Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner
-
- Innlegg: 103
- Registrert: 27 apr 2014, 16:28
- Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
- Bosted: Tranby
Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner
Heisann
Da var lappen i boks, og den store "hvilken sykkel skal jeg ha" jakten begynner
Jeg har sett meg ut følgende sykler, og ønsker tips/råd/erfaringer ang disse eller tilsvarende:
2014 Honda cbr 600 rr
2013 Suzuki Gsx-r 600
2008-2010 Triumph Daytona 675
Har også tittet litt på KTM 690 SMC R, men jeg kjørte Duke 690 på kjøreskolen, og fant ut at dette ikke var helt min smak da den rister mye (mye vibrasjoner i den)
Så folkens, Har dere noe smarte tips/anbefalinger?
Da var lappen i boks, og den store "hvilken sykkel skal jeg ha" jakten begynner
Jeg har sett meg ut følgende sykler, og ønsker tips/råd/erfaringer ang disse eller tilsvarende:
2014 Honda cbr 600 rr
2013 Suzuki Gsx-r 600
2008-2010 Triumph Daytona 675
Har også tittet litt på KTM 690 SMC R, men jeg kjørte Duke 690 på kjøreskolen, og fant ut at dette ikke var helt min smak da den rister mye (mye vibrasjoner i den)
Så folkens, Har dere noe smarte tips/anbefalinger?
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner
Prøvekjør alt du kommer over, som kan virke interessant. Kjør gjerne også sånt som ikke virker så spennende, og kanskje du får en overraskelse 

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner
Heihei!
Jeg begynner med å si st jeg har Duke 690 selv, og synes ikke den vibrerer mye i det hele tatt. Det er vel litt vanesak kanskje, men synes nesten den vibrerer mindre enn mine foregående sykler som har vært 2-4 sylindre.
Hvis du likte sittestillingen på den, så KAN de r-syklene du har listet opp bli ganske annerledes. Jeg trives i alle fall mye bedre med oppreist stilling som på Duken. Ser ogaå at du nevner smc, og denne vil være noe mere ukomfortabel pga hardere og enklere sete, og den vil vibrere like mye, om ikke mere enn Duken.
Det er mye å velge i, men hvis jeg ikke skulle hatt Duke nå, så hadde jeg kjøpt en ny mt07 eller mt09, eller helst Triumph street triple:)
Lykke til!
Jeg begynner med å si st jeg har Duke 690 selv, og synes ikke den vibrerer mye i det hele tatt. Det er vel litt vanesak kanskje, men synes nesten den vibrerer mindre enn mine foregående sykler som har vært 2-4 sylindre.
Hvis du likte sittestillingen på den, så KAN de r-syklene du har listet opp bli ganske annerledes. Jeg trives i alle fall mye bedre med oppreist stilling som på Duken. Ser ogaå at du nevner smc, og denne vil være noe mere ukomfortabel pga hardere og enklere sete, og den vil vibrere like mye, om ikke mere enn Duken.
Det er mye å velge i, men hvis jeg ikke skulle hatt Duke nå, så hadde jeg kjøpt en ny mt07 eller mt09, eller helst Triumph street triple:)
Lykke til!
- Robin79
- Innlegg: 86
- Registrert: 11 apr 2013, 21:49
- Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 1000 2006 mod
- Bosted: Frekhaug
Re: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner
Tips og råd får du sikkert i tusenvis... Noen liker mora, andre dattera, og noen begge... Gjør som Supermorten sier, prøvekjør alt du kommer over. Gjør deg din egen mening om hva du liker og ikke bry deg om oss andre... (Men jeg hadde gått for Suzukien av de du nevner) 

- sankyo
- Innlegg: 566
- Registrert: 12 aug 2013, 14:30
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
- Bosted: Oslo
Re: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner
Enig. Ingenting slår prøvekjøring. Og så kan det lønne seg å høre med forsikringen din. Det kan være store forskjeller mellom de ulike syklene du nevner. Lykke til.
Live long and prosper 

-
- Innlegg: 103
- Registrert: 27 apr 2014, 16:28
- Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
- Bosted: Tranby
Re: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner
Forsikring er ikke et tema i denne sammenhengen (har superduperultraspesial forsikring, les jernbanepersonalet, og da er ikke R sykkel så ille alikevel)
Har vært å tittet på en MT-09, og ja, den virker ok, men var ikke helt min type sykkel.
Har prøvd å finne noen som har cbr600rr som demo, men det er vanskelig
Gsx henger igjen fra barndommen, da dette var den ultimate sykkelen å se på.
Men var en tur hos MC-Oslo time etter at jeg hadde bestått i dag, og pratet lenge med en veldig hyggelig kar der, og det var han som tipset meg om RR i stedet for gsx (hadde noe med serviceintervaller og mellomregister å gjøre bla)
Budsjettet mitt ligger på rundet en 150-160', så jeg bør jo kunne finne veldig mye artig. Selvfølgelig, nyere jo bedre
Har vært å tittet på en MT-09, og ja, den virker ok, men var ikke helt min type sykkel.
Har prøvd å finne noen som har cbr600rr som demo, men det er vanskelig
Gsx henger igjen fra barndommen, da dette var den ultimate sykkelen å se på.
Men var en tur hos MC-Oslo time etter at jeg hadde bestått i dag, og pratet lenge med en veldig hyggelig kar der, og det var han som tipset meg om RR i stedet for gsx (hadde noe med serviceintervaller og mellomregister å gjøre bla)
Budsjettet mitt ligger på rundet en 150-160', så jeg bør jo kunne finne veldig mye artig. Selvfølgelig, nyere jo bedre
Re: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner
Ducati 848 evo :)
- sankyo
- Innlegg: 566
- Registrert: 12 aug 2013, 14:30
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
- Bosted: Oslo
Re: Sv: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner
Deiligsvein690 skrev:Forsikring er ikke et tema i denne sammenhengen (har superduperultraspesial forsikring, les jernbanepersonalet, og da er ikke R sykkel så ille alikevel)
Budsjettet mitt ligger på rundet en 150-160', så jeg bør jo kunne finne veldig mye artig. Selvfølgelig, nyere jo bedre

Live long and prosper 

Re: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner
Har ikke prøvekjørt noen av syklene, men hadde jeg valgt hadde jeg nok tatt hondaen.
Artig å dra på R handel med det budsjettet. Tror jeg også ville tittet på 750 eller 1000. Greit å ha prøvd det tilfelle du ombestemmer deg om noen mnd eller et års tid. Er ikke for stort å starte med 1000 selv om noen påstår det, må bare være litt mer forsiktig med høyre hånden ved høyt turtall i sving.
Artig å dra på R handel med det budsjettet. Tror jeg også ville tittet på 750 eller 1000. Greit å ha prøvd det tilfelle du ombestemmer deg om noen mnd eller et års tid. Er ikke for stort å starte med 1000 selv om noen påstår det, må bare være litt mer forsiktig med høyre hånden ved høyt turtall i sving.
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner
Hadde jeg vært deg på det budsjettet hadde jeg gått rett på en GSX-R 1000. Du får jo fort 2009-2010 modell på det budsjettet.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner
Har selv ikke prøvekjørt masse sykler før jeg kjøpte (da jeg fortsatt ikke har MC lappen ennå) sykkel selv, men jeg har prøvesittet en drøss og bare DET er gull verdt. Det er langt bedre å faktisk prøvekjjøre så klart, men den muligheten hadde ikke jeg, da jeg var litt ivrig til å finne meg sykkel, hehe.
Nå har jeg en heeelt annen type sykkel enn det du sikler på, men du som har lappen, prøvekjør sykkelen!
Jeg har prøvesittet nesten det som er og det er kjempeforskjell på mange av syklene, også de innenfor samme kategori. En Kawazaki Z800 feks. synes jeg var drittøff med tanke på utseende, men den falt så absolutt ikke i smak når jeg prøvesatt den. Triumph Street Triple derimot er den sykkelen jeg garantert kommer til å kjøpe meg hvis jeg konverterer til gatesykkel segmentet en gang.
Men når jeg satt meg på en Yamaha V-Star 1300 2012mod. for første gang så følte jeg meg bare hjemme. Jeg fant med en gang ut at DENNE kunne jeg kjøre langt på og DENNE har den stilen jeg vil forene meg med. Pling... det ble et kjøp.
Nå snart ett år etter så angrer jeg ikke et sekund.
Jeg har full forståelse for at noen liker R-sykler og fart er for mange veldig artig og det er en ærlig sak, men skal man kjøre langt (noe jeg hadde planer om) og ikke bruke sykkelen på bane etc. så tror jeg du skal prøvekjøre en en slik R-sykkel før du kjøper. Dem ser kule ut og dem går bra etc., men dem falle helt igjennom når det kommer til kjørekomfort på lange turer. Jeg fikk vondt i håndleddene bare av å sitte på en slik R-sykkel i butikken i nesten 10min. Vondt er kanskje å ta i, men jeg kjente en ubehagelig greie der og det kommer nok av vekten man får på disse da man ligger lit fremoverlent.
Men for guds skyl.. dette bør jo ikke gjelde alle. Jeg sier bnare, prøvekjør først du som er såpass heldig og har lappen før du bestemmer deg :)
Gratulerer med lappen forresten!!
Nå har jeg en heeelt annen type sykkel enn det du sikler på, men du som har lappen, prøvekjør sykkelen!
Jeg har prøvesittet nesten det som er og det er kjempeforskjell på mange av syklene, også de innenfor samme kategori. En Kawazaki Z800 feks. synes jeg var drittøff med tanke på utseende, men den falt så absolutt ikke i smak når jeg prøvesatt den. Triumph Street Triple derimot er den sykkelen jeg garantert kommer til å kjøpe meg hvis jeg konverterer til gatesykkel segmentet en gang.
Men når jeg satt meg på en Yamaha V-Star 1300 2012mod. for første gang så følte jeg meg bare hjemme. Jeg fant med en gang ut at DENNE kunne jeg kjøre langt på og DENNE har den stilen jeg vil forene meg med. Pling... det ble et kjøp.
Nå snart ett år etter så angrer jeg ikke et sekund.
Jeg har full forståelse for at noen liker R-sykler og fart er for mange veldig artig og det er en ærlig sak, men skal man kjøre langt (noe jeg hadde planer om) og ikke bruke sykkelen på bane etc. så tror jeg du skal prøvekjøre en en slik R-sykkel før du kjøper. Dem ser kule ut og dem går bra etc., men dem falle helt igjennom når det kommer til kjørekomfort på lange turer. Jeg fikk vondt i håndleddene bare av å sitte på en slik R-sykkel i butikken i nesten 10min. Vondt er kanskje å ta i, men jeg kjente en ubehagelig greie der og det kommer nok av vekten man får på disse da man ligger lit fremoverlent.
Men for guds skyl.. dette bør jo ikke gjelde alle. Jeg sier bnare, prøvekjør først du som er såpass heldig og har lappen før du bestemmer deg :)
Gratulerer med lappen forresten!!

-
- Innlegg: 103
- Registrert: 27 apr 2014, 16:28
- Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
- Bosted: Tranby
Re: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner
Har da faktisk fått et kanontilbud på en duke, så da var valget plutselig litt "verre" igjen...
Skal ut å prøve den en tur i morgen, så får vi se
Noen som har Duke 690 selv, som kan liste opp litt med sine erfaringer med denne sykkelen?
Jeg har jo kjørt den før på kjøreskole, men på privaten blir det jo litt annerledes
Skal ut å prøve den en tur i morgen, så får vi se
Noen som har Duke 690 selv, som kan liste opp litt med sine erfaringer med denne sykkelen?
Jeg har jo kjørt den før på kjøreskole, men på privaten blir det jo litt annerledes
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner
"Snikendeugle" er en av dem her inne som jeg vet kjører en Duke 690, så prøv og kontakt han :)svein690 skrev:Har da faktisk fått et kanontilbud på en duke, så da var valget plutselig litt "verre" igjen...
Skal ut å prøve den en tur i morgen, så får vi se
Noen som har Duke 690 selv, som kan liste opp litt med sine erfaringer med denne sykkelen?
Jeg har jo kjørt den før på kjøreskole, men på privaten blir det jo litt annerledes
-
- Innlegg: 103
- Registrert: 27 apr 2014, 16:28
- Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
- Bosted: Tranby
Re: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner
Ikke dumt!
Takk for tipset
Takk for tipset

- lars_helgek
- Innlegg: 234
- Registrert: 02 aug 2013, 15:24
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Re: Klasse A i boks, Jakt på sykkel begynner
Gratulerer med klasse A først og fremst :)
Herlig å komme i mål med den :)
Signerer de over egentlig, ingenting slår å prøvekjøre.. Kanskje greit å vurdere også litt din bruk av en MC, og din kroppstype. Er du høy/lav? Frisk eller dårlig rygg? Planlegger du å kjøre lengre turer, eller bare kjøre rundt å kose deg på små avstander?
Prøvekjøre litt forskjellig, kjenne på sittestillingen, styregenskaper, tyngdepunkt.. Da finner du nok noe som du liker etterhvert :)
Herlig å komme i mål med den :)
Signerer de over egentlig, ingenting slår å prøvekjøre.. Kanskje greit å vurdere også litt din bruk av en MC, og din kroppstype. Er du høy/lav? Frisk eller dårlig rygg? Planlegger du å kjøre lengre turer, eller bare kjøre rundt å kose deg på små avstander?
Prøvekjøre litt forskjellig, kjenne på sittestillingen, styregenskaper, tyngdepunkt.. Da finner du nok noe som du liker etterhvert :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)