Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene. Er dette bra eller ikke? Jeg mener det selvsagt er bra, men også at det kan ha negative sider, da alt skjer fortere, og "idiotene" også gjør dumme ting fortere.
http://www.nettavisen.no/politikk/article3691267.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nettavisen.no/politikk/article3691267.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Skjønner ikke vitsen med 130kmt, 100 er vel den fartsgrensa nordmenn respekterer mest.
Kunne kanskje strukket til 110?
Kunne kanskje strukket til 110?
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Helt i orden for meg, da jeg på e18 ofte opererer med "under miste lappen-grensa", ikke hva som står på skiltet.
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
.
Sist redigert av TheBandit den 27 feb 2015, 23:58, redigert 1 gang totalt.
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Tror dessverre at mange er så vant til å kjøre 10-20-30 over grensa at de vil fortsette med det. 130 er en helt fin hastighet i mine øyne, men man risikerer at folk kjører opp mot 160 på speedometeret, som jeg mener er for fort (for folk flest)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Og det er dette som bekymrer meg litt. En uerfaren og/eller uoppmerksom billist i 160 er ikke til å spøke med..jongsanim skrev:Tror dessverre at mange er så vant til å kjøre 10-20-30 over grensa at de vil fortsette med det. 130 er en helt fin hastighet i mine øyne, men man risikerer at folk kjører opp mot 160 på speedometeret, som jeg mener er for fort (for folk flest)
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Regjeringen lover vel ikke 130 ??
Det de sier er at nye motorveier skal være forberedt for 130, ikke at det nødvendigvis blir fartsgrensa.
Det de sier er at nye motorveier skal være forberedt for 130, ikke at det nødvendigvis blir fartsgrensa.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Motorveiene, blir vel forberedt for en hastighet på 130, men fartsgrensa blir 110, slik at du trygt kan kjøre 20 over 
Vogntog har jo fremdeles fartssperre på 90, så det blir vel ikke noe flyt i trafikken med noe særlig større økning enn til 110.

Vogntog har jo fremdeles fartssperre på 90, så det blir vel ikke noe flyt i trafikken med noe særlig større økning enn til 110.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Hadde vært flott med 130 ja, men 110 duger det også :). Det er nå ikke mange som holder fartsgrenser på motorveier uansett.
Men hadde heller foretrukket at de fleste 70 soner blir 80. Atlfor mange strekker med minimalt med hus rundt og få svinger som er i 70 sona.
Men hadde heller foretrukket at de fleste 70 soner blir 80. Atlfor mange strekker med minimalt med hus rundt og få svinger som er i 70 sona.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
!30 km/t synes jeg personlig er en helt topp hastighet å kjøre i. Skjeldent jeg kjører over 130 i utlandet der hastigheten er 130, nettopp på grunn av at det føles fort nok. Det er vel kanskje grunnen til at vi gjerne og kjører 120-130 allerede i 100 soner.
Det er mye større forskjell å kjøre 30 over i en 130 sone enn i en 100 sone.
Kanskje det blir mindre stressende å kjøre 70 der det er 70 når man kan få ut litt fartsbehov når det faktisk er 130 km/t.
Det er mye større forskjell å kjøre 30 over i en 130 sone enn i en 100 sone.
Kanskje det blir mindre stressende å kjøre 70 der det er 70 når man kan få ut litt fartsbehov når det faktisk er 130 km/t.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Helt enig, få satt opp igjen til 80, slik at det går an å holde et forholdsvis greit turtall på høyeste gir. 

For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- tomsnes
- Innlegg: 331
- Registrert: 03 okt 2010, 23:46
- Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
- Bosted: Sandefjord
- Kontakt:
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Hadde dette kommet før, hadde jeg spart 7800 kroner og unngått 3 prikker..... 

"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Dette er revnede likegyldig for meg. Jeg unngår motorveier som pesten, ingenting inspirerer meg mindre enn motorveier.
At noen skulle øke hastigheten fra 110 til 130 betyr absolutt ingen ting.
At det noen steder er nedsatt hastighet fra 80 til 70 har faktisk mye med trafikk kapasitet å gjøre. Innkjøring til byer og tettsteder har i følge forskning vist at man får flere kjøretøy inn på samme strekning ved 70 kontra 80. Dette skyldes at avstanden mellom kjøretøyene blir mindre og dermed flere kjøretøy pr.strekning.
Så 130 kontra 110 betyr nada for min del, takke seg til smale svingete vestlandsveier i flott natur. Tid har jeg nok av når jeg kjører MC, det er derfor jeg gjør det.
At noen skulle øke hastigheten fra 110 til 130 betyr absolutt ingen ting.
At det noen steder er nedsatt hastighet fra 80 til 70 har faktisk mye med trafikk kapasitet å gjøre. Innkjøring til byer og tettsteder har i følge forskning vist at man får flere kjøretøy inn på samme strekning ved 70 kontra 80. Dette skyldes at avstanden mellom kjøretøyene blir mindre og dermed flere kjøretøy pr.strekning.
Så 130 kontra 110 betyr nada for min del, takke seg til smale svingete vestlandsveier i flott natur. Tid har jeg nok av når jeg kjører MC, det er derfor jeg gjør det.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Ser at det er forskjeller på hva de skriver. Nå leste jeg Nettavisen når jeg la ut denne posten. Der skriver de: "Øker maksfart på veiene til 130 km/t." Dersom man leser de andre avisene, er de kanskje litt mere nyanserte. Journalistene, som oss andre, ser bare det de vil se...Jompa skrev:Regjeringen lover vel ikke 130 ??
Det de sier er at nye motorveier skal være forberedt for 130, ikke at det nødvendigvis blir fartsgrensa.

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
For meg som jobbpendler, betyr det en del. Her er det snakk om nyttekjøring, tidsklemme, og sjonglering med timeplaner, buss og togruter OG hvor fort jeg evt klarer å komme meg fra A til B (fra jobb til hjem). En økning av fartsgrensen fra 100 til 130 vil teoretisk sett gi meg en besparelse på 14 minutter hver vei, fra en time i dag, til 46 minutter i 130 (har nøyaktig 100 km hver vei). Dette blir en daglig besparelse på en halvtime.Bringisen skrev:Dette er revnede likegyldig for meg. Jeg unngår motorveier som pesten, ingenting inspirerer meg mindre enn motorveier.
At noen skulle øke hastigheten fra 110 til 130 betyr absolutt ingen ting.
At det noen steder er nedsatt hastighet fra 80 til 70 har faktisk mye med trafikk kapasitet å gjøre. Innkjøring til byer og tettsteder har i følge forskning vist at man får flere kjøretøy inn på samme strekning ved 70 kontra 80. Dette skyldes at avstanden mellom kjøretøyene blir mindre og dermed flere kjøretøy pr.strekning.
Så 130 kontra 110 betyr nada for min del, takke seg til smale svingete vestlandsveier i flott natur. Tid har jeg nok av når jeg kjører MC, det er derfor jeg gjør det.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Platec
- Innlegg: 42
- Registrert: 04 jul 2012, 19:43
- Motorsykkelen din: Honda CBR125R 2006
- Bosted: Hamar
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
For ikke å glemme oss på Lett motorsykkel, som kan klare de hastighetene på rette flate strekker, men så fort det kommer en liten motbakke kan det bli tøft å holde følgeGeiroe skrev:Vogntog har jo fremdeles fartssperre på 90, så det blir vel ikke noe flyt i trafikken med noe særlig større økning enn til 110.

Og et så lite kjøretøy som ikke klarer å holde følge med resten av trafikken kan være farlig både for dem og for resten.
MEN, om et halvt år jeg er personlig ferdig med det tullet, så for min del, KJØR PÅ!

- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
En har jo fortsatt flere filer somregel på en motorvei. Og håper da de fleste har skjønt at venstre er forbikjøring / kjøre-fort-fil :) og høyre er vogntog og "fartsgrensefil"
.
De få gangene jeg har kjørt mot Drammen fra Oslo har jeg merket at det er INGEN som har skjønt det konseptet.


De få gangene jeg har kjørt mot Drammen fra Oslo har jeg merket at det er INGEN som har skjønt det konseptet.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
130km/t også kan de ta lappen fra deg på 140km/t synes jeg hadde vært en god løsning. Når det kommer forståelige fartsgrenser på gode veier synes jeg folk skal forholde seg til dem.
Nå ligger jo folk i 110 i 80 sonen og 100 i 70 sonen. Gir ikke mening.
Nå ligger jo folk i 110 i 80 sonen og 100 i 70 sonen. Gir ikke mening.
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km
Kjørelengde
- 2013: 10 000km
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Da er kanskje ikke de fartsgrensene forståelige og burde økes respektivt ..? Jeg synes i alle fall det er kjedelig å konstant ligge og holde igjen på 'miste lappen grensa' så enhver økning mottas med åpne armer herfraKenny_85 skrev:Når det kommer forståelige fartsgrenser på gode veier synes jeg folk skal forholde seg til dem. Nå ligger jo folk i 110 i 80 sonen og 100 i 70 sonen. Gir ikke mening.

- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
De lover jo bedre veier og vi får (etter mitt syn) et dårligere privat helsevesen,så sett for all del opp fartsgrensene,finansvesenet ordner nok opp om ulykka skulle være ute...
Hurra
Hurra

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Hastighet over 100 km/t er lite interessant i første omgang. På tide med en skikkelig oppgradering av veinettet, er etter mitt syn mer viktig en å bygge en liten strekning av motorvei med 130 km/t.
Kan veinettet oppgraderes vil gjennomsnittfarten øke, og vi slipper slike veistrekninger over flere mil der det er forbikjøring forbudt. Slik som det er fra Oslofjordtunnelen og til Drammen.
Den politiske fargen min er mere rød, men håper jaggu disse blånissene får fart på infrastrukturen i Norge.
Kan veinettet oppgraderes vil gjennomsnittfarten øke, og vi slipper slike veistrekninger over flere mil der det er forbikjøring forbudt. Slik som det er fra Oslofjordtunnelen og til Drammen.
Den politiske fargen min er mere rød, men håper jaggu disse blånissene får fart på infrastrukturen i Norge.
- Moby
- Innlegg: 330
- Registrert: 27 jul 2012, 00:18
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
- Bosted: Akershus
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
JohnnyTh skrev:!30 km/t synes jeg personlig er en helt topp hastighet å kjøre i. Skjeldent jeg kjører over 130 i utlandet der hastigheten er 130, nettopp på grunn av at det føles fort nok. Det er vel kanskje grunnen til at vi gjerne og kjører 120-130 allerede i 100 soner.
Det er mye større forskjell å kjøre 30 over i en 130 sone enn i en 100 sone.
Kanskje det blir mindre stressende å kjøre 70 der det er 70 når man kan få ut litt fartsbehov når det faktisk er 130 km/t.
Godt poeng. På autobahnen kjører folk i den farten de er komfortabel med, selv der det ikke er fartsgrense. Så selv om fartsgrensen øker vil langt i fra alle kjøre 30 kmt over. Flertallet legger seg på en komfortabel hastighet, eneste forskjellen er at flere vil kjøre i en hastighet som ikke gir bøter...
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers
- Moby
- Innlegg: 330
- Registrert: 27 jul 2012, 00:18
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
- Bosted: Akershus
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Intruder skrev:De lover jo bedre veier og vi får (etter mitt syn) et dårligere privat helsevesen,så sett for all del opp fartsgrensene,finansvesenet ordner nok opp om ulykka skulle være ute...
Hurra
De lover gull å grønne skoger, jeg er egentlig litt skeptisk.
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Men.. men... hva skjer da med statens største inntekt fra UP? :=)Moby skrev:JohnnyTh skrev:!30 km/t synes jeg personlig er en helt topp hastighet å kjøre i. Skjeldent jeg kjører over 130 i utlandet der hastigheten er 130, nettopp på grunn av at det føles fort nok. Det er vel kanskje grunnen til at vi gjerne og kjører 120-130 allerede i 100 soner.
Det er mye større forskjell å kjøre 30 over i en 130 sone enn i en 100 sone.
Kanskje det blir mindre stressende å kjøre 70 der det er 70 når man kan få ut litt fartsbehov når det faktisk er 130 km/t.
Godt poeng. På autobahnen kjører folk i den farten de er komfortabel med, selv der det ikke er fartsgrense. Så selv om fartsgrensen øker vil langt i fra alle kjøre 30 kmt over. Flertallet legger seg på en komfortabel hastighet, eneste forskjellen er at flere vil kjøre i en hastighet som ikke gir bøter...
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39850
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den nye regjeringen lover oss 130 km/t på motorveiene.
Har også trua på at folk flest kjører innafor sin komfortgrense. Og den er antakelig ikke noe vesentlig høyere enn 130 km/t - trolig heller noe under, selv på norske motorveier.
Det er jo ikke slik nede i Europa heller, at folk setter egne og andres liv i fare bare fordi det er "fri fart". '
Mulig jeg er naiv, men jeg tror altså at de fleste av oss har en innebygd norm for hva som er trygt, fornuftig, økonomisk og hensiktsmessig.
Derfor har jeg ingen tro på at vi kommer til å kjøre i 150-160 km/t hvis det blir innført 130 grense.
Det er jo ikke slik nede i Europa heller, at folk setter egne og andres liv i fare bare fordi det er "fri fart". '
Mulig jeg er naiv, men jeg tror altså at de fleste av oss har en innebygd norm for hva som er trygt, fornuftig, økonomisk og hensiktsmessig.
Derfor har jeg ingen tro på at vi kommer til å kjøre i 150-160 km/t hvis det blir innført 130 grense.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.