Synes opplæringen jeg tok for A-lappen var nyttig og helt nødvendig - dvs har kun kjørt bil - ganske mye bil, og tidvis ganske mye i Oslo - siden '83.
Først ferdighetene med å kjøre MC'en - tror ingen som setter seg på en MC første gang behersker hverken kjeglekjøringen, krypkjøringen, unnamanøver, nødbrems eller bakkestart. Alt er nyttige ferdigheter også i trafikk.
Deretter trafikk - hvor ja, "man kan da kjøre bil i bytrafikk!" ...og likevel legge seg i feil fil i første kryss fordi det er et litt atypisk kryss der venstre fil er rett fram og det står kun på et skilt som er lett å overse
http://goo.gl/maps/vSd1U- men alle inntrykkene/støyen etc gjør at man ikke legger merke til det på første tur. Ellers en feil i snitt per time i trafikk. Gikk det bra selv om jeg gjorde feil? Ja, det gjorde det, akkurat av samme grunn som at mange som har fått lappen "automagisk" klarer seg - fordi andre trafikanter viser hensyn til den med mangelfulle ferdigheter. Det ligger en ganske god margin der.
Når en har overlevd den første perioden og ferdigheter og trafikk-kunnskaper a la MC sitter - så spiller det ikke så stor rolle hvordan man fikk lappen. Dog er det mye god teori også i den nye opplæringen - den kan hvemsomhelst laste ned og lese igjennom.
Anbefales: Full kontroll / Godt tenkt
Her står det forøvrig noe om de som fikk lappen for lenge siden. Og det som står kan jo stemme godt med endel "uforklarlige" velte- og kjør-av-veien-ulykker hvert år...
http://www.tryggtrafikk.no/Frisk+opp+MC ... wJjG3Y.ips
Og det vises på statistikken at det er god nedgang trafikkdrepte som stemmer overens med bedre opplæring. Tilsvarende er det ikke like god statistikk i land der opplæringen er mindre omfattende (...men EU mener at MC-ulykker mest skyldes tekniske feil på MC'ene istedenfor og derfor innfører PKK...

)