kald og når den er varm.
Kanaler og pumper, lameller og simringer, størrelsen på sumpen Et Cetera, alt er laget under en antagelse av hvor tykk oljen
er når den er kald og hvor tynn den er når den er varm.'
Er den for tykk når det er kald greier ikke pumpen å få oljen frem dit den trenges og katastrofe kan inntreffe.
Er den for tynn når den er varm smører den ikke og katastrofe kan inntreffe.
Viskositeten uttrykkes som et spenn hvor 10w-40 er det vanligste i dag.
Eldre motorer (biler og motorsykler) kom med et temperatur-skjema.
Min '00 BMW, for eksempel, kan kjøre på alt fra 20w-50 dino til 5w-40 synt avhengig av temperaturen.
Nyere motorer har både strengere krav til oljene (fordi motorene yter mer), men de har nesten alltid vannkjøling og da er temperaturen
under kontroll på en helt annen måte. Resultatet er at oljen blir dyrere men ikke varierer med temperaturen.
For eksempel skal '13 BMW (vannhodet) ha 5w-40 syntetisk uansett.
Men, så, kommer da den ytterligere komplikasjon at motorer med clutch og/eller gir i motoroljen må ha oljer som tåler det.
Også her er det variasjoner: Min '00 BMW har hverken gir eller clutch i oljen mens '13 BMW har clutchen med ikke giret i oljen.
Andre sykler har både clutch og gir i motoroljen.
Uansett - Sykler med clutchen i motoroljen skal som regel ha oljer merket MA2 i den kvaliteten og den viskositeten som er nødvendig.
Mitt opprinnelige spørsmål var i bunn og grunn å få en folkelig forklaring på hva MA2 betyr.
Det fikk vi vel av Hr. Mekkern, tror jeg.
[TaSK]