Blitt litt for tøff i trynet?
Re: Blitt litt for tøff i trynet?
Riktig som JohnnyTh skriver - ikke lov i Tyskland, så la oss håpe det ikke kommer EU-regler på det (Tyskland bestemmer vel ca 40-50% i EU...) Har sett stakkars tyske MC-turister stå i kø på E18 sammen med bilene innover i rushtiden. Hverken kollektivfelt eller kjøre imellom er tillatt hos dem...
Har kjørt mye pent og pyntelig mine første år siden MC-lappen i '09 - men nå har det begynt å løsne skikkelig med både kjøre forbi stillestående køer, tråkle imellom i kryss/rundkjøringer og ikke minst "split lane" på E18. Som regel er bilistene ganske "sirup" og som regel er det luker når en kjører forbi stillestående/saktegående kø (eller ihvertfall biler som legger seg mer til høyre) etc, etc...
Jeg sier som regel for innimellom har du bilisten som svinger brått uten å se seg for og bilisten som ikke vil gi plass. Jeg er fortsatt rimelig forsiktig ved "split lane" kjøring og legger meg ofte etter andre. Riset bak speilet er f.eks. tanken på å måtte skrive skademelding med 4-5 biler man evt riper opp om man skulle være så uheldig , men samtidig er det fristende pga spart tid og ofte smetter MC'er imellom og utnytter luker i trafikken som bilene ikke kan utnytte likevel og dermed er vi ikke til hinder.
Dog faren er nok der for at man blir for "tøff i trynet" ja... og noen ganger er det ikke allverdens å spare heller.
Har kjørt mye pent og pyntelig mine første år siden MC-lappen i '09 - men nå har det begynt å løsne skikkelig med både kjøre forbi stillestående køer, tråkle imellom i kryss/rundkjøringer og ikke minst "split lane" på E18. Som regel er bilistene ganske "sirup" og som regel er det luker når en kjører forbi stillestående/saktegående kø (eller ihvertfall biler som legger seg mer til høyre) etc, etc...
Jeg sier som regel for innimellom har du bilisten som svinger brått uten å se seg for og bilisten som ikke vil gi plass. Jeg er fortsatt rimelig forsiktig ved "split lane" kjøring og legger meg ofte etter andre. Riset bak speilet er f.eks. tanken på å måtte skrive skademelding med 4-5 biler man evt riper opp om man skulle være så uheldig , men samtidig er det fristende pga spart tid og ofte smetter MC'er imellom og utnytter luker i trafikken som bilene ikke kan utnytte likevel og dermed er vi ikke til hinder.
Dog faren er nok der for at man blir for "tøff i trynet" ja... og noen ganger er det ikke allverdens å spare heller.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Blitt litt for tøff i trynet?
Ser også noen MCer i byen som kjører på buss/trikkefeltet og smetter ut når det hvite trafikklyset blir "grønt" (det skifter litt før de andre trafikklysene). Så avansert er ikke jeg enda :)
- Plumber
- Innlegg: 411
- Registrert: 07 jul 2012, 14:58
- Motorsykkelen din: Ingen...
- Bosted: Bjørkelangen
Re: Blitt litt for tøff i trynet?
Kjører fra Blaker - Fetsund - Sinsenkrysset.
På denne strekningen er det til tider MYE kø
Prøver og unngå heltrukken linje. Blir mye " split - lane ", og vanlig forbikjøring. Kan opplyse etter at jeg kjøpte meg ny Rukka Armas dress ( med gule felt ) og Schubert C3 ( Signalgul ), merker jeg at bilistene ser meg mye bedre :-) . Men kjører alltid " klar til å bremse modus " ved forbikjøringer.
På denne strekningen er det til tider MYE kø

Prøver og unngå heltrukken linje. Blir mye " split - lane ", og vanlig forbikjøring. Kan opplyse etter at jeg kjøpte meg ny Rukka Armas dress ( med gule felt ) og Schubert C3 ( Signalgul ), merker jeg at bilistene ser meg mye bedre :-) . Men kjører alltid " klar til å bremse modus " ved forbikjøringer.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Suzuki GS 650 G Katana, Suzuki GS 1100 F Katana, Kawasaki 250 R, Kawasaki ER 6 F 2013
30/9-2014 ER-6F Solgt
2014: 10719 KM ( Start ) Oppdatert: 30/9-2014 : 22476
2013: 10719 KM på Kawasaki ER6F ( Ny 4/7-13 )
2013: 1914 KM på Kawasaki 250 R ( TIL 30/5-13., Solgt )
2012: 5 000 KM på Kawasaki 250 R (Fra 7/7-12., NY )
Medlem av: NMCU
30/9-2014 ER-6F Solgt
2014: 10719 KM ( Start ) Oppdatert: 30/9-2014 : 22476
2013: 10719 KM på Kawasaki ER6F ( Ny 4/7-13 )
2013: 1914 KM på Kawasaki 250 R ( TIL 30/5-13., Solgt )
2012: 5 000 KM på Kawasaki 250 R (Fra 7/7-12., NY )
Medlem av: NMCU
-
- Innlegg: 33
- Registrert: 20 mar 2012, 09:10
- Motorsykkelen din: 2015 Yamaha MT-09
- Bosted: Drøbak
Re: Blitt litt for tøff i trynet?
Kjører Mosseveien hver dag. Tidligere kjørte jeg over den gule linja på nevnte strekning når det ikke kommer biler i mot, men har etterhvert fått tålmodighet til å vente. Strekningen tar stort sett ikke lang tid.
nå: 2015 Yamaha MT-09
før: 2011 Triumph Bonneville SE, 2007 Vespa 250 GTS (kona sin), 2008 Yamaha WR250R, 2007 Yahama YBR125, 1998 Honda Transalp XL600V, 1997 Yamaha Dragstar (kona sin), 2002 Honda CB500S, 1999 Honda Shadow VT750C2
før: 2011 Triumph Bonneville SE, 2007 Vespa 250 GTS (kona sin), 2008 Yamaha WR250R, 2007 Yahama YBR125, 1998 Honda Transalp XL600V, 1997 Yamaha Dragstar (kona sin), 2002 Honda CB500S, 1999 Honda Shadow VT750C2
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Blitt litt for tøff i trynet?
Kjører i så og si samme farge-kombo. Dersom jeg i tillegg ligger i 101 km/t på motorveien, skaper jeg en fin "hale" av biler bak meg. Ingen som tør å kjøre forbi. Dette har skjedd etter at jeg byttet sykkel. Det var ikke sånn med V-stromen.Plumber skrev:Kjører fra Blaker - Fetsund - Sinsenkrysset.
På denne strekningen er det til tider MYE kø![]()
Prøver og unngå heltrukken linje. Blir mye " split - lane ", og vanlig forbikjøring. Kan opplyse etter at jeg kjøpte meg ny Rukka Armas dress ( med gule felt ) og Schubert C3 ( Signalgul ), merker jeg at bilistene ser meg mye bedre :-) . Men kjører alltid " klar til å bremse modus " ved forbikjøringer.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Blitt litt for tøff i trynet?

(Eller antyder du at bilistene respekterer BMW'n mer enn V-Strom'en

Sist redigert av RuneMC den 09 sep 2013, 22:37, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Blitt litt for tøff i trynet?
Inbiller meg at mange tror jeg er en eller annen slags politi...RuneMC skrev:Så du skaper kø med BMW'en i motsetning til med V-Strom'en ?
(Eller antyder du at bilistene respekterer BMW'n mer enn V-Stom'en)




[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Blitt litt for tøff i trynet?
Langsgående striper holder jeg meg langt unna,de har en tendens til å være glatte også.Og når en merker det på en treg sykkel som Intrudern er det ..... 

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Blitt litt for tøff i trynet?
dmorgan skrev:Kjører Mosseveien hver dag. Tidligere kjørte jeg over den gule linja på nevnte strekning når det ikke kommer biler i mot, men har etterhvert fått tålmodighet til å vente. Strekningen tar stort sett ikke lang tid.
Jeg begynte et nytt og bedre liv i dag, og fulgte køen som stod stampe mellom Ulvøya og Bekkelaget. Det tok laaaang tid føltes det som. Så vi får se da


Får prøve å finne noe som fungerer uten å risikere livet eller møte på onkel.
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Blitt litt for tøff i trynet?
Når det står i stampe vil jeg alltid prøve å finne en utvei. Dersom det er litt romslig mellom kjørefeltene kjører jeg gjerne på gulstripa, man må jo bare bruke litt skjønn. De fleste mc'er idag er jo vannkjølt, men slett ikke alle, luftkjølte mc'er har ikke godt av og bli stående å stampe om sommeren, jeg liker heller ikke å se tempmålern min nå nye høyder, og tenke på om viftene mine slår inn som de skal, varmt blir det også med varm motor og steikende sol. Da tar jeg de mulighetene som byr seg, for og forsere køen. Men jeg er forsiktig med og ikke kjøre for fort iforhold til køen, da man aldri kan vite hva bilistene kan finne på.
Man blir jo gjerne litt tøffere etterhvert som man blir varm i trøya utover sesongen.
Man blir jo gjerne litt tøffere etterhvert som man blir varm i trøya utover sesongen.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Re: Blitt litt for tøff i trynet?
Skal MYE til før en olje/luftavkjølt motor går varm i Norge. Jeg har ihvertfall ikke klart det til nå, holder alltid mellom 176 og 187 grader (3 av 7 streker på displayet) enda jeg er stillestående over lengre perioder.Geiroe skrev:Når det står i stampe vil jeg alltid prøve å finne en utvei. Dersom det er litt romslig mellom kjørefeltene kjører jeg gjerne på gulstripa, man må jo bare bruke litt skjønn. De fleste mc'er idag er jo vannkjølt, men slett ikke alle, luftkjølte mc'er har ikke godt av og bli stående å stampe om sommeren, jeg liker heller ikke å se tempmålern min nå nye høyder, og tenke på om viftene mine slår inn som de skal, varmt blir det også med varm motor og steikende sol. Da tar jeg de mulighetene som byr seg, for og forsere køen. Men jeg er forsiktig med og ikke kjøre for fort iforhold til køen, da man aldri kan vite hva bilistene kan finne på.
Man blir jo gjerne litt tøffere etterhvert som man blir varm i trøya utover sesongen.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Blitt litt for tøff i trynet?
Vel, jeg syns det blir ubehagelig varmt, og velger å forsere køen istedet for å stå å stampe.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Plumber
- Innlegg: 411
- Registrert: 07 jul 2012, 14:58
- Motorsykkelen din: Ingen...
- Bosted: Bjørkelangen
Re: Blitt litt for tøff i trynet?
På vei hjem i dag fra jobb, fikk jeg knipset et par bilder av 2 stk motorsykler som tok meg igjen rett over Fetsundbrua. Trafikken gikk i ca 77 km/t ( på GPS ). Slike forbikjøringer ville ikke jeg tatt
Slideshow : http://s1319.photobucket.com/user/Plumb ... ikjoringer" onclick="window.open(this.href);return false;

Slideshow : http://s1319.photobucket.com/user/Plumb ... ikjoringer" onclick="window.open(this.href);return false;
Suzuki GS 650 G Katana, Suzuki GS 1100 F Katana, Kawasaki 250 R, Kawasaki ER 6 F 2013
30/9-2014 ER-6F Solgt
2014: 10719 KM ( Start ) Oppdatert: 30/9-2014 : 22476
2013: 10719 KM på Kawasaki ER6F ( Ny 4/7-13 )
2013: 1914 KM på Kawasaki 250 R ( TIL 30/5-13., Solgt )
2012: 5 000 KM på Kawasaki 250 R (Fra 7/7-12., NY )
Medlem av: NMCU
30/9-2014 ER-6F Solgt
2014: 10719 KM ( Start ) Oppdatert: 30/9-2014 : 22476
2013: 10719 KM på Kawasaki ER6F ( Ny 4/7-13 )
2013: 1914 KM på Kawasaki 250 R ( TIL 30/5-13., Solgt )
2012: 5 000 KM på Kawasaki 250 R (Fra 7/7-12., NY )
Medlem av: NMCU
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Blitt litt for tøff i trynet?
Nei, der er jeg helt enig, hvis trafikken går normalt eller beveger seg greit, så skal vi jo følge trafikkreglene.Plumber skrev:På vei hjem i dag fra jobb, fikk jeg knipset et par bilder av 2 stk motorsykler som tok meg igjen rett over Fetsundbrua. Trafikken gikk i ca 77 km/t ( på GPS ). Slike forbikjøringer ville ikke jeg tatt![]()
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Re: Blitt litt for tøff i trynet?
Jeg lane-splitter hele veien til jobb.
Men bare der det er oversiktlig. Er det i en sving, skal jeg ha oversikt nok til å se at det ikke kommer bil imot. At jeg ser ham, betyr ikke at han ser meg.
Har ellers lite problemer med å kjøre forbi med trafikk i mot, men jeg ser litt ann bilen(e) som kommer i mot. Man ser veldig ofte om de legger seg litt ut for å gi plass. Gjør de ikke det, så holder jeg meg helst i eget felt til bilen er forbi, så er det bare å fortsette... :)
Men bare der det er oversiktlig. Er det i en sving, skal jeg ha oversikt nok til å se at det ikke kommer bil imot. At jeg ser ham, betyr ikke at han ser meg.
Har ellers lite problemer med å kjøre forbi med trafikk i mot, men jeg ser litt ann bilen(e) som kommer i mot. Man ser veldig ofte om de legger seg litt ut for å gi plass. Gjør de ikke det, så holder jeg meg helst i eget felt til bilen er forbi, så er det bare å fortsette... :)