Valg av sykkel nummer to?
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Valg av sykkel nummer to?
Jeg ligger ikke akkurat på latsiden for tiden og har som kjent akkurat kjøpt meg en Yamaha XVS1300 2012mod. som jeg har fått rukket å testkjørt noen timer (øvekjørt) og jeg kan ikke annet si enn at sykkelen føles veldig "riktig" for langturer og cruising :)
Men dette føles ikke som en sykkel man slenger inn på smale sandveier for å utforske nye steder etc. Jeg ønsker egentlig en sykkel nummer to for litt lek og morro. men lek og morro så mener jeg ikke at jeg er typen som crosser rundt så jordspruten står, men liker å ta "snarveien" over jordet og kanskje en liten tur på skogstien. Rett og slett en sykkel som trives best på landeveier/sandveier og som tåler noen minutter offroadkjøring av det milde slaget. Sykkelen vil også bli brukt til jobb pendling og småturer til lokalbutikken etc.
Jeg har så klart sett meg ut et par sykler, men det er ut fra utseende og spesifikasjoner. Jeg er ute etter faktiske erfaringer der ute.
Min krav:
- Skal ha en NY sykkel (ikke brukt)
- Maks pris: Ca. 150.000,-
- Skader jo ikke om det er litt fart i den heller :)
Men dette føles ikke som en sykkel man slenger inn på smale sandveier for å utforske nye steder etc. Jeg ønsker egentlig en sykkel nummer to for litt lek og morro. men lek og morro så mener jeg ikke at jeg er typen som crosser rundt så jordspruten står, men liker å ta "snarveien" over jordet og kanskje en liten tur på skogstien. Rett og slett en sykkel som trives best på landeveier/sandveier og som tåler noen minutter offroadkjøring av det milde slaget. Sykkelen vil også bli brukt til jobb pendling og småturer til lokalbutikken etc.
Jeg har så klart sett meg ut et par sykler, men det er ut fra utseende og spesifikasjoner. Jeg er ute etter faktiske erfaringer der ute.
Min krav:
- Skal ha en NY sykkel (ikke brukt)
- Maks pris: Ca. 150.000,-
- Skader jo ikke om det er litt fart i den heller :)
- Moby
- Innlegg: 330
- Registrert: 27 jul 2012, 00:18
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
- Bosted: Akershus
Re: Valg av sykkel nummer to?
BMW f700gs må jo nevnes da. Men hvis du vil ha noe som er lekent er jo wr450f kanskje mer riktig. Ktm 450 smr blir i samme klassen. Alle syklene er også innenfor budsjett mener jeg å huske.
Selv har jeg prøv en f700gs og det er fin sykkel, men det er en "stor" sykkel syns nå jeg da. Ut ifra det du skriver er du nok ute etter en sykkel som veier mindre enn bmw'n
Selv har jeg prøv en f700gs og det er fin sykkel, men det er en "stor" sykkel syns nå jeg da. Ut ifra det du skriver er du nok ute etter en sykkel som veier mindre enn bmw'n
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers
- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Re: Valg av sykkel nummer to?
Tok hele oppkjøringen min på denne karen :)
http://www.klikk.no/motor/mc/article295795.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Funker ganske greit virker det som, og den skal egne seg som "allrounder" :) Endog verdt å merke at det ikke er en direkte offroader, men prøvde noen gode rufsete grusveikjøringer etc med den, og det gikk fint :)
http://www.klikk.no/motor/mc/article295795.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Funker ganske greit virker det som, og den skal egne seg som "allrounder" :) Endog verdt å merke at det ikke er en direkte offroader, men prøvde noen gode rufsete grusveikjøringer etc med den, og det gikk fint :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Valg av sykkel nummer to?
Prøv å samle alle trådene dine, Bjerknez :) Dette emnet kunne fnt gått inn i den første tråden også
----
Er det så lurt å kjøpe enda en "dyr" ny sykkel om du vil ha den til litt løsere og mer leken kjøring?
Hadde heller bare kjøpt en brukt KTM EXC 350 eller 450. Plenty med lek og morro i de til en ok pris-- (Dog dyrere enn konkurrerende merker, men jeg har blit litt KTM fanboy så..)
Hadde jeg vært deg, så ville jeg revurdert cruiser kjøpet, kjøpt noe mer midt i mellom ala en adventure touring sykkel, som både er fin langkjøring/cruising og lekesykkel :)
Hadde ihvertfall ikke hoppet på sykkelkjøp nr. 2, uten lappen og mulighet til å prøve den første sykkelen din "skikkelig" for å se om det fyller forventningene eller ikke.

----
Er det så lurt å kjøpe enda en "dyr" ny sykkel om du vil ha den til litt løsere og mer leken kjøring?
Hadde heller bare kjøpt en brukt KTM EXC 350 eller 450. Plenty med lek og morro i de til en ok pris-- (Dog dyrere enn konkurrerende merker, men jeg har blit litt KTM fanboy så..)
Hadde jeg vært deg, så ville jeg revurdert cruiser kjøpet, kjøpt noe mer midt i mellom ala en adventure touring sykkel, som både er fin langkjøring/cruising og lekesykkel :)
Hadde ihvertfall ikke hoppet på sykkelkjøp nr. 2, uten lappen og mulighet til å prøve den første sykkelen din "skikkelig" for å se om det fyller forventningene eller ikke.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Valg av sykkel nummer to?
Kan jeg få lommeboken din Bjerknez? :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av sykkel nummer to?
Cruiseren liker jeg så godt (så langt) at den kommer jeg ikke til å bytte ut. Har kjørt noen timer med denne (øvekjørt) og jeg liker den veldig godt når jeg vil cruise på landeveien eller på ferieturer etc. Perfekt sykkel. :)Snikendeugle skrev:Prøv å samle alle trådene dine, Bjerknez :) Dette emnet kunne fnt gått inn i den første tråden også![]()
----
Er det så lurt å kjøpe enda en "dyr" ny sykkel om du vil ha den til litt løsere og mer leken kjøring?
Hadde heller bare kjøpt en brukt KTM EXC 350 eller 450. Plenty med lek og morro i de til en ok pris-- (Dog dyrere enn konkurrerende merker, men jeg har blit litt KTM fanboy så..)
Hadde jeg vært deg, så ville jeg revurdert cruiser kjøpet, kjøpt noe mer midt i mellom ala en adventure touring sykkel, som både er fin langkjøring/cruising og lekesykkel :)
Hadde ihvertfall ikke hoppet på sykkelkjøp nr. 2, uten lappen og mulighet til å prøve den første sykkelen din "skikkelig" for å se om det fyller forventningene eller ikke.
Å revurdere cruiseren blir derfor ikke aktuelt i det hele tatt :)
Da velger jeg evt. heller og avstå fra sykkel nummer to :)
Re: Valg av sykkel nummer to?
du kan ikke vite om cruiseren er perfekt for deg etter noen timers kjøring, kanskje etter noen 100 mil, men ikke etter det du har kjørt. Er du rik nok så er jo ikke 150 K mye penger, men ellers ville jeg ha ventet til ett år etter at jeg tok lappen og med noen 100 mil på baken før jeg så meg om ettter ny sykkel.
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av sykkel nummer to?
Ja, det blir kanskje mange tråder fra min side som kan begrenses, så jeg skal ha dette i bakhodet heretter...Snikendeugle skrev:Prøv å samle alle trådene dine, Bjerknez :) Dette emnet kunne fnt gått inn i den første tråden også![]()
----
Er det så lurt å kjøpe enda en "dyr" ny sykkel om du vil ha den til litt løsere og mer leken kjøring?
Hadde heller bare kjøpt en brukt KTM EXC 350 eller 450. Plenty med lek og morro i de til en ok pris-- (Dog dyrere enn konkurrerende merker, men jeg har blit litt KTM fanboy så..)
Hadde jeg vært deg, så ville jeg revurdert cruiser kjøpet, kjøpt noe mer midt i mellom ala en adventure touring sykkel, som både er fin langkjøring/cruising og lekesykkel :)
Hadde ihvertfall ikke hoppet på sykkelkjøp nr. 2, uten lappen og mulighet til å prøve den første sykkelen din "skikkelig" for å se om det fyller forventningene eller ikke.
Jeg ser så absolutt fordelen med to leketøy som oppveier hverandre. At det koster penger er jeg fult klar over og dette er jo bare en vurdering JEG må ta ut fra MINE prioriteringer og økonomi. jeg er på langt nær rik, men har solgt en båt jeg fikk 200-lapper for samt solgt en del dyrt fotoutstyr (Ca. 70.000,-) for å finnansiere store deler av dette så jeg har en ganske god startkapital for å si det sån.
Har sett litt på KTM Duke 690R og liker denne godt. Denne er vel også brukenes i litt offroad terreng såvel som vanlig landevei.
Hvordan funker denne på veier ala E6 klasse A i hastigheter opp mot 120km/t over lenger tid?
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Valg av sykkel nummer to?
Er helt enig :-) en ekte mc entusist vil ha flere sykler til forskjellig kjøring.Det er den største gleden en ekte mc entusiast kan ha og virkelig godt for sjela
Jeg vil ha tilbake zx12r og ha en Aprilia Dorsoduro1200 ved siden av men det er bare en drøm for har ikke råd til det.Synes det er moro å høre at folk har flere sykler og kjører mye,blir jo mange artige historier av det :-)

Jeg vil ha tilbake zx12r og ha en Aprilia Dorsoduro1200 ved siden av men det er bare en drøm for har ikke råd til det.Synes det er moro å høre at folk har flere sykler og kjører mye,blir jo mange artige historier av det :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Valg av sykkel nummer to?
Må forte deg å bruke opp penga før de brenner hull i lommaBjerknez skrev:Ja, det blir kanskje mange tråder fra min side som kan begrenses, så jeg skal ha dette i bakhodet heretter...
Jeg ser så absolutt fordelen med to leketøy som oppveier hverandre. At det koster penger er jeg fult klar over og dette er jo bare en vurdering JEG må ta ut fra MINE prioriteringer og økonomi. jeg er på langt nær rik, men har solgt en båt jeg fikk 200-lapper for samt solgt en del dyrt fotoutstyr (Ca. 70.000,-) for å finnansiere store deler av dette så jeg har en ganske god startkapital for å si det sån.
Har sett litt på KTM Duke 690R og liker denne godt. Denne er vel også brukenes i litt offroad terreng såvel som vanlig landevei.
Hvordan funker denne på veier ala E6 klasse A i hastigheter opp mot 120km/t over lenger tid?

- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av sykkel nummer to?
hehe, jeg har jo stort sett cash etter salg av andre ting, så de pengene jeg evt. taper i praksis er de pengene gjenstandene synker i verdi, samt forsikring etc. så klart.pappan skrev:Må forte deg å bruke opp penga før de brenner hull i lommaBjerknez skrev:Ja, det blir kanskje mange tråder fra min side som kan begrenses, så jeg skal ha dette i bakhodet heretter...
Jeg ser så absolutt fordelen med to leketøy som oppveier hverandre. At det koster penger er jeg fult klar over og dette er jo bare en vurdering JEG må ta ut fra MINE prioriteringer og økonomi. jeg er på langt nær rik, men har solgt en båt jeg fikk 200-lapper for samt solgt en del dyrt fotoutstyr (Ca. 70.000,-) for å finnansiere store deler av dette så jeg har en ganske god startkapital for å si det sån.
Har sett litt på KTM Duke 690R og liker denne godt. Denne er vel også brukenes i litt offroad terreng såvel som vanlig landevei.
Hvordan funker denne på veier ala E6 klasse A i hastigheter opp mot 120km/t over lenger tid?!
Så jeg har ikke noe bedre råd jeg en gjennomsnitts nordmannen, det er bare det at jeg prioriterer litt annerledes :)
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Valg av sykkel nummer to?
Jeg kjørte en BMW F650GS og F800GS på kjøreskolen, og jeg synes 650'en var veldig fin, men 800'n ble litt vel rykk og napp for meg som nybegynner. Litt for tung var den også. 650'en var akkurat passe snill.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Valg av sykkel nummer to?
Brukendes og brukendes, den fikser nok offroad, men har ikke akuratt verdens beste veigrep med gatedekk uansett. Knastdekk kan jo monteres selvfølgelig, men usikker hvor rart det blir å kjøre på asfalten med det på den sykkelen :)Bjerknez skrev:Snikendeugle skrev:Prøv å samle alle trådene dine, Bjerknez :) Dette emnet kunne fnt gått inn i den første tråden også![]()
----
Er det så lurt å kjøpe enda en "dyr" ny sykkel om du vil ha den til litt løsere og mer leken kjøring?
Hadde heller bare kjøpt en brukt KTM EXC 350 eller 450. Plenty med lek og morro i de til en ok pris-- (Dog dyrere enn konkurrerende merker, men jeg har blit litt KTM fanboy så..)
Hadde jeg vært deg, så ville jeg revurdert cruiser kjøpet, kjøpt noe mer midt i mellom ala en adventure touring sykkel, som både er fin langkjøring/cruising og lekesykkel :)
Hadde ihvertfall ikke hoppet på sykkelkjøp nr. 2, uten lappen og mulighet til å prøve den første sykkelen din "skikkelig" for å se om det fyller forventningene eller ikke.
Har sett litt på KTM Duke 690R og liker denne godt. Denne er vel også brukenes i litt offroad terreng såvel som vanlig landevei.
Hvordan funker denne på veier ala E6 klasse A i hastigheter opp mot 120km/t over lenger tid?
jeg kjørte fra Aurskog > Trondheim, for det meste på E6 (fra gardemoen og opp) på min 690 i overkant av 100 km/t. Ikke noe problem for min del ihvertfall.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av sykkel nummer to?
Jeg ser jo nå at det var litt modig av meg å ønske både en E6 maskin og en offroader, for da er det jo en del kompromisser som må inngås.Snikendeugle skrev:Brukendes og brukendes, den fikser nok offroad, men har ikke akuratt verdens beste veigrep med gatedekk uansett. Knastdekk kan jo monteres selvfølgelig, men usikker hvor rart det blir å kjøre på asfalten med det på den sykkelen :)Bjerknez skrev:Snikendeugle skrev:Prøv å samle alle trådene dine, Bjerknez :) Dette emnet kunne fnt gått inn i den første tråden også![]()
----
Er det så lurt å kjøpe enda en "dyr" ny sykkel om du vil ha den til litt løsere og mer leken kjøring?
Hadde heller bare kjøpt en brukt KTM EXC 350 eller 450. Plenty med lek og morro i de til en ok pris-- (Dog dyrere enn konkurrerende merker, men jeg har blit litt KTM fanboy så..)
Hadde jeg vært deg, så ville jeg revurdert cruiser kjøpet, kjøpt noe mer midt i mellom ala en adventure touring sykkel, som både er fin langkjøring/cruising og lekesykkel :)
Hadde ihvertfall ikke hoppet på sykkelkjøp nr. 2, uten lappen og mulighet til å prøve den første sykkelen din "skikkelig" for å se om det fyller forventningene eller ikke.
Har sett litt på KTM Duke 690R og liker denne godt. Denne er vel også brukenes i litt offroad terreng såvel som vanlig landevei.
Hvordan funker denne på veier ala E6 klasse A i hastigheter opp mot 120km/t over lenger tid?
jeg kjørte fra Aurskog > Trondheim, for det meste på E6 (fra gardemoen og opp) på min 690 i overkant av 100 km/t. Ikke noe problem for min del ihvertfall.
Jeg er nok heller ute etter en lettkjørt og kjapp sykkel som man kan kjøre skogstier etc. med. Er noen snarveier her jeg bor som går på traktorstier etc. gjennom skogholt på vei til jobben. Altså en typisk pendlersykkel som tåler litt "juling". Når jeg tenker meg om så bør den heller ikke være helt ny og kanskje holder det også med en 125cc?
Jeg vet svært lite om hvor godt en 125cc går i forhold til en 5-600cc etc. Tror jeg får bevege meg inn på youtube igjen for å se noen videoer av 125cc i aksjon slik at jeg får en viss indikasjon på hvordan disse går. Relativt prisgunstige er dem vel også...
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Bosted: Trondheim
Re: Valg av sykkel nummer to?
Du kan prøve en husqvarna SMR 125
Den er 4-takt, så du slipper all servicen en totakter trenger, og den går som et olja lyn, ivertfall sammenliknet med min 


- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Valg av sykkel nummer to?
Min erfaring er at etterhvert som du får erfaring vil smaken endre seg. Du vil se at ting ikke var helt slik som du trodde osv. Jeg var helt overbevist om at jeg skulle ha custom-sykkel i 2009, og kjøpte det. Etter dette har jeg hatt mange forskjellige favoritter. Prøvekjøring av forskjellige sykler åpner også for nye "lyster", og fjerner gamle.
Det er selvsagt helt opp til deg å avgjøre, men siden du spør, fikk jeg lyst til å svare. Hadde jeg vært deg (det er jeg jo åpenbart ikke..
), hadde jeg ventet til jeg hadde lappen, og erfaring osv. Da er det så mye lettere å finne ut hva man liker og ikke liker med en motorsykkel. Og tro meg, det er veldig mye forskjellig. Min store drømmesykkel over alt på jord var Ducati Multistrada. Etter å ha prøvekjørt den ca 20 mil/3 timer, kom jeg frem til at det var en flott sykkel, men den passet ikke meg. Det var en skikkelig nedtur, for jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle ha en sånn..
Så prøvde jeg RT'n. Skulle ikke kjøpe, bare finne på noe gøy mens V-Stromen var på service. Der ble det omvendt. MÅ HA...!!! og kjøpte den.
Som sagt, hadde jeg vært deg, hadde jeg ventet og lekt med tanken til over vinteren, og lappen var i boks.
Det er selvsagt helt opp til deg å avgjøre, men siden du spør, fikk jeg lyst til å svare. Hadde jeg vært deg (det er jeg jo åpenbart ikke..

Så prøvde jeg RT'n. Skulle ikke kjøpe, bare finne på noe gøy mens V-Stromen var på service. Der ble det omvendt. MÅ HA...!!! og kjøpte den.
Som sagt, hadde jeg vært deg, hadde jeg ventet og lekt med tanken til over vinteren, og lappen var i boks.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av sykkel nummer to?
Forstår tankegangen din her, men hvis smaken endrer seg så er det vel bare å selge og kjøpe en annen sykkel?SuperMorten skrev:Min erfaring er at etterhvert som du får erfaring vil smaken endre seg. Du vil se at ting ikke var helt slik som du trodde osv. Jeg var helt overbevist om at jeg skulle ha custom-sykkel i 2009, og kjøpte det. Etter dette har jeg hatt mange forskjellige favoritter. Prøvekjøring av forskjellige sykler åpner også for nye "lyster", og fjerner gamle.
Det er selvsagt helt opp til deg å avgjøre, men siden du spør, fikk jeg lyst til å svare. Hadde jeg vært deg (det er jeg jo åpenbart ikke..), hadde jeg ventet til jeg hadde lappen, og erfaring osv. Da er det så mye lettere å finne ut hva man liker og ikke liker med en motorsykkel. Og tro meg, det er veldig mye forskjellig. Min store drømmesykkel over alt på jord var Ducati Multistrada. Etter å ha prøvekjørt den ca 20 mil/3 timer, kom jeg frem til at det var en flott sykkel, men den passet ikke meg. Det var en skikkelig nedtur, for jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle ha en sånn..
Så prøvde jeg RT'n. Skulle ikke kjøpe, bare finne på noe gøy mens V-Stromen var på service. Der ble det omvendt. MÅ HA...!!! og kjøpte den.
Som sagt, hadde jeg vært deg, hadde jeg ventet og lekt med tanken til over vinteren, og lappen var i boks.
Poenget er ikke å finne en sykkel som skal vare livet ut. Poenget er å ha det morro og prøve forskjellige sykler. Det tillsier jo også at man må gjennom en prosess og flere sykler før man til slutt kan slå seg til ro hvis det er målet.
Jeg har kjørt en del mil med XVS 1300'en nå og er overbevist (så langt) at dette var et godt kjøp. En skikkelig cruiser jeg er veldig glad i! :)
Men det er som sagt en cruiser.... Har man lyst til å prøve andre ting, så må det jo handles der etter etc.
- Moby
- Innlegg: 330
- Registrert: 27 jul 2012, 00:18
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
- Bosted: Akershus
Re: Valg av sykkel nummer to?
Mange gode råd her. Men hvis Bjerknez har lyst på sykkel nr. 2 må han jo få lov til å spørre om tips
@Bjerknez
Du skrev i første posten at du ville ha en leken sykkel. Jeg vil anta at mange av de seriøse adventure syklene blir for store og tunge, til ditt bruk. Er det no ala supermotard du kanskje er ute etter?
Slenger opp no bilder...
nuda 900r

WR450



@Bjerknez
Du skrev i første posten at du ville ha en leken sykkel. Jeg vil anta at mange av de seriøse adventure syklene blir for store og tunge, til ditt bruk. Er det no ala supermotard du kanskje er ute etter?
Slenger opp no bilder...
nuda 900r

WR450

There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Valg av sykkel nummer to?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av sykkel nummer to?
Takker for svar :)
Må si både Duke 390/690 frister, men har også sett på Kawazaki Z800 og Yamaha FZ8N. De to sistnevnte kan kanskje ikke betegnes som "cross sykler" kanskje, men uansett to sykkeltyper som frister hvis jeg skulle ønske mer aktiv kjøring. Men magefølelsen sier Duke 390/690...
Må si både Duke 390/690 frister, men har også sett på Kawazaki Z800 og Yamaha FZ8N. De to sistnevnte kan kanskje ikke betegnes som "cross sykler" kanskje, men uansett to sykkeltyper som frister hvis jeg skulle ønske mer aktiv kjøring. Men magefølelsen sier Duke 390/690...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Valg av sykkel nummer to?
Ligger ikke an til noen #2 sykkel her i gården akkurat nå. Men! om det hadde vært aktuelt så ville det ganske sikkert blitt en Duke 690R!Bjerknez skrev:Takker for svar :)
Må si både Duke 390/690 frister, men har også sett på Kawazaki Z800 og Yamaha FZ8N. De to sistnevnte kan kanskje ikke betegnes som "cross sykler" kanskje, men uansett to sykkeltyper som frister hvis jeg skulle ønske mer aktiv kjøring. Men magefølelsen sier Duke 390/690...
Etter fjorårets testkjøring av en slik i løpet av et par dager, er det liten tvil om den saken

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Valg av sykkel nummer to?
Aprilia Pegaso 650 er en billig og meget bra offroader som liker både asfalt og skogsveier.Har en 99 model og den ligner på bmw`s 650 fra samme år bare denne har bedre bremser,dempere og kjøreegenskaper.Med dekk som er beregnet på blandet kjøring får i både pose og sekk :-)
Sist redigert av Kawagutten den 03 sep 2013, 23:50, redigert 1 gang totalt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av sykkel nummer to?
Blir mye synsing her framin side, men synes faktisk jeg traff blink med tanke på kjøp av XVS 1300'en selv om jeg aldri hadde kjørt en. (kun prøvesittet) :)AJ skrev:Ligger ikke an til noen #2 sykkel her i gården akkurat nå. Men! om det hadde vært aktuelt så ville det ganske sikkert blitt en Duke 690R!Bjerknez skrev:Takker for svar :)
Må si både Duke 390/690 frister, men har også sett på Kawazaki Z800 og Yamaha FZ8N. De to sistnevnte kan kanskje ikke betegnes som "cross sykler" kanskje, men uansett to sykkeltyper som frister hvis jeg skulle ønske mer aktiv kjøring. Men magefølelsen sier Duke 390/690...
Etter fjorårets testkjøring av en slik i løpet av et par dager, er det liten tvil om den saken
Man kjenner seg jo selv best og hva som passer etc. og for entusiaster som er ute etter kjøreglede og ikke et rent fremkomstmiddel så blir det uansett hyppige sykkelbytter da man vil prøve nye ting. Jeg er nok muligens den typen, men må nok sette Yamaha'en på prøve før jeg kan si noe mer om det blir noe bytte av denne på sikt :)
Jeg ser så absolutt for meg en litt leken Duke 390/690 som nummer to sykkel, og hvem vet... om et par år så selger jeg både Yamahaen og evt. en Duke og kjøper meg en BMW Touring sykkel...
Mulighetene er mange, men foreløpig holder jeg en knapp på Yamaha'en og kanskje en litt leken nummer to sykkel til småturer rundt om kring her jeg bor på sandveier og skogsstier etc.
Hvis det viser seg at både en Duke og en Cruiser ikke blir helt meg og jeg ønsker noe midt i mellom, så blir det nok en sykkel ala Kawazaki Z800/Yamaha FZ8N etc. Noen R-sykkel blir det uansett ikke. Kroppen min er ikke laget for slike sittestillinger. Jeg er ikke lenger 18 år og jeg er nok ikke noen utfordrende racing type. Jeg liker ikke engang å se på sykkel racing og det interesserer meg langt opp i ryggen, hehe.
Dessuten så er forsikringen på disse skyhøye og i det hele tatt er dette sykler jeg holder meg langt unna. (Man skal være forsiktig med å være alt for bastant har jeg lært så jeg kan vel si med 95% sikkerhet at jeg aldri kommer til å eie en typisk racing sykkel) :)
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Valg av sykkel nummer to?
Kroppen min er ikke laget for slike sittestillinger.
Da vil jeg råde deg til å ha en sykkel som du kommer litt fremover og ikke en der du sitter rett opp og ned.
Da vil jeg råde deg til å ha en sykkel som du kommer litt fremover og ikke en der du sitter rett opp og ned.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av sykkel nummer to?
Jeg takker for rådet, men for meg så føles det langtbedre å sitte på en cruiser enn på en racing sykkel. En racing sykkel for meg blir rett og slett feil.Kawagutten skrev:Kroppen min er ikke laget for slike sittestillinger.
Da vil jeg råde deg til å ha en sykkel som du kommer litt fremover og ikke en der du sitter rett opp og ned.
Det nermeste jeg kommer racing kategorien er nok en såkalt street sykkel som Z800 og FZ8N etc. Men disse har jeg ikke en gang prøvesittet, så det blir mye synsing her. Sitter egentlig bare å leker litt med tanken foreløpig så det blir definitift ikke noe kjøp det første året med tanke på en evt. sykkel nr. 2 :)