Hehe, her lærer man mye for å si det sån, og det er så klart veldig logisk det du sier med tanke på støy. Da er det nok en støysvak hjelm jeg bør ha allikevel :)KydeX skrev:Når det gjelder støy vil jeg påstå at du tar feil. Det har seg nemlig slik at når du er oppe i 80 km/t og oppover, så overdøver vindsuset i hjelmen lyden fra sykkelen, selv om sykkelen lager mye lyd. Vindsuset kan være oppe i 100 dB ved 100 km/t.Bjerknez skrev: Tror ikke støyen blir det som plager meg mest, da jeg vil høre gosaken jeg kjører, hehe.
Det jeg dog sliter litt med er om det passer seg med helhjelm på en cruiser?
Selv har jeg Schuberth C3 (som jeg kan anbefale), den er veldig bra på støy. Dersom jeg skal ut på tur lenger enn rundt 10 minutt bruker jeg i tillegg ørepropper. Jeg hører fremdeles godlyden fra sykkelen, men jeg slipper å få tinnitus før jeg blir 50.
Når det gjelder hel/halvhjelm så er jo det en risikovurdering som bare du selv kan avgjøre. Personlig synes jeg halvhjelm er tullete uansett hvilken sykkeltype du har.
Edit: Hvis ikke du er overbevist, sjekk denne![]()
http://bmwdean.com/swisher.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Det finnes jo i grunn ingen argumenter(?) for å velge en halvhjelm med tanke på sikkerheten (og støyen) og den eneste grunnen jeg ser for meg for å velge en halvhjelm er det rent estetiske. Altså at man skal se litt retro ut på sykkelen etc.?
Jeg ser Schuberth C3 også har en pro-versjon. Hva er forskjellen på denne og den du har?
Hvordan fungerer det indre solvisiret? (pinlock?) og kan dette byttes lett?