Bjerknez skrev:
Og til et spørsmål til:
Vil jeg merke noe forskjell (evt. hva merker jeg) på motoren etter en justering av ventiler?
Som du/dere sikkert skjønner så er ikke jeg noen mekaniker

Kort sagt kan ventilene enten ha for stor klaring, eller for liten klaring.
Har man for stor klaring er symptomene først og fremst ventiltikking, dvs klakke/tikke-lyder fra øvre deler av motoren. I teorien fører det også til mindre effektiv fylling av sylindere og dermed redusert effekt, men det skal mye til før det blir merkbart i praksis.
For liten klaring betyr at ventilene ikke tetter skikkelig, kompresjonen blir dårligere, og noe av trykket fra forbrenningen slipper ut. Symptomene ved for liten klaring kan bla være startvansker, dårlig/ustabil tomgang, eller også her redusert effekt.
Men er ventilene langt utenfor spesifikasjonene, så merker man det. Grunnen til at man likevel skal og bør sjekke selv uten merkbare symptomer er at spesielt for liten klaring skader motoren, og det kan fin skje før man merker symptomene. Man kan bla ende med brente ventiler, og dyre reparasjoner som får service-kostnaden til å fremstå som en dråpe i havet.
Generelt holder moderne shims-baserte motorer godt på justeringen, men det er umulig å si uten å sjekke. Det er derfor det skal sjekkes. Ofte er det også slik at eventuelt behov for justering kommer relativt tidlig i motorens liv, og siden holder lenge før det må gjøres på nytt.
Bjerknez skrev:
Er vel lett match for et verksted å si at dem har justert ventiler og brukt 2-3 timer på dette, mens dem i virkeligheten ikke har gjort en dritt...
Ja, det er lett match. Man kan jo spørre om å få utskiftede deler, be om dokumentasjon på hvor mye avvik de forskjellige ventilene hadde, ol, men alt kan manipuleres om noen går inn for det. Det er jo bare sånn det er, og i min bransje er det også lett match å fakturer 40.000 og gjøre jobben for 10.000 uten at du ville sett det, men jeg gjør det aldri. Dessverre er det sikkert noen som gjør det. Det handler til syvende og sist om tillit, så det beste er vel å forsøke å finne et verksted du har eller kan få tillit til, jungeltelegrafen, omtaler, etc. Det kan være lettere sagt enn gjort, men det blir vel enten å stole på dem, eller så må du betale noen andre for å sjekke etterpå.