Top 10 pointless motorcycle innovations

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
ZZR-Erling

Top 10 pointless motorcycle innovations

Legg inn av ZZR-Erling »

Enig?

http://www.visordown.com/motorcycle-top ... 25963.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dykkeren
Innlegg: 94
Registrert: 30 okt 2011, 17:36
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations

Legg inn av Dykkeren »

Enig i flere av punktene. Veldig uenig i pkt. 8. Alle biler leveres med et slikt system, at det veier mer tviler jeg på !

ZZR-Erling

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations

Legg inn av ZZR-Erling »

Dykkeren skrev:Enig i flere av punktene. Veldig uenig i pkt. 8. Alle biler leveres med et slikt system, at det veier mer tviler jeg på !
Det skal vist veie ganske mye mere..en slik "asymetrisk konstruksjon" må dimensjoneres for en litt uheldig kostruksjon..

Keyless er jo noe herk, ja, samme er self canseling indicators!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39843
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev: samme er self canseling indicators!
Husker jeg hadde selvkansellerende blinklys på den gamle GSX'en ('85 mod.) jeg eide en sesong for lenge, lenge siden - i 1991.
Var en mekanisk løsning som plutselig gikk i "oppløsning" slik at ingenting virket lenger. Fikk satt sammen greia igjen og fikk til og med bryteren til å funke igjen. Men uten fungerende kanselleringsfunskjon.
Husker godt at greia var et irritasjonsmoment... Litt sånn 'funkar - funkar inte'. Dvs. tidvis veldig tilfeldig om blinklysene i det hele tatt fungerte/slo seg på :sk?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations

Legg inn av Snikendeugle »

Hva er det man skal spam-trykke på om press inn ikke lenger er kanseller blinklys? :<
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3521
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har blitt veldig glad i min keyless tenningsnøkkel. Trenger ikke tenke på om jeg glemte nøklene i tenningen. Den er alltid ute. Skulle nøkkelen ligge igjen på benken hjemme så kommer det opp en advarsel etter noen få meter.
Om det er nødvendig kan diskuteres, men jeg ser ingen ulemper med det.
Nøkkelen min ligger alltid i kjørejakka. Har jeg den med så har jeg nøkkelen og. Jeg har fått slipt en reservenøkkel som passer i bensintanklåsen og sideveskene. Den kan kun brukes der og kan ikke brukes til å starte sykkelen med.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations

Legg inn av ZZR-Erling »

JohnnyTh skrev:Jeg har blitt veldig glad i min keyless tenningsnøkkel. Trenger ikke tenke på om jeg glemte nøklene i tenningen. Den er alltid ute. Skulle nøkkelen ligge igjen på benken hjemme så kommer det opp en advarsel etter noen få meter.
Om det er nødvendig kan diskuteres, men jeg ser ingen ulemper med det.
Nøkkelen min ligger alltid i kjørejakka. Har jeg den med så har jeg nøkkelen og. Jeg har fått slipt en reservenøkkel som passer i bensintanklåsen og sideveskene. Den kan kun brukes der og kan ikke brukes til å starte sykkelen med.
..men på GTR er det vist problemer med denne i parkeringshus, stemmer ikke det?

ZZR-Erling

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations

Legg inn av ZZR-Erling »

Min K1300S har self canceling, og når jeg har lange forbikjøringer må jeg aktivere på nytt...øhhhh.


Your own brain, which is a tad more capable, does know when to cancel the indicators. So it still works better :prf

Lego
Innlegg: 68
Registrert: 12 apr 2011, 12:07
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple RS

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations

Legg inn av Lego »

Enkel svingarm ser MYE bedre ut! Men det/utseende er vel alt... :D

Ellers skulle jeg gjerne hatt keyless start. Jeg visste faktisk ikke at det fantes til sykler en gang :-k

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations

Legg inn av LordShaft »

Enkel svingarm ser ikke bare bedre ut, men det er så forbanna mye mer praktisk enn vanlig. Så helt uenig med det punktet

Note 4

Toven

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations

Legg inn av Toven »

Må bli enkel svingarm på neste sykkel :-)å

ZZR-Erling

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations

Legg inn av ZZR-Erling »

Lego skrev:Enkel svingarm ser MYE bedre ut! Men det/utseende er vel alt... :D

Ellers skulle jeg gjerne hatt keyless start. Jeg visste faktisk ikke at det fantes til sykler en gang :-k
Det ser bedre ut ja :)
Og det funker mer enn bra nok, men er kind of overengineered..men who cares?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations

Legg inn av SuperMorten »

LordShaft skrev:Enkel svingarm ser ikke bare bedre ut, men det er så forbanna mye mer praktisk enn vanlig. Så helt uenig med det punktet

Note 4
På min er det ihvertfall mye lettere å bytte dekk, enn på en klassisk dobbel svingarm.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ZZR-Erling

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations

Legg inn av ZZR-Erling »

SuperMorten skrev:
LordShaft skrev:Enkel svingarm ser ikke bare bedre ut, men det er så forbanna mye mer praktisk enn vanlig. Så helt uenig med det punktet

Note 4
På min er det ihvertfall mye lettere å bytte dekk, enn på en klassisk dobbel svingarm.
Joa, er ikke "dårligere" på min :knegg

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3521
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations

Legg inn av JohnnyTh »

ZZR-Erling skrev:
JohnnyTh skrev:Jeg har blitt veldig glad i min keyless tenningsnøkkel. Trenger ikke tenke på om jeg glemte nøklene i tenningen. Den er alltid ute. Skulle nøkkelen ligge igjen på benken hjemme så kommer det opp en advarsel etter noen få meter.
Om det er nødvendig kan diskuteres, men jeg ser ingen ulemper med det.
Nøkkelen min ligger alltid i kjørejakka. Har jeg den med så har jeg nøkkelen og. Jeg har fått slipt en reservenøkkel som passer i bensintanklåsen og sideveskene. Den kan kun brukes der og kan ikke brukes til å starte sykkelen med.
..men på GTR er det vist problemer med denne i parkeringshus, stemmer ikke det?
Jeg har nok aldri vært på det parkeringshuset. :-) Ingen av de parkeringshusene jeg har vært på har jeg hatt noe problemer med dette. Faktisk ikke hørt om det før nå.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3521
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations

Legg inn av JohnnyTh »

LordShaft skrev:Enkel svingarm ser ikke bare bedre ut, men det er så forbanna mye mer praktisk enn vanlig. Så helt uenig med det punktet

Note 4
Må jo være greit hvis man står langt ute i bushen et sted og skal ha av hjulet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24647
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations

Legg inn av Bjerknez »

Om mange av punktene er "pointless" direkte oversatt vil jeg ikke si, men at de fleste er unødvendige kan jeg være enig i.

Her er min mening om de forskjellige punktene...

10. Self-cancelling indicators:
Tja... må si jeg kunne tenkt meg dette. Hender jeg glemmer å slå av blinklyset og det kan noen ganger føre meg inn i farlige situasjoner hvor biler tror jeg skal svinge av etc. og dermed kjører rett ut i veien...

9. Hydraulic drive:
Njæææ...

8. Single sided swingarms:
Det ser vertfall tøft ut. Noen fler formeninger om dette har jeg ikke akkurat nå...

7. Under-seat exhausts:
Synes det ser mer badass ut med potta ut på siden av sykkelen og dessuten har jeg for meg at potter under setet bidrer til høyere vekt...

6. iPod docks:
Kanskje det eneste punktet jeg annser som fullstendig "pointless".

5. Colour changing instruments:
"Pointless" er vel å ta i og nødvendig er det jo heller ikke, men litt tøft å kunne bytte farge på noe man hele tiden slenger øynene på etter min mening...

4. Indicators in hand-guards:
Njæææ...

3. G-meters:
Njæææ...

2. Integrated sat-nav systems:
Kanskje på en Gold Wing etc. men dette får også en "njæææ...."

1. Keyless ignition:
"Pointless" er å ta i, men helt klart noe jeg fint klarer meg uten...

Dykkeren
Innlegg: 94
Registrert: 30 okt 2011, 17:36
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations

Legg inn av Dykkeren »

Når du skrive "Njæææ" mener du da at det pointless eller at du er uenig ?

Jeg bare spørr, for jeg kan være litt treig av og til, som blinklys som ikke slår seg av selv :-k

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24647
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations

Legg inn av Bjerknez »

Dykkeren skrev:Når du skrive "Njæææ" mener du da at det pointless eller at du er uenig ?

Jeg bare spørr, for jeg kan være litt treig av og til, som blinklys som ikke slår seg av selv :-k
Når jeg skriver "Njæææ" så mener jeg at det er ganske "pointless" sett fra mitt standpunkt :redface

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations

Legg inn av Andreas »

Siden jeg har en ubrukelig, Italiensk jålemotorsykkel, så har den flere av disse tingene :prop:

Selv kanselerende blinklys:
Jeg har aldri hatt bruk for denne funskjonen tror jeg, kun testet for morro skyld. Den slår av blinklysene etter 500m. Funksjonen virker ikke over 80km/t, så den plager meg heller ikke når jeg foretar lengre forbikjøringer eller feltbytte på motorvei.

Singelsvingarm:
Mindre stivhet og litt økt vekt er ikke ting jeg med mine kjøreferdigheter legger merke til. Men utseende er helt klart en pluss for min del. Sammen med at kjedejustering er mye enklere, hjul av og på er mye enklere, bakhjulet er på linje med ramma uansett hva man gjør. Og min erfaring er at det er mye lettere å sette sykkler med SSSA opp på depotstøtte. En annen fordel, ivertfall på Ducati sine SSSA, er at det er mye kraftigere hjullager. Har byttet hjullager på mange Ducatier, men aldri bak på en med SSSA.

Blinklys i handguards:
Tja.. Kjører skjeldent i skauen :P :p Men de dekker for mye av fartsvinden, det er jo et pluss.

Keyless:
Kjempepraktisk! Jeg har fast rutine og fast (vanntett) lomme til nøkkelen. Sykkelen sier i fra hvis nøkkelen ikke er med og den kan også startes med PIN-kode. Har fått i meg nøkkelemne uten transponder som jeg tenkte til tanklås, sete og kofferter, men har ikke fått slipt den enda..

:prop:

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations

Legg inn av simpson »

[quote="Bjerknez"]Om mange av punktene er "pointless" direkte oversatt vil jeg ikke si, men at de fleste er unødvendige kan jeg være enig i.

Her er min mening om de forskjellige punktene...



7. Under-seat exhausts:
Synes det ser mer badass ut med potta ut på siden av sykkelen og dessuten har jeg for meg at potter under setet bidrer til høyere vekt...

quote]
Hvorfor i all verden skulle det veier mer?
Min sykkel veier 172 kg tørr og det er ikke mange superbike som slår det. Med eller potter under sete.
Dessuten ser de mye råere ut :-)å

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24647
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev:
Bjerknez skrev:Om mange av punktene er "pointless" direkte oversatt vil jeg ikke si, men at de fleste er unødvendige kan jeg være enig i.

Her er min mening om de forskjellige punktene...



7. Under-seat exhausts:
Synes det ser mer badass ut med potta ut på siden av sykkelen og dessuten har jeg for meg at potter under setet bidrer til høyere vekt...

quote]
Hvorfor i all verden skulle det veier mer?
Min sykkel veier 172 kg tørr og det er ikke mange superbike som slår det. Med eller potter under sete.
Dessuten ser de mye råere ut :-)å
Jeg tenker litt sån jo lenger rør jo mer vekt... Mulig jeg tar feil...?

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations

Legg inn av KawaJens »

Tviler på at rør veger så mye at en kjener forskjell om det er 20cm lenger. Synest og at på mangen sykkler b.l.a speed/ street triple at det så best ut opp under salen. Grunnen til et lavere eksos anlegg er vel heller at en får lavere tyngdepunkt men igjen, kor mye av det merker en vanlig sjåføre av det?

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations

Legg inn av Andreas »

Selve vekten av eksosanlegget er vell ikke problemet, men hvor vekten ligger; høyt oppe og langt bak. Det var en av grunnene til at Ducati konstruerte motoren på Panigalen slik at eksosanlegget kunne plasseres under og på sidene av den, lavt og i midten på sykkelen. Men når det er sagt, Ducatiene med pottene under hekken er jo ikke akkurat historisk sett på som noen sinker :prop:

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24647
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations

Legg inn av Bjerknez »

KawaJens skrev:Tviler på at rør veger så mye at en kjener forskjell om det er 20cm lenger. Synest og at på mangen sykkler b.l.a speed/ street triple at det så best ut opp under salen. Grunnen til et lavere eksos anlegg er vel heller at en får lavere tyngdepunkt men igjen, kor mye av det merker en vanlig sjåføre av det?
I følge det jeg har hørt så fikk triumph ned vekten ganske mye ved å flytte potten ned på siden?

Er ikke mye det er snakk om sikkert og heller ikke merkbart, men en kilo her og en kilo der osv...

Prøver bare å klamre meg fast i et tynt argument her :lol

Men at det ser mer badass ut med potten på siden synes vertfall jeg :thumleft

Svar