JohnnyTh skrev:Da har du vel strengt tatt ikke foretatt forbikjøringen på egnet sted. Men ja. En fartssperre er en uting for av og til må man gi på litt for å avverge en farlig hendelse. Hva skjer med fartssperren når man kjører inn i Svergie? Gps styrt?
Tja, det spørs, forbikjøring krever både trening og en god sans for timing.
En forbikjøring som tar 3 sek i 120 kan være langt sikrere enn en som tar 15 sek i 80.
Ellers har jeg sett et fenomen der det har kommet midtdeler og er enkelt kjørefelt i hver retning - noen bilister
senker da farten til 10-15 km/t
under fartsgrensen, trolig fordi de får ekstra
fartsfølelse av stolpene som farer forbi tett inntil bilen - selv om det på vei med midtdeler er ekstra sikkert!
Hvis valget er mellom 30 km/t og
noen flere trafikkdrepte så velger jeg det siste. Det er faktisk langt flere som tar selvmord i dette landet enn trafikkdrepte og det blir litt absurd å bruke så mye ressurser på en "nullvisjon" for noe som alltid vil ha en viss risiko. Ikke at jeg mener det skal være totalt fri fart, men det bør finnes en balanse mellom ressursbruk og
akseptabel risiko. Den økningen vi ser i senere år kan like godt komme av at vi tross alt har fått flere innbyggere og en tettere trafikk uten at veibyggingen og vedlikeholdet har hengt med. Der veibyggingen faktisk henger med, så ser en heller ingen problem i forhold til 100 km/t fart (f.eks. de nye strekkene mellom Oslo og Hamar)
Ad slitasje og vedlikehold: Tungtransporten viser også undersøkelser er den som sliter på veiene. Personbiler etc sliter nesten ingenting i sammenligning. Mye er nødvendig transport, men mye er også
helt unødvendig. Her er det faktisk mange kommuner som har valgt å transportere søppel langt avgårde (9 kommuner rundt Drammen transporterer søppel til Elverum istedet for å bruke lokalt topp moderne gjenvinningsanlegg i Drammen - grunnet anbudskonkurranse) eller endog ut av landet istedet for å håndtere resirkulering lokalt - fordi det er billigst. Vogntoget som sist brant i Oslofjordtunnelen var en slik transport (resirkulert papir) - stikkord er dårlig vedlikeholdte kjøretøy (for det gir billigst anbud) og at samfunnet må ta både kostnaden (for ekstra veivedlikehold og ekstra miljøskader) og risikoen for det som altså er en svært lite miljøvennlig måte å håndtere søppel på.
Her en liten artikkel fra 2009 - og jeg tror neppe det er blitt færre søppeltransport siden dengang, heller flere
http://www.aftenposten.no/meninger/deba ... sxLQfTuJ8E" onclick="window.open(this.href);return false; Spesielt hvis det i tillegg importeres søppel fra utlandet til norske forbrenningsanlegg pga finurlige skatter og avgifter som gjør dette lønnsomt (!)
Søppeltransport. I fjor gikk minst 5000 vogntog med norsk avfall den lange veien til svenske forbrenningsanlegg. Dette er to fullastede vogntog hver time, hele døgnet, hele året.
Jeg tør
påstå at både trafikk og sikkerhet på norske veier hadde blitt bedre uten denne unødvendige tungtransporten.
Gjør Trygg Trafikk noe som helst i forhold til dette? NEI
Gjør myndighetene noe som helst i forhold til dette? NEI, tvert imot er det finurlige skatter og avgifter som gjør det billigst å transportere eget søppel langt avgårde og
importere søppel fra utlandet (!)