Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av AJ »

tagesk skrev:
AJ skrev: Er her i Norge da, skjønner jeg... ;-)
Ugh.

Eftersom dette er en foto-tråd får jeg heller snakke om dét:
[TaSK]
For all del... ;-)

TheBandit
Motorsykkelen din: ---

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 28 feb 2015, 00:01, redigert 1 gang totalt.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

TheBandit skrev:Må slenge inn ett kameraspørsmål her.

Jeg ga mitt gamle kompaktkamera til min søster da jeg tenkte å bytte til ett vanntett kompaktkamera. Så nå sitter jeg å ser litt da og har kommet frem til at disse to er gode kandidater:

- Olympus TG-2
- Panasonic DMC-FT5

Begge 2 får mye bra kritikk i tester. Har noen erfaring med disse kameraene? Jeg har speilrefleks til primært bruk, så jeg trenger ett kompaktkamera til å ha i lomma på mc-tur, padleturer og reiser der jeg ikke gidder å drasse med meg speilrefleksen.

Andre forslag til lignende kamera (som ikke koster skjorta) ønskes også. :thumleft

EDIT: Det er viktig at kameraet har god vidvinkel, tar gode bilder og er enkelt i bruk.
Da jeg valgte å kjøpe mitt Fujifilm X20, hadde jeg lest endel om de vanntette kompaktene. Ingen av de har noen særlig størrelse på bildebrikken, så da var valget enklere for meg..

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:Jeg har X20 og liker det godt. Det tegner skarpt og har en fin finish på knspper og slikt, men rawfilene ser ikke bra ut.
Ja finish og dedikert hjulet til exponeringskompensasjon liker jeg godt slik jeg ser X20.
Noen mener dog at bildekvaliteten lider litt av en relativt liten brikke.
Hadde ikke du speilrefleks også, eller tidligere. Hvordan merker du forskjellen fra dette til X20.
Er dynamikken og oppløsning bra i forhold ?

Jeg lurer også litt på Canon G15, EOS M og OLympus PEN PM2.
Joda, jeg har 500D med 15-85IS, Tokina 11-16 og EF35 samt EF 75-300.
I grunn er det liten kvalitetsforskjell på bildene, men zoommulighetene er jo mye bedre på "speilet".

Her er noen tatt med X20 i JPG, komprimert og lagt på Facebook:
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
sankyo
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400

Re: AW: Foto ?

Legg inn av sankyo »

Kjempe flotte bilder. Hvor ble de tatt?
Live long and prosper :janikk

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

sankyo skrev:Kjempe flotte bilder. Hvor ble de tatt?
Hvis det er mine du mener så er alle tatt i Dolomittene i sept i år, bortsett fra det siste, det er tatt ved Fagerheim Fjellstue på Hardangervidda.

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:
sankyo skrev:Kjempe flotte bilder. Hvor ble de tatt?
Hvis det er mine du mener så er alle tatt i Dolomittene i sept i år, bortsett fra det siste, det er tatt ved Fagerheim Fjellstue på Hardangervidda.
Flotte bilder, kontrastrike og fargerike. Ser ut til at X20 leverer under slike forhold.
Fikk sommerfølelse her jeg sitter i høstmørket i Bergen..... :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Joda, det funker helt ålreit det. Tirsdag skal jeg ta det med på crossbana i Kongsberg, så da får vi se hva jeg får til med AF, seriebilder, fartsfølelse i bildene osv :)
Må vel nedpå 1/80 skal det bli noe "fart".

Brukeravatar
sankyo
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400

Legg inn av sankyo »

ZZR-Erling skrev: Hvis det er mine du mener så er alle tatt i Dolomittene i sept i år.
Jepp, mente dine. Fikk plutselig kjempe lyst til å dra dit en gang. Har hørt masse fint om dem, og bildene bekrefter det bare.
Sist redigert av Snikkeren den 20 okt 2013, 10:41, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Fikset quoten.
Live long and prosper :janikk

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Vi har vært der tre år på rad..anbefales så absolutt!

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Gratis "public beta" av neste versjon av Perfect Photo Suite - PPS8 - for den som ønsker å "mekke" litt på bildene i etterkant.
http://www.ononesoftware.com/products/suite8/beta.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Takk for tipset Rune :-D

Brukeravatar
Nostalgic
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013

Legg inn av Nostalgic »

Jeg har holdt på med fotografi og video i mange år og det er en veldig fin kunnskap og kunne ha. Å få uttrykt sine meninger eller budskap i form av foto og video. Men i det siste så har det blitt mer og mer MC foto for min del. Har dessverre ikke et "high-end" kamera nå da det forrige mitt ble ødelagt og jeg har ikke råd til å kjøpe et nytt et akkurat nå.

Jeg har 3 GoPro HD kameraer som jeg har lekt litt rundt med denne sommeren og utforsket nye vinkler og måter og filme på. Jeg sparer for øyeblikket til Canon 5D MKII og ser veldig frem i mot til jeg får det i fotoveska.

Jeg pleier og justere/redigere bildene mine i Adobe Lightroom og Photoshop men video blir redigert i After Effects og Premiere Pro :-)

Hadde vært morsomt om vi kunne laget en foto-tråd av noe slag her, i betydning der vi poster bilder og gir hverandre tilbakemelding.
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Ja, men, de fleste her bruker jo mobilen sin, innkludert mæ sjøl :)
Men jeg foretrekker mitt Fujifilm X20 på mc-turer, ellers er det 500D, gjerne med 15-85EFS IS.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Lurer på hvor bra et Nikon 1 J3 er til actionfoto, les: motocross.

Min kone Hege lurer på ett slikt ett.

Bilde

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

For alle som har RX100 /RX100 MK II (og evt andre kamera med samme effekt) så kom jeg over et skikkelig bra tips på Dpreview.com forumet idag.

I kameraet er det en bildeeffekt som heter "Watercolour" som altså skal etterligne akvarell-maleri. Jeg og mange med meg bruker sikkert aldri slike effekter fordi resultatet er så som så... MEN, her kommer tipset - hvis man kjører dette etter at bildet er tatt, så går det an å repetere effekten flere ganger og da blir faktisk resultatet bedre. (Både originalbildet og kopi med effekt lagres, og man kan da kjøre effekten en gang til på kopien - og evt repetere flere ganger).

Her et foto der jeg har repetert effekten 3 ggr = instant "kunstverk med MC" :D
Bilde

...og ett til rett fra kameraet - brukte effekten 3 ggr etterhverandre her også.
Bilde
Sist redigert av RuneMC den 01 des 2013, 23:41, redigert 2 ganger totalt.
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Bilde
Nææ! Har du sett så søt en pandabjørn :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

@ojda - ja, der ser du! Det er jo et sikkert kjennetegn på ekte kunst at den som ser på det, tolker det på sin egen måte :knegg
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
rogg
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Kontakt:

Legg inn av rogg »

RuneMC skrev:For alle som har RX100 /RX100 MK II (og evt andre kamera med samme effekt) så kom jeg over et skikkelig bra tips på Dpreview.com forumet idag.

I kameraet er det en bildeeffekt som heter "Watercolour" som altså skal etterligne akvarell-maleri. Jeg og mange med meg bruker sikkert aldri slike effekter fordi resultatet er så som så... MEN, her kommer tipset - hvis man kjører dette etter at bildet er tatt, så går det an å repetere effekten flere ganger og da blir faktisk resultatet bedre. (Både originalbildet og kopi med effekt lagres, og man kan da kjøre effekten en gang til på kopien - og evt repetere flere ganger).

Her et foto der jeg har repetert effekten 3 ggr = instant "kunstverk med MC" :D
Bilde

...og ett til rett fra kameraet - brukte effekten 3 ggr etterhverandre her også.
Bilde
Hadde sansen for det dærre gitt...ble vakkert.
Rogg..
Sees på veiene...

SMIA MC

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

Canon Powershot G15
http://www.lydogbilde.no/test/canon-powershot-g15" onclick="window.open(this.href);return false;

Dette kameraet har falt meg i smak og nå tror jeg kanskje prisen vil falle litt. En arvtager har kommet ( tror jeg)

Det jeg liker med det er at det skal ta generelt gode bilder, men spesielt greier seg bedre i dårligere lys enn mange andre.
Det tar også raw format.

Det har ligget på ca kr 3500 tidligere , men nå kryper det under 3000 ..

Noen som har erfaringer med dette eller andre kamera i omrent samme prisgruppe?!
:)
"Do the right thing"

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

G15 er nesten blitt en outsider, men det er iflg ulike tester meget bra, og vinner også. Kunne selv godt tenkt meg et, men valgte Fujifilm X20, og er nøyd med det. G15 har et logiskt og innholdsrikt brukergrensesnitt.

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

Relax skrev:Canon Powershot G15
http://www.lydogbilde.no/test/canon-powershot-g15" onclick="window.open(this.href);return false;

Dette kameraet har falt meg i smak og nå tror jeg kanskje prisen vil falle litt. En arvtager har kommet ( tror jeg)

Det jeg liker med det er at det skal ta generelt gode bilder, men spesielt greier seg bedre i dårligere lys enn mange andre.
Det tar også raw format.

Noen som har erfaringer med dette eller andre kamera i omrent samme prisgruppe?!
Jeg har ikke erfaring med G15 eller nye G16 , men har hatt eldre modeller. Kameraet har innstillinger som et speilrefleks og tar meget gode bilder for å være et så kompakt kamera.
Kameraet får veldig gode kritikker og man ser mange flotte bilder tatt med kameraet om man søker på flickr.
Eneste ulempe er at man ikke kan skifte optikk, men optikken er lyssterk med største blender f1,8 og har f2,8 selv på lengste tele.
Tror ikke du kan gjøre feil i å kjøpe dette kameraet.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Lurer på om det er noen som har ei anbefaling på et HDR program.

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

@ZZR-Erling - sent svar men... Photomatix går for å være standarden som andre måles mot (og har plugin til Lightroom). Selv valgte jeg for et par år siden Dynamic Photo HDR5 etter litt testing og vurdering av pris/ytelse - MEN, nå er det etterhvert en god del HDR muligheter i f.eks. DxO Optics Pro (mer naturlig utseende HDR, og DxO 9 har også fått meget bra støyreduksjon av RAW bilder) pluss som del av mange andre foto-editerings-pakker.
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
Epylypzon
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Kontakt:

Legg inn av Epylypzon »

Bringisen skrev:
Relax skrev:Canon Powershot G15

Det tar også raw format.

Jeg har ikke erfaring med G15 eller nye G16 , men har hatt eldre modeller. Kameraet har innstillinger som et speilrefleks og tar meget gode bilder for å være et så kompakt kamera.
Kameraet får veldig gode kritikker og man ser mange flotte bilder tatt med kameraet om man søker på flickr.
Eneste ulempe er at man ikke kan skifte optikk, men optikken er lyssterk med største blender f1,8 og har f2,8 selv på lengste tele.
Tror ikke du kan gjøre feil i å kjøpe dette kameraet.
Har selv litt lyst til å prøve Canon sine G kamera. i dag pleier jeg å ha med meg 3 kameraer på tur(+ actionkamera).
1 Ixus 230hs som alltid ligger klart i tankveska. Bruker dette til å knipse mens jeg kjører, da knappene er forholdsvis enkle å betjene. Og OM jeg skulle miste det er det ikke så dyrt.
1 Powershot 260hs som jeg bruker for de fine bildene(prøver ihvertfall :p )
1 canon videokamera.

Om jeg hadde kjøp et G kamera kunne jeg kanskje klart meg med det og ixus 230 på tur.

Ligger et G15 til 2200 på finn nå. Det må være et greit kjøp i forhold til nytt G16(4500)
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp