Jeg som trodde jeg hadde laga en enkel og grei oppgave
Første mann ut var OleB
OleB skrev:Emne: Quiz, Septemberutgaven
Ragnhild skrev:
En av våre mange gode MC-veier kalles gjerne Kystriksveien.
1. Mellom hvilke byer går Kystriksveien, og hvilke byer er den innom?
2. Hvor mange fylker går Kystriksveien gjennom?
3. Riksveinummer please.
4. Veien kalles Kystriksveien og da må man nesten gå ut fra at det er sjøvann med i bildet. Hvordan kommer man over dette vannet, og hvor mange ganger må man ut på vannet for å komme videre?
5. Hvor mange ferjer er det på E6 mellom Svinesund og Kirkenes?
1. Kystriksveien er 650km og går fra Steinkjer til Bodø
I grove trekk:
Kystriksveien:
Steinkjær - Asphaugen (hvor den tar av fra E6)
Namsos - Overhalla - Høylandet -
Ferge: Holm/Vennesund
Brønnøysund
Ferge: Horn/Anndalsvågen
Ferge:Forvik/Tjøtta
( Kan også ta ferge rett fra Horn - innom Vega og til Tjøtta)
Sandnessjøen
Ferge: Levang/Nesna
Ferge: Kilboghavn/Jektvik
Ferge: Ågskaret/Forøy
Bodø
2. N.Trøndelag og Nordland - bør bli to det vel
3. Rv 17
4. Får det til å bli seks ferger (Se 2.)
Ser jo aldeles spektakulært ut denne ruta - men nå er jo alle bilder med pent vær selvfølgelig
5. Finner to ferger: Skarberget og Bognes
(er vel egentlig glad du ikke spurte etter tunneller eller broer

)
Geso har en litt annen vinkel til oppgaven
Geso skrev:
Hei Ragnhild.
Etter at undertegnede har vært på generalforsamling i den lokale MC klubben, finner jeg det vanskelig å konsentrere meg om såpass intrikate spørsmål som de du kommer med denne gangen, men skal likevel prøve å komme med noen svar. For øvrig kan det nevnes at generalforsamlingen i Mostranda MC (mostranda.no) gikk til overmål svært bra, og det skal nevnes at dette er tredje generalforsamling dette år, og du skal ikke se bort i fra at det dukker opp ett par til. (Generalforsamlinger mener jeg).
Uansett, kystriksvegen, eller riksveg 17 som den egentlig heter går mellom Steinkjer og Bodø, har syv fergestrekninger, går gjennom to fylker, er innom Namsos, Brønnøysund, og Sandnessjøen før den går via Ørnes til Bodø. Ørnes er ikke en by men ett handelssentrum med Vinmonopol, fergekai og motorsykkelklubb. (ornesmc.no).
Angående bilder av nevnte vegstrekning, kan jeg på det nåværende tidspunkt ikke finne noen av de fantastiske bilder jeg har tatt en gang. Det skyldes imidlertid det enkle faktum at de bildene er tatt med ett gammeldags analogt kamera, og bildene ligge i en eller annen skoeske i kjelleren.
Vedrørende E6 mellom Svinesund og Kirkenes, er det faktisk kun 1 fergestrekning, og den er i Knut Hamsuns hjemsted, nemlig Hamarøy i Nordland fylke.
Har denne gangen valgt å svare litt kort, da det er usikkert om skribleriene i det hele tatt leses, samt at jeg i de neste ukene er opptatt med en del reisevirksomhet i jobbsammenheng, samt at undertegnede med familie skal på ferie til de Karibiske øer i slutten av måneden, og det krever vist litt planlegging, selv om det egentlig ikke er jeg som planlegger, men Konemor og Dattera er opptatt med det, og det påvirker også min hverdag. Nå er det jo slik at man på internett ikke skal publisere at man er på ferie, for da kommer tyvene å gjør innbrudd, men i den sammenhengen kan det nevnes at alarm er installert, forsikringspremie betalt, samt at alle naboene er varslet og passer på. De har riktignok ikke hund (naboen altså) men kan likevel fremstå som den reneste Bulldoggen, så jeg antar at det hele skal gå bra.
Motorsykkelen vil innen den tid havne bak lås og slå i garasjen, og i og med at jeg skal bytte dekk, blir hjulene tatt av. Dersom den likevel skulle bli stjålet (noe jeg anser som svært usannsynlig), er det jo "bare" å ta en tur for å se på en BMW, noe som jeg etter å ha lest meg noe opp på faget fremstår som en fantastisk sykkel, selv om jeg ikke har kommet til kapittelet hvor det står noe om hva Boksermotor er, har jeg skjønt at det er flott.
Med vennlig hilsen
Geso
Erling er også ute og prøver seg
Erling skrev:Ragnhild, jeg synes dette er gøy, så jeg og prøver meg igjen på tross av kanselert oppgave;
Så til ny oppgave;
Kystriksveien (rikvs. 17), som jeg dessverre bare har kjørt én gang og da dessverre bare delvis, pga. håpløs fergekomunikasjon og venting. Null koordinering av avgangstidene, som er litt trasig hvis man har en avtalt tidshorisont og mål for turen.
Jeg har lyst til å prøve igjen, men da holde av 7 dager på Kystriksveien, slik at jeg kan få oppleve alt det flotte.
Spm. 1;
Steinkjer ved Asp regnes som start eller mål og
Bodø ved Lødingen visa versa ..alt etter som start/mål stedet.
Namsos, Brønnøysund og Sandnessjøen er de andre byene.
Spm. 2; 2 Fylker; Nord Trøndelag og Nordland.
Spm. 3; riksvei 17
Spm. 4; 6 Ferger hvis jeg ikke husker feil, men også Hurtigruta kan brukes enkelte steder.
Spm. 5; stønn.. vriom.. for du har jo også utenlandsfergene fra Oslo, men er de å regne med da?

hvor kan man finne dette da Ragnhild?
Jeg må ta ett kvalifisert valg,.... kun er for de som ferdes på E6?; og da er det
2 ferger.
Jeg har alltid regna at Kystriksveien, Riksvei 17 går fra Namsos til Bodø. Men det er riktig at R17 starter i Steinkjær og tar av fra E6 på Asp. Og som Erling sier fra Tverlandsbyen følger Kystriksveien Riksvei 80 inn til Bodø. Lokalt heter stedet Løding. Lødingen ligger i Vesterålen.
Geso du trenger ikke være redd for at dine "skriblerier" ikke blir lest. Som vanlig har de en kvalitet som overgår mye anna.
Tenkte kanskje noen ville nevnt Nesna som by, men nå slapp jeg å sjekke om de har fått bystatus. Så da blir det Namsos, Brønnøysund, Sandnessjøen og Bodø.
Så langt jeg klarer å finne ut er det 6 ferjer på strekninga. Det var 7 i min ungdom, men etter at Glomfjordtunnellen ble åpna på -80tallet går det ikke ferje fra Ørnes (Men Hurtigruta er fremdeles innom der).
Fra fergeleiet på Vennesund mens ørkendyret bare hadde et firesifra antall kilometre bak seg
Må med skam bekjenne at jeg har ikke kjørt hele Kystriksveien på MC, men sykla i min pureste ungdom fra Brønnøysund til Namsos. Og har kjørt det meste av Kystriksveien med bil i forskjellige ærend. Derfor har jeg litt lite med bilder fra denne veien. Bygginga av Saltstraumbrua som markerte slutten på bygginga av Kystriksveien ble innvia i 1978 mener jeg det var. Siste strekninga av Kystriksveien fra Gildeskål til Saltstarumen sto ferdig i -80 tror jeg. Husker jeg lånte en moped en gang og kjørte fra Kjøpstad i Gildeskål til Fjell på grov pukk. Og det var i -78. Så det kan hende at den siste strekninga fram til Tuv var ferdig i 79. Men jeg tror heller det var i -80. Var liksom Saltstraumbrua som var det store.

Den ble det snakka om i hele oppveksten min, og sto ferdig etter at jeg reiste fra heimbygda. Brua avløste en halv times ferjetur, og brakte "Byen", Bodø nærmere. I sommer kjørte jeg innover fra Bodø på under timen.
Gildeskål og hele Nord-Helgeland ble knytta til fastlandet med Kystriksveien. Fram til 1979/80 var det to eller tre ferjer om dagen fra Skutvik til Bodø. Og den tok bortimot to timer èn vei. Gikk på skole der i 78/79 og da var det enklere å ta lokalbåten enn å styre med buss og ferje. I allefall for en ungdom uten sertifikat og bil.
Syns egentlig at alle svarene var bra, men regna med at det kunne bli utslag på hvor mange ferjer det er på E6 mellom Svinesund og Kirkenes. Som Geso sier er det ei. Den går fra Bognes til Skarberget og krysser Tysfjorden.
Her fra Skarberget.

Begge fergeleiene ligger i Tysfjord kommune, så det ble en aldri så liten bom der Geso. Hamsun vokste opp i Hamarøy og har navnet fra bygda Hamsund. Han har nå fått et Hamsundsenter tegna av en utenlandsk arkitekt oppført på Oppeid, kommunesenteret. E6 går gjennom Hamarøya, og de fleste tenker nok at kommunen går helt opp til Bognes, men det er altså Tysfjord kommune ganske langt ned langs E6.
Må innrømme at jeg er godt kjent i området. Er født og oppvokst i Sør-Salten og bodde i mange år i Nord-Salten på farsgården
Blir åtte poeng på alle mann, og så får Geso få et trøstepoeng siden vi rissikerer å miste hans skriblerier for en stakket stund. + et bonuspeong for at det er link til dette forumet fra hjemmesida til MC-klubben med generalforsamlinger i flertall.
Det skulle gi følgende resultat etter fire runder:
Geso
21 poeng
Erling
20 poeng
OleB
11 poeng
Mekker'n
5 poeng
Begynner å bli tett i toppen her, Kanskje neste oppgave burde bli antall tunneller på E6 mellom Mosjøen og Narvik?
Eller hvilken kommune langs E6 som har det høyeste antall tunneller?
Neida, blir nok ikke det.
Svarene på de to spørsmålene er 27 og Sørfold med 15 tunneller fra Megården til Mørsvikbotn. Flere av disse ble bygd av russiske krigsfanger under 2. verdenskrig
Men som oppvarming til neste oppgave kan vi jo lure på hvor mange broer på mer enn hundre meter det er på E6 mellom Skarberget og Bjerkvik? :)
PS Geso
Denne burde gi en viss innsikt i virkemåten for en boksermotor.