Top 10 pointless motorcycle innovations
Top 10 pointless motorcycle innovations
Enig?
http://www.visordown.com/motorcycle-top ... 25963.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.visordown.com/motorcycle-top ... 25963.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 94
- Registrert: 30 okt 2011, 17:36
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Enig i flere av punktene. Veldig uenig i pkt. 8. Alle biler leveres med et slikt system, at det veier mer tviler jeg på !
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Det skal vist veie ganske mye mere..en slik "asymetrisk konstruksjon" må dimensjoneres for en litt uheldig kostruksjon..Dykkeren skrev:Enig i flere av punktene. Veldig uenig i pkt. 8. Alle biler leveres med et slikt system, at det veier mer tviler jeg på !
Keyless er jo noe herk, ja, samme er self canseling indicators!
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39843
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Husker jeg hadde selvkansellerende blinklys på den gamle GSX'en ('85 mod.) jeg eide en sesong for lenge, lenge siden - i 1991.ZZR-Erling skrev: samme er self canseling indicators!
Var en mekanisk løsning som plutselig gikk i "oppløsning" slik at ingenting virket lenger. Fikk satt sammen greia igjen og fikk til og med bryteren til å funke igjen. Men uten fungerende kanselleringsfunskjon.
Husker godt at greia var et irritasjonsmoment... Litt sånn 'funkar - funkar inte'. Dvs. tidvis veldig tilfeldig om blinklysene i det hele tatt fungerte/slo seg på

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Hva er det man skal spam-trykke på om press inn ikke lenger er kanseller blinklys? :<
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Jeg har blitt veldig glad i min keyless tenningsnøkkel. Trenger ikke tenke på om jeg glemte nøklene i tenningen. Den er alltid ute. Skulle nøkkelen ligge igjen på benken hjemme så kommer det opp en advarsel etter noen få meter.
Om det er nødvendig kan diskuteres, men jeg ser ingen ulemper med det.
Nøkkelen min ligger alltid i kjørejakka. Har jeg den med så har jeg nøkkelen og. Jeg har fått slipt en reservenøkkel som passer i bensintanklåsen og sideveskene. Den kan kun brukes der og kan ikke brukes til å starte sykkelen med.
Om det er nødvendig kan diskuteres, men jeg ser ingen ulemper med det.
Nøkkelen min ligger alltid i kjørejakka. Har jeg den med så har jeg nøkkelen og. Jeg har fått slipt en reservenøkkel som passer i bensintanklåsen og sideveskene. Den kan kun brukes der og kan ikke brukes til å starte sykkelen med.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
..men på GTR er det vist problemer med denne i parkeringshus, stemmer ikke det?JohnnyTh skrev:Jeg har blitt veldig glad i min keyless tenningsnøkkel. Trenger ikke tenke på om jeg glemte nøklene i tenningen. Den er alltid ute. Skulle nøkkelen ligge igjen på benken hjemme så kommer det opp en advarsel etter noen få meter.
Om det er nødvendig kan diskuteres, men jeg ser ingen ulemper med det.
Nøkkelen min ligger alltid i kjørejakka. Har jeg den med så har jeg nøkkelen og. Jeg har fått slipt en reservenøkkel som passer i bensintanklåsen og sideveskene. Den kan kun brukes der og kan ikke brukes til å starte sykkelen med.
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Min K1300S har self canceling, og når jeg har lange forbikjøringer må jeg aktivere på nytt...øhhhh.
Your own brain, which is a tad more capable, does know when to cancel the indicators. So it still works better
Your own brain, which is a tad more capable, does know when to cancel the indicators. So it still works better

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Enkel svingarm ser MYE bedre ut! Men det/utseende er vel alt...
Ellers skulle jeg gjerne hatt keyless start. Jeg visste faktisk ikke at det fantes til sykler en gang

Ellers skulle jeg gjerne hatt keyless start. Jeg visste faktisk ikke at det fantes til sykler en gang

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Enkel svingarm ser ikke bare bedre ut, men det er så forbanna mye mer praktisk enn vanlig. Så helt uenig med det punktet
Note 4
Note 4
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Det ser bedre ut ja :)Lego skrev:Enkel svingarm ser MYE bedre ut! Men det/utseende er vel alt...![]()
Ellers skulle jeg gjerne hatt keyless start. Jeg visste faktisk ikke at det fantes til sykler en gang
Og det funker mer enn bra nok, men er kind of overengineered..men who cares?
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
På min er det ihvertfall mye lettere å bytte dekk, enn på en klassisk dobbel svingarm.LordShaft skrev:Enkel svingarm ser ikke bare bedre ut, men det er så forbanna mye mer praktisk enn vanlig. Så helt uenig med det punktet
Note 4
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Joa, er ikke "dårligere" på minSuperMorten skrev:På min er det ihvertfall mye lettere å bytte dekk, enn på en klassisk dobbel svingarm.LordShaft skrev:Enkel svingarm ser ikke bare bedre ut, men det er så forbanna mye mer praktisk enn vanlig. Så helt uenig med det punktet
Note 4

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Jeg har nok aldri vært på det parkeringshuset. :-) Ingen av de parkeringshusene jeg har vært på har jeg hatt noe problemer med dette. Faktisk ikke hørt om det før nå.ZZR-Erling skrev:..men på GTR er det vist problemer med denne i parkeringshus, stemmer ikke det?JohnnyTh skrev:Jeg har blitt veldig glad i min keyless tenningsnøkkel. Trenger ikke tenke på om jeg glemte nøklene i tenningen. Den er alltid ute. Skulle nøkkelen ligge igjen på benken hjemme så kommer det opp en advarsel etter noen få meter.
Om det er nødvendig kan diskuteres, men jeg ser ingen ulemper med det.
Nøkkelen min ligger alltid i kjørejakka. Har jeg den med så har jeg nøkkelen og. Jeg har fått slipt en reservenøkkel som passer i bensintanklåsen og sideveskene. Den kan kun brukes der og kan ikke brukes til å starte sykkelen med.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Må jo være greit hvis man står langt ute i bushen et sted og skal ha av hjulet.LordShaft skrev:Enkel svingarm ser ikke bare bedre ut, men det er så forbanna mye mer praktisk enn vanlig. Så helt uenig med det punktet
Note 4
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24647
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Om mange av punktene er "pointless" direkte oversatt vil jeg ikke si, men at de fleste er unødvendige kan jeg være enig i.
Her er min mening om de forskjellige punktene...
10. Self-cancelling indicators:
Tja... må si jeg kunne tenkt meg dette. Hender jeg glemmer å slå av blinklyset og det kan noen ganger føre meg inn i farlige situasjoner hvor biler tror jeg skal svinge av etc. og dermed kjører rett ut i veien...
9. Hydraulic drive:
Njæææ...
8. Single sided swingarms:
Det ser vertfall tøft ut. Noen fler formeninger om dette har jeg ikke akkurat nå...
7. Under-seat exhausts:
Synes det ser mer badass ut med potta ut på siden av sykkelen og dessuten har jeg for meg at potter under setet bidrer til høyere vekt...
6. iPod docks:
Kanskje det eneste punktet jeg annser som fullstendig "pointless".
5. Colour changing instruments:
"Pointless" er vel å ta i og nødvendig er det jo heller ikke, men litt tøft å kunne bytte farge på noe man hele tiden slenger øynene på etter min mening...
4. Indicators in hand-guards:
Njæææ...
3. G-meters:
Njæææ...
2. Integrated sat-nav systems:
Kanskje på en Gold Wing etc. men dette får også en "njæææ...."
1. Keyless ignition:
"Pointless" er å ta i, men helt klart noe jeg fint klarer meg uten...
Her er min mening om de forskjellige punktene...
10. Self-cancelling indicators:
Tja... må si jeg kunne tenkt meg dette. Hender jeg glemmer å slå av blinklyset og det kan noen ganger føre meg inn i farlige situasjoner hvor biler tror jeg skal svinge av etc. og dermed kjører rett ut i veien...
9. Hydraulic drive:
Njæææ...
8. Single sided swingarms:
Det ser vertfall tøft ut. Noen fler formeninger om dette har jeg ikke akkurat nå...
7. Under-seat exhausts:
Synes det ser mer badass ut med potta ut på siden av sykkelen og dessuten har jeg for meg at potter under setet bidrer til høyere vekt...
6. iPod docks:
Kanskje det eneste punktet jeg annser som fullstendig "pointless".
5. Colour changing instruments:
"Pointless" er vel å ta i og nødvendig er det jo heller ikke, men litt tøft å kunne bytte farge på noe man hele tiden slenger øynene på etter min mening...
4. Indicators in hand-guards:
Njæææ...
3. G-meters:
Njæææ...
2. Integrated sat-nav systems:
Kanskje på en Gold Wing etc. men dette får også en "njæææ...."
1. Keyless ignition:
"Pointless" er å ta i, men helt klart noe jeg fint klarer meg uten...
-
- Innlegg: 94
- Registrert: 30 okt 2011, 17:36
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Når du skrive "Njæææ" mener du da at det pointless eller at du er uenig ?
Jeg bare spørr, for jeg kan være litt treig av og til, som blinklys som ikke slår seg av selv
Jeg bare spørr, for jeg kan være litt treig av og til, som blinklys som ikke slår seg av selv

-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24647
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Når jeg skriver "Njæææ" så mener jeg at det er ganske "pointless" sett fra mitt standpunktDykkeren skrev:Når du skrive "Njæææ" mener du da at det pointless eller at du er uenig ?
Jeg bare spørr, for jeg kan være litt treig av og til, som blinklys som ikke slår seg av selv

- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Siden jeg har en ubrukelig, Italiensk jålemotorsykkel, så har den flere av disse tingene
Selv kanselerende blinklys:
Jeg har aldri hatt bruk for denne funskjonen tror jeg, kun testet for morro skyld. Den slår av blinklysene etter 500m. Funksjonen virker ikke over 80km/t, så den plager meg heller ikke når jeg foretar lengre forbikjøringer eller feltbytte på motorvei.
Singelsvingarm:
Mindre stivhet og litt økt vekt er ikke ting jeg med mine kjøreferdigheter legger merke til. Men utseende er helt klart en pluss for min del. Sammen med at kjedejustering er mye enklere, hjul av og på er mye enklere, bakhjulet er på linje med ramma uansett hva man gjør. Og min erfaring er at det er mye lettere å sette sykkler med SSSA opp på depotstøtte. En annen fordel, ivertfall på Ducati sine SSSA, er at det er mye kraftigere hjullager. Har byttet hjullager på mange Ducatier, men aldri bak på en med SSSA.
Blinklys i handguards:
Tja.. Kjører skjeldent i skauen
Men de dekker for mye av fartsvinden, det er jo et pluss.
Keyless:
Kjempepraktisk! Jeg har fast rutine og fast (vanntett) lomme til nøkkelen. Sykkelen sier i fra hvis nøkkelen ikke er med og den kan også startes med PIN-kode. Har fått i meg nøkkelemne uten transponder som jeg tenkte til tanklås, sete og kofferter, men har ikke fått slipt den enda..


Selv kanselerende blinklys:
Jeg har aldri hatt bruk for denne funskjonen tror jeg, kun testet for morro skyld. Den slår av blinklysene etter 500m. Funksjonen virker ikke over 80km/t, så den plager meg heller ikke når jeg foretar lengre forbikjøringer eller feltbytte på motorvei.
Singelsvingarm:
Mindre stivhet og litt økt vekt er ikke ting jeg med mine kjøreferdigheter legger merke til. Men utseende er helt klart en pluss for min del. Sammen med at kjedejustering er mye enklere, hjul av og på er mye enklere, bakhjulet er på linje med ramma uansett hva man gjør. Og min erfaring er at det er mye lettere å sette sykkler med SSSA opp på depotstøtte. En annen fordel, ivertfall på Ducati sine SSSA, er at det er mye kraftigere hjullager. Har byttet hjullager på mange Ducatier, men aldri bak på en med SSSA.
Blinklys i handguards:
Tja.. Kjører skjeldent i skauen


Keyless:
Kjempepraktisk! Jeg har fast rutine og fast (vanntett) lomme til nøkkelen. Sykkelen sier i fra hvis nøkkelen ikke er med og den kan også startes med PIN-kode. Har fått i meg nøkkelemne uten transponder som jeg tenkte til tanklås, sete og kofferter, men har ikke fått slipt den enda..

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
[quote="Bjerknez"]Om mange av punktene er "pointless" direkte oversatt vil jeg ikke si, men at de fleste er unødvendige kan jeg være enig i.
Her er min mening om de forskjellige punktene...
7. Under-seat exhausts:
Synes det ser mer badass ut med potta ut på siden av sykkelen og dessuten har jeg for meg at potter under setet bidrer til høyere vekt...
quote]
Hvorfor i all verden skulle det veier mer?
Min sykkel veier 172 kg tørr og det er ikke mange superbike som slår det. Med eller potter under sete.
Dessuten ser de mye råere ut :-)å
Her er min mening om de forskjellige punktene...
7. Under-seat exhausts:
Synes det ser mer badass ut med potta ut på siden av sykkelen og dessuten har jeg for meg at potter under setet bidrer til høyere vekt...
quote]
Hvorfor i all verden skulle det veier mer?
Min sykkel veier 172 kg tørr og det er ikke mange superbike som slår det. Med eller potter under sete.
Dessuten ser de mye råere ut :-)å
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24647
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Jeg tenker litt sån jo lenger rør jo mer vekt... Mulig jeg tar feil...?simpson skrev:Bjerknez skrev:Om mange av punktene er "pointless" direkte oversatt vil jeg ikke si, men at de fleste er unødvendige kan jeg være enig i.
Her er min mening om de forskjellige punktene...
7. Under-seat exhausts:
Synes det ser mer badass ut med potta ut på siden av sykkelen og dessuten har jeg for meg at potter under setet bidrer til høyere vekt...
quote]
Hvorfor i all verden skulle det veier mer?
Min sykkel veier 172 kg tørr og det er ikke mange superbike som slår det. Med eller potter under sete.
Dessuten ser de mye råere ut :-)å
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Tviler på at rør veger så mye at en kjener forskjell om det er 20cm lenger. Synest og at på mangen sykkler b.l.a speed/ street triple at det så best ut opp under salen. Grunnen til et lavere eksos anlegg er vel heller at en får lavere tyngdepunkt men igjen, kor mye av det merker en vanlig sjåføre av det?
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
Selve vekten av eksosanlegget er vell ikke problemet, men hvor vekten ligger; høyt oppe og langt bak. Det var en av grunnene til at Ducati konstruerte motoren på Panigalen slik at eksosanlegget kunne plasseres under og på sidene av den, lavt og i midten på sykkelen. Men når det er sagt, Ducatiene med pottene under hekken er jo ikke akkurat historisk sett på som noen sinker 

-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24647
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Top 10 pointless motorcycle innovations
I følge det jeg har hørt så fikk triumph ned vekten ganske mye ved å flytte potten ned på siden?KawaJens skrev:Tviler på at rør veger så mye at en kjener forskjell om det er 20cm lenger. Synest og at på mangen sykkler b.l.a speed/ street triple at det så best ut opp under salen. Grunnen til et lavere eksos anlegg er vel heller at en får lavere tyngdepunkt men igjen, kor mye av det merker en vanlig sjåføre av det?
Er ikke mye det er snakk om sikkert og heller ikke merkbart, men en kilo her og en kilo der osv...
Prøver bare å klamre meg fast i et tynt argument her

Men at det ser mer badass ut med potten på siden synes vertfall jeg
