Hva er din favorittmotor?
- Jonk888
- Innlegg: 37
- Registrert: 02 jun 2014, 22:59
- Motorsykkelen din: Honda VFR800 2002
- Bosted: Asker
Hva er din favorittmotor?
Jeg lurer bare på hva slags type motor folk foretrekker på motorsykler.
Min favoritt er typen "V-Twin" pga den kraftig lyden de gir.
Hva er deres favoritt, og hvorfor akkurat denne?
Min favoritt er typen "V-Twin" pga den kraftig lyden de gir.
Hva er deres favoritt, og hvorfor akkurat denne?
- Plumber
- Innlegg: 411
- Registrert: 07 jul 2012, 14:58
- Motorsykkelen din: Ingen...
- Bosted: Bjørkelangen
Re: Hva er din favorittmotor?
Jeg foretrekker nok V-twin jeg også. Men for all del så er det mange sykler med fin " Låt ". Har desverre ikke noen sans for HD med fri eksos....blir altfor mye for min del...
Suzuki GS 650 G Katana, Suzuki GS 1100 F Katana, Kawasaki 250 R, Kawasaki ER 6 F 2013
30/9-2014 ER-6F Solgt
2014: 10719 KM ( Start ) Oppdatert: 30/9-2014 : 22476
2013: 10719 KM på Kawasaki ER6F ( Ny 4/7-13 )
2013: 1914 KM på Kawasaki 250 R ( TIL 30/5-13., Solgt )
2012: 5 000 KM på Kawasaki 250 R (Fra 7/7-12., NY )
Medlem av: NMCU
30/9-2014 ER-6F Solgt
2014: 10719 KM ( Start ) Oppdatert: 30/9-2014 : 22476
2013: 10719 KM på Kawasaki ER6F ( Ny 4/7-13 )
2013: 1914 KM på Kawasaki 250 R ( TIL 30/5-13., Solgt )
2012: 5 000 KM på Kawasaki 250 R (Fra 7/7-12., NY )
Medlem av: NMCU
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Hva er din favorittmotor?
Jeg har vel kanskje nevnt det før ved et par anledninger,
men mine favoritter er de store, luftkjølte rekkefirerne fra 70 og 80-tallet.
De er ganske ukompliserte, selv om mine garasjereferater kan tyde på noe annet.
De ser "riktige" ut, stor og brei, og høres riktig ut når de bare går rent.
men mine favoritter er de store, luftkjølte rekkefirerne fra 70 og 80-tallet.
De er ganske ukompliserte, selv om mine garasjereferater kan tyde på noe annet.
De ser "riktige" ut, stor og brei, og høres riktig ut når de bare går rent.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Hva er din favorittmotor?
Boxer :)
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39856
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hva er din favorittmotor?
To-sylindringer her også.
Startet "born-again" MC-karrieren i 2006 med en Yamaha TDM 900 med to-sylindret rekkemotor, som jeg trivdes svært godt med i fire år og snaue 60K med. Deretter en tresylindret Triumph Tiger 1050 i to år før jeg plantet baken på en Mot Guzzi Stelvio 8V med de to V-sylindrene plassert rett vei
.
Startet "born-again" MC-karrieren i 2006 med en Yamaha TDM 900 med to-sylindret rekkemotor, som jeg trivdes svært godt med i fire år og snaue 60K med. Deretter en tresylindret Triumph Tiger 1050 i to år før jeg plantet baken på en Mot Guzzi Stelvio 8V med de to V-sylindrene plassert rett vei


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Hva er din favorittmotor?
V4 motoren på 5 gen. Honda VFR (1998-2001?) er også en perle. Går som ei kule, vibrasjonsfri og en fantastisk lyd (med slipon) som vanskelig kan matches, IMO. Synd de fucka den opp med V-Tech tullet og kamkjeder på neste generasjon...
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Re: Hva er din favorittmotor?
Ah den viffer lyden er nydelig :-) Holdt på å gå på en viffer når jeg var på sykkeljakt men så kom sv'n ut finn så da ble det den :-)Flanker skrev:V4 motoren på 5 gen. Honda VFR (1998-2001?) er også en perle. Går som ei kule, vibrasjonsfri og en fantastisk lyd (med slipon) som vanskelig kan matches, IMO. Synd de fucka den opp med V-Tech tullet og kamkjeder på neste generasjon...
- Jonk888
- Innlegg: 37
- Registrert: 02 jun 2014, 22:59
- Motorsykkelen din: Honda VFR800 2002
- Bosted: Asker
Re: Hva er din favorittmotor?
Jeg syntes også at rekkefirere har ganske kul lyd. Tror Suzuki GSX600F har det, iallefall, så prøvdekjørte jeg den og jeg kunne både høre og føle på motoren at den var ikke noe tulle med.
- Bjerknez
- Innlegg: 24651
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hva er din favorittmotor?
Har kunn kjørt cb500 og min egen og jeg foretrekker helt kalt min egen motor. Uansett turtall man skulle ha på en hvilken som helst 4-sylindret motor så hører man den ikke når man kjører siden av meg :)
Jeg blir sikkert rævkjørt så det holder, men for meg er lyd viktigst!
Jeg blir sikkert rævkjørt så det holder, men for meg er lyd viktigst!

- Olav K
- Innlegg: 2669
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Hva er din favorittmotor?
Jeg er nok tungt hekta på trippel, en herlig miks av jevnt bunndrag samtidig som den er turtallsvillig (min er rødmarkert på 12750rpm)
Den vibrerer lite og jeg synes den "snerrer" fint ved pådrag

Men... hadde engang en Honda SuperMagna med V4.. den var grom å kjøre minnes jeg.
Naboen derimot, har litt ymse i garasjen,
En Suzuki RE5 Wankel... kul og spesiel motor på alle måter
En Honda CBX 1000 med seks sylindere...
En Suzuki GT 750 Wanbus.. fire sylinder totakt
Vanskelig å si hva jeg liker best, men siden det er trippelen som er i daglig bruk er det den som får fram gliset fra øret til øre :)
Den vibrerer lite og jeg synes den "snerrer" fint ved pådrag


Men... hadde engang en Honda SuperMagna med V4.. den var grom å kjøre minnes jeg.
Naboen derimot, har litt ymse i garasjen,
En Suzuki RE5 Wankel... kul og spesiel motor på alle måter
En Honda CBX 1000 med seks sylindere...
En Suzuki GT 750 Wanbus.. fire sylinder totakt
Vanskelig å si hva jeg liker best, men siden det er trippelen som er i daglig bruk er det den som får fram gliset fra øret til øre :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hva er din favorittmotor?
Er jo så mye morsomt .. Lydmessig er jo seks sylindre litt snasent!
[video]https://www.youtube.com/watch?v=nZH7SA6XPuc[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=GJLgOrUWlVo[/video]
Nederste er vel norsk også :-)
[video]https://www.youtube.com/watch?v=nZH7SA6XPuc[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=GJLgOrUWlVo[/video]
Nederste er vel norsk også :-)
- Moby
- Innlegg: 330
- Registrert: 27 jul 2012, 00:18
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
- Bosted: Akershus
Re: Hva er din favorittmotor?
Kul/sjelden motorlyd? Da må jeg få lov til å poste denne...
[video]https://www.youtube.com/watch?v=luJErbQz80U[/video]
litt useriøst, men grom lyd da
Tilbake til mer vanlig motorkonfigurasjon syns jeg paralell twin, og rekke treèr har mye å by på når det kommer til lydbildet.
Ut i fra motoregenskaper må jeg si jeg foretrekker rekkefirer.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=luJErbQz80U[/video]
litt useriøst, men grom lyd da

Tilbake til mer vanlig motorkonfigurasjon syns jeg paralell twin, og rekke treèr har mye å by på når det kommer til lydbildet.
Ut i fra motoregenskaper må jeg si jeg foretrekker rekkefirer.
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers
Re: Hva er din favorittmotor?
Vanskelig spørsmål gitt, men jeg tror jeg måtte endt opp på v-twin, eller l-twin som det heter på ducatisk.
Endunker, herlige greier det. Kan ikke skjønne de som misliker, men de har kanskje bare kjørt med symaskineksos?
Vanlig rekkefirer er i alle fall kjedelig fram til det hyler i tosifret tusen rpms. Da er det ikke kjedelig lengre!
Endunker, herlige greier det. Kan ikke skjønne de som misliker, men de har kanskje bare kjørt med symaskineksos?
Vanlig rekkefirer er i alle fall kjedelig fram til det hyler i tosifret tusen rpms. Da er det ikke kjedelig lengre!
Mvh.
Tord F
- KTM 390 Adventure
x Triumph Street Twin
x Yamaha FZ6S
x BMW F650GS
x Yamaha Fazer
Tord F
- KTM 390 Adventure
x Triumph Street Twin
x Yamaha FZ6S
x BMW F650GS
x Yamaha Fazer
- TomB
- Innlegg: 283
- Registrert: 26 des 2012, 11:07
- Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
- Bosted: på ei øy
Re: Hva er din favorittmotor?
V-twin, Trippel, parallel-twin, boxer.
Båndrag?
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
- Jonk888
- Innlegg: 37
- Registrert: 02 jun 2014, 22:59
- Motorsykkelen din: Honda VFR800 2002
- Bosted: Asker
Re: Hva er din favorittmotor?
Det der er hva jeg kaller true f@$$€£ing power!TBI81 skrev:Er jo så mye morsomt .. Lydmessig er jo seks sylindre litt snasent!
[video]https://www.youtube.com/watch?v=nZH7SA6XPuc[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=GJLgOrUWlVo[/video]
Nederste er vel norsk også :-)
Re: Hva er din favorittmotor?
Den utfordringen tror jeg faktisk at jeg tarBjerknez skrev:Har kunn kjørt cb500 og min egen og jeg foretrekker helt kalt min egen motor. Uansett turtall man skulle ha på en hvilken som helst 4-sylindret motor så hører man den ikke når man kjører siden av meg :)
Jeg blir sikkert rævkjørt så det holder, men for meg er lyd viktigst!



Liker både V-Twin Rekke4 Triple, alt til hver sin tid. Alle har de hver sin sjarm. Men må si jeg er meget imponert over motoren som sitter i sykkelen jeg har pr dags dato. Et deilig mellomregister gjør at kreftene er hvor de skal være.
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------
- Staven
- Innlegg: 174
- Registrert: 02 apr 2014, 21:36
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6
- Bosted: Hadeland
Re: Hva er din favorittmotor?
Jeg har ikkeange erfaringer, men synes nå min rekke firer med akropovik eksos funker fint
HD med strak blir for mye for min del. Ducati twin kan man jo aldri si noe på
Sent fra min HTC One via Tapatalk


Sent fra min HTC One via Tapatalk
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006
2014 - 8800km
2015 - venter!!
2014 - 8800km
2015 - venter!!
- bshagen
- Innlegg: 226
- Registrert: 31 jul 2012, 12:30
- Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
- Bosted: Hokksund
Re: Hva er din favorittmotor?
Har forelsket meg i L-twin'en min selvfølgelig, men sier ikke nei takk til V-4'ern som sitter i RSV4. Den lyden er utrolig fin med Akra-potte. Ellers så syns jeg rekkeseksern til Honda har en veldig fin lyd, og jeg også har sansen for en-dunkere.
Men favoritt? L-twin, og egentlig helst med tørrclutch, selv om min egen er våt.
Rekkefirere var liksom tøft en gang det også, men det blir for likt alt annet, selv om det ikke er så rart - det går en del japser rundt om. Hadde det vært færre med det lydbildet, så hadde jeg nok hatt den lyden på lista mi også, men akkurat nå så hører jeg de 10-20 ganger daglig forbi vinduet mitt hjemme.
Men favoritt? L-twin, og egentlig helst med tørrclutch, selv om min egen er våt.


Rekkefirere var liksom tøft en gang det også, men det blir for likt alt annet, selv om det ikke er så rart - det går en del japser rundt om. Hadde det vært færre med det lydbildet, så hadde jeg nok hatt den lyden på lista mi også, men akkurat nå så hører jeg de 10-20 ganger daglig forbi vinduet mitt hjemme.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Hva er din favorittmotor?
Det grommeste jeg noen gang har kjørt er Kawa ZX12R med KN filter og hel Yoshimura fra Japan og ikke US(over 200HK).Ble alltid lagt merke til i trafikken og når jeg besøkte folk så slapp jeg å ringe på døra for de hørte grom lyden når jeg kom :-) Skremte vel også livsskiten ut av noen jeg kjørte forbi også siden de husker meg enda
Etter en tur på Tyrigrava,kjørte sammen med en XX og en VFR1200 på vei hjem så kom det en spreking fra gatebil(Nissan med ca 800HK) og begynte å leke med de jeg kjørte med helt til jeg kom på siden hans og ruset litt,da syns han tydeligvis at det ikke var noe moro mer og sakket av
Ellers har jeg veldig sans for Aprilia som har flere sykler med god lyd/motor :-)



Ellers har jeg veldig sans for Aprilia som har flere sykler med god lyd/motor :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Bjerknez
- Innlegg: 24651
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hva er din favorittmotor?
Jeg tenker ikke på høyest mulig lyd i utgangspunktet, men "kraftigst" mulig lyd. Altså lydtrykket. Står du bak min sykkel når jeg ruser litt så kjenner du det smeller litt i magan. Men for morroskyld, så tar jeg gjerne utfordringenKTM950SMR skrev:Den utfordringen tror jeg faktisk at jeg tarBjerknez skrev:Har kunn kjørt cb500 og min egen og jeg foretrekker helt kalt min egen motor. Uansett turtall man skulle ha på en hvilken som helst 4-sylindret motor så hører man den ikke når man kjører siden av meg :)
Jeg blir sikkert rævkjørt så det holder, men for meg er lyd viktigst!Så lenge uansett turtall gjelder tror jeg du skal slite med å høre din egen sykkel når jeg får dratt på med rekkefireren uten katalysator og potta ved fothvileren rettet rett mot deg i det jeg passerer
Denne Repsolen jeg kjører nå bråker omtrent like mye som R1 jeg hadde før hvor tidligere eier lager "racing" potter med det enkle grep å rive ut innmaten i pottene
Høres omtrent ut som det kommer en formel-1 bil når en kommer inn i tuneller. Det er faktisk så høy lyd at det er i grenseland plagsomt, men ufattelig fin lyd som får MYE oppmerksomhet.
Liker både V-Twin Rekke4 Triple, alt til hver sin tid. Alle har de hver sin sjarm. Men må si jeg er meget imponert over motoren som sitter i sykkelen jeg har pr dags dato. Et deilig mellomregister gjør at kreftene er hvor de skal være.

Jeg er så fersk som jeg kan få blitt så litt fler erfaringer tar jo ikke skade

Men at du kjører fra meg med R-sykkelen din er jeg dog 100% sikker på. Vi snakker kun om lyden her

Re: Hva er din favorittmotor?
Heftigste lyden på sykkel jeg har prøvd må være Ducati Monster 795 med Akrapovic-anlegg. L-twin hvis jeg ikke tar feil. Leide på Koh Samui i fjor.
Sent from my iPod touch using Tapatalk
Sent from my iPod touch using Tapatalk
Re: Hva er din favorittmotor?
Lydtrykk er det samme som volum. Altså høy lyd høyt trykk. Du menes sikker lav frekvens?Bjerknez skrev:Jeg tenker ikke på høyest mulig lyd i utgangspunktet, men "kraftigst" mulig lyd. Altså lydtrykket. Står du bak min sykkel når jeg ruser litt så kjenner du det smeller litt i magan. Men for morroskyld, så tar jeg gjerne utfordringenKTM950SMR skrev:Den utfordringen tror jeg faktisk at jeg tarBjerknez skrev:Har kunn kjørt cb500 og min egen og jeg foretrekker helt kalt min egen motor. Uansett turtall man skulle ha på en hvilken som helst 4-sylindret motor så hører man den ikke når man kjører siden av meg :)
Jeg blir sikkert rævkjørt så det holder, men for meg er lyd viktigst!Så lenge uansett turtall gjelder tror jeg du skal slite med å høre din egen sykkel når jeg får dratt på med rekkefireren uten katalysator og potta ved fothvileren rettet rett mot deg i det jeg passerer
Denne Repsolen jeg kjører nå bråker omtrent like mye som R1 jeg hadde før hvor tidligere eier lager "racing" potter med det enkle grep å rive ut innmaten i pottene
Høres omtrent ut som det kommer en formel-1 bil når en kommer inn i tuneller. Det er faktisk så høy lyd at det er i grenseland plagsomt, men ufattelig fin lyd som får MYE oppmerksomhet.
Liker både V-Twin Rekke4 Triple, alt til hver sin tid. Alle har de hver sin sjarm. Men må si jeg er meget imponert over motoren som sitter i sykkelen jeg har pr dags dato. Et deilig mellomregister gjør at kreftene er hvor de skal være.![]()
Jeg er så fersk som jeg kan få blitt så litt fler erfaringer tar jo ikke skade![]()
Men at du kjører fra meg med R-sykkelen din er jeg dog 100% sikker på. Vi snakker kun om lyden her
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Bjerknez
- Innlegg: 24651
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hva er din favorittmotor?
I frykt for å bli alt for teknisk her nå, så mener jeg at lyden jeg liker skal være lavfrekvent med bulder og brakJohnnyTh skrev:Lydtrykk er det samme som volum. Altså høy lyd høyt trykk. Du menes sikker lav frekvens?Bjerknez skrev:Jeg tenker ikke på høyest mulig lyd i utgangspunktet, men "kraftigst" mulig lyd. Altså lydtrykket. Står du bak min sykkel når jeg ruser litt så kjenner du det smeller litt i magan. Men for morroskyld, så tar jeg gjerne utfordringenKTM950SMR skrev:Den utfordringen tror jeg faktisk at jeg tarBjerknez skrev:Har kunn kjørt cb500 og min egen og jeg foretrekker helt kalt min egen motor. Uansett turtall man skulle ha på en hvilken som helst 4-sylindret motor så hører man den ikke når man kjører siden av meg :)
Jeg blir sikkert rævkjørt så det holder, men for meg er lyd viktigst!Så lenge uansett turtall gjelder tror jeg du skal slite med å høre din egen sykkel når jeg får dratt på med rekkefireren uten katalysator og potta ved fothvileren rettet rett mot deg i det jeg passerer
Denne Repsolen jeg kjører nå bråker omtrent like mye som R1 jeg hadde før hvor tidligere eier lager "racing" potter med det enkle grep å rive ut innmaten i pottene
Høres omtrent ut som det kommer en formel-1 bil når en kommer inn i tuneller. Det er faktisk så høy lyd at det er i grenseland plagsomt, men ufattelig fin lyd som får MYE oppmerksomhet.
Liker både V-Twin Rekke4 Triple, alt til hver sin tid. Alle har de hver sin sjarm. Men må si jeg er meget imponert over motoren som sitter i sykkelen jeg har pr dags dato. Et deilig mellomregister gjør at kreftene er hvor de skal være.![]()
Jeg er så fersk som jeg kan få blitt så litt fler erfaringer tar jo ikke skade![]()
Men at du kjører fra meg med R-sykkelen din er jeg dog 100% sikker på. Vi snakker kun om lyden her

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Hva er din favorittmotor?
Yamaha 9,9


