Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av hakhap »

http://priceonomics.com/is-every-speed-limit-too-low/" onclick="window.open(this.href);return false;
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av poulet_cavalier »

Dette er en logisk og praktisk tilnærming til trafikksikkerhet. Sånt går ikke an i Norge.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av Haymaker »

Men settes fartsgrensen i Norge på bakgrunn av at 85% følger denne? Tvilsomt.
Det er nok litt mer substans i avgjørelsene om de ulike fartsgrensene her til lands.

Det er dog et paradoks at veistandard avgjør fartsgrensen i Norge.
Altså veibredde, kvalitet på veibanen, sikring ved veibanen osv.
Dette fordi det blir en evig runddans ettersom farta ikke kan (bør!) økes før strekningen er utbedret..

Inntil dovre faller sies det...
Kan dog si meg enig i at enkelte strekninger fortjener høyere fartsgrense! :prop:

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av mortenolb »

Det er jo bare å se til Sverige. Det er da ikke et land med urovekkende høy ulykkestatistikk, men mye mer naturlige fartsgrenser.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Sv: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av LordShaft »

Haymaker skrev:
Men settes fartsgrensen i Norge på bakgrunn av at 85% følger denne? Tvilsomt.
Det er nok litt mer substans i avgjørelsene om de ulike fartsgrensene her til lands.

Det er dog et paradoks at veistandard avgjør fartsgrensen i Norge.
Altså veibredde, kvalitet på veibanen, sikring ved veibanen osv.
Dette fordi det blir en evig runddans ettersom farta ikke kan (bør!) økes før strekningen er utbedret..

Inntil dovre faller sies det...
Kan dog si meg enig i at enkelte strekninger fortjener høyere fartsgrense! :prop:
Dette er ikke tilfelle.... Det er ikke veistandarden som setter fartsgrensen... Heller ikke bredde og sikring av veibanen.... Skal du ha over 80 derimot, er det masse regler som må oppfylles

Sony Z2

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av Haymaker »

mortenolb skrev:Det er jo bare å se til Sverige. Det er da ikke et land med urovekkende høy ulykkestatistikk, men mye mer naturlige fartsgrenser.
Som er et resultat av langt bedre grunnarbeid og veier.
Vi har knapt hørt om vegskulder her i nord..

(Nå er det naturligvis enda flere faktorer inne i bildet her, jeg bare svartmaler litt! :[-o< )
Sist redigert av Haymaker den 05 aug 2014, 15:33, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Sv: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av Haymaker »

LordShaft skrev:
Haymaker skrev:
Men settes fartsgrensen i Norge på bakgrunn av at 85% følger denne? Tvilsomt.
Det er nok litt mer substans i avgjørelsene om de ulike fartsgrensene her til lands.

Det er dog et paradoks at veistandard avgjør fartsgrensen i Norge.
Altså veibredde, kvalitet på veibanen, sikring ved veibanen osv.
Dette fordi det blir en evig runddans ettersom farta ikke kan (bør!) økes før strekningen er utbedret..

Inntil dovre faller sies det...
Kan dog si meg enig i at enkelte strekninger fortjener høyere fartsgrense! :prop:
Dette er ikke tilfelle.... Det er ikke veistandarden som setter fartsgrensen... Heller ikke bredde og sikring av veibanen.... Skal du ha over 80 derimot, er det masse regler som må oppfylles

Sony Z2
Klart det er sammensatt av mange årsaker. Men vegutforming, demografi, geografi og vegstandard bestemmer nok fartsgrensen på mange vegstrekninger.
De endres jo til stadighet på bakgrunn av dette argumentet :mk

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av SuperMorten »

Nå leste ikke jeg hele det stykket i innledningen til Hakhap, men når jeg vokste opp (og stod i mellom forsetene på pappa sin bil) var fartsgrensen på landeveien 80 km/t. Det var smal grusvei så smal at man måtte bremse ned til gangfart når man møtte en bil. Bilbelter var det i bare halvparten av bilene kun foran, og barnesete visste vi ikke hva var.

I dag, 40 år senere har bilene fått ABS, antispinn og tractioncontroll (sikkert samme sak), belter i alle seter, airbag både foran og på siden, og sikkert en masse annet som jeg ikke kan noe om. Men fortsatt driver vi altså og kjører i 80 km/t på vanlig to-felts vei. Og siden dette er et mc-forum, tror jeg vel innerst inne at ingen har ofret mc en eneste tanke når de har bestemt fartsgrenser..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av Haymaker »

SuperMorten skrev:Nå leste ikke jeg hele det stykket i innledningen til Hakhap, men når jeg vokste opp (og stod i mellom forsetene på pappa sin bil) var fartsgrensen på landeveien 80 km/t. Det var smal grusvei så smal at man måtte bremse ned til gangfart når man møtte en bil. Bilbelter var det i bare halvparten av bilene kun foran, og barnesete visste vi ikke hva var.

I dag, 40 år senere har bilene fått ABS, antispinn og tractioncontroll (sikkert samme sak), belter i alle seter, airbag både foran og på siden, og sikkert en masse annet som jeg ikke kan noe om. Men fortsatt driver vi altså og kjører i 80 km/t på vanlig to-felts vei. Og siden dette er et mc-forum, tror jeg vel innerst inne at ingen har ofret mc en eneste tanke når de har bestemt fartsgrenser..
Du har nok helt rett i dette.
Ble litt skremt da jeg så at de tillot vaier på en strekning utenfor Oslo (midlertidig) enda dette ikke skulle forekomme mer i Norge.

Edit: Finner ikke artikkelen. Mener å ha lest den i et NMCU-magasin. Her er et gammelt eksempel fra 2012 http://www.tv2.no/underholdning/broom/d ... 21475.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av Intruder »

Om fartsgrensen settes ned blir det selvsagt ikke mer sikkert,men omfanget av ulykkene vil jo bli mindre ?? :-k

og lavere fartsgrense samt andre tiltak i den daglige trafikk vil også bidra,blant annet mer avstand mellom kjøretøyene enn 20 meter,gi f... i mobilen,varsle andre om fare ( ikke fartskontroll eller lignende såklart) og passe på blodtrykket... :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av hakhap »

Intruder skrev:Om fartsgrensen settes ned blir det selvsagt ikke mer sikkert,men omfanget av ulykkene vil jo bli mindre ?? :-k

og lavere fartsgrense samt andre tiltak i den daglige trafikk vil også bidra,blant annet mer avstand mellom kjøretøyene enn 20 meter,gi f... i mobilen,varsle andre om fare ( ikke fartskontroll eller lignende såklart) og passe på blodtrykket... :lol

Ja fysikken ved en kollisjon endres ikke men de fleste kjører i den hastighet som føles naturlig som artikkelen sier, senker du hastigheten med 10mph så senkes snittet med 2-3mph og det samme hvis du øker den.

Og poenget er at du kan ikke ha ett system hvor 50% av brukene bryter loven hver gang, men det gir penge til staten selvfølig
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Bosted: Ås

Re: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av cevillan »

poulet_cavalier skrev:
Dette er en logisk og praktisk tilnærming til trafikksikkerhet. Sånt går ikke an i Norge.
Hva mener du? Norge er jo et prakteksempel i følge denne artikkelen. Den sier jo at hvis du skal redusere farten, nytter det ikke å sette opp et skilt som folk ikke respekterer. Man må gjøre veiene så dårlige at folk respekterer lave fartsgrenser. Det lykkes vi svært godt med her til lands :P :p
If people and politicians do want to reduce road speeds to improve safety, or make cities more pedestrian friendly, Megge says “there are a lot of other things you can do from an engineering standpoint.” Cities can reduce the number of lanes, change the parking situation, create wider bike paths, and so on. It’s more expensive, but unlike changing the number on a sign, it’s effective.
Vi skal vel være forsiktig med å overføre denne rapporten til norske forhold (kanskje bortsett fra våre aller beste veier på Østlandet). Artikkelen baseres primært på at alle ulykker skjer som følge av en bil i stor hastighet kolliderer med en bil med mindre hastighet der begge bilene går i samme retning. For et luksusproblem! I Norge må vi tenke annerledes fordi vi har ikke sånne veier. Her settes fartsgrensene primært med bakgrunn i at konsekvensen av en ulykke skal være minst mulig på våre drittveier. I Norge har vi så små marginer både i forhold til avkjøring, møteulykker og problemer med dekke at ulykker må man bare akseptere. Lave fartsgrensen gjør ikke veien sikrere i seg selv eller, men den kan tillate noe mer feilmargin og reduserer konsekvensen av en ulykke.

Konsekvensen av en ulykke er enorm med en reduksjon fra 80 til 60. Vi kan ikke bare ignorere at våre veier er livsfarlige.

Men jeg er enig i at det bør gjøres noe med fartsgrenser også her til lands. For eksempel finnes det i Bergen vei med fire felt og midtdeler med 80 i fartsgrenser. Dette er en av de mest UP-bevoktede strekningene i Norge. Det skjer aldri alvorlige ulykker her fordi veistandarden er så bra. Her burde det vært 110 kmt. Så hva gjør UP der så ofte, mon tro?

Tilsvarende får noen veier 40 kmt fordi det ligger en skole i nærheten. Så da må man kjøre 40 kmt i skoleferier, helger og kveld/natt. Merkelig nok stiller UP seg opp her også ofte på kveldstid (på dagtid har de promillekontroll). Hvorfor justerer man ikke opp fartsgrensen til 60 kmt (som det var før skolen ble bygget), når de man skal beskytte ikke er der?

Liker for øvrig våre veier bedre etter at jeg begynte å kjøre mc :knegg
Sist redigert av cevillan den 05 aug 2014, 16:22, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av Intruder »

:lol :lol hei hakhap :Staten,det er jeg..sa en av Ludvigene..

og hils fra en av oss på Svullrya,der var det OK.. :vs
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Bosted: Ås

Re: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av cevillan »

SuperMorten skrev:Nå leste ikke jeg hele det stykket i innledningen til Hakhap, men når jeg vokste opp (og stod i mellom forsetene på pappa sin bil) var fartsgrensen på landeveien 80 km/t. Det var smal grusvei så smal at man måtte bremse ned til gangfart når man møtte en bil. Bilbelter var det i bare halvparten av bilene kun foran, og barnesete visste vi ikke hva var.

I dag, 40 år senere har bilene fått ABS, antispinn og tractioncontroll (sikkert samme sak), belter i alle seter, airbag både foran og på siden, og sikkert en masse annet som jeg ikke kan noe om. Men fortsatt driver vi altså og kjører i 80 km/t på vanlig to-felts vei. Og siden dette er et mc-forum, tror jeg vel innerst inne at ingen har ofret mc en eneste tanke når de har bestemt fartsgrenser..
I 1970 (når du stod mellom forsetene på pappa sin bil) mistet ca. 100 barn livet i trafikken. I dag, ca 40 år senere, er tallet 5. Synes du også skal ta det med i resonnementet ditt.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av SuperMorten »

cevillan skrev:
SuperMorten skrev:Nå leste ikke jeg hele det stykket i innledningen til Hakhap, men når jeg vokste opp (og stod i mellom forsetene på pappa sin bil) var fartsgrensen på landeveien 80 km/t. Det var smal grusvei så smal at man måtte bremse ned til gangfart når man møtte en bil. Bilbelter var det i bare halvparten av bilene kun foran, og barnesete visste vi ikke hva var.

I dag, 40 år senere har bilene fått ABS, antispinn og tractioncontroll (sikkert samme sak), belter i alle seter, airbag både foran og på siden, og sikkert en masse annet som jeg ikke kan noe om. Men fortsatt driver vi altså og kjører i 80 km/t på vanlig to-felts vei. Og siden dette er et mc-forum, tror jeg vel innerst inne at ingen har ofret mc en eneste tanke når de har bestemt fartsgrenser..
I 1970 (når du stod mellom forsetene på pappa sin bil) mistet ca. 100 barn livet i trafikken. I dag, ca 40 år senere, er tallet 5. Synes du også skal ta det med i resonnementet ditt.
Selvsagt, jeg hadde ikke tallene foran meg, men det er innlysende. På samme måte som at alle andre overlevelses-statistikker ser bedre ut i dag enn for 40 år siden. Jeg hadde litt flere tanker i hodet når jeg skrev dette. Hva hvis vi tok veiene tilbake til 1970-standard? Hadde ulykkene gått opp, eller farten ned, eller begge deler? Tror vel at det hadde blitt opprør. Folk i dag krever skikkelige veier. Forresten så stod jeg nok ikke mellom setene i 1970. Det var det året jeg kom til verden :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Sv: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av LordShaft »

Her i Bergen har de ikke bare fått det for seg at alt av fartsgrenser skal senkes med 10....de har også funnet ut at det er jævlig smart å hive opp slike store fartsdumper hver 500 meter...
Bilde

Sony Z2

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av mortenolb »

Det med å senke alle fartsgrenser med 10 er vel noe forrige samferdselsminister fant på?
Her i Vestfold har det skjedd parallelt med å forbedre kvaliteten på veien.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av SuperMorten »

mortenolb skrev:Det med å senke alle fartsgrenser med 10 er vel noe forrige samferdselsminister fant på?
Her i Vestfold har det skjedd parallelt med å forbedre kvaliteten på veien.
Du mener alle de smale bygdeveiene som før var 50, som når har blitt breie og fine, med fortau fotgjengeroverganger, fartsdumper og blitt 30...? ](*,)
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av mortenolb »

Evt. Strekningene langs gamle e18 hvor det var 70, hvor dem fiksa veien mens nye e18 ble ferdigstilt, og fartsgrensa ble satt ned til 50.
Jeg er spent på hva resultatet blir på Sem. Jeg tror motivet dems er å bruke så lang tid som mulig på utbedringa, sånn at folk glemmer hva fartsgrensa var før. De vil jo klart ha ned fartsgrensa sånn at det blir mindre attraktivt for folk å kjøre utenom bommen.

Lordshaft: er ikke de fartshumpene ekstremt dårlig deal ift. utrykning?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av LordShaft »

De fartsdumpene der er du helt nødt til å slakke ned til 40 - 50 med lastebil... Personbil klarer du 60 men det er ikke å anbefale for komforten. Det er faen meg hinsides all fornuft... Hva er poenget med disse humpene og senke fartsgrensen? Er ikke akkurat som det er noen alternativ vei å kjøre heller

Sony Z2

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Bosted: Høvik

Re: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av PCP »

mortenolb skrev:Evt. Strekningene langs gamle e18 hvor det var 70, hvor dem fiksa veien mens nye e18 ble ferdigstilt, og fartsgrensa ble satt ned til 50.
Jeg er spent på hva resultatet blir på Sem. Jeg tror motivet dems er å bruke så lang tid som mulig på utbedringa, sånn at folk glemmer hva fartsgrensa var før. De vil jo klart ha ned fartsgrensa sånn at det blir mindre attraktivt for folk å kjøre utenom bommen.
Det der har jeg også lurt litt på, når den nye veien etterhvert blir 110, så burde det være mulig å gjeninnføre 70, men den som lever får se...

Forøvrig syns jeg kanskje de på den siste nyåpnede 25km strekningen av E18 kunne fått lov å briljere med de nye fancy variable fartsgrense-skiltene sine, og dermed ventet med å sette ned farten til 80 kmt til den dagen noen faktisk skal jobbe der. Jeg har i alle fall ikke sett et menneske eller maskin langs veien så langt, og skiltene er jo på plass. Men de er kanskje ikke tilkoblet enda. :scratch

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av mortenolb »

Jeg kjører tur/retur der daglig og har sett noen jobbe der ved to anledninger. Disse variable skiltene er vel noe av jobben som gjenstår. Kan da ikke være vanskelig å koble til, da kabelkummene allerede ligger der. Problemet er vel at de rett og slett driter i oss bilister, som igjen fører til at vi driter i 80-sona. Det er noe med gjensidig respekt som er problemet. De ber oss via skilt å respektere 80, men når de ikke respekterer oss ved å la oss kjøre i 100/110 når ingen arbeider, så gir folk flest faen. Hadde det faktisk vært variabel, med 80 kun når det faktisk pågår arbeid, så tør jeg påstå at langt flere hadde respektert det.
Igjen så blir det nok ikke 110 før bommene blir satt i drift :p

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Hvorfor det ikke blir sikkert med lavere fartsgrense

Legg inn av mortenolb »

LordShaft skrev:De fartsdumpene der er du helt nødt til å slakke ned til 40 - 50 med lastebil... Personbil klarer du 60 men det er ikke å anbefale for komforten. Det er faen meg hinsides all fornuft... Hva er poenget med disse humpene og senke fartsgrensen? Er ikke akkurat som det er noen alternativ vei å kjøre heller

Sony Z2
Kjenner til problemet, uten at jeg har dårlig tid i lastebilen jeg sitter i. Flere av dumpene i 40sonene i Sandefjord må jeg faktisk ned i rundt 20 for at det skal være nogenlunde behagelig å kjøre over.

Svar