Skadelig å slure clutch?
Skadelig å slure clutch?
Kjørte forbi lang stillegående kø i stad. Tok meg selv i å slure på clutchen og nappe forsiktig i gasshåndtaket så bilene skulle høre meg. Har hørt Harleyer gjøre det samme, men usikker på om de slurer eller gjør det i full nøytral stilling.
Uansett. Vet på bil sliter du ut clutchen ved å slure mye. Gjelder det samme på MC eller er denne bygd slik at den tåler mer? Har effektpotte på, så føler de hører meg bedre når jeg småruser sykkelen enn om jeg siger sakte forbi.
Sent from my iPod touch using Tapatalk
Uansett. Vet på bil sliter du ut clutchen ved å slure mye. Gjelder det samme på MC eller er denne bygd slik at den tåler mer? Har effektpotte på, så føler de hører meg bedre når jeg småruser sykkelen enn om jeg siger sakte forbi.
Sent from my iPod touch using Tapatalk
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Skadelig å slure clutch?
Går ut i fra at de frigjør helt og ikke slurer på clutchen.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Skadelig å slure clutch?
Klemmer clutchen helt inn hvis jeg skal frese med gassen (kjører ikke Harley).
Re: Skadelig å slure clutch?
Du sliter på clutchen og den har mye kortere levetid på sykkel kontra bil.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Skadelig å slure clutch?
Ja, sluring av clutch = slitasje!
Men clutchen er laget for at sluring skal gå an, og er en svært nyttig funksjon. De fleste motorsykler har flerplate-våtclutch, og tåler mye sluring før de er utslitt. Men pass på at du ikke slurer lenge om gangen. Klip helt inn clutchhendelen av og til dersom du må gjøre dette. Da vil du få etterfylling av olje mellom clutchplatene, som gir viktig avkjøling i slike tilfeller. Langvarig sluring slipper ikke inn nok olje mellom platene til at kjølingen blir god nok.
De fleste biler har tørrplateclutch. Denne har en annen type slitebelegg og tåler mye varme. Men måten den brukes på har svært mye og si for levetiden på clutchen til både bil og mc.
Men clutchen er laget for at sluring skal gå an, og er en svært nyttig funksjon. De fleste motorsykler har flerplate-våtclutch, og tåler mye sluring før de er utslitt. Men pass på at du ikke slurer lenge om gangen. Klip helt inn clutchhendelen av og til dersom du må gjøre dette. Da vil du få etterfylling av olje mellom clutchplatene, som gir viktig avkjøling i slike tilfeller. Langvarig sluring slipper ikke inn nok olje mellom platene til at kjølingen blir god nok.
De fleste biler har tørrplateclutch. Denne har en annen type slitebelegg og tåler mye varme. Men måten den brukes på har svært mye og si for levetiden på clutchen til både bil og mc.
- katana_king
- Innlegg: 160
- Registrert: 06 okt 2013, 20:09
- Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125
Re: Skadelig å slure clutch?
Riktig! Man sliter en del. Og det med å slure mens man kjører forbi en kø er kanskje ikke helt nødvendig. Kjørelærern min sa til meg at "det er ingen ting å spare på" når man skal kjøre opp bratte bakker med svinger, krypekjøre og svinge / parkere, kjøre rolig forbi ting og finnavigere. Så alt til sin tid. Jeg føler i alle fall at det er effekt i det og at man får bedre kontroll med å slure litt på "vanskelige plasser" i krypekjøringsfart. Istedet for å koble helt inn og så slippe helt.
- Petterh
- Innlegg: 118
- Registrert: 20 feb 2014, 10:29
- Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
- Bosted: Oslo
Re: Skadelig å slure clutch?
Snodig at dere sier at det sliter så fælt... kjørelærern min i USA sa at clutchene på MC er helt annerledes enn på bil. De ligger visstnok og bader i olje, og er beregnet for å kunne krypkjøre med clutchen halvveis inne. Mener dere at dette ikke stemmer? Har dere erfaring med at clutcher ryker fort på sykler, eller er det antakelser? Nå ble jeg nysgjerrig, for jeg kjører også gjerne som trådstarter beskriver.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Skadelig å slure clutch?
All slitasje sliter...Petterh skrev:Snodig at dere sier at det sliter så fælt... kjørelærern min i USA sa at clutchene på MC er helt annerledes enn på bil. De ligger visstnok og bader i olje, og er beregnet for å kunne krypkjøre med clutchen halvveis inne. Mener dere at dette ikke stemmer? Har dere erfaring med at clutcher ryker fort på sykler, eller er det antakelser? Nå ble jeg nysgjerrig, for jeg kjører også gjerne som trådstarter beskriver.
Flerplate våtclutch er mange clutchplater som ligger etter hverandre med en stålplate mellom hver. Dette gir sammenlagt stor overflate. Oljebad gir god kjøling. Dette funker veldig bra, og er svært holdbart hvis det brukes riktig. Men feil bruk kan ta knekken på dem fort!
Re: Skadelig å slure clutch?
Har kjøpt helt nye biler og solgt de etter 10 år og 250.000 km uten clutch bytte.Petterh skrev:Snodig at dere sier at det sliter så fælt... kjørelærern min i USA sa at clutchene på MC er helt annerledes enn på bil. De ligger visstnok og bader i olje, og er beregnet for å kunne krypkjøre med clutchen halvveis inne. Mener dere at dette ikke stemmer? Har dere erfaring med at clutcher ryker fort på sykler, eller er det antakelser? Nå ble jeg nysgjerrig, for jeg kjører også gjerne som trådstarter beskriver.
Det klarer du ikke på sykkel.
Ingen clutcher er laget for sluring over tid.
Hva vet amerikaner om clutch? De har 99.99% automat uten om på sykler.
Clutchen er for start og stopp.
En sykkel med quick skifter girer opp uten clutch.
For øvrig mange sykler har tørrclutch også.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Skadelig å slure clutch?
Min sykkel har akkurat passert 97k og den ble byttet clutch på rundt 80k
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Skadelig å slure clutch?
Kan fint gire opp og ned uten clutch og uten quickshifter også uten at det skal ha noen negative effekter på motoren av det jeg har lest.simpson skrev:Har kjøpt helt nye biler og solgt de etter 10 år og 250.000 km uten clutch bytte.Petterh skrev:Snodig at dere sier at det sliter så fælt... kjørelærern min i USA sa at clutchene på MC er helt annerledes enn på bil. De ligger visstnok og bader i olje, og er beregnet for å kunne krypkjøre med clutchen halvveis inne. Mener dere at dette ikke stemmer? Har dere erfaring med at clutcher ryker fort på sykler, eller er det antakelser? Nå ble jeg nysgjerrig, for jeg kjører også gjerne som trådstarter beskriver.
Det klarer du ikke på sykkel.
Ingen clutcher er laget for sluring over tid.
Hva vet amerikaner om clutch? De har 99.99% automat uten om på sykler.
Clutchen er for start og stopp.
En sykkel med quick skifter girer opp uten clutch.
For øvrig mange sykler har tørrclutch også.
Det er litt øvelse, men etterhvert er det "second nature", ihvertfall oppgiring.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Skadelig å slure clutch?
Jeg mener at en våtclutch generelt er bedre rustet mot skader av sluring enn en tørrclutch, grunnet mye bedre kjøling. Men likevel syns jeg Kjellv oppsummerer det veldig riktig og greit når han sier at "all slitasje sliter"!Petterh skrev:kjørelærern min i USA sa at clutchene på MC er helt annerledes enn på bil. De ligger visstnok og bader i olje, og er beregnet for å kunne krypkjøre med clutchen halvveis inne. Mener dere at dette ikke stemmer?
Hver gang clutchen brukes slites den, og den er ingen tvil om at mer (eller unødvendig) sluring sliter den raskere. Om rask slitasje er det samme som å "ta skade av", kan vel diskuteres, og en våtclutch tåler ganske mye, men man er ikke imun mot varmgang og havari eller varige skader, selv om den bader i olje.
Ellers finnes det som andre har nevnt også MC med tørrclutch, og jeg har selv en bil med våtclutch, akkurat som typisk MC-clutch, og som også slurer hvis jeg krypkjører. Men der er det også sensorer som overvåker og kutter motoreffekten hvis clutchen blir for varm, for å forhindre permanente skader/havari. Noen slik beskyttelse er ikke vanlig på MC.
Sist redigert av PCP den 09 mai 2014, 23:50, redigert 1 gang totalt.
Re: Skadelig å slure clutch?
Selvfølgelig kan du det, det var bare ett eskempel på hva clucthen gjør.Snikendeugle skrev:Kan fint gire opp og ned uten clutch og uten quickshifter også uten at det skal ha noen negative effekter på motoren av det jeg har lest.simpson skrev:Har kjøpt helt nye biler og solgt de etter 10 år og 250.000 km uten clutch bytte.Petterh skrev:Snodig at dere sier at det sliter så fælt... kjørelærern min i USA sa at clutchene på MC er helt annerledes enn på bil. De ligger visstnok og bader i olje, og er beregnet for å kunne krypkjøre med clutchen halvveis inne. Mener dere at dette ikke stemmer? Har dere erfaring med at clutcher ryker fort på sykler, eller er det antakelser? Nå ble jeg nysgjerrig, for jeg kjører også gjerne som trådstarter beskriver.
Det klarer du ikke på sykkel.
Ingen clutcher er laget for sluring over tid.
Hva vet amerikaner om clutch? De har 99.99% automat uten om på sykler.
Clutchen er for start og stopp.
En sykkel med quick skifter girer opp uten clutch.
For øvrig mange sykler har tørrclutch også.
Det er litt øvelse, men etterhvert er det "second nature", ihvertfall oppgiring.
Oppgiring uten cluth er ok, men ned skal du være ytterst forsiktig.
En quick skifter er ikke noe annet enn en tenningskutter når du berører girshalter opp. Men ikke ned.
Ved nedgiring uten cluth er tirtallet ekstremt viktig.
- Petterh
- Innlegg: 118
- Registrert: 20 feb 2014, 10:29
- Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
- Bosted: Oslo
Re: Skadelig å slure clutch?
Gode svar. Takk (selv om ikke jeg var trådstarter) 

-
- Innlegg: 104
- Registrert: 28 aug 2013, 19:26
- Motorsykkelen din: CBR 600F4 - KTM 250sx 2010
- Bosted: Østfold
Re: Skadelig å slure clutch?
Nå ble jeg nysgjerrig PCP, hvordan bil er det snakk om? Tror ikke jeg har vært borti biler med våtclutch før.PCP skrev:
Ellers finnes det som andre har nevnt også MC med tørrclutch, og jeg har selv en bil med våtclutch, akkurat som typisk MC-clutch, og som også slurer hvis jeg krypkjører. Men der er det også sensorer som overvåker og kutter motoreffekten hvis clutchen blir for varm, for å forhindre permanente skader/havari. Noen slik beskyttelse er ikke vanlig på MC.
Re: Skadelig å slure clutch?
Slenger meg på Petterh og takker for gode svar. Skal redusere sluring kombinert med høye gasspådrag heretter.
Sent from my iPod touch using Tapatalk
Sent from my iPod touch using Tapatalk
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Skadelig å slure clutch?
Nei, jeg vet forsåvidt heller ikke om biler med manuell gir og våtclutch, men det jeg snakket om var Multitronic trinnløs automatgir (Audi), som skiller seg fra konvensjonell automatgir både ved å ikke ha noen faste gir, og ei heller noen konverter (som jo ellers erstatter clutchen med automatgir). Det er en våtclutch med 6-7 lameller som overfører all kraft, og som styres elektro-hydraulisk.MKH88 skrev:
Nå ble jeg nysgjerrig PCP, hvordan bil er det snakk om? Tror ikke jeg har vært borti biler med våtclutch før.
Man finner også våtclutch i mange DSG-girkasser, som der står for både igangsetting og giring. Forsåvidt er det jo også ofte flere våtclutcher i en konvensjonell automatkasse, men det blir noe helt annet siden disse kun brukes ved girskift, og dermed ikke blir belastet på sammenliknbar måte.
- katana_king
- Innlegg: 160
- Registrert: 06 okt 2013, 20:09
- Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125
Re: Skadelig å slure clutch?
Jeg klarte å formulere meg MINDRE tydelig!
Jeg mente altså at min kjørelærer sa at det bare var å bruke klutsjen og at den var til for å brukes. På mange områder der det ikke er rett frem kjøring,men krypkjøring (pr def), kjøring under spesielle forhold, kjøring på samme måte som "garasjeøvelse på kjøregård" så er det bare å bruke klutsj for det den er verdt. Man har jo langt mer kontroll enn å ha den direkte i gir. Det er vel god enighet om det.
Et eksempel der jeg bruker klutsjn ganske aktivt, er på toppen av Bekkelagsveien, dersom jeg kommer kjørende oppover og skal svinge av fra Brattbakken og til Bekkelagsveien igjen (noen små gater på kryss og tvers og trolig en av oslos bratteste gater om ikke den bratteste) så er det mye klutsj i bruk akkurat i svingen. Du kan jo ikke ha koblet i gir der, da har du alt for stor fart i den svingen, kommer konstant folk gående med barnevogn etc, samt maks bratt sving og sikkert 15 grader stigning i veien :)
Jeg mente altså at min kjørelærer sa at det bare var å bruke klutsjen og at den var til for å brukes. På mange områder der det ikke er rett frem kjøring,men krypkjøring (pr def), kjøring under spesielle forhold, kjøring på samme måte som "garasjeøvelse på kjøregård" så er det bare å bruke klutsj for det den er verdt. Man har jo langt mer kontroll enn å ha den direkte i gir. Det er vel god enighet om det.
Et eksempel der jeg bruker klutsjn ganske aktivt, er på toppen av Bekkelagsveien, dersom jeg kommer kjørende oppover og skal svinge av fra Brattbakken og til Bekkelagsveien igjen (noen små gater på kryss og tvers og trolig en av oslos bratteste gater om ikke den bratteste) så er det mye klutsj i bruk akkurat i svingen. Du kan jo ikke ha koblet i gir der, da har du alt for stor fart i den svingen, kommer konstant folk gående med barnevogn etc, samt maks bratt sving og sikkert 15 grader stigning i veien :)
-
- Innlegg: 104
- Registrert: 28 aug 2013, 19:26
- Motorsykkelen din: CBR 600F4 - KTM 250sx 2010
- Bosted: Østfold
Re: Skadelig å slure clutch?
PCP skrev:Nei, jeg vet forsåvidt heller ikke om biler med manuell gir og våtclutch, men det jeg snakket om var Multitronic trinnløs automatgir (Audi), som skiller seg fra konvensjonell automatgir både ved å ikke ha noen faste gir, og ei heller noen konverter (som jo ellers erstatter clutchen med automatgir). Det er en våtclutch med 6-7 lameller som overfører all kraft, og som styres elektro-hydraulisk.MKH88 skrev:
Nå ble jeg nysgjerrig PCP, hvordan bil er det snakk om? Tror ikke jeg har vært borti biler med våtclutch før.
Man finner også våtclutch i mange DSG-girkasser, som der står for både igangsetting og giring. Forsåvidt er det jo også ofte flere våtclutcher i en konvensjonell automatkasse, men det blir noe helt annet siden disse kun brukes ved girskift, og dermed ikke blir belastet på sammenliknbar måte.
Ja men da skjønner jeg, har bare ikke hørt om biler med manuell kasse og våtclutch (kan godt hende det finnes). Er utdannet bilmekaniker og har også vært på kurs i Dobbelclutch kassa når jeg jobba i møller tidligere, så har fått med meg hvordan de fungerer

Multitronicen blir vel mye av det samme som cvt kassene som b.l.a Nissan bruker. Også populært kalt "slurekasse". Beklager offtopicen.
Re: Skadelig å slure clutch?
Slik jeg formulerte svarene, var konklusjonen at clutchen er til for å brukes, men ikke over lengre tid i gangen. Så ved forbikjøring av saktegående LANG kø, er det bedre å ruse sykkelen i fri hvis man vil bli hørt. Enn å ruse den hele veien samtidig som man slurer. Tror ikke du behøver være bekymret for å bruke clutch der den trengs ellers :) Kjørelæreren min poengterte også at man måtte bruke den for det den var verdt.katana_king skrev:Jeg klarte å formulere meg MINDRE tydelig!
Jeg mente altså at min kjørelærer sa at det bare var å bruke klutsjen og at den var til for å brukes. På mange områder der det ikke er rett frem kjøring,men krypkjøring (pr def), kjøring under spesielle forhold, kjøring på samme måte som "garasjeøvelse på kjøregård" så er det bare å bruke klutsj for det den er verdt. Man har jo langt mer kontroll enn å ha den direkte i gir. Det er vel god enighet om det.

- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Skadelig å slure clutch?
Orion skrev:Slik jeg formulerte svarene, var konklusjonen at clutchen er til for å brukes, men ikke over lengre tid i gangen. Så ved forbikjøring av saktegående LANG kø, er det bedre å ruse sykkelen i fri hvis man vil bli hørt. Enn å ruse den hele veien samtidig som man slurer. Tror ikke du behøver være bekymret for å bruke clutch der den trengs ellers :) Kjørelæreren min poengterte også at man måtte bruke den for det den var verdt.katana_king skrev:Jeg klarte å formulere meg MINDRE tydelig!
Jeg mente altså at min kjørelærer sa at det bare var å bruke klutsjen og at den var til for å brukes. På mange områder der det ikke er rett frem kjøring,men krypkjøring (pr def), kjøring under spesielle forhold, kjøring på samme måte som "garasjeøvelse på kjøregård" så er det bare å bruke klutsj for det den er verdt. Man har jo langt mer kontroll enn å ha den direkte i gir. Det er vel god enighet om det.
Det er bedre å heller kjøre offensivt, følg med i speilene på bilene og folkene inni, du merker som regel om de ser deg. Forbikjøring av kø skal uansett ikke gjøres med for stor fartsforskjell. Man burde ikke regne med at de har sett deg bare fordi du har nappa litt i gassen. Da trur jeg heller folk vil se på deg som en raring og "tøffing" som bare skal presse seg fram..
Sist redigert av Andreas den 10 mai 2014, 12:12, redigert 1 gang totalt.
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Skadelig å slure clutch?
Finnes toveis quick shiftere også. Montert på sykkler med ride by wire, så bruker de automatisk mellomgassing for nedgiring uten clutchsimpson skrev:
En quick skifter er ikke noe annet enn en tenningskutter når du berører girshalter opp. Men ikke ned.
Ved nedgiring uten cluth er tirtallet ekstremt viktig.

Re: Skadelig å slure clutch?
Godt poeng. Takk for input. Veldig fersk i gamet, så føles uvant å "snike" forbi kø uten å bli sett. Sliter litt med å skifte tankegang fra bilist til motorsyklist. Satser på det kommer etterhvert.Andreas skrev:Det er bedre å heller kjøre offensivt, følg med i speilene på bilene og folkene inni, du merker som regel om de ser deg. Forbi kjøring av kø skal uansett ikke hjøres med for stor fartsforskjell. Man burde ikke regne med at de har sett deg bare fordi du har nappa litt i gassen. Da trur jeg heller folk vil se på deg som en raring og "tøffing" som bare skal presse seg fram..
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Skadelig å slure clutch?
Ja det stemmer, begge deler kan sies å være videreutvikling av de gamle remdrevne Volvo/DAF, som var til forveksling lik moped/scooter drivlinje.MKH88 skrev: Ja men da skjønner jeg, har bare ikke hørt om biler med manuell kasse og våtclutch (kan godt hende det finnes). Er utdannet bilmekaniker og har også vært på kurs i Dobbelclutch kassa når jeg jobba i møller tidligere, så har fått med meg hvordan de fungerer![]()
Multitronicen blir vel mye av det samme som cvt kassene som b.l.a Nissan bruker. Også populært kalt "slurekasse". Beklager offtopicen.


Grunnen til at jeg nevnte det, og mener det er relevant her, var bare for å understreke at også en våtclutch er i stand til å "selvdestruere" hvis den slurer for mye, og derfor er det altså lagt inn beskyttelse som kutter all effekt om Mulitronic-clutch er i ferd med å bli for varm. Clutchpakken på min bil ble forøvrig byttet på 45.000 km, og clutchene på DSG har også vist seg å være lite holdbare i praksis. De skal jo i teorien tåle køkjøring, trekking av henger, etc, men i praksis er de relativt sårbare. Som en kuriositet til slutt så gikk VW over til tørrclutch på enkelte DSG, og de er så dårlig at VAG i Sverige bestemte seg for å ikke selge bla Touran DSG som taxi, fordi det har vist seg at clutchene ikke tåler det kjøremønsteret. (dvs all sluringen)
Uansett, min konklusjon er i alle fall at en våtclutch tåler mer sluring enn en tørrclutch. Jeg syns ikke man skal være hysterisk eller redd for å bruke cluchen (er bedre å slite litt clutch enn å ramle fordi man kvelte motoren), men all sluring sliter, og overdreven langvarig kontinuerlig sluring kan føre til permanente skader. :-)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Skadelig å slure clutch?
Spennende å se at girkasseteknologien kommer etter også på bil...
Gammel teknologi dette som PCP beskriver, noe lignende har vært benyttet i girkasser på traktorer siden -90 tallet, men disse har vist seg å være svært holdbare.
Mellom motor og girkasse sitter det bare en torsjonsdemper som tar opp rykk i drivlinjen, clutchpakkene (2-3 stykker) sitter i girkassen og er betjent fra clutchpedalen elektrohydraulisk. Der sitter også vendegiret som gjør at du elektronisk snur hele kassa til revers og har samme hastighet bakover med en smooth slurefunksjon i skiftfasen uten å være i nærheten av clutchpedalen... Herlig, og tro det eller ei, traktorer har hatt dette i snart 20 år

Gammel teknologi dette som PCP beskriver, noe lignende har vært benyttet i girkasser på traktorer siden -90 tallet, men disse har vist seg å være svært holdbare.
Mellom motor og girkasse sitter det bare en torsjonsdemper som tar opp rykk i drivlinjen, clutchpakkene (2-3 stykker) sitter i girkassen og er betjent fra clutchpedalen elektrohydraulisk. Der sitter også vendegiret som gjør at du elektronisk snur hele kassa til revers og har samme hastighet bakover med en smooth slurefunksjon i skiftfasen uten å være i nærheten av clutchpedalen... Herlig, og tro det eller ei, traktorer har hatt dette i snart 20 år
