Top 10 pointless motorcycle innovations

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Re: Top 10 pointless motorcycle innovations

Legg inn av jhn »

Nei, et par kg forskjell på eksosanlegget kan ikke bety all verden ... spesielt ikke hvis man samtidig tenker på at det fort er 10-20-30 kg forskjell på førerne.

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
Bjerknez skrev:
KawaJens skrev:Tviler på at rør veger så mye at en kjener forskjell om det er 20cm lenger. Synest og at på mangen sykkler b.l.a speed/ street triple at det så best ut opp under salen. Grunnen til et lavere eksos anlegg er vel heller at en får lavere tyngdepunkt men igjen, kor mye av det merker en vanlig sjåføre av det?
I følge det jeg har hørt så fikk triumph ned vekten ganske mye ved å flytte potten ned på siden?

Er ikke mye det er snakk om sikkert og heller ikke merkbart, men en kilo her og en kilo der osv...

Prøver bare å klamre meg fast i et tynt argument her :lol

Men at det ser mer badass ut med potten på siden synes vertfall jeg :thumleft
En annen ting er hva eksosen laget av og hvilken tykkelse på materialer?
Mitt orginalanlegg tror jeg veier rundt 5 kg, men med 70mm Temignoni i Titan sparer jeg fort 2 kg.
Alt dette er bagateller i vekt da eks blybatteri veier fort tre-fire ganger vekt av Lithium.
Eller hva med forskjellen på full eller 3/4 tank bensin :-k
Se på Kawa ZZR 14oo, eller GTR, tipper den eksosen veier 40 kg, minst. :mk Og begge på siden.
Synes ikke eksos på noen av disse er akkurat Badass :knegg
Nå må du skjerpe deg. Eksosen min må da veie mer enn 40kg? Og i vært fall mer enn på ZZR! :[-X Uansett så spiller det ingen rolle for jeg kan jo bare kjøre rett frem -som vi tidligere har kommet frem til. Så litt vekt fra eller til spiller ingen rolle. :lol
GTR1400 må vel ha den styggeste eksospotta på markedet, men jaggu fungerer den ikke helt optimalt. Den gjør sykkelen stille og sideveskene passer greit over. Litt plass under salen har jeg og, siden jeg ikke har eksosen under hekken. Helt greit å ikke være badass så lenge man ikke er asshole
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

jhn skrev:Nei, et par kg forskjell på eksosanlegget kan ikke bety all verden ... spesielt ikke hvis man samtidig tenker på at det fort er 10-20-30 kg forskjell på førerne.
Før jeg skaffer lettere eksospotte så bør jeg slanke meg 15 kg :mk

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Legg inn av Kawagutten »

simpson skrev:
Bjerknez skrev:
KawaJens skrev:Tviler på at rør veger så mye at en kjener forskjell om det er 20cm lenger. Synest og at på mangen sykkler b.l.a speed/ street triple at det så best ut opp under salen. Grunnen til et lavere eksos anlegg er vel heller at en får lavere tyngdepunkt men igjen, kor mye av det merker en vanlig sjåføre av det?
I følge det jeg har hørt så fikk triumph ned vekten ganske mye ved å flytte potten ned på siden?

Er ikke mye det er snakk om sikkert og heller ikke merkbart, men en kilo her og en kilo der osv...

Prøver bare å klamre meg fast i et tynt argument her :lol

Men at det ser mer badass ut med potten på siden synes vertfall jeg :thumleft
En annen ting er hva eksosen laget av og hvilken tykkelse på materialer?
Mitt orginalanlegg tror jeg veier rundt 5 kg, men med 70mm Temignoni i Titan sparer jeg fort 2 kg.
Alt dette er bagateller i vekt da eks blybatteri veier fort tre-fire ganger vekt av Lithium.
Eller hva med forskjellen på full eller 3/4 tank bensin :-k
Se på Kawa ZZR 14oo, eller GTR, tipper den eksosen veier 40 kg, minst. :mk Og begge på siden.
Synes ikke eksos på noen av disse er akkurat Badass :knegg
De er jo badass med å være de største en får tak i :roll
er enig i at de er i største laget.Men det fins flere anlegg som ser bra ut på de.Hvis jeg ikke husker feil veide de 17kg og en sparte nesten 10 kg på å sette på effekt anlegg. :D
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:
jhn skrev:Nei, et par kg forskjell på eksosanlegget kan ikke bety all verden ... spesielt ikke hvis man samtidig tenker på at det fort er 10-20-30 kg forskjell på førerne.
Tror ikke dette er førstepri for din del ... men i prinsippet er det vel sånn for mange av oss, er det ikke? :vs

Brukeravatar
KawaJens
Motorsykkelen din: ?

Legg inn av KawaJens »

Men er det noke moro å kjøre en sykkel som ikke veier noke og er så lett at den tar svingene med bere å se på dem? Litt jobbing i svinger uten å måtte bryte er vel mer gjivende en noke som nesten styrer seg selv?

Brukeravatar
MLeikarnes
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S

Legg inn av MLeikarnes »

LordShaft skrev:Ja når BMW klarer å lage eksosanlegg som veier 17,4 kilo, med minimal potte og knapt noe rør så kan en begynne å lure på hvor viktig det er med vekten :lol

Når det er sagt har jeg over halvvert vekten med effektanlegg og langt mere rør og langt større potte :thumleft

Note 4
BMW er ikke spesielt flinke på det der med vekt...
Selve speedometerklumpen på K1100RS veier jo nesten 2kg... og opphenget for den 1kg... Og kåpa veier jo nesten 20kg, laget av glassfiber som er 5-6mm tykt!
For de modellene som har ABS så legger det til 6kg på vekten, og da er vekten på oppunder 300kg på en RS...
K1100RS var jo "R-sykkelen" til BMW på tidlig 90-tall, så BMW bryr seg ikke så mye om vekt tror nå jeg :lol
Det var kun noen av de punktene som jeg kom på nå...

Ellers så syns jeg det er bra med singlesided svingarm, jeg har kardang og det er jo helt greit å kjøre med! Regner med det meste er forbedret på nyere modeller
Eksos under setet syns jeg er smart! mye enklere å få en smal sykkel, selv med kofferter/bagasjeløsninger! Og det ser jo mye råere ut :redface
Alt det andre der har jeg aldri vært borti, nyeste sykkelen jeg har hatt er BMW'en fra 1993 og den har en gir indikator som jeg ikke ser vitsen med (den virker nå og da)
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Problemet med høy eksos, er vel varme i ræva..hehe

Brukeravatar
norse900
Motorsykkelen din: BMW R1100RT

Legg inn av norse900 »

Det spørs vel når tid på året det er. Kjenner at jeg gjerne skulle hatt noe eksos under rævva nå...
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
sankyo
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400

Legg inn av sankyo »

Mange som har begynt å betale for det
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
L-NA
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Legg inn av L-NA »

Bare en liten ting til...bare må ha det :-k

..... muligheten for en app der man kommuniserer med motor­sykkelen via Bluetooth, vil lokke de teknologiinteresserte.

Typisk...meste fa....skulle akkurat til å ta en forbikjøring da mobilen var tom for strøm... :rofl:

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:Problemet med høy eksos, er vel varme i ræva..hehe
Jeg trodde de snakket om eksosen på motorsykkelen :lol

Men jeg synes stort sett alle potter er skjemmende på en mc, de bør være så usynlig som mulig.
På Multistrada har de jo løst det elegant.
Det husker jeg at jeg tenkte om Buell XB 12 også, da den kom. (en artig sykkel i sin tid)

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

jhn skrev:
JohnnyTh skrev:
Tror ikke dette er førstepri for din del ... men i prinsippet er det vel sånn for mange av oss, er det ikke? :vs
Tja, nå er vekten over 100kg så det må snart prioriteres!

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

I want all the expensive carbon i can get for money, but dont touche my big pipes! :lol

Svar