Ny sykkel i 2014 ?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23386
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av Bjerknez »

poulet_cavalier skrev:
Bjerknez skrev: Bringisen: beklager OT diskusjonen her (jeg slutter med dette innlegget) men når noen kaller 1200gs LC for *treg* da ble jeg litt irritert..
Du missforstår, og jeg forstår heller ikke hvorfor du blir så irritert?

Jeg prøver bare å forstå, ikke noe annet. Det er ikke meningen å "trampe" på noens følelser her. Jeg har jo selv en Yamaha XVS 1300cc som ganske garantert ikke kan hamle opp med denne BMW'en over hodet, så fart er ikke så viktig for meg. Vil jeg ha fart, så blir det evt. (som nevnt) en sykkel nummer to, men da en streetfighter etc.

Jeg skjønner jo at denne BMW'en vi snakker om her befinner seg et sted midt i mellom og det eneste jeg har sagt er at min uvitenhet trodde at denen skulle prestere bedre. Om den ikek gjør det, så betyr jo ikek det at det er noen dårlig sykkel elelr at jeg tramper på noen her. TS er sikkert vel vitende om dette uansett så han kunne sikkert ikke brydd seg mindre.

PEACE! :)

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av hakhap »

Må si jeg ikke helt ser poenget med å diskutere 0-100, når det er 60-120 som er det vesentlige i trafikken :prop:
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av ega16 »

Bjerknez skrev:
poulet_cavalier skrev:
Bjerknez skrev: Bringisen: beklager OT diskusjonen her (jeg slutter med dette innlegget) men når noen kaller 1200gs LC for *treg* da ble jeg litt irritert..
Du missforstår, og jeg forstår heller ikke hvorfor du blir så irritert?

Jeg prøver bare å forstå, ikke noe annet. Det er ikke meningen å "trampe" på noens følelser her. Jeg har jo selv en Yamaha XVS 1300cc som ganske garantert ikke kan hamle opp med denne BMW'en over hodet, så fart er ikke så viktig for meg. Vil jeg ha fart, så blir det evt. (som nevnt) en sykkel nummer to, men da en streetfighter etc.

Jeg skjønner jo at denne BMW'en vi snakker om her befinner seg et sted midt i mellom og det eneste jeg har sagt er at min uvitenhet trodde at denen skulle prestere bedre. Om den ikek gjør det, så betyr jo ikek det at det er noen dårlig sykkel elelr at jeg tramper på noen her. TS er sikkert vel vitende om dette uansett så han kunne sikkert ikke brydd seg mindre.

PEACE! :)
Her ser du hva en "treig" R1200GS kan gjøre.

[video]http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... EqwcRRCc44[/video]

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av Intruder »

Herregud,her daffer jeg rundt mye av sammarn på 21 år gammal Intruder og blir nesten aldri forbikjørt eller kjører forbi andre MCer,så det ser ut til at det går på det jevne,kanskje aksellerasjon og toppfart ikke er ei så stor greie lell...
Men egoèt følger kanskje drag og krefter ? :mk :-)å
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av Bringisen »

Hehe, morsomt og se hva som kan komme ut av diskusjoner når man poster at man har investert i ny sykkel :P :p

Så klart er det helt andre egenskaper enn 0-100 og toppfart man er ute etter når man velger en slik sykkel. Og for min del, så vet sikkert mange etter diskusjoner angående dette, at jeg var mer enn nok fornøyd med ressursene som fantes i min F800GS. Med R1200GS blir selvfølgelig disse ressursene i overkant av hva jeg trenger, slik at diskusjonen ikke er så reel for min del.

Men.......når dette likevel er et diskusjonsforum kan jeg jo ikke la være :lol

Når det gjelder 0-100 tester med helt nye maskiner så vil ikke tallene være rettferdige, det er det første. For det andre, så husker jeg fra min 2006 mod R1200GS, som jeg hadde før min F800GS. At denne boxermotoren ikke "løsnet" før etter 7000km !!! Forhandler fortalte også at på denne boxermotoren brukte de mineral olje helt frem til 10000km før de gikk over til syntetisk. Dette hadde med friksjon og tilkjøring og gjøre. Hvordan dette er med den nye vannavkjølte boxeren vet jeg ikke.
Tilslutt er det vel også svært vanskelig å telle sekunder og tiendeler ved å kikke på en video. Tror man har behov for fine instrumenter for å få avgjort skillene mellom syklene.

Nå har ikke jeg studert dette nøye men jeg leser i nummer 5 av Bike , der de tester BMW R1200GS, Ducati MS S, Ktm 1190 og Triumph Tiger. Alle har mer effekt enn BMW, men tallene er som følger.

BMW R1200GS , 125hk, 113nm målt , 0-100 = 3,91s målt, 60-140 = 5,31s målt , toppfart 212,14 ,målt
Ducati MS S , 150hk, 112,3nm målt , 0-100 = 3,69s målt, 60-140 = 5,44s målt, toppfart 231,03 målt
KTM 1190 , 150hk, 119,7nm målt , 0-100 = 3,85s målt, 60-140 = 3,95s målt, toppfart 238,68 målt
Triumph Tiger 1200, 135hk, 111,4nm målt, 0-100 = 3,76s målt, 60-140 = 5,98s målt, toppfart 215,33 målt.

Som man ser er tallene for diskusjonen knapt målbare, og i den viktige mellom akselerasjonen er den med minst effekt den nest raskeste. Dreiemoment gir også pussige resultater med hensyn på effekt. KTM utmerker seg spesielt i mellomakselerasjonen.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av Epylypzon »

Bringisen skrev:Hehe, morsomt og se hva som kan komme ut av diskusjoner når man poster at man har investert i ny sykkel :P :p

Så klart er det helt andre egenskaper enn 0-100 og toppfart man er ute etter når man velger en slik sykkel. Og for min del, så vet sikkert mange etter diskusjoner angående dette, at jeg var mer enn nok fornøyd med ressursene som fantes i min F800GS. Med R1200GS blir selvfølgelig disse ressursene i overkant av hva jeg trenger, slik at diskusjonen ikke er så reel for min del.

Men.......når dette likevel er et diskusjonsforum kan jeg jo ikke la være :lol

Når det gjelder 0-100 tester med helt nye maskiner så vil ikke tallene være rettferdige, det er det første. For det andre, så husker jeg fra min 2006 mod R1200GS, som jeg hadde før min F800GS. At denne boxermotoren ikke "løsnet" før etter 7000km !!! Forhandler fortalte også at på denne boxermotoren brukte de mineral olje helt frem til 10000km før de gikk over til syntetisk. Dette hadde med friksjon og tilkjøring og gjøre. Hvordan dette er med den nye vannavkjølte boxeren vet jeg ikke.
Tilslutt er det vel også svært vanskelig å telle sekunder og tiendeler ved å kikke på en video. Tror man har behov for fine instrumenter for å få avgjort skillene mellom syklene.

Nå har ikke jeg studert dette nøye men jeg leser i nummer 5 av Bike , der de tester BMW R1200GS, Ducati MS S, Ktm 1190 og Triumph Tiger. Alle har mer effekt enn BMW, men tallene er som følger.

BMW R1200GS , 125hk, 113nm målt , 0-100 = 3,91s målt, 60-140 = 5,31s målt , toppfart 212,14 ,målt
Ducati MS S , 150hk, 112,3nm målt , 0-100 = 3,69s målt, 60-140 = 5,44s målt, toppfart 231,03 målt
KTM 1190 , 150hk, 119,7nm målt , 0-100 = 3,85s målt, 60-140 = 3,95s målt, toppfart 238,68 målt
Triumph Tiger 1200, 135hk, 111,4nm målt, 0-100 = 3,76s målt, 60-140 = 5,98s målt, toppfart 215,33 målt.

Som man ser er tallene for diskusjonen knapt målbare, og i den viktige mellom akselerasjonen er den med minst effekt den nest raskeste. Dreiemoment gir også pussige resultater med hensyn på effekt. KTM utmerker seg spesielt i mellomakselerasjonen.
Før jeg prøvde nye R1200 kjørte jeg noen "tester" med min 800, på samme strekket klarte 1200 ca 10km/t mer. Ikke samme strekk som nevnt tidligere i posten.
Men du verden for et drag i den, på 1. og 2. gir vil den bare opp på hjulet med TCA av og Dynamic modus. På 3. i 100 km/t var det bare å "lugge" litt med clutchen så reiste den seg !! :=) Gud så artig det var!!
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av LoneRider »

Jeg antar at BMW har laget motoren slik at man får best mulig nytte av kreftene i praktisk bruk, og rekorder på 0-100 er neppe hva de som kjøper denne sykkelen fokuserer på.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23386
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av Bjerknez »

LoneRider skrev:Jeg antar at BMW har laget motoren slik at man får best mulig nytte av kreftene i praktisk bruk, og rekorder på 0-100 er neppe hva de som kjøper denne sykkelen fokuserer på.
Det er nettopp detjeg lurte på, og det var overhodet ikke meningen å disse noen her i tråden. Det er en mening med alt :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38203
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av AJ »

Enda godt man har en sykkel hvor disse rekord-tallene ikke betyr noe... ;-).
Kanskje fordi den alltid er "dårligst" i klassen :-k ?

Men Stelvio'en kom greit ut når effekt og moment ble målt i en test sammen med andre adventure sykler i svenske Motorrad i fjor, mener jeg å huske det var...?
Målt effekt: 106 Hk - moment 113 Nm. Så nær opptil fabrikkens egne tall som der mulig å komme (en opp på HK, for øvrig ;-) )
For øvrig høyere momentverdier enn Tiger Explorer og Super Ténéré'en i den testen...

Så det så! :knegg

Ja, ja...
vi får håpe at kjøreopplevelsen ikke ødelegges av fokusering på specs, som i det store og hele ikke betyr allverdens.
En 1200 kubikker er, eller bør være (?) både rask og sterk nok for de fleste av oss med de behovene vi har, vil jeg tro...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg tror nok at med mindre vi snakker Supersport sykler over 1liter, så er det nok akuratt det samme hvilken som går fortest opp til 100, Spesielt når det er kanskje det minste "selling pointet" for type syklene det diskuteres her. Det meste over 600cc går utrolig nok fremover det også. :thumleft
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av poulet_cavalier »

Erfaring og lengden på sykkelen (moment til å holde framhjulet nede) er ikke helt uvesentlig:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=vjFeC7g6_40[/video]
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:Enda godt man har en sykkel hvor disse rekord-tallene ikke betyr noe... ;-).
Kanskje fordi den alltid er "dårligst" i klassen :-k ?

Men Stelvio'en kom greit ut når effekt og moment ble målt i en test sammen med andre adventure sykler i svenske Motorrad i fjor, mener jeg å huske det var...?
Målt effekt: 106 Hk - moment 113 Nm. Så nær opptil fabrikkens egne tall som der mulig å komme (en opp på HK, for øvrig ;-) )
For øvrig høyere momentverdier enn Tiger Explorer og Super Ténéré'en i den testen...

Så det så! :knegg

Ja, ja...
vi får håpe at kjøreopplevelsen ikke ødelegges av fokusering på specs, som i det store og hele ikke betyr allverdens.
En 1200 kubikker er, eller bør være (?) både rask og sterk nok for de fleste av oss med de behovene vi har, vil jeg tro...
Du er inne på noe vesentlig :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av simpson »

poulet_cavalier skrev:
Bjerknez skrev:Gratulerer med flott sykkel! :)

Driver å kikker litt rundt selv på en nummer to sykkel, og selv om jeg kanskje er ute etter en litt "morsommere" sykkel med tanke på fart, så beit jeg meg merke i en ting med den BMW 1200GS. Jeg søkte nemlig på Youtube og der så jeg at BMW 1200GS slett ikke hadde de fartsressursene jeg hadde forestilt meg. Ikke for at dette er noe big deal i seg selv, men 0-100km/t på over 5sek. for en 1200cc i den klassen...?

Eller har dem prioritert høyere giring for komfort?
Ja.. det er jo bare direkte feil. Du bør sjekke litt nøyere før du poster.

2013 r1200gs gjør 0 - 100 på 3 sekunder blank.

Edit: 0-60mph på 3.0 sec - litt mer på 0-100km/h (3,5?)

http://www.cycleworld.com/2013/06/27/20 ... ew-photos/
Dette tror jeg ikke på da superbike som BMW, Ducati osv ligger på ca 3.2 på tester av bla Bike.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av simpson »

Epylypzon skrev:Min forrige 2002 r6 gjorde + - 200 der.

Sent from my HTC One using Tapatalk 2
De råeste superbike klarer ca 200 på 7-8 sek, og over 100 er det STOR forskjell på 600 og 1000

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ny sykkel i 2014 ?

Legg inn av simpson »

poulet_cavalier skrev: Skal det gå noe særlig raskere IRL må du over på RR sykler eller supersports tourere (ZZR1400/Hayabusa)
Nå er ikke Hayabusa eller ZZR 1400 spesielt raske her heller men helst fra 150+

Svar