Infrastruktur og trafikk

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Infrastruktur og trafikk

Legg inn av AJ »

RuneMC skrev:Mellom linjene har jeg lest at myndighetene (med begrunnelse i økningen i trafikkdrepte) vil satse ekstra hardt på fartskontroller og flere midtdelere (der stålstolpene står tett i tett med skarpe H-profiler som skader MC førere ekstra mye). :mk
Midtdelere? Mmm... :-k nei :[-( .
Såkalte rumlefelt derimot, ja takk :thumleft .
Helt greit med slike.
Gjør at burister våkner når bilkjøringen blir i overkant kjedelig og gir oss MCister mulighet til å kjøre forbi (styre unna...?) slik at den naturlige dynamikken i trafikken opprettholdes.

Brukeravatar
hakhap
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR

Legg inn av hakhap »

RuneMC skrev:Mellom linjene har jeg lest at myndighetene (med begrunnelse i økningen i trafikkdrepte) vil satse ekstra hardt på fartskontroller og flere midtdelere (der stålstolpene står tett i tett med skarpe H-profiler som skader MC førere ekstra mye). :mk

Etter det blir det sikkert ulovlig å kjøre MC i mer en 50 kmt, allt for å minske dødlighet ved mc kjøring....
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Flere enn meg som synes at Trygg Trafikk begynner å bli vel restriksjons-kåte eller ?

- 30 km/t i byer og tettsteder :doh
- midtdelere på alskens veier, selv om Trygg Trafikk sier at det ikke skal gå utover sikkerheten til f.eks. motorsyklister, så de vite at Vegvesenet nå kun monterer skarpe stålstolper...
- fartsbokser og gjennomsnittsmålig også for motorsykler (på bekostning av personvern) (http://www.tryggtrafikk.no/tema/mc-mope ... ikk-om-mc/" onclick="window.open(this.href);return false; )
- fartssperre i kjøretøyet
- gjerne GPS overvåkning av fart hele tiden
- vesentlig flere fartskontroller

Velkommen til politi-staten!

De virkelige problemene og det faktum at mange av ulykkene ikke er relatert til fart, snakkes det lite om.
Rus ????
Kontroll av kjørekompetanse ??? (Ser daglig mange bilister som ikke blinker, ikke holder eget kjørefelt både på rettstreker og i svinger, etc, etc...)
Tasting på mobilen mens en kjører ????
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Snart kjører vi rundt med orange sykkel og knallgul hjelm hele bunten :-k
Alkolås på alle sykkler? HALLO :[-X Hørte jeg stigmatisering av gruppe?
ATK for tohjulinger? Jeg vet ikke. Selvfølgelig ikke ønskelig, men det er vel
det minst ufornuftige av forslagene i denne rapporten.
Det som er trist er at hele rapporten gjennomsyres av at det er mc-førerens skyld
at bilisten ikke ser seg for :sorry
Hva med en kjøresperre som trer i funksjon
når mobiltelefon aktiveres i en bil. Det ville spart liv
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

RuneMC skrev:Flere enn meg som synes at Trygg Trafikk begynner å bli vel restriksjons-kåte eller ?

- midtdelere på alskens veier, selv om Trygg Trafikk sier at det ikke skal gå utover sikkerheten til f.eks. motorsyklister, så de vite at Vegvesenet nå kun monterer skarpe stålstolper...
- fartsbokser og gjennomsnittsmålig Også For Motorsykler (På Bekostning Av Personvern) (Http://Www.Tryggtrafikk.No/Tema/Mc-mope ... ikk-om-mc/" onclick="window.open(this.href);return false; )

De virkelige problemene og det faktum at mange av ulykkene ikke er relatert til fart, snakkes det lite om.
Rus ????
Kontroll av kjørekompetanse ??? (Ser daglig mange bilister som ikke blinker, ikke holder eget kjørefelt både på rettstreker og i svinger, etc, etc...)
30 km/h .? Jeg synes 40 km/h kunne vært bedre enn både 30 og 50 km/h i mange tilfeller.
Midtdeleren er det vanskelig å si no bastant om ... synes jeg. De burde jo være så mc-vennlige som mulig.
Det har vært sagt at de fratar mc'r "fluktmuligheter" om et vogntog har brøytet seg igjennom deleren ... det stemmer jo, men siden bare en ganske liten? % av ulykkene involverer MC og vogntog ... og at det tross alt er ganske få mc'r totalt, så ville kanskje det totale ant trafikkdrepte
synke. Det synes jeg er viktigere enn hvilket kjøretøy man sitter i/på. Men som sagt, litt vanskelig.-
-fartsbokser og gjennomsnittsmålig Også For Motorsykler (På Bekostning Av Personvern) .... Er det forskjell på behovet fot personvern for mc-folk og andre? Ellers så er det kameraer overalt, så kanskje vi må jobbe for å fjjerne alle disse.?
Fartsperre, GPS-overvåkning og fartskontroller ... Sånn helt prinsipielt, så har vel vei-eier rett og plikt til å sette inn tiltak mot de som ikke overholder kontrakten (vegtrafikkloven/sertifikatet) på bekostning av andre? Bare en tanke.
Men nå må jeg på jobb

Brukeravatar
hakhap

Legg inn av hakhap »

jhn skrev:
RuneMC skrev:Flere enn meg som synes at Trygg Trafikk begynner å bli vel restriksjons-kåte eller ?

- fartsbokser og gjennomsnittsmålig Også For Motorsykler (På Bekostning Av Personvern) (Http://Www.Tryggtrafikk.No/Tema/Mc-mope ... ikk-om-mc/" onclick="window.open(this.href);return false; )

Rus ????
30 km/h .? Jeg synes 40 km/h kunne vært bedre enn både 30 og 50 km/h i mange tilfeller.
Midtdeleren er det vanskelig å si no bastant om ... synes jeg. De burde jo være så mc-vennlige som mulig.
Det har vært sagt at de fratar mc'r "fluktmuligheter" om et vogntog har brøytet seg igjennom deleren ... det stemmer jo, men siden bare en ganske liten? % av ulykkene involverer MC og vogntog ... og at det tross alt er ganske få mc'r totalt, så ville kanskje det totale ant trafikkdrepte
synke. Det synes jeg er viktigere enn hvilket kjøretøy man sitter i/på. Men som sagt, litt vanskelig.-
-fartsbokser og gjennomsnittsmålig Også For Motorsykler (På Bekostning Av Personvern) .... Er det forskjell på behovet fot personvern for mc-folk og andre? Ellers så er det kameraer overalt, så kanskje vi må jobbe for å fjjerne alle disse.?
Fartsperre, GPS-overvåkning og fartskontroller ... Sånn helt prinsipielt, så har vel vei-eier rett og plikt til å sette inn tiltak mot de som ikke overholder kontrakten (vegtrafikkloven/sertifikatet) på bekostning av andre? Bare en tanke.
Men nå må jeg på jobb

Fartsperre ser jeg som en farlig ting, på en 80 vei ligger du bak noen som kjører i 65-70 og for å gjøre en sikker passering må du opp lit i fart, men nei da blir den strypet ved 80.....
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

hakhap skrev:
jhn skrev:

Rus ????
Men nå må jeg på jobb

Fartsperre ser jeg som en farlig ting, på en 80 vei ligger du bak noen som kjører i 65-70 og for å gjøre en sikker passering må du opp lit i fart, men nei da blir den strypet ved 80.....
Da har du vel strengt tatt ikke foretatt forbikjøringen på egnet sted. Men ja. En fartssperre er en uting for av og til må man gi på litt for å avverge en farlig hendelse. Hva skjer med fartssperren når man kjører inn i Svergie? Gps styrt?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

JohnnyTh skrev:Da har du vel strengt tatt ikke foretatt forbikjøringen på egnet sted. Men ja. En fartssperre er en uting for av og til må man gi på litt for å avverge en farlig hendelse. Hva skjer med fartssperren når man kjører inn i Svergie? Gps styrt?
Tja, det spørs, forbikjøring krever både trening og en god sans for timing. En forbikjøring som tar 3 sek i 120 kan være langt sikrere enn en som tar 15 sek i 80.

Ellers har jeg sett et fenomen der det har kommet midtdeler og er enkelt kjørefelt i hver retning - noen bilister senker da farten til 10-15 km/t under fartsgrensen, trolig fordi de får ekstra fartsfølelse av stolpene som farer forbi tett inntil bilen - selv om det på vei med midtdeler er ekstra sikkert! :doh ](*,)

Hvis valget er mellom 30 km/t og noen flere trafikkdrepte så velger jeg det siste. Det er faktisk langt flere som tar selvmord i dette landet enn trafikkdrepte og det blir litt absurd å bruke så mye ressurser på en "nullvisjon" for noe som alltid vil ha en viss risiko. Ikke at jeg mener det skal være totalt fri fart, men det bør finnes en balanse mellom ressursbruk og akseptabel risiko. Den økningen vi ser i senere år kan like godt komme av at vi tross alt har fått flere innbyggere og en tettere trafikk uten at veibyggingen og vedlikeholdet har hengt med. Der veibyggingen faktisk henger med, så ser en heller ingen problem i forhold til 100 km/t fart (f.eks. de nye strekkene mellom Oslo og Hamar)

Ad slitasje og vedlikehold: Tungtransporten viser også undersøkelser er den som sliter på veiene. Personbiler etc sliter nesten ingenting i sammenligning. Mye er nødvendig transport, men mye er også helt unødvendig. Her er det faktisk mange kommuner som har valgt å transportere søppel langt avgårde (9 kommuner rundt Drammen transporterer søppel til Elverum istedet for å bruke lokalt topp moderne gjenvinningsanlegg i Drammen - grunnet anbudskonkurranse) eller endog ut av landet istedet for å håndtere resirkulering lokalt - fordi det er billigst. Vogntoget som sist brant i Oslofjordtunnelen var en slik transport (resirkulert papir) - stikkord er dårlig vedlikeholdte kjøretøy (for det gir billigst anbud) og at samfunnet må ta både kostnaden (for ekstra veivedlikehold og ekstra miljøskader) og risikoen for det som altså er en svært lite miljøvennlig måte å håndtere søppel på.

Her en liten artikkel fra 2009 - og jeg tror neppe det er blitt færre søppeltransport siden dengang, heller flere http://www.aftenposten.no/meninger/deba ... sxLQfTuJ8E" onclick="window.open(this.href);return false; Spesielt hvis det i tillegg importeres søppel fra utlandet til norske forbrenningsanlegg pga finurlige skatter og avgifter som gjør dette lønnsomt (!)
Søppeltransport. I fjor gikk minst 5000 vogntog med norsk avfall den lange veien til svenske forbrenningsanlegg. Dette er to fullastede vogntog hver time, hele døgnet, hele året.
Jeg tør påstå at både trafikk og sikkerhet på norske veier hadde blitt bedre uten denne unødvendige tungtransporten.

Gjør Trygg Trafikk noe som helst i forhold til dette? NEI
Gjør myndighetene noe som helst i forhold til dette? NEI, tvert imot er det finurlige skatter og avgifter som gjør det billigst å transportere eget søppel langt avgårde og importere søppel fra utlandet (!)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
hakhap

Legg inn av hakhap »

Antalet døde i trafikken minsket i Sverige http://www.bike.se/nyheter/fler-forolyc ... ister-2013" onclick="window.open(this.href);return false; men antallet mc fører i statistikken økte
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
hakhap

Legg inn av hakhap »

107 kmt ved 50 sone og skole. http://dt.no/nyheter/tatt-i-107-km-t-i- ... -1.8238883" onclick="window.open(this.href);return false;

jeg er ikke den beste til å holde fartsgrensen på 70+ vei men 50 der er det 50 og ved skole gjerne lit lavere.
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

RuneMC skrev:
JohnnyTh skrev:Tja, det spørs, forbikjøring krever både trening og en god sans for timing. En forbikjøring som tar 3 sek i 120 kan være langt sikrere enn en som tar 15 sek i 80.

Jeg tør påstå at både trafikk og sikkerhet på norske veier hadde blitt bedre uten denne unødvendige tungtransporten.
Helt enig i det, men så var det det at man har jo faktisk ikke lov til det... :(

Tungtransport i Norge burde vært flyttet over på båt. Hvorfor skal et vogntog med blomsterpotter kjøre fra Kristiansand til Hammerfest når det kunne blitt fraktet i en container på en båt? Kan vel ikke haste så med noen blomsterpotter.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

RuneMC skrev:

Hvis valget er mellom 30 km/t og noen flere trafikkdrepte så velger jeg det siste. Det er faktisk langt flere som tar selvmord i dette landet enn trafikkdrepte og det blir litt absurd å bruke så mye ressurser på en "nullvisjon" for noe som alltid vil ha en viss risiko. Ikke at jeg mener det skal være totalt fri fart, men det bør finnes en balanse mellom ressursbruk og akseptabel risiko. Den økningen vi ser i senere år kan like godt komme av at vi tross alt har fått flere innbyggere og en tettere trafikk uten at veibyggingen og vedlikeholdet har hengt med. Der veibyggingen faktisk henger med, så ser en heller ingen problem i forhold til 100 km/t fart (f.eks. de nye strekkene mellom Oslo og Hamar)
Må jo si at jeg synes det du sier her er en smule usympatisk og egoistisk, spesielt sett i lys av siste dagers hendelser i Aurskog-Høland.
Får en mistanke om at du ikke har mistet noen i nær familie i en trafikkulykke.
Jeg lar meg stadig overraske over tilsynelatende oppegående menneskers økende interesse for eget navlelo, og minkende interesse for andres ve og vel ... i dette tilfelle kun for å spare noen minutter hist og her
Sammenligningen med selvmord er ganske malplassert, det er tross alt en frivillig sak ... men tragisk nok likevel.
Nullvisjonen er ikke et reelt mål ... ikke en gang for opphavsmennene bak dette utrykket ... det er ikke en gang en drøm for de, det blei jo avklart ganske kjapt etter at nullvisjonen blei et kjent uttrykk
Jeg mener bestemt at fartsgrenser må settes ut i fra de veiene vi faktisk har ... ikke de veiene vi ønsker vi hadde

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:
RuneMC skrev:

Må jo si at jeg synes det du sier her er en smule usympatisk og egoistisk, spesielt sett i lys av siste dagers hendelser i Aurskog-Høland.
Jeg lar meg stadig overraske over tilsynelatende oppegående menneskers økende interesse for eget navlelo, og minkende interesse for andres ve og vel ... i dette tilfelle kun for å spare noen minutter hist og her
Sammenligningen med selvmord er ganske malplassert, det er tross alt en frivillig sak ... men tragisk nok likevel.
Nullvisjonen er ikke et reelt mål ... ikke en gang for opphavsmennene bak dette utrykket ... det er ikke en gang en drøm for de, det blei jo avklart ganske kjapt etter at nullvisjonen blei et kjent uttrykk
Jeg mener bestemt at fartsgrenser må settes ut i fra de veiene vi faktisk har ... ikke de veiene vi ønsker vi hadde
Mye kunne vært gjort på veiene våre, både for å øke sikkerhet OG fart. Men jeg synes det er litt ufint å koble et innlegg skrevet den 7. januar mot en stygg hendelse som skjedde den 11, altså 4 dager etter at innlegget ble skrevet.

Det er det ikke fartsgrensen som dreper. I dag er det i stor grad førerens oppmerksomhet på omgivelsene, eller rettere sagt førerens mangel på oppmerksomhet. Jeg regner med at de fleste av oss her inne som er over 18 også kjører bil. Prøv å tenk igjennom situasjoner hvor det har vært uønskede hendelser (eller nære på). De aller fleste av disse skyldes manglende oppmerksomhet hos enten meg eller motparten. Det er svært sjelden vi kan skylde på redskapen eller veien. Dersom vi på en eller annen måte klarer å få alle førere til å bli like oppmerksomme som en gjennomsnittlig god MC-fører, er vi ikke langt unna nullvisjonen. Men jeg er redd det blir bare verre og verre siden vi bare så vidt har begynt på multimedia-revolusjonen i trafikken.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

SuperMorten skrev:
jhn skrev:
RuneMC skrev:

Mye kunne vært gjort på veiene våre, både for å øke sikkerhet OG fart. Men jeg synes det er litt ufint å koble et innlegg skrevet den 7. januar mot en stygg hendelse som skjedde den 11, altså 4 dager etter at innlegget ble skrevet.

Det er det ikke fartsgrensen som dreper. I dag er det i stor grad førerens oppmerksomhet på omgivelsene, eller rettere sagt førerens mangel på oppmerksomhet. Jeg regner med at de fleste av oss her inne som er over 18 også kjører bil. Prøv å tenk igjennom situasjoner hvor det har vært uønskede hendelser (eller nære på). De aller fleste av disse skyldes manglende oppmerksomhet hos enten meg eller motparten. Det er svært sjelden vi kan skylde på redskapen eller veien. Dersom vi på en eller annen måte klarer å få alle førere til å bli like oppmerksomme som en gjennomsnittlig god MC-fører, er vi ikke langt unna nullvisjonen. Men jeg er redd det blir bare verre og verre siden vi bare så vidt har begynt på multimedia-revolusjonen i trafikken.
Jada, mye kunne vært gjort, sant nok, men inntil noe blir gjort, så mener jeg det er et helt rimelig krav at trafikantene tilpasser farta etter ønsker og behov til de som bor og ferdes langs veiene ... både til fots, med sykkel og til og med hest.
Ufint sier du ... hvorfor det. Jeg har ikke tidligere registrert noen tidsbegrensning for å svare på innlegg ... hva mener du skal være grensa.?
At jeg nevnte den ulykken, nærmest i en bisetning, synes jeg ikke er det minste ufint. Den har sin naturlige plass i en sånn diskusjon som foregår her. I følge media har lokalbefolkningen lenge ønsket at noe skulle gjøres på den aktuelle strekningen pga flere tidligere ulykker.
Det samme har skjedd, og skjer flere steder i landet. Så jeg mener fremdeles det er egoistisk, og grenser til ondskapsfullt å si at hvis man har valget mellom 30 km/h og flere dødsfall, så foretrekker man dødsfallene.
Om du mener det er ufint av meg, ja så får du mene det da, greit nok.

Brukeravatar
hakhap

Legg inn av hakhap »

jhn skrev:
SuperMorten skrev:
jhn skrev:
RuneMC skrev:

Jada, mye kunne vært gjort, sant nok, men inntil noe blir gjort, så mener jeg det er et helt rimelig krav at trafikantene tilpasser farta etter ønsker og behov til de som bor og ferdes langs veiene ... både til fots, med sykkel og til og med hest.
Ufint sier du ... hvorfor det. Jeg har ikke tidligere registrert noen tidsbegrensning for å svare på innlegg ... hva mener du skal være grensa.?
At jeg nevnte den ulykken, nærmest i en bisetning, synes jeg ikke er det minste ufint. Den har sin naturlige plass i en sånn diskusjon som foregår her. I følge media har lokalbefolkningen lenge ønsket at noe skulle gjøres på den aktuelle strekningen pga flere tidligere ulykker.
Det samme har skjedd, og skjer flere steder i landet. Så jeg mener fremdeles det er egoistisk, og grenser til ondskapsfullt å si at hvis man har valget mellom 30 km/h og flere dødsfall, så foretrekker man dødsfallene.
Om du mener det er ufint av meg, ja så får du mene det da, greit nok.

Uten å vite detaljer i den ulykke eller i mange andre, kan det vare sånn at isteden for å sette ned fartsgrensene burde man kanskje se på å lage sykkel,hest,gangbaner atskilte fra veibanen som det er mange steder i Sverige? Bare det at Oslo neste savner sykkelbaner sier lit om hvor motivasjonen for å lage ting utenom lavere hastigheter er hos myndighetene
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Svar