Er dette dyrt?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av Kawagutten »

Bjerknez skrev:
Kawagutten skrev:
Bjerknez skrev:
kjellv skrev:I flg servicekalkulatoren til Yamaha, de vi (verkstedet) kun legger inn våre timepriser, skal 20000 km service koste Kr 6146.- inkl mva. Da inngår kontroll av ventiler og justering og smøring av styrelager.
Inngår justering av ventiler også?

Høres merkelig ut at man kan bli fakturert for opp mot 9.000,- for en service... Men som sagt.. kan hende jeg tar feil :thumleft

Er vel lett match for et verksted å si at dem har justert ventiler og brukt 2-3 timer på dette, mens dem i virkeligheten ikke har gjort en dritt...
Justering av ventiler er ikke inkludert i servisen når du betaler kr 6146.
Okay.

Vil det da si at det er stor sannsynlighet for at disse bør justeres?

Og til et spørsmål til:
Vil jeg merke noe forskjell (evt. hva merker jeg) på motoren etter en justering av ventiler?

Som du/dere sikkert skjønner så er ikke jeg noen mekaniker :lol
Er ikke så ofte de må justeres men det er greit å få sjekket.
Hvis de må justeres merker du det at motoren går mer jevnere og penere.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av RuneMC »

7000-9000 for stor service høres vanlig ut.

Dvs 6000-7000 for timer og variabelt ift hvilke slitedeler, olje etc som byttes.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av Bjerknez »

RuneMC skrev:7000-9000 for stor service høres vanlig ut.

Dvs 6000-7000 for timer og variabelt ift hvilke slitedeler, olje etc som byttes.
Ok, da vet jeg det :)

Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av Honda2004 »

Bjerknez skrev:Jeg bare spør av uvitenhet, slik at jeg ikke skal føle at jeg blir "lurt":

Jeg har en Yamaha XVS 1300 2012mod. som nå har gått 18.000km. og tenkte derfor å ta 20.000 service før sesongen slutter.
Jeg har fått pris på denne servicen fra to autoriserte Yamaha forhandlere i Norge.

Den ene svarte at servicen kostet ca. 6.500,- og den andre sa at servicen kostet mellom 6.000,- og 9.000,-
Når jeg spurte sistnevnte om han kunne være mer konkret og gi meg en mer sannsynlig pris så sa han at 8.000,- var det det pleide å koste.

Hadde vist noe med om ventiler trengte justering eller ikke samt om kjøleveske etc. måtte byttes eller kun kontrolleres.

Er fristende og dra over grensen å sjekke priser der...
Du kan legge ut jobben på Mitt Anbud. Det finnes nok en del MC firmaer der.
9000kr for en service ? En mekaniker er ikke billig i drift, just so u know.
Det er som oftes ikke delene som koster, men jobben.
Husker jeg skulle skifte slanger og pakninger på en gammal MB Vito. 50kr for delene, 600kr for jobben. 30min arbeid....
Tetta et høl i bakdekket på min Varadero samma sted: 200kr. 5minutters arbeid.....

Du kan ta deg en billig overnatting Sverige og fikse sykkelen der samtidig, for om du går over 6.000kr og kan vise at du har vært borte mer enn i 24timer, har du ditt på det tørre. Litt usikker på om du må kjøre på Rødt, men det kan du sjekke på toll.no.

Sjekk med forskjellige verksteder. Hva med å ta turen innom NAF ? Sjekk med NMCU, coop og andre og se om du kanskje har noen rabatter på service fra noen av de, eventuelt med ett kredittkort du har, eller via banken.
Og aller sist: Sjekk med flere verksteder og mc folk ! Det kan godt være at 9000,- er normal pris og at du da er garantert en ordentlig jobb. Sjekk ryktet til verkstedene også. Har de fornøyde kunder, kan det være verdt prisen.

Kanskje du slenger kona pent bakpå og tar en hyggelig sverige tur, først som sist ?

Brukeravatar
spiritofwinter
Innlegg: 98
Registrert: 22 apr 2014, 21:45
Motorsykkelen din: 2015 KTM 1190 Adventure R
Sted: Sunnmøre

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av spiritofwinter »

Veldig viktig å sjekke pris flere steder på service. Sjekket opp flere steder når jeg skulle ha service på Kawasakien før sommeren, ene verkstedet skulle ha mellom 7-9000,-

Der jeg endte opp med å ta service betalte jeg knapt 3000,-

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av PCP »

Bjerknez skrev: Og til et spørsmål til:
Vil jeg merke noe forskjell (evt. hva merker jeg) på motoren etter en justering av ventiler?

Som du/dere sikkert skjønner så er ikke jeg noen mekaniker :lol
Kort sagt kan ventilene enten ha for stor klaring, eller for liten klaring.
Har man for stor klaring er symptomene først og fremst ventiltikking, dvs klakke/tikke-lyder fra øvre deler av motoren. I teorien fører det også til mindre effektiv fylling av sylindere og dermed redusert effekt, men det skal mye til før det blir merkbart i praksis.

For liten klaring betyr at ventilene ikke tetter skikkelig, kompresjonen blir dårligere, og noe av trykket fra forbrenningen slipper ut. Symptomene ved for liten klaring kan bla være startvansker, dårlig/ustabil tomgang, eller også her redusert effekt.

Men er ventilene langt utenfor spesifikasjonene, så merker man det. Grunnen til at man likevel skal og bør sjekke selv uten merkbare symptomer er at spesielt for liten klaring skader motoren, og det kan fin skje før man merker symptomene. Man kan bla ende med brente ventiler, og dyre reparasjoner som får service-kostnaden til å fremstå som en dråpe i havet.

Generelt holder moderne shims-baserte motorer godt på justeringen, men det er umulig å si uten å sjekke. Det er derfor det skal sjekkes. Ofte er det også slik at eventuelt behov for justering kommer relativt tidlig i motorens liv, og siden holder lenge før det må gjøres på nytt.

Bjerknez skrev: Er vel lett match for et verksted å si at dem har justert ventiler og brukt 2-3 timer på dette, mens dem i virkeligheten ikke har gjort en dritt...
Ja, det er lett match. Man kan jo spørre om å få utskiftede deler, be om dokumentasjon på hvor mye avvik de forskjellige ventilene hadde, ol, men alt kan manipuleres om noen går inn for det. Det er jo bare sånn det er, og i min bransje er det også lett match å fakturer 40.000 og gjøre jobben for 10.000 uten at du ville sett det, men jeg gjør det aldri. Dessverre er det sikkert noen som gjør det. Det handler til syvende og sist om tillit, så det beste er vel å forsøke å finne et verksted du har eller kan få tillit til, jungeltelegrafen, omtaler, etc. Det kan være lettere sagt enn gjort, men det blir vel enten å stole på dem, eller så må du betale noen andre for å sjekke etterpå.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av Bjerknez »

Her er tilbudet fra Sverige.
Ikke akkurat rimelig da det ser ut til at en evt. justering av ventiler er utelatt (kun kontroll).

Har sendt mail og spurt om dette.
SrvOrderConfirmation.pdf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Toven

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av Toven »

Driver selv å leter etter plass å ta 24k service. Tenkte liksom at det ble noe rimeligere grunnet 2 syl kontra 4 men den gang ei... :p

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av PCP »

Bjerknez skrev:Her er tilbudet fra Sverige.
Ikke akkurat rimelig da det ser ut til at en evt. justering av ventiler er utelatt (kun kontroll).

Har sendt mail og spurt om dette.
SrvOrderConfirmation.pdf
Ser litt underlig ut at de samme 4 pakningene for toppdeksel-lukene som er med i "service-oppsettet" kommer enda en gang under "ventilkontroll" (og står som rest, men er med 2 ganger i regnestykket).

Uansett er det jo timeprisen (og ikke minst antall timer de setter opp) som blir det avgjørende, og drøyt 1300 pr time er vel kanskje ikke rasende billig.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av RuneMC »

Hmm, ser jo ut som om svenskene har vel så dyr timepris som typiske Oslo-verksted: 1050,- SEK pr time = NOK 943,- pluss MVA :scratch

På Riseberg MC i Askim tar de f.eks. 800,- pr time inkl MVA ( http://www.risebergmc.no/Verksted/tabid ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; )

Tror ingen gir deg fast pris på om ventilklaringene må justeres - der er det timer og deler som gjelder.
Det samme om de må skifte slitedeler - de tar betalt for tiden de bruker og delene som går med.

I løpet av 80 000 km har jeg fått sjekket ventilklaringene to ggr på V-Strom'en. Begge gangene har de vært fine og ingenting har behøvd justeres.
Men det kommer alltid noe ekstra... bremseklosser, dekk, olje, hjullager, kjede & drev, osv... derfor har jeg sjelden hatt noen service under 6K men oftere 7-8-9 K
Og er det noe som er knotete å komme til så mesteparten av sykkelen må demonteres, ja så koster det... (5-6 timers jobb å justere throttle-body sync på min f.eks.)

Ikke tenk for mye på det - denne hobbyen koster.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av LordShaft »

Denne lidenskapen koster, det er fint liten tvil om..... men hver gang den er på service passer det alltid veldig dårlig i forhold til lommeboken :lol

Jeg er heller ikke av typen som setter av penger til slikt gjennom hele sesongen. Jeg tar smellen når den oppstår hehe :knegg

Toven

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av Toven »

Koster å være kar! :P :p
Men ja, slikt må gjøres og heldigvis ikke hver sesong. Avtalte time hos monsterbike på ca 7k for min sv, nå skal det kjøres bekymringsfritt fremover, noe som er ålreit :P :p

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av Flanker »

RuneMC skrev:Og er det noe som er knotete å komme til så mesteparten av sykkelen må demonteres, ja så koster det... (5-6 timers jobb å justere throttle-body sync på min f.eks.)
Hvis de har fakturert så mange timer kun for TBS på V-Strom'en så har du blitt rævkjørt av verkstedet... Så lang tid tar det slett ikke! Gjorde det selv en gang på min og brukte vel halvannen time eller så.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23138
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av Bjerknez »

Når jeg spurte om justering av ventiler var inkludert i de 6.800,- så fikk jeg dette svaret fra Sverige:
Ventiljusteringen är inkluderad då det är ställskruv på dessa hojar och inte schims. VI har ingen möjlighet att göra servicear på lördagar för då har verkstaden stängt.
Men det krever jo at man tar en fridag, samt at man må kjøre 30 mil, så spørs nok hvordan totalregnstykket vil se ut til slutt... :-)å

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er dette dyrt?

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev:Når jeg spurte om justering av ventiler var inkludert i de 6.800,- så fikk jeg dette svaret fra Sverige:
Ventiljusteringen är inkluderad då det är ställskruv på dessa hojar och inte schims. VI har ingen möjlighet att göra servicear på lördagar för då har verkstaden stängt.
Men det krever jo at man tar en fridag, samt at man må kjøre 30 mil, så spørs nok hvordan totalregnstykket vil se ut til slutt... :-)å
Samme som på Stelvio'en da, tydeligvis. Skrue og mutter justering på ventilene. På Stelvio'en gjøres dette på et kvarter-20 minutter av en dreven mekaniker.

Ellers er Stelvio'en den sykkelen jeg har hatt som koster minst å ha på service.
Kikket på regninga for for en av servicene i fjor. Totalsum kr. 4474,- som var inkludert fordekk med omlegg og arb-tid for montering av motor/veltebøyler.
Har hatt et par servicer på samme verksted senere også, og mener å huske med et lite forbehold at ingen av dem kostet over 3000,- kr.
Med slike servicekostnader seg jeg ingen gode grunner for egen del til å dra til Sverige for å få gjort jobben. Måtte i så fall bli i kombo med en f.eks. en helgetur av det ovale slaget...

Servicekostandene på Tiger 1050'en jeg hadde var forresten flere tusen kroner dyrere enn Stelvio'en. Selv mellomservicen på den sykkele kostet mer enn hovedservice på italieneren...
Så det er helt klart forskjell på sykler. Og verksteder, selvfølgelig...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar