Hvordan har Triumph klart det?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av Jompa »

Ja, hva har de egentlig klart ?
Å lage en motor som matcher konkurrentene, ingenting uvanlig i det.
Med en effektkurve som til forveksling er lik konkurrentenes iflg tabell nr 2.
Momentkurven er jo ganske pen, med unntak av et par stygge "dipper", men den havner jo sørgelig langt under oppgitt moment.
Vel,dette var vel ikke årets modell.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av Snikendeugle »

Jompa skrev:
LordShaft skrev:68 nm, var ikke det veldig lite?

Sony Z2
Ja, som en moped :lol :lol

Med et så lavt moment og den oppgitte kvartmilstida må sykkelen ha lav vekt eller være veldig lavt gira.
Uansett, respektabel aks :thumleft
Min har "bare" rundt 55, men det drar fremover når maskinen ikke veier to-hundre og helvette kg :)

Det er for mye "storsykkel komplekser" her! :knegg
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24579
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av Bjerknez »

Det jeg mener er at Triumph har klart og "konfigurere" en motor riktig til å treffe de fleste av oss med tanke på karakteristikken i motoren. Toppfarte ner vel heller kanskje ikke noe å skryte av, selv om jeg har sett videoer av denne opp mot 230km/t. Men hvem bryr seg vel om toppfart...?

Vekten på 183kg. er jo også ganske lav. Det er jo en grunn til at Street Triple R feier rent bord på nærmest alle tester i den kategorien.

Men igjen... det er mulig det kun er subjektiviteten min som snakker her for jeg har ingen erfaring med så mange andre sykler. og jeg har forsåvidt ikke mer erfaing enn 20 minutter på en Street Triple R heller, men det som slo meg var at det ikke var noen såkalt "ketchup" effekt som jeg trodde. Altså at det skjer svært lite under 8.000rpm før ALT kommer mellom 8.000-12.000rpm. etc. Et gjevnt og bra sjyv hele veien.

Merker at jeg er i ferd med å bli en Triumph fanboy her nå... :-)å

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av ojda »

En av grunnene til at jeg "Elsker" min Tripple :thumleft


[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb3 ... 083ed9.jpg[/img]
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: Vekten på 183kg. er jo også ganske lav. Det er jo en grunn til at Street Triple R feier rent bord på nærmest alle tester i den kategorien.
Synes ikke vekten er noe å skryte av, min 7 år gamle Ducati veier 172 kg, og Panigale veier 166 kg.
Mulig den feier rent bord på tester, men i racing er den bare midt på treet.
Der er det full japansk dominans.
Nei dette er en helt gjennomsnittlig sykkel, hverken mer eller mindre.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av ojda »

Snikendeugle skrev:
Jompa skrev:
LordShaft skrev:68 nm, var ikke det veldig lite?

Sony Z2
Ja, som en moped :lol :lol

Med et så lavt moment og den oppgitte kvartmilstida må sykkelen ha lav vekt eller være veldig lavt gira.
Uansett, respektabel aks :thumleft
Min har "bare" rundt 55, men det drar fremover når maskinen ikke veier to-hundre og helvette kg :)

Det er for mye "storsykkel komplekser" her! :knegg

Vi kompenserer ikke vekten på sykkelen med hestekrefter, vi kompenserer vekten på føreren :-)å :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av norse900 »

Jeg lurer på om førervekt og Hk følger jevn lineær kurve eller om den er proporsjonal? Tenker på om man bør legge inn "slakk" for fremtidige endringer/vekstpotensiale?? :knegg
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av kjellv »

Nesten synd du ikke fikk prøvd MTn også før du bestemte deg :-k
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av ejs »

:vs
Fant en tysk sammenligningstest..
MT-09 versus Street Triple.
Målt på bakhjulet, er jo det som er virkeligheten.
Veivakselmålinger er jo ikke annet enn skryt.
Kunne ikke laste opp screenshot.

MT-09 112ps/9800-----85Nm/8000 0-100/ 3.4s
Street T 104ps/11500 67Nm/8500 0-100/ 3.5s
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Bosted: Oslo

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av Zadnez »

simpson skrev:
Bjerknez skrev: Vekten på 183kg. er jo også ganske lav. Det er jo en grunn til at Street Triple R feier rent bord på nærmest alle tester i den kategorien.
Synes ikke vekten er noe å skryte av, min 7 år gamle Ducati veier 172 kg, og Panigale veier 166 kg.
Mulig den feier rent bord på tester, men i racing er den bare midt på treet.
Der er det full japansk dominans.
Nei dette er en helt gjennomsnittlig sykkel, hverken mer eller mindre.
Synes du kunne tatt med s1000 rr hp4 på racingbanen da.... Tror den er tysk eller noe :P :p
Street er vel heller ikke en gjennomsnittssykkel, den er av mange ment å være best i sin klasse ... Sykkelen er jo en legende.
Sist redigert av Zadnez den 27 sep 2014, 15:25, redigert 1 gang totalt.
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av ojda »

norse900 skrev:Jeg lurer på om førervekt og Hk følger jevn lineær kurve eller om den er proporsjonal? Tenker på om man bør legge inn "slakk" for fremtidige endringer/vekstpotensiale?? :knegg

Selvfølgelig gjør man det, man veier da ikke for 136 hk enda :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av norse900 »

:-)
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av simpson »

Zadnez skrev:
simpson skrev:
Bjerknez skrev: Vekten på 183kg. er jo også ganske lav. Det er jo en grunn til at Street Triple R feier rent bord på nærmest alle tester i den kategorien.
Synes ikke vekten er noe å skryte av, min 7 år gamle Ducati veier 172 kg, og Panigale veier 166 kg.
Mulig den feier rent bord på tester, men i racing er den bare midt på treet.
Der er det full japansk dominans.
Nei dette er en helt gjennomsnittlig sykkel, hverken mer eller mindre.
Synes du kunne tatt med s1000 rr hp4 på racingbanen da.... Tror den er tysk eller noe :P :p
Street er vel heller ikke en gjennomsnittssykkel, den er av mange ment å være best i sin klasse ... Sykkelen er jo en legende.
Siden han snakker om 675, er det Supersport klassen som gjelder, og der japsene overlegne.
Liten tvil om at HP4 er grom sykkel, men de har liksom ikke helt fått det til i racing de heller.
I den store klassen har det vært Kawa og Aprilia som har lykkes best de siste årene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24579
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg sier ikke at Street Triple R er den "råeste" sykkelen og prøver heller ikke å ymte innpå det i det hele tatt. Jeg sier bare at Triumph "har fått det til" med tanke på og levere en motor (og en sykkel) som er "riktig" satt opp slik at man har opplevd effekt i hele registeret, ved SIDEN av at sykkelen ellers sies å være velbalansert og påkostet med tanke på bremser og dempere etc.

Yamaha'en er sikkert også en flott sykkel, men i følge flere tester så kan det virke som om dem har spart på dempere. TM09'en virket heller ikke like "spennende" med tanke på utseende etc. i mine øyne.

BMW S1000R etc. er en helt annen sykkel med større motor og er minst 40.000,- dyrere enn Street Triple så den kan man ikke dra frem her.

Men jeg håper dere ser at dette er min meget subjektive mening :lol

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Bosted: Oslo

Re: Hvordan har Triumph klart det?

Legg inn av Zadnez »

det var s1000 rr jeg dro frem, ikke min ;-)
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Svar