
Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?
BMW R1200RT..? 

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?
Den har jo R i navnetSuperMorten skrev:BMW R1200RT..?

X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- 929rr
- Innlegg: 321
- Registrert: 18 aug 2014, 21:05
- Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09
Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?
Joda, klart det er fint at syklen ser kul ut, men for en slik sykkel bør det ikke være noe hovedargument til hva en velger.Bjerknez skrev:Den kjøper jeg ikke helt...929rr skrev:Smak og behagBjerknez skrev:Av disse plastrakettene nevnt her så holder jeg en knapp på Suzuki GSXR1000 med tanke på utseendet. R1 kommer på en god andreplass, mens Hondaen syntes jeg så litt kjedelig ut.![]()
Men kjøper en en rr sykel pga utseendeda tror jeg en er litt på feil vilspor.
Klart utseende har litt å si... ?
Skal den brukes profesjonelt kun til banekjøring så forstår jeg utsagnet, men de fleste av oss vil kanskje ha i pose og sekk med tanke på utseende og prestanda ut fra egne preferanser, så langt det er mulig?
Jeg tror kanskje også at de aller fleste av oss ikke klarer og utnytte en slik sykkel til det fulle uansett, og vertfall ikke på norske veier...?
Men det skal sies at jeg har null niks nada peiling på slike sykler (eller sykler i det hele tatt egentlig) og den eneste erfaringen jeg har med slike sykler er at jeg ikke sitter noe godt på dem. Men det kan være fordi jeg ikke har noen A4 kropp.
Nei en klarer nok ikke og utnytte syklen 100% på vei, men en kan alikevel kose seg med at en kan trøkke på i endel svinger og syklen er presis som lite annet på 2 hjul, en kan nyte at de lar seg flikke rundt lynraskt i tette svingkombinasjoner.
Klart en 600 kan egentli gi like mye glede som sådan, men av og til kjører en langt på rette veier og da kan de opleves som litt masete pga høyt turtall, og enda hyppiger girskift.
Og en skal jo ikke undervurdere den deilige lett skremende føelsen en får når en åpner opp spjella på en litersykkel.
Er jo ikke meningen at enn skal sitte direkte godt på disse, men noen er mer ubehaglige en andre.
Pose og sekk er jo fint, men kan jeg velge melom en sykkel som ser kul ut, men som jeg ikke syns er tillitsvekkende og kjøre, og en som er mindre pen, men som jeg føler jeg kjører bra er jeg ikke i tvil om hva jeg velger.
Jeg liker rr sykler forde de er bygd med et mål for øyet, kjøre fort, bremse raskt og kontrolert, presise i svinger. De er ikke lagd for og stå til pynt. Ikke dermed sagt at endel rr sykler er ganske så sexy da.
- thewiz
- Innlegg: 637
- Registrert: 01 apr 2013, 16:32
- Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
- Bosted: Trondheim
Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?
Njæ, syns ikke forsikringen er så ille. Rundt 8000,- i året får jeg på alle 1000cc R-syklene. For meg er ikke R1 noe dyrere enn de andre.LordShaft skrev:Noen liker mora, og noen liker datteren
R1 er å forblir en sykkel det er tøft å finne billig forsikring til. Jeg hadde heller gått for en cbr enn yzf. Når det kommer til kraft, kjøreegenskaper osv som skiller disse syklene. Blir nok ikke du å merke noe forskjell alikevell. Sittestilling oppleves for meg mer komfortabelt på en cbr enn yzf
Note 4
Alle har forskjellige grunner til å kjøpe R sykkel. Jeg syns utseende er en stor faktor, siden de fleste 1000cc syklene er ganske like effektmessig, sittestilling, holdbarhet osv.
- 929rr
- Innlegg: 321
- Registrert: 18 aug 2014, 21:05
- Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09
Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?
Da vil jeg anbefale deg og få prøvd flere sykler på samme vei og omtrent samme tid.thewiz skrev: siden de fleste 1000cc syklene er ganske like effektmessig, sittestilling, holdbarhet osv.
Jeg syns de rr syklene jeg har prøvd er veldig forskjellige og kjøre. Efekt på papire er en ting, hvordan efekten leveres er noe helt annet, sittestilling er også endel forskjellig, det kjenner en godt når en kjører litt inspirert i svinger
- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?
Jeg er nok ikke typen som liker fargerike plastraketter, men måtte jeg velge så er jeg enig med deg at denne ser mest gjennomført ut:

Men det må være akkurat denne modellen med de frontlyktene på bildet over. Det er vertfall den som ligner mest på Ducati 1199 Panigale i fronten og den er jeg svak for med tanke på utseende
Men den eneste R-sykkelen i mine øyne som konker ut alle på utseende er denne:


Men det må være akkurat denne modellen med de frontlyktene på bildet over. Det er vertfall den som ligner mest på Ducati 1199 Panigale i fronten og den er jeg svak for med tanke på utseende

Men den eneste R-sykkelen i mine øyne som konker ut alle på utseende er denne:

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?
enig med Bjerknez.... en juvel av en sykkel
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?
Å røsk meg i barten....har dere sett nye R1? De frontlyktene var skandale..... de har virkelig bommet i mine øyner denne gangen (også)
Se om jeg klarer å kopiere bildet
Note 4
Se om jeg klarer å kopiere bildet
Note 4
- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Bosted: akershus
Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?
Den der var merkelig ja, minner litt om en hammerhai med lyktene så langt ifra hverandre .
- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?
Sjekk denne linken som kjellv la inn tidligere i tråden:
http://www.yamaha-we-r1.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Da vil man ganske snart få svaret :)
http://www.yamaha-we-r1.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Da vil man ganske snart få svaret :)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Ny
Jeg fikk også en fisk i tankene, men det var mer en sånn mallefreddy123 skrev:Den der var merkelig ja, minner litt om en hammerhai med lyktene så langt ifra hverandre .


[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?
Likte ikke siden heller....den så alt for snill ut. Litt sånn sport touring preget.
Note 4
Note 4
Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?
Å jæsus.. det der så ikke bra ut yama .. 
Likte 09-14en godt. Spes lydmessig. Men litt gremlins look

Likte 09-14en godt. Spes lydmessig. Men litt gremlins look

- thewiz
- Innlegg: 637
- Registrert: 01 apr 2013, 16:32
- Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
- Bosted: Trondheim
Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?
En annen god kandidat jeg vurderer jeg Suzuki GSXR 750.
I mitt budsjett får jeg også rimelig ny sykkel for pengene. Noen som har noen erfaring fra disse? Jeg ser for meg at 750 er en godt mellomsteg mellom 600 og 1000.
I mitt budsjett får jeg også rimelig ny sykkel for pengene. Noen som har noen erfaring fra disse? Jeg ser for meg at 750 er en godt mellomsteg mellom 600 og 1000.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?
Jeg har litt erfaring med Gixxer 750 som RR-sykkel. Den gir litt av det beste fra både 600 og 1000, men den er egentlig ingen av delene. Og i RR faller den mellom 2 stoler. Ulovlig i 600-klasse og for svak i 1000-klasse. Til veibruk tror jeg det er en kjempesykkel. Sporty og lettkjørt, men mangler det toppskyvet som en 1000 har.
Ser at mange av innspillene her dreier seg om utseende og farver. Det er jo ok, så lenge sykkelen skal brukes til det du beskriver i starten av denne tråden, og det spiller da trolig liten rolle hvilke 1000-cc du velger. Til prisen du antyder ville jeg gått for en japansk rekkefirer. Om du velger CBR, R1, ZX10R eller GSXR blir kanskje mest opp til farver, design og tilstand/kilometer kjørt.
Hvis man sammenligner nevnte 4, de Italienske merkene og S1000RR i relasjon til racing (altså det de er bygget for) så er de veldig forskjellige på mange områder, både motormessig, chassis, servicevennlighet, kostnader, osv. Personlig ville jeg valgt en velholdt CBR for de pengene. Jeg er fortsatt av den oppfatning at Honda ligger et hakk over på byggekvalitet og solide løsninger. Samtidig har den en litt snillere sittestilling, uten at dette går utover det sportslige. Norsk superbike 2013 ble vunnet av hr. Kubbrød på en CBR1000RR, i konkurranse med Panigale, ZX10R, S1000RR og mange flere. Dette til tross for at Hondaen trolig er den minst motorsterke av alle sammen.
Den gode Honda-kvaliteten gir valuta for pengene når jernet begynner å trekke på årene, tenker jeg. Selv har jeg en litt eldre CBR til veibruk, men kjører Yamaha på bane. Har også prøvd de andre japsene jeg nevner. Den mest "utdaterte" for banebruk er R1 Crossplane (altså fra 2009 og nyere). Til veibruk er dette en fantastisk sykkel med en motorkarakteristikk som slår det meste. Og lyden er episk:-)
Jeg ville også lagt vekt på utstyr som følger med. Ekstrautsty betaler man lite for på brukte sykler, men det er svinedyrt å kjøpe nytt. Dempere, felger, eksos og kanskje noe carbon-bling kan være fint å få med (i den rekkefølgen).
Ser at mange av innspillene her dreier seg om utseende og farver. Det er jo ok, så lenge sykkelen skal brukes til det du beskriver i starten av denne tråden, og det spiller da trolig liten rolle hvilke 1000-cc du velger. Til prisen du antyder ville jeg gått for en japansk rekkefirer. Om du velger CBR, R1, ZX10R eller GSXR blir kanskje mest opp til farver, design og tilstand/kilometer kjørt.
Hvis man sammenligner nevnte 4, de Italienske merkene og S1000RR i relasjon til racing (altså det de er bygget for) så er de veldig forskjellige på mange områder, både motormessig, chassis, servicevennlighet, kostnader, osv. Personlig ville jeg valgt en velholdt CBR for de pengene. Jeg er fortsatt av den oppfatning at Honda ligger et hakk over på byggekvalitet og solide løsninger. Samtidig har den en litt snillere sittestilling, uten at dette går utover det sportslige. Norsk superbike 2013 ble vunnet av hr. Kubbrød på en CBR1000RR, i konkurranse med Panigale, ZX10R, S1000RR og mange flere. Dette til tross for at Hondaen trolig er den minst motorsterke av alle sammen.
Den gode Honda-kvaliteten gir valuta for pengene når jernet begynner å trekke på årene, tenker jeg. Selv har jeg en litt eldre CBR til veibruk, men kjører Yamaha på bane. Har også prøvd de andre japsene jeg nevner. Den mest "utdaterte" for banebruk er R1 Crossplane (altså fra 2009 og nyere). Til veibruk er dette en fantastisk sykkel med en motorkarakteristikk som slår det meste. Og lyden er episk:-)
Jeg ville også lagt vekt på utstyr som følger med. Ekstrautsty betaler man lite for på brukte sykler, men det er svinedyrt å kjøpe nytt. Dempere, felger, eksos og kanskje noe carbon-bling kan være fint å få med (i den rekkefølgen).
Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?
Nei. dette er ikke noe konkurent til H2.
Dette er en sykkel som klasser inn som Superbike, mens H2 ikke passer inn i noen former for racing.
Det som blir spennende er om "malla" i det hele tatt klarer aa henge med de andre. Yamaha har ikke konkurert i Superbike siden de trakk seg i 2008 pga elendig sykkel/resulter.
Men desigeren av denne sykkel har tydeligvis royka ett eller annet han ikke skulle ha gjort.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?
Crossplanekonseptet er videreutviklet og r1 har nå fått motor, chassis og elektronikk i toppklasse. Jeg tror denne blir en vinner, og det vil forundre meg om ikke flere rekkefirere adopterer motor løsningen. Det bygges allerede superbike i England. Dette blir spennende. 270/180/90/180 er en smart løsning som henter ut vtwin moment i kombinasjon med rekkefirerens turtallsvilje. Håper vi får se ny r1 i norsk superbike neste år:-)simpson skrev:Nei. dette er ikke noe konkurent til H2.
Dette er en sykkel som klasser inn som Superbike, mens H2 ikke passer inn i noen former for racing.
Det som blir spennende er om "malla" i det hele tatt klarer aa henge med de andre. Yamaha har ikke konkurert i Superbike siden de trakk seg i 2008 pga elendig sykkel/resulter.
Men desigeren av denne sykkel har tydeligvis royka ett eller annet han ikke skulle ha gjort.
Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?
Ideen bak crossplane er nok ok, men i praksis hadde den siste vanlige fireren mere moment enn crossplane.
Hadde crossplane virkelig vart noe unikt hadde flere gjort det samme.
Denne sykkelen vinner ikke noe med en gang. Det tar laaaang tid aa skape en vinnersykkel.
Utviklingen har bare saa vidt begynt paa denne sykkelen.
Men tiden vil vise.
Hadde crossplane virkelig vart noe unikt hadde flere gjort det samme.
Denne sykkelen vinner ikke noe med en gang. Det tar laaaang tid aa skape en vinnersykkel.
Utviklingen har bare saa vidt begynt paa denne sykkelen.
Men tiden vil vise.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?
Jeg mente jeg la ut spec på R1 og R1M her jeg, men finner dem ikke igjen. Her er dem i hvert fall.
Ikke stor forskjell å spore ut i fra disse, men tar man seg tid til å høre intervjuet med Rossi som var med å utvikle sykkelen blir ting litt klarere. Underholdningsverdien er faktisk ganske høy bare av å høre italieneren snakke engelsk. Det gjør han forresten like bra som den nye generalsekretæren i NATO

[video]https://www.youtube.com/watch?v=AN5Yoityj8Y[/video]
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?
Det er jo ikke mer moment som er poenget, men heller en momentkurve sum leverer over et bredt turtallsregister. Motogp syklene til yamaha kjører crossplane. Hvor laaang tid tok det for s1000rr og Panigale å hevde seg i sbk?simpson skrev:Ideen bak crossplane er nok ok, men i praksis hadde den siste vanlige fireren mere moment enn crossplane.
Hadde crossplane virkelig vart noe unikt hadde flere gjort det samme.
Denne sykkelen vinner ikke noe med en gang. Det tar laaaang tid aa skape en vinnersykkel.
Utviklingen har bare saa vidt begynt paa denne sykkelen.
Men tiden vil vise.