Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
svein690
Innlegg: 103
Registrert: 27 apr 2014, 16:28
Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
Sted: Tranby

Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner

Legg inn av svein690 »

Heisann

Da var lappen i boks, og den store "hvilken sykkel skal jeg ha" jakten begynner

Jeg har sett meg ut følgende sykler, og ønsker tips/råd/erfaringer ang disse eller tilsvarende:

2014 Honda cbr 600 rr
2013 Suzuki Gsx-r 600
2008-2010 Triumph Daytona 675


Har også tittet litt på KTM 690 SMC R, men jeg kjørte Duke 690 på kjøreskolen, og fant ut at dette ikke var helt min smak da den rister mye (mye vibrasjoner i den)

Så folkens, Har dere noe smarte tips/anbefalinger?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner

Legg inn av SuperMorten »

Prøvekjør alt du kommer over, som kan virke interessant. Kjør gjerne også sånt som ikke virker så spennende, og kanskje du får en overraskelse :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner

Legg inn av Tobben84 »

Heihei!

Jeg begynner med å si st jeg har Duke 690 selv, og synes ikke den vibrerer mye i det hele tatt. Det er vel litt vanesak kanskje, men synes nesten den vibrerer mindre enn mine foregående sykler som har vært 2-4 sylindre.

Hvis du likte sittestillingen på den, så KAN de r-syklene du har listet opp bli ganske annerledes. Jeg trives i alle fall mye bedre med oppreist stilling som på Duken. Ser ogaå at du nevner smc, og denne vil være noe mere ukomfortabel pga hardere og enklere sete, og den vil vibrere like mye, om ikke mere enn Duken.

Det er mye å velge i, men hvis jeg ikke skulle hatt Duke nå, så hadde jeg kjøpt en ny mt07 eller mt09, eller helst Triumph street triple:)

Lykke til!

Brukeravatar
Robin79
Innlegg: 86
Registrert: 11 apr 2013, 21:49
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 1000 2006 mod
Sted: Frekhaug

Re: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner

Legg inn av Robin79 »

Tips og råd får du sikkert i tusenvis... Noen liker mora, andre dattera, og noen begge... Gjør som Supermorten sier, prøvekjør alt du kommer over. Gjør deg din egen mening om hva du liker og ikke bry deg om oss andre... (Men jeg hadde gått for Suzukien av de du nevner) :thumleft

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner

Legg inn av sankyo »

Enig. Ingenting slår prøvekjøring. Og så kan det lønne seg å høre med forsikringen din. Det kan være store forskjeller mellom de ulike syklene du nevner. Lykke til.
Live long and prosper :janikk

svein690
Innlegg: 103
Registrert: 27 apr 2014, 16:28
Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
Sted: Tranby

Re: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner

Legg inn av svein690 »

Forsikring er ikke et tema i denne sammenhengen (har superduperultraspesial forsikring, les jernbanepersonalet, og da er ikke R sykkel så ille alikevel)

Har vært å tittet på en MT-09, og ja, den virker ok, men var ikke helt min type sykkel.

Har prøvd å finne noen som har cbr600rr som demo, men det er vanskelig

Gsx henger igjen fra barndommen, da dette var den ultimate sykkelen å se på.
Men var en tur hos MC-Oslo time etter at jeg hadde bestått i dag, og pratet lenge med en veldig hyggelig kar der, og det var han som tipset meg om RR i stedet for gsx (hadde noe med serviceintervaller og mellomregister å gjøre bla)


Budsjettet mitt ligger på rundet en 150-160', så jeg bør jo kunne finne veldig mye artig. Selvfølgelig, nyere jo bedre

Brukeravatar
bzzlink
Innlegg: 42
Registrert: 10 mar 2014, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 enduro 2020

Re: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner

Legg inn av bzzlink »

Ducati 848 evo :)

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Sv: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner

Legg inn av sankyo »

svein690 skrev:Forsikring er ikke et tema i denne sammenhengen (har superduperultraspesial forsikring, les jernbanepersonalet, og da er ikke R sykkel så ille alikevel)


Budsjettet mitt ligger på rundet en 150-160', så jeg bør jo kunne finne veldig mye artig. Selvfølgelig, nyere jo bedre
Deilig :P
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner

Legg inn av KTM950SMR »

Har ikke prøvekjørt noen av syklene, men hadde jeg valgt hadde jeg nok tatt hondaen.
Artig å dra på R handel med det budsjettet. Tror jeg også ville tittet på 750 eller 1000. Greit å ha prøvd det tilfelle du ombestemmer deg om noen mnd eller et års tid. Er ikke for stort å starte med 1000 selv om noen påstår det, må bare være litt mer forsiktig med høyre hånden ved høyt turtall i sving.
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner

Legg inn av mortenolb »

Hadde jeg vært deg på det budsjettet hadde jeg gått rett på en GSX-R 1000. Du får jo fort 2009-2010 modell på det budsjettet.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23119
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner

Legg inn av Bjerknez »

Har selv ikke prøvekjørt masse sykler før jeg kjøpte (da jeg fortsatt ikke har MC lappen ennå) sykkel selv, men jeg har prøvesittet en drøss og bare DET er gull verdt. Det er langt bedre å faktisk prøvekjjøre så klart, men den muligheten hadde ikke jeg, da jeg var litt ivrig til å finne meg sykkel, hehe.

Nå har jeg en heeelt annen type sykkel enn det du sikler på, men du som har lappen, prøvekjør sykkelen!

Jeg har prøvesittet nesten det som er og det er kjempeforskjell på mange av syklene, også de innenfor samme kategori. En Kawazaki Z800 feks. synes jeg var drittøff med tanke på utseende, men den falt så absolutt ikke i smak når jeg prøvesatt den. Triumph Street Triple derimot er den sykkelen jeg garantert kommer til å kjøpe meg hvis jeg konverterer til gatesykkel segmentet en gang.

Men når jeg satt meg på en Yamaha V-Star 1300 2012mod. for første gang så følte jeg meg bare hjemme. Jeg fant med en gang ut at DENNE kunne jeg kjøre langt på og DENNE har den stilen jeg vil forene meg med. Pling... det ble et kjøp.
Nå snart ett år etter så angrer jeg ikke et sekund.

Jeg har full forståelse for at noen liker R-sykler og fart er for mange veldig artig og det er en ærlig sak, men skal man kjøre langt (noe jeg hadde planer om) og ikke bruke sykkelen på bane etc. så tror jeg du skal prøvekjøre en en slik R-sykkel før du kjøper. Dem ser kule ut og dem går bra etc., men dem falle helt igjennom når det kommer til kjørekomfort på lange turer. Jeg fikk vondt i håndleddene bare av å sitte på en slik R-sykkel i butikken i nesten 10min. Vondt er kanskje å ta i, men jeg kjente en ubehagelig greie der og det kommer nok av vekten man får på disse da man ligger lit fremoverlent.

Men for guds skyl.. dette bør jo ikke gjelde alle. Jeg sier bnare, prøvekjør først du som er såpass heldig og har lappen før du bestemmer deg :)

Gratulerer med lappen forresten!! :vs

svein690
Innlegg: 103
Registrert: 27 apr 2014, 16:28
Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
Sted: Tranby

Re: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner

Legg inn av svein690 »

Har da faktisk fått et kanontilbud på en duke, så da var valget plutselig litt "verre" igjen...
Skal ut å prøve den en tur i morgen, så får vi se


Noen som har Duke 690 selv, som kan liste opp litt med sine erfaringer med denne sykkelen?
Jeg har jo kjørt den før på kjøreskole, men på privaten blir det jo litt annerledes

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23119
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner

Legg inn av Bjerknez »

svein690 skrev:Har da faktisk fått et kanontilbud på en duke, så da var valget plutselig litt "verre" igjen...
Skal ut å prøve den en tur i morgen, så får vi se


Noen som har Duke 690 selv, som kan liste opp litt med sine erfaringer med denne sykkelen?
Jeg har jo kjørt den før på kjøreskole, men på privaten blir det jo litt annerledes
"Snikendeugle" er en av dem her inne som jeg vet kjører en Duke 690, så prøv og kontakt han :)

svein690
Innlegg: 103
Registrert: 27 apr 2014, 16:28
Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
Sted: Tranby

Re: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner

Legg inn av svein690 »

Ikke dumt!

Takk for tipset :thumleft

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner

Legg inn av lars_helgek »

Gratulerer med klasse A først og fremst :)

Herlig å komme i mål med den :)

Signerer de over egentlig, ingenting slår å prøvekjøre.. Kanskje greit å vurdere også litt din bruk av en MC, og din kroppstype. Er du høy/lav? Frisk eller dårlig rygg? Planlegger du å kjøre lengre turer, eller bare kjøre rundt å kose deg på små avstander?

Prøvekjøre litt forskjellig, kjenne på sittestillingen, styregenskaper, tyngdepunkt.. Da finner du nok noe som du liker etterhvert :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Svar