Trenger sikkerhetsutstyr...

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Trenger sikkerhetsutstyr...

Legg inn av Bjerknez »

KydeX skrev:
Bjerknez skrev: Tror ikke støyen blir det som plager meg mest, da jeg vil høre gosaken jeg kjører, hehe.

Det jeg dog sliter litt med er om det passer seg med helhjelm på en cruiser?
Når det gjelder støy vil jeg påstå at du tar feil. Det har seg nemlig slik at når du er oppe i 80 km/t og oppover, så overdøver vindsuset i hjelmen lyden fra sykkelen, selv om sykkelen lager mye lyd. Vindsuset kan være oppe i 100 dB ved 100 km/t.

Selv har jeg Schuberth C3 (som jeg kan anbefale), den er veldig bra på støy. Dersom jeg skal ut på tur lenger enn rundt 10 minutt bruker jeg i tillegg ørepropper. Jeg hører fremdeles godlyden fra sykkelen, men jeg slipper å få tinnitus før jeg blir 50.

Når det gjelder hel/halvhjelm så er jo det en risikovurdering som bare du selv kan avgjøre. Personlig synes jeg halvhjelm er tullete uansett hvilken sykkeltype du har.

Edit: Hvis ikke du er overbevist, sjekk denne ;)
http://bmwdean.com/swisher.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Hehe, her lærer man mye for å si det sån, og det er så klart veldig logisk det du sier med tanke på støy. Da er det nok en støysvak hjelm jeg bør ha allikevel :)

Det finnes jo i grunn ingen argumenter(?) for å velge en halvhjelm med tanke på sikkerheten (og støyen) og den eneste grunnen jeg ser for meg for å velge en halvhjelm er det rent estetiske. Altså at man skal se litt retro ut på sykkelen etc.?

Jeg ser Schuberth C3 også har en pro-versjon. Hva er forskjellen på denne og den du har?

Hvordan fungerer det indre solvisiret? (pinlock?) og kan dette byttes lett?

Brukeravatar
KydeX
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Legg inn av KydeX »

Forskjellen mellom C3 og C3 pro er såvidt jeg vet at Pro modellen har antenne bygget inn i skallet på hjelmen, dersom du vil bruke deres originale kommunikasjonsmodul. Hvorvidt det er verdt prisforskjellen er jeg usikker på. Når jeg kjøpte min så fantes ikke pro modellen. Jeg valgte uansett å kjøpe kom. fra tredjeparts produsent.

Solvisiret skal være greit å skifte, men jeg har ikke prøvd. Det er for øvrig genialt med eget solvisir.

Pinlock er et feste på hovedvisiret der man fester et ekstra antiduggbelegg på innsiden. Både hovedvisiret og pinlockdelen demonteres på 10 sekunder.

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Du drar gjerne litt ifra din egen lyd, så den høres ikke så godt når du sitter oppå der selv. Angående hjelm så er det jo mye fint der ute. Du har jo f.eks Shark evoline 3 som er en åpningshjelm hvor du kan slenge hakepartiet bakpå og kjøre med den som halvhjem. Selv bruker jeg Schuberth C3 Pro og er veldig fornøyd med både komfort og støy.

Jeg testa forøvrig C3'en og et par uker før jeg testa pro modellen, og jeg opplevde den som at den føltes billig, men for alt jeg vet kan den godt føles identisk, men at det var jeg som hadde en dårlig dag.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg må bare si at jeg fant en fabelaktig flott Youtube kanal som har testet stort sett ALT av hjelmer. Eller ikke testet kanskje, men dem går i dybden av hvordan diverse hjelmer fungerer og man får se hvordan hjelmene ser ut live:
https://www.youtube.com/user/RevZillaTV?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg må si at Schuberth C3 Pro er den som falt best i smak. Siden jeg er en røyker, og kanskje kommer til å kjøre cruiser, så er dte kjekt med en hjelm som kan åpnes som denne tror jeg.

Her går han i dybden på C3 Pro:
https://www.youtube.com/watch?v=SQ7fJXh6bqo" onclick="window.open(this.href);return false;

ega16
Motorsykkelen din: .o. .o.

Legg inn av ega16 »

Bjerknez skrev:Jeg må bare si at jeg fant en fabelaktig flott Youtube kanal som har testet stort sett ALT av hjelmer. Eller ikke testet kanskje, men dem går i dybden av hvordan diverse hjelmer fungerer og man får se hvordan hjelmene ser ut live:
https://www.youtube.com/user/RevZillaTV?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg må si at Schuberth C3 Pro er den som falt best i smak. Siden jeg er en røyker, og kanskje kommer til å kjøre cruiser, så er dte kjekt med en hjelm som kan åpnes som denne tror jeg.

https://www.youtube.com/watch?v=SQ7fJXh6bqo" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg nevnte jo revzilla tidligere i tråden :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

ega16 skrev:
Bjerknez skrev:Jeg må bare si at jeg fant en fabelaktig flott Youtube kanal som har testet stort sett ALT av hjelmer. Eller ikke testet kanskje, men dem går i dybden av hvordan diverse hjelmer fungerer og man får se hvordan hjelmene ser ut live:

Jeg nevnte jo revzilla tidligere i tråden :)
Yes you did! :)

Man kan ikke få med seg ALT, hehe.

Brukeravatar
Kenny_85
Motorsykkelen din: Nei

Legg inn av Kenny_85 »

Jeg kjører med Schubert S3 og er svært fornøyd med den, det bråker såpass at jeg må bruke ørepropper, men sammenlignet med Biltema-hjelmen er det merkbart mindre støy, spesielt fra 100km/t og oppover.

Så har jeg en pent brukt sort Alpinestars goretex-dress til salgs. Kom med et skambud så får du deg billig dress. Se link i signatur.
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Shoei Neotec er på lik linje med C3 men litt annen passform.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Haavar
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Legg inn av Haavar »

Hjelm og ryggskinne.
Hva med nakkekrage?
Vurderer å skaffe en slik selv:
http://www.leatt-brace.com/index.php/ch ... eet/stx-rr
Noe her som bruker denne?

Brukeravatar
KydeX
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Legg inn av KydeX »

Sikkert noen som bruker det til banekjøring. Tror ikke så mange bruker det på veien. Jeg har tenkt tanken, men kom fram til at jeg tror det blir for ukomfortabelt i lengden til at jeg vil bruke den hver dag.

Det blir jo en vurdering hver enkelt må gjøre. Det er jo kommet vester med airbag også etterhvert. Kanskje man burde ha det også?

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg saumfart nettet angående hjelmer, og har kommet frem til følgende to hjelmer jeg annser som "top of the line" og som skal prøves.

Nemmelig Schuberth C3 Pro og Shoei Neotec. Det virker som om deter disse to merkene som er ledende og valget tror jeg faller på en helhjelm som kan åpnes, da jeg tross alt mest sannsynlig kommer til å kjøpe meg en cruiser :)

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev:Da har jeg saumfart nettet angående hjelmer, og har kommet frem til følgende to hjelmer jeg annser som "top of the line" og som skal prøves.

Nemmelig Schuberth C3 Pro og Shoei Neotec. Det virker som om deter disse to merkene som er ledende og valget tror jeg faller på en helhjelm som kan åpnes, da jeg tross alt mest sannsynlig kommer til å kjøpe meg en cruiser :)
Åpningshjelmer er ikke til for å kjøres med åpne. Mer av prktiske hensyn, så hvalags sykkel du kjører har lite å bety. Men kjøper du C3 eller Neotec så får du en flott hjelm.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev:
Bjerknez skrev:Da har jeg saumfart nettet angående hjelmer, og har kommet frem til følgende to hjelmer jeg annser som "top of the line" og som skal prøves.

Åpningshjelmer er ikke til for å kjøres med åpne. Mer av prktiske hensyn, så hvalags sykkel du kjører har lite å bety. Men kjøper du C3 eller Neotec så får du en flott hjelm.
Når man cruiser gjennom byen i 30km/t så er det deilig å åpne hjelmen og få litt friskluft vil jeg annta, samt høre lyden fra sykkelen :)
Men å kjøre med denne åpen i høyere hastigheter er nok ikke å annbefale nei.

Dessuten så røyker jeg og det forenkler jo den biten litt :)

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev:
JohnnyTh skrev:

Når man cruiser gjennom byen i 30km/t så er det deilig å åpne hjelmen og få litt friskluft vil jeg annta, samt høre lyden fra sykkelen :)

Det har du helt rett i. I sommer kjørte jeg mye med hjelmen åpen pga varme, men om det er å anbefale hvis noe skulle skje er jeg vel mer skeptisk til.

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

JohnnyTh skrev:
Bjerknez skrev:
JohnnyTh skrev:

Det har du helt rett i. I sommer kjørte jeg mye med hjelmen åpen pga varme, men om det er å anbefale hvis noe skulle skje er jeg vel mer skeptisk til.
Og så får du alskens småstein, fluer, mygg og veps i kjeften og øynene..

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar